Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mäet ja kulutus

Aloittaja latromster, 17.08.11 - klo:15:23

« edellinen - seuraava »

latromster

Miten nousette mäet erityisesti silloin, kun tehot alkaa loppua ja nopeus hidastuu? Itse olen huomannut, että jos ei kaasulla ole vaikutusta, niin sitä ei kannata liikaa antaa. Seurauksena on pelkästään kulutuksen kasvu ilman, että tapahtuu mitään. Olen huomannut, että taloudellisin ajotapa on sellainen, että antaa vakiokaasua mäkeen nopeuden hidastuessa tai lisää hieman mutta ei yritä ottaa tehoja, joita ei alitehoisesta moposta bensaa sylinteriin työntämällä saa. Erityisesti 2 päällä kannattaa hyödyntää maastoa siten, että jos on ylös-alas -mäkiä, niin ei polta bensaa turhaan nopeuden säilyttämiseksi vaan liikkuu pienellä kaasulla mäkeä ylös ja antaa alamäen viedä alas.

kani

No juuri näin. Tuolla turkissa mäkisessä maastossa huomas tän hyvin. Seuraava tankillinen kesti paljon pidempään tuolla mainitsemallasi ajotavalla.

latromster

Ja vaikka kaasulla saisikin lisää tehoja ja nopeutta mäkeen, niin näyttää siltä, että se kaasukahvan asento, jolla pääsee tasaisella sen 45-50, on kaikista taloudellisin. Jos ajaa sen 48 ja pitää 8 km/h ns. reservissä, niin voi muuttaa liike-energiaa potentiaalienergiaksi ilman, että tarvitsee rasittaa moottoria mäkiä kiivetessä. Jos sallii vaikkapa 30-48 km/h nopeuden vaihteluvälin, niin saa ajaa aika mäkistä maastoa ilman, että tarvitse antaa ylimääräistä kaasua. Taloudellisen mäkiajon huono puoli on ainoastaan se, että muu liikenne saattaa hieman ärsyyntyä ja pakostakin antaa kaasua, että ei nopeus tipu liikaa.

pena

Lainaus käyttäjältä: Plom - 17.08.11 - klo:21:58
On Mäkiä ja "mäkiä" , Vaarunvuori kuuluu ensimmäisiin ja jos sen haluaa mennä ylös, 9% pitkä nousu ,on koneesta pyydettävä kaikki tehot ulos yhtään säästelemättä. Pienempiin nyppylöihin tuo vajaakaasun tekniikka on varmasti toimiva.
12%nousu keskimäärin, jopa 15% jyrkin eli 500m matkalla nousua 70m

latromster

Variaattori laittaa pienempää "vaihdetta", jos nopeus laskee. Periaatteessa mäet voi madella vaikka 1 km/h, jos vaan variaattori antaa koneen pyöriä sen 6000 rpm. Jos nousuaikaa suurentaa eli nopeutta pienentää, niin tehojen ottamista voi vähentää.

Coastside

#5
Varin hihna tykkää kyttyrää heikosta väännöstä koska se joutuu sahaamaan paljon mäkien mukaan. Jos koneessa riittää vääntöä se ei vaihda sen kehää niin paljon. Eikä se moottori muutenkaan säästy. Bensaakaan tuolla ei säästä.

Älkää härnätkö autoilijoita turhalla hidastelulla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Tässä on gps-jälkeä vaarunvuorelta. Muistaakseni vakiopytty oli soliferissa silloin.