Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takapyörän akselin ja kampiakselin laakerit ja stefat (irrottaminen)

Aloittaja Juha, 19.08.08 - klo:16:49

« edellinen - seuraava »

Kenzy

Ei tästä SKF:n laakeriluettelosta ainakaan D-merkinnällä löydy laakeria. Yleensä numeron jälkeen on joko erikoisvälys ilmoitettuna (C3) tai sitten tiivistysmuoto (Z, RSL, RZ, RSH, RS1 jne), joista voidaan päätellä myös voitelumuoto. Ehkä tuo D tarkoittaa kestovoideltua tms, jokin valmistajakohtainen merkintä se kuitenkin vaan on.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Juha

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 03.09.08 - klo:08:44
Hienoa kyllä se siitä suttaantuu.. ;) Takaisin laittaessa todellakin vain lämmität ensin laakeripesää, jolloin pitäisi mennä kohtuullisen helposti paikoilleen. Muut hilppeet laitat sitten käänteisessä järjestyksessä takaisin.. Tuo 6204 laakeri on aika yleinen mopopuolella, mutta tuo kirjain ei kyllä nyt sano mitään, sillä omassani on laakerin numerosarjan perässä rs, joka tarkoittaa ko renkulan olevan vesisuojattu. Oliko laakerissa umpipesät, stefat kuulien ympärillä..?? Mutta mene sen kanssa liikkeeseen, niin ainakin saat samanlaisen mukaan.
Millä sitä laakeripesää kannattaisi lämmittää?

kekra

#17
Gosanilla tai ihan vaikkapa kuumailmapuhaltimella. Tai sitten vaikkapa tuollaisella kynäsoihdulla joita löytyy rautakaupoista. Täytetään kuten tupakansytkäritkin. On muuten kätevä peli "täsmälämmitykseen". Voi kuumentaa pienenkin alueen tarvittaessa. Maksaa muutaman euron. Lähtee tosi kuuma, hitsipillin tapainen polttoliekki. Mulla kulkee tuokin jostain syystä penkin alla  :-\


Samppa

Itse olen lämmitellyt joskus myös ihan kuumailmapuhaltimella (ollut kaasu loppu). Saa vaan pidellä helkkarin kauan ja sitten kun lämmitys ei ole "täsmää", alkaa muista paikoista savu nousta. Tuo ns. kynäsoihtu on kyllä kätevä juttu juurikin tuohon tarkkuuskohdelämmittämiseen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Minä käytin jo kerran yhden pultin irroitteluun koneesta retkikaasupatruunalla toimivaa tohoa, jossa on hyvin suuri säätö-ala kynttilänliekin kokoisesta puolimetriseen kun kääntää sen ylösalaisin. Parhaissa on erillinen kolvi, jonka suuntaus on helpompaa.

Sillä keittelee vaikka kahvit jos sähköt on poikki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juha

Operaatio valmis  :)
Kosanilla lämmittelin hieman, ei kovin täsmällinen tuon kokoisella polttimella :D
Mutta kaikki osat menivät myös hienosti paikoilleen, mutta isäni katsoi kytkinkelloa ja ihmetteli sen väriä... reunoilta sininen, elikkä lämpötila ollut 600:ssa asteessa jossain välissä. Hieman ehkä luistaa, ja kytkimen palat olivat kuluneet vain toiselta reunalta, jotenka kytkimen vaihto taitaa olla edessä 20tkm kohdilla. Myöskin variaattorin hihna oli aivan lopussa, murteimessa monesta kohtaa, mutta en päässyt ostamaan uutta hihnaa. Jotenka nyt on alkuperäinen 9000km ajettu hihna paikoillaan, ei muuten vikaa, mutta kulunut.

Pari tuntia meni "kasaamiseen", eli yli puolet ajasta kului jutteluun ja työkalujen etsimiseen.

Juha


skandinaavi

#22
Itselläni olisi ihan sama rojekti edessä nyt maaliskuun aikana...
Olisko Juhalla (tai muilla käyttäjillä) hyviä vinkkejä operaatioon?  "kantapään kautta opittuja" juttuja jne.  ;)

Edit: Niin siis peli mitä ruvetaan "säätämään" on Gilera Runner eli periaatteessa samat kamat pitäs olla takapäässä...
"Emme tee näitä ja muita asioita siksi että ne ovat helppoja vaan siksi että ne ovat vaikeita" -JFK

Rusagoff

Itselläni myös Keeway Hurricanessa edessä ainakin laakereiden vaihto takaa, ehkä jotain muutakin, riippuen vähän että mistä se kolina kuuluu...

