Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moottoriöljyn määrän mittaaminen, se oikea tapa

Aloittaja Partanen, 10.05.08 - klo:20:58

« edellinen - seuraava »

Coastside

Minun Zonerissa on ohjeenmukainen määrä öljyä eli täyttöaukon alareunaan  0,9 litraa. Sen tikku näyttää lähes koko tikun matkalle ilman kiinnikiertoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Jännä että noissa ohjekirjoissakin on noin paljon eroja. Mulla ei tosiaan tikun käyttöä ohjeisteta mitenkään, vaikka tikun kuva löytyy molemmista ohjekirjoista. Öljyn käskevät vaihtamaan suodattimen propusta, ja lisäämään koneeseen 0.8litraa öljyä vaihdon yhteydessä. Noin paljoa sinne ei mene, ainakaan jos ei irroita oikeaa öljyproppua.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

funke

Tässä Piaggion ohjekirjassa neuvotaan täytön jälk. "Käynnistä moottori hetkeksi ja sammuta. Tarkasta öljymäärä 5min kuluttua ja lisää tarvittaessa" Täs on muuten vinkkinä et jos menee liikaa öljyä "Voit poistaa liian öljyn injektioruiskun avulla" Ei kun apteekkiin hakee ruiskua :)

kekra

Kyllä kait se ainoa "oikea" tapa mitata öljyn määrä on olla kiertämättä tikkua pohjaan. Aivan kuten moottoripyörissäkin tehdään.

Ohjekirjan mukaan omaan skodeeni menee 8 desiä koneeseen ja tuon verran kun laittaa niin öljypinta on jokseenkin puolessavälissä tikkua, edellämainitulla tavalla mitaten.

Jos öljypinta on ylärajassa niin silloin siellä on liikaa öljyä.

Partanen

Miksi ihmiset eivät lue näitä ketjuja ennen kirjoittamistaan??

Vespassa käsketään ruuvaamaan pohjaan, kuten jo ensimmäisessä viestissäni kirjoitin.

Moottoripyörissä on öljynmäärän tarkastusta varten ikkuna moottorin kyljessä, ei niissä mitään tikkuja ole.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Mittaustapaan vaikutta kummalla jalalla ollessa se on tarkoitus mitata. Sivutuella  kinkkinelarin tikku voi näyttää oikein.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

funke

Eikös se aina mitata, kun skootteri on keskijalalla.

Samppa

#22
Lainaus käyttäjältä: funke - 16.05.08 - klo:09:27
Eikös se aina mitata, kun skootteri on keskijalalla.
Kyllä skootteri pitäisi asettaa vaakasuoraan asentoon, eli keskijalalla.

Edit: Lainaus Piaggion huoltomanuaalista mittaamiseen:

..then insert the clean dipstick back into the engine and screw the cap fully in. Unscrew the cap and the oil level should be up to the max line.

Vespa+Piaggio...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Eipä ole ikinä edes tullut mieleen, että sivutuella koneöljyjä mittailisin. Nyt mietin, että miksi ei ole tullut mieleen... Siksi, että moottorin pitää olla suorassa kun öljypintaa mitataan, luonnollisesti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Juuri tuo moottorin toimiminen takatukivartenakin aiheuttaa sen ettei samalla tikulla saada kunnon luentaa. Se myös aiheuttaa öljyn loiskuntaa jositusliikkeen mukaan.

Koska pumpun imu on seisontatuen vastakkaisella puolella, on moottorin käynti joissakin malleissa sivutuen varassa estetty, ettei kone kilahda kiinni öljynkierron loppuessa.

Edellisen viestin ohjeen mukaan tarkistamaan mitä tikku näyttää oikealla määrällä ja  oma neuvoni: O-renkaat ylä- ja alamerkiksi. Ilmeisesti samalla mitalla mitä tikun merkintä on tai lyhyemmällä varmuuden vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Eiköhän se sivutuen tappokatkaisija ole kuitenkin olemassa ihan vaan turvallisuuden vuoksi. Ettei tule vahingossa ajeltua sivutuki alhaalla, joka tietenkin on vaarallista. Moottoripyörissä kytkentä on tehty niin, että jos sivutuki alhaalla pistää vaihteen päälle, niin kone sammuu. Sivutuella ja vapaalla ollessaan kone kyllä käynnistyy ja käy ihan normaalisti ja kilahtamatta.

Pituussuunnassa moottorin asennon muutokset ovat öljyä mitattaessa melko pienet rengaskoosta, keskituesta riippumatta. Sivutuella moottori on melkolailla kallistunut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 16.05.08 - klo:00:53

Moottoripyörissä on öljynmäärän tarkastusta varten ikkuna moottorin kyljessä, ei niissä mitään tikkuja ole.

Kyllä mun vanhassa Hondassa tsekattiin öljymäärä ihan tikulla, ei siinä mitään ikkunaa ollut. Sitä en tiedä miten nykyisin on kun en ole moottoripyörien kanssa värkännyt enää vuosikausiin.

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 16.05.08 - klo:10:43

..then insert the clean dipstick back into the engine and screw the cap fully in. Unscrew the cap and the oil level should be up to the max line.



Juu kyllä mullakin näyttää ylärajaa kun mittaa tuolla tavalla. Ihan makuasia kumpaa tapaa haluaa käyttää  :P

Partanen

No, sitten Honda on poikkeus. -88 Kawassa ja monissa muissa prätkissä on tarkastusikkuna.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Mittatikun suunnittelun kukkanen on sen laipan pienuus verraten täyttöaukkoon. Kynnys kerää kuraa, joka voi tikkua aukaistaessa karista sisään. Estääkseen tämän, pitäisi se raaputella puhtaaksi. Asia kannattaa huomioida ja koettaa korjata jos voi.

Liitoskohdan voi muokata tasaiseksi, jolloin puhdistaminen on helppoa. Alumiinifoliosta voi tehdä suojahatun kuin viinipulloissakin on. Se on tietenkin kertakäyttöisenä hieman hankala.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tareone

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 19.05.08 - klo:19:10
No, sitten Honda on poikkeus.

Kuin myös Suzukin Intruderit, öljyn mittaus tikulla. Eikä ruuvata pohjaan, en ole itseasiassa koskaan törmännyt sellaiseen vekottimeen, että pitäis tikku ruuvata pohjaan öljyn tarkistusta varten. Enkä ruuvaa tuossa kiinanihmeessäkään.