Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Työläs kylmäkäynnistys Pösöissä

Aloittaja Antti R, 15.09.07 - klo:10:33

« edellinen - seuraava »

Antti R

Sanokaas mikä on Pösössä vikana: Jos ajoa on päivittäin, mopo lähtee helposti käymään sähköstartilla. Jos mopo on seisyt pari päivää, alkaa hankaluudet. Sähköllä ei kannata edes yrittää, jalkastartilla pitää polkaista 5-20 kertaa. Aluksi käynti on hyvin ohutta ja kaasun lisääminen sammuttaa herkästi moottorin. Kone työntää runsaasti sinistä savua. Siitä se sitten aina virkoaa, mutta veto on poissa. Kun mopon on ensin saanut liikkeelle, sen toiminta palaa normaaliksi.

Jos mopo seisoo toista viikkoa, starttaaminen muuttuu aina vain vaikeammaksi. Viikko sitten ei meinannut millään lähteä käyntiin 2 viikkoa seisottuaan. Sinistä savua riitti vielä 2 kilometrin ajon jälkeenkin. Oireet viittaa siihen että kone saa liikaa bensaa ja toisaalta myös öljyä, mutta miksi?
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Samppa

#1
Eli nyt siis kyseessä Peugeot Vivacity ja 2T.

Itsellä oli sama ongelma joskus Piaggiossa. Ongelma johtui silloin öljypumpusta, joka valutti sisään koko ajan pikkuhiljaa öljyä. En tiedä minkälainen pösön öljypumppu on rakenteeltaan, mutta Piaggiossa tuo oli mahdollista. Testasin tuon valumisen siten, että nyppäsin öljypumpulta kaasariin menevän letkun irti ja laitoin letkun toisen pään astiaan. Yön jälkeen öljyä oli valunut jo melkoisesti, kun pumppu saatiin kuntoon, loppuivat myös ongelmat. Käynnistys tapahtui tuolloin tosiaankin sinisen savun saattelemana.

Toisena ongelmana voi olla alipainepolttoainehanan valuttaminen ja siinä samassa myös neulaventtiili ei ole täysin tiivis, jolloin alkaa tulvimaan. Melko tyypillinen vika, tosin ei välttämättä ihan noin nuorissa peleissä. Tietysti kannattaa myös mitata automaattiryypyn toiminta. Vastusarvot saa Peugeotin huoltomanuaalista, tai huollosta. Sehän on tietysti normaalia, että alipainehanallisista bensa haihtuu pitkän seisomisen aikana letkusta ja kaasarista, jolloin polkea saa huolella (kun sitä bensaa ei saa putkistoon lisää kääntämällä hanaa on-asentoon). Ei se kuitenkaan päivässä haihdu.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Antti R

Tätä vikaa on mopossa ollut jo pidemmän aikaa. Sikäli omaakin syytä, etten ole muistanut valittaa asiasta huollossa. Ehkä tuo savutus johtuu epäonnistuneista käyynnistysyrityksistä, toki pumpussakin voi olla vikaa.

Olen miettinyt pitäisikö kaasari avata ja puhdistaa se. Minun ongelmani on se, että olen jo aikoja sitten vieraantunut tämän tyyppisestä ropaamisesta. Minulla on mopoon manuaali, pitäis vaan uskaltaa. 

Peugeotissa on sellainen tyyppivika, että kaikki letkut on haurastuvaa tyyppiä, täytyypä käydä ne jälleen lävitse.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