Samppa

#24
Tuli kanssa Vespaan vaihdettua laakeri kun huomasin alkavan rahinan variaattorinhihnanvaihdon yhteydessä kytkinpuolella. Kuumailmapuhaltimen ja jäähytyssprayn avulla homma sujuu itseasiassa melko helposti. Vaihteisto näyttää Vespassa samalta kuin Juhalla (tuohan on kokonaisuudessaan todella yksinkertainen). Tosiaan rahina ei tässä tapauksessa lähtenyt taka-akselin laakerista, vaan tuosta vaihteiston kannenpuoleisesta. Kuumailmapuhaltimella on hyvä lämmittää laakeripesää ja sitten taas tuolla jäädytysspraylla itse laakeria asentamisen yhteydessä. Laakeria voi pitää toki myös pakastimessa kuten A_sentaja kertoi.

skandinaavi. Kun olet saanut pultit auki vaihteistosta, ei kansi todennäköisesti aukea suoraan (siellä on hyvät tiivisteet välissä). Kantta ei kannata irrottaa tunkemalla ruuvimeisseliä sauman väliin, sillä tuo alumiini lohkeilee / painuu todella helposti. Itse naputtelin varovasti pienellä puunuijalla kantta sieltä sun täältä ja samalla hemputtelin kannen auki vetämällä sisäpuolen akselista. Öljyt kannattaa tietysti tyhjentää perästä ennen kannen avaamista. Kun kansi on auki, kannattaa tietysti tarkastella huolellisesti lävitse myös jokainen hammasratas yms.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Rusagoff

Jees, kiitoksia vastauksista.

Sen verran on nyt kyllä silti ensikertalainen liikkeellä että vähän tarkennusta olisi mukava saada. Eli kun huomattavan kova rohina kuuluu perästä niin laakeri pitäisi vaihtaa ja vaihdon sujumisesta pitäisi varmaan ihan perusasioista aloittaa kun en ole mihinkään tekniseen vempaimeen ikinä mitään rengasta vaikeampaa oikeen vaihtanut.

Eli laakerit vaihdetaan variaattorin puolelta, renkaan irroittamisella ei tuloksiin päästä vai...?

Samppa

Ainakin Piaggiokonsernin tuotteissa ja monessa muussa täytyy ensin irroittaa kytkin/toisiohihnapyöräasetelma (eli variaattorinkotelo auki ja hihna pois), sen jälkeen tyhjentää perästä öljyt ja avata alunnusvaihteiston kansi (siellä kytkin/toisiohihnapyörän alla). Samalla myös takapyörä irti niin että akseli on näkyvissä (takapyörän irroitus edellyttää vielä varsin usein pakoputken irroittamista ja mahdollisten rumpujarrujen löysäämistä). Usein noita laakereita pitävät paikoillaan vielä lukkorenkaat ja stefat tietysti uusitaan samalla.

Homma ei todellakaan ole mikään vaikea, kunhan etenee vain rauhallisesti ja vaikka kuvaa kaikkien palikoiden paikat ennen niiden irroittamista. Itseasiassa osiakaan ei ole mitenkään mahdottomasti. Kokoamisessa tuonne vaihteiston kannen saumaan sitten tiivistesilikoni juuri niin kuin Juhakin oli laittanut.

Juha. Aikas likaiset työympäristöt sinulla. Onkos tuo öljypumppusi oikeissa säädöissä? Näyttää hieman "kireältä", vaikkakin kuvassa ei tuota kohdistusmerkkiä näykkään.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Rusagoff

Kyllä syö miestä...

Ensinnäkin surkeat olosuhteet, lämmittämätön autokatos ja nollakeli. Toisekseen oikeankokoinen avain variaattorin pulttiin sekä renkaan vastaavaan on mystisesti kadonnut. Kyllä olen muutamaan kertaan ehtinyt manaamaan lämpimän ja ennenkaikkea hyvässä järjestyksessä olevan tallin puuttumista. Noo, pakoputki ja variaattorin kansi sentään jo auki, kyllä se tästä varmaan etenee.

skandinaavi

Joo sain tehtyä tuon projektin jo viime vkl, ihan helppo homma oli, yllätyin itsekkin. Sellainen mini torch oli aivan mahtava apu. Myös pulttipyssy oli välttämätön kytkin pakkaa irroittessa.
Sunnuntaina olisi tarkoitus laittaa takaisin kasaan tuo takapää, toivottavasti sujuu myös sekin helposti (kerrankin osat ovat loogisia ja osaan ne ehkä jopa laittaa oikeille paikoille  ;))
"Emme tee näitä ja muita asioita siksi että ne ovat helppoja vaan siksi että ne ovat vaikeita" -JFK

Coastside

Operaatio moottorin irroitus voisi ratkaista työtilapulmaa ainakin osittain kun vain sen irroitus ja asennus olisi tehtävä ulkona. On kyllä siinäkin viimassa olemista.
En ole perehtynyt siihen hommaan vielä mutta kun rakennetta ajattelee, niin nivel ja iskarin pää irti ja johdot, letkut ja vaijerit irti, niin koko komeus irtoaa.
Tietysti skode pitää käytännössä ripustaa johonkin. Jos muuta ei ole, niin kolmesta nelimetrisestä puusta pukki köydellä niputettuna kuin kota ja skode köydellä siihen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04