Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Lukkojen vaihtaminen skootteriin. Kokemuksia?

Aloittaja jalat, 04.07.08 - klo:08:11

« edellinen - seuraava »

jalat

Nyt näyttäisi siltä että naapurustossa on pyörinyt jonkin sortin varas. Toissayönä autokatokseen ilmestyi autoni viereen veneen polttoainetankki kuin tyhjästä. Naapurin kanssa sitä ihmeteltiin että mistä se on voinut tulla. Juuri tällä viikolla lykkäsin myös skootterini takapihalle (hyvin suojaisan rivitalon pääty) ja irroittelin siitä vanteet, jotka vein kummien vaihtoon liikkeeseen. No ne vanteet jäi viikoksi sinne että oikeat kumit tulee. Samalla jätin skootterin avaimet ilmeisesti takapihalle virtalukkoon. Muistelisin että en ottanut niitä siitä pois kun ajattelin että ei sitä kukaan pois ainakaan aja, kun renkaat puuttuu.

No tuloksena on nyt se että kun eilen ajattelin hakea ne avaimet takapihalta pois, niin niitäpä ei enää ollutkaan skootterissa. Eikä missään lähiympäristössä. Enkä löytänyt kotoa mistään avaimia. Olen aika tarkka yleensä noiden avaimien kanssa enkä jätä niitä mihin tahansa, vaan niille on kotona oma paikkansa mihin ne aina laitetaan ensimmäisenä kun tulen kotiin. Meinaan tänään vielä käydä koko kämpän siivoten läpi jos ne kuitenkin jostain löytyisi. Mutta mikäli ei löydy, niin kai se on vaihdatettava koko lukkosetti skootteriin.

Jännä että varkaalle ei kelvannut kaasugrilli, kaasupullo, työkalupakki saati edes yli 100e hylsy-räikkä-sarja, vaikka ne oli kaikki takapihalla heti saatavilla. Uskoisin että nyt on ollut kyseessä sellainen "tilaisuus tekee varkaan" tyyppinen heppu joka on äkkiä vaan napannut avaimet ihan vaan kiusallaan. Tai sitten on ottanut vain ne avaimet, jotta luulen itse hukanneeni ne. Ja sitten yön pimeinä tunteina parin viikon päästä tulee ja yrittää varastaa skootterin.

Mutta minullapa onkin ylläri sitä varten. Kun saan skootteriin uudet renkaat, niin pistän siihen toisen samanlaisen hälyttimellä toimivan levyjarrulukon :) Sitten kun se varas kuvittelee avaavansa sitä avaimella (se avain oli myös nipussa. Onneksi ei kotiavainta) niin se rupeaa huutamaan kun ei aukeakkaan :D Ja mulla tietenkin tuuletusikkuna siinä vieressä raollaan että se kuuluu sisälle hyvin.
Vois kai tuon webbikamerankin asentaa yöksi osoittamaan siihen skootterille. Siinä kun tuli mukana joku softa joka nauhoittaa jos näkyy liikettä.

Kaveri tuossa kaivoi jo parista suomalaisesta nettikaupasta, että noihin Fude - Baotian merkin laitteisiin maksaisi karvan alle 30e uusi lukkosarja (starttilukko, tankin korkki sekä satulalukko).

Onko kellään kokemusta lukon vaihtamisesta? Meneekö ihan heittämällä ja napsauttamalla lukko paikalleen? Vai saako tahkota ihan tosissaan? Ei varmaan ihan pieni operatsiooni se vaihtaminen. Kokemuksia otetaan vastaan. Kuvalliset plussaa :)
Jos ei kuvallisia löydy, niin täytyy varmaan itse ottaa kuvalliset ohjeet. Jos jaksaa ja jos tulee tilattua uusi lukkosarja.

Ei voi muuta sanoa, kuin voi ***kele! Mutta itseä saa syyttää kun jätin avaimet skootteriin, vaikka takapiha onkin suojaisa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

#1
Siirsin tänne yleiseen...

Itse vaihdoin (tai siirsin vanhasta) lukkopesän juuri uuteen Piaggion tarvikepenkkiin. Siinä tuo vaihtaminen oli todella yksinkertaista, sillä vanhan lukkopesän sai irti ihan vain sellaisesta "pinnistä" työntämällä. Sitten vetämällä pois ja uusi tilalle.

Perusvirtalukko irtoaa lähes yhtä yksinkertaisesti, suurin työ on katteiden purkamisesta ympäriltä, sitten liitinruuvi auki, johdot irti, lukko pois ja uusi tilalle. Ennen operaatiota kannattaa selvittää onko skootterissa elektroninen käynnistyksenesto.

Jos avain katoaa, niin ainakin Piaggiossa uusia pitäisi saada tilattua tuolla lukkokoodilla, joka tulee (tai ainakin on minulle tullut) erilaisten tarvikelippujen ja lappujen mukana. On tietysti halvempaa ja helpompaa, kuin lukkojen vaihtaminen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#2
Lukkosarjan voi vaihtaa myös jonkun toisen samanlaisen skoden lukkoihin niin ettei avainvaras saa siitä tietoa. Silloin tulee vain vaihtotyön vaivat.
Se että varas alkaisi kokeilla avaimia joka fudeen, on epätodennäköistä. Muutenkin temppu vaikuttaa lapsen oikulta kun muita tavaroita ei oltu viety.
Osaajan jäljiltä et olisi huomannut mitään ennenkuin skode olisi kadonnut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

En usko että tällaisessa halpis Fudessa on elektronista käynnistyksenestoa. Entä se uuden virtalukon johtonippu. Siinä on joku liitin (nettikauppojen kuvien mukaan), niin onkohan se kuinka standardia se johtojärjestys? Vai meneekö arpomiseksi mikä johto kuuluu liittää mihinkin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Niin siis, jos ostat alkuperäisosan, niin tottakai tuo johtosarja menee heittämällä kiinni. Jos ostat tarvikeosan, niin voi olla että joudut mittailemaan. Eipä tuonne virtalukolle kuitenkaan montaakaan piuhaa ainakaan minulla mene. Huomioi, että tarvitset myös uuden penkkilukon, jos ei sulla jo alunperin ollut penkkiin eri avainta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.