A_sentaja

En tiedä onko tästä apua, mutta omassa jammussa oli kanssa samansuuntaisia ongelmia. Pidemmän tauon jälkeen sai suostutella ja manata , että pörähtäisi käyntiin aina se lopulta kicksillä lähti. Kävin myös bensapuolen läpi ja uusin neulan sekä tarkistin hanan toiminnan, lopulta tulin siihen tulokseen. että stefat oli hiemän löysät. kun kone seisoo pitkään niin kumihan kuroutuu jolloin pikkiriikkisen ilmaa pääsee kampuran puolelta sisään. Lähteehän se lopulta käyntiin, mutta se savutus johtui juuri siitä kun bensaa meni koneeseen koko ajan, niin vie hetken kun se poistuu putken kautta. Vaihdettuani stefat ongelma poistui..(olen muuten pannut merkille sen että jos koneella ajellaan harvakseltaan ja se seisoo pitkiäkin aikoja, niin kampuran stefat kuluu nopeammin. kuin että peli olisi jatkuvassa ajossa ympäri vuoden, on omaa käytännön kokemusta asiasta.)..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

ernski

sf2 -02 on tosi huono lähtemää kylmänä käyntii pitää pitkään sahailla ja ekaks hörähtelee vähä ja sit enemmä ja lopuks lähtee käyntiin et mikä siinä on? , lämpimänä lähtee aina heti,ja kaasuttaminen startatetta ei auta mitää ajettu 13000km

Spede

#5
Pösöissä on automaattiryyppy joka ei kaikilla toimi hyvin. Minullakaan Pösö ei käynnisty hyvin kylmällä ilmalla ja keväällä sitä on todella vaikea saada käynnistymään :(. Minä veikkaan tuota ryyppyä, se on varmaan Ranskan käyttöön tehty  ::) Minulla on -01 vuosmalli.
Tuli muuten mieleen sytytystulppa. Kokeile sen vaihtoa. Saattaa auttaa.

ernski

Lainaus käyttäjältä: Spede - 07.09.08 - klo:13:37
Pösöissä on automaattiryyppy joka ei kaikilla toimi hyvin. Minullakaan Pösö ei käynnisty hyvin kylmällä ilmalla ja keväällä sitä on todella vaikea saada käynnistymään :(. Minä veikkaan tuota ryyppyä, se on varmaan Ranskan käyttöön tehty  ::) Minulla on -01 vuosmalli.
Tuli muuten mieleen sytytystulppa. Kokeile sen vaihtoa. Saattaa auttaa.

kiitän vastauksesta

miten toi ryyppy sitte korjataan?, ja minkänäkönen se on ? ,nyt 3 päivää omistanu ton mopon ni tiiä siit oikee mitää viel ni pitää vähä kysellä tyhmiä,no mut ton tulpan vaihdan huomenna,,nii ja ei ilma mitenkään kylmä tarvi olla +15 oli eile ku sitä sahailin , no mut kuiteki ryypyssä vika

ja tiiätkö missä vika ku jarruvalo palaa kokoaja sekä takavalo ja ku jarrunpainaminen ei vaikuta mitenkää  ???

suurkiitokset jos jaksat vastata tai miksei joku muukin

Samppa

Ryyppy on musta mötikä kaasarin kupeessa, johon menee pari piuhaa. Ryyppyä ei käytännössä voi itse korjata mikäli se ei toimi, eli ainoa keino on ostaa silloin uusi. Yksi mahdollisuus on ostaa (mikäli jostain löytää) manuaaliryypyn asennussarja, jolla korvaa tuon automaattiryypyn. Silloin toki joutunee vetämään myös vaijereita, koska harvassa skootterissa kaasari on niin hyvin näkyvissä, että sinne pääsee katteiden kanssa ryyppyä käyttelemään.

Tulppa kannattaa vaihtaa (ja kärkiväli tarkistaa) ensin. Todennäköisesti vika johtuu kuitenkin juurikin tuosta ryypystä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Spede

Jarruvalo vikaan: tarkasta lompakko kotelon alla olevat liittimet. siellä on 3 liitintä katso ovatko kaikki pakoillaan, jos on niin testaa ovat oikeissa paikoissa. Vaihtelet vaan piuhoja keskenään... Värit suht oikein johdoissa.
Anteeksi epäselvä teksti :D
Minäkin poljen aamusiin noin 10 kertaa ennen kuin käynnistyy. Ja sähköstartilla ei toivoakaan  >:(

Kylmakalle

Vivacityn kylmäkäynnistys ongelma.

Lähtee hyvin käyntiin, muttei ota kierroksia ennen kuin on pumpannut kaasua noin minuutin ajan.

Jos pitää kaasun pohjassa, niin sammuu.

Onko vika ryypyssä vai missä???


Coastside

Jos kulututslukemat ovat normaalit ja kulkee hyvin niin vika on ilm. vajaatoimintaisessa ryypyssä, jota tuollaisena voi hyvinkin sietää. Minsa lämmittely ennen lähtöä kuuluu mopoon hyvin. Pari kertaa rempattuaan konetta, malttaa lämmitellä sitä enemmänkin ettei joudu korjaamaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Speedfightissa oli samanlaista käytöstä uutena n vuoden verran. Mopo vaati n 2 miinuutin lämmityksen ja ensimmäiseen 20 sekuntiin ei kaasuun saanut koskea ollenkaan, jottei mopo sammuisi. Nyt 2 vuotta vanhana ei "ongelmaa" ole enää.

chriskolumbus

(Peugeot Ludix on skode)
No just purettiin ilmaputsari kun arveltiin huonon kylmäkäynnistyksen olevan se syy. Lopputulos: siellä on se ilmaputsari (musta muovimötikkä jota ei saa puretttua ja osa on niin arvokas että päätettiin ettei ruveta väkivalloin purkamaan kun näyttäisi olevan sellainen osa ettei ilman sitä saa auki). Imettiin vaan pölynimurilla ja putsattiin se isompi letku sisältä.

Seuraavaksi kokeillaan automaattisen rikastinhärvelin varovaista irrottamista ja putsausta (siinä kaasarin päällä oleva näemmä). Kuitenkin 100 egen korvaushoitoa ei todellakaan ruveta yrittämään ennen kuin on 100% selvä että vika olisi siellä. Tuskin sittenkään. Mieluummin vaikka sitten joku manuaaliviritys.

Putsataan kaasarin auokko ja muutenkin ne lisäletkut (mitä lienee huohotusputkia) ja sit kootaan ja katsotaan auttoiko.

Vika on siis sama kun muilla (tällä skodella on nyt ajettu 6100 km ja ostettaessa oli 3700km); eli kylmänä ei käynnisty sähkökäynnistyksellä muuta kuin piiitkän ajan päästä, aluksi vähän kierrähtää, sitten pari sekkaa pyörii ja aina sammuu, kaasuvivun kääntely vaan sammuttaa. Kun on muutaman kerran itsepyörinyt voi jo varovaisesti (ei missään tapauksessa täyskaasua, pikemminkin varovaista pumppailua ja pikku pintakaasua) antaa kaasua. Sitten kun lähtee... ei mitään ongelmaa. Lämpimänä käynnistyy kuin ei mitään.

Muuten hieno peli se Peugeot, ihan selvästi laatupeli.

Antti R

Lainaaeli kylmänä ei käynnisty sähkökäynnistyksellä muuta kuin piiitkän ajan päästä, aluksi vähän kierrähtää, sitten pari sekkaa pyörii ja aina sammuu, kaasuvivun kääntely vaan sammuttaa. Kun on muutaman kerran itsepyörinyt voi jo varovaisesti (ei missään tapauksessa täyskaasua, pikemminkin varovaista pumppailua ja pikku pintakaasua) antaa kaasua.
Minulla aiheutti Vivacityssä samanlaisia oireita bensahanan rikkinäinen alipaineletku.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Coastside

Jos tulpasta puuttuu ruskea väritys, niin vika on laihassa seoksessa.  Isompi suutin siihen niin voi asettua. Neulan nosto ylimpään asentoon (sokka alas) myöskin. Mieluiten hieman suurempi kulutus kuin epävarmuus käyntiin saannissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04