Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

JC Sudoku ja Hartet taistelua tasaisesta kulkemisesta.

Aloittaja ropaaja, 10.08.11 - klo:22:08

« edellinen - seuraava »

ropaaja

Eli tässä on nyt tullut taisteltua kuinka saan kulkemaan tasaisesti edes 50km/h nämä kaksi tekelettä ja Sudokun nyt saa "helpostikkin" siis mäkiinkin. Mutta tämä Hartet  :-\  Aivan älytön koettaa saada toimimaan, sanosko järkevästi. Milloin tyhjäkäynti häviää yhtäkkiä tai sit huutaa niin et liikkuu jo eteenpäin. Seoksia on säädetty ja neulaakin puljattu mut ei vaan löydy sitä kultaista keskitietä. Paras ohje tuli tänään et "et saa mitenkään Hartettia kulkemaan 1.4KW tehoilla" ja rekisteri otteessa näyttää olevan tuo lukema mut mopo.fi väittää 2.05kw  :o Mihinkään rajoittimiin en ole enkä tule puuttumaan mut kun ne on otettu pois jo maahantuojan toimesta ni hienompi homma. Pakoputkea en ole edes jaksanu tutkia mut kaiken muun kyllä ja tää Hartet on vielä vissii harvinaisempi ni eipä juuri jelppiä löydy netistä. Lähinnä mitä ihmettä ton tyhjäkäynnin kanssa vois vielä kokeilla ??? Neulaa siis nostettu 4kpl rikoilla joita oli 2 alunperin ja seosruuvia käännetty laidasta laitaa huonolla menstyksellä. Myönnän minäkin et pv:n viritys oli aivan liian helppoa silloin joskus ja se 100km/h oli hullujen hommaa  ::) Mut niin on näitten kahden skootterin kiihtyvyys ja vääntö, jotain aivan järkyttävää ja kun ei edes saa niillä perus opeilla toimimaan millä vuonna miekka ja kirves sai mopot toimimaan. Lie vaihdettava tuo Hartet sudokuun  >:(
Mikään ei oo niinku ennen :)

pekpel

On mulle ihan tuntemattomia pelejä
Jotainhan siellä on kun ei toimi kunnolla.
Viittitkä nakata tänne lisää tietoa:
-Kuten miltä vuodelta ja paljonko ajettu.
-Mitä niille on oikeesti tehty? Onko vakioita ja miten huollettu? Onko originaali ilmanputsari paikallaan?
-Miltä tulppa / tulpat näyttää? Siis jos mahdollista niin aina uutta / puhdasta tulppaa sisään ja min. 5 km ajoo ja sitten irki...
-Jos on kalvokaasari niin eihän kalvossa ole murtumia / reikiä?

Nää kysymykset on nyt nopeesti heitetty, mutta koitan meditoida tota sun viestiä vielä tarkemmin 8)

Tyhjäkäynnin heiluminen viittaa tukoksiin kaasarissa  / imuvuotoon, ensin katsoisin hyvin tarkasti imukaulan kunnon ja sen tiiveyden lohkoon ja kaasariin.
Samalla kaasarin huolellinen puhdistus.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ropaaja

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 11.08.11 - klo:01:29
On mulle ihan tuntemattomia pelejä
Jotainhan siellä on kun ei toimi kunnolla.
Viittitkä nakata tänne lisää tietoa:
-Kuten miltä vuodelta ja paljonko ajettu.
-Mitä niille on oikeesti tehty? Onko vakioita ja miten huollettu? Onko originaali ilmanputsari paikallaan?
-Miltä tulppa / tulpat näyttää? Siis jos mahdollista niin aina uutta / puhdasta tulppaa sisään ja min. 5 km ajoo ja sitten irki...
-Jos on kalvokaasari niin eihän kalvossa ole murtumia / reikiä?

Nää kysymykset on nyt nopeesti heitetty, mutta koitan meditoida tota sun viestiä vielä tarkemmin 8)

Tyhjäkäynnin heiluminen viittaa tukoksiin kaasarissa  / imuvuotoon, ensin katsoisin hyvin tarkasti imukaulan kunnon ja sen tiiveyden lohkoon ja kaasariin.
Samalla kaasarin huolellinen puhdistus.

Mopo on 2kk vanha eli 2011 mallia ja nyt ajettu 410km
Täysin vakio siis mut neulaa nostin tosiaan niillä rikoilla mitä siellä on ni 2 lisää ja seosruuvia käännetty laidasta laitaan. imupuolta kattelin ja parempi antaa olla kun tukehtuu jos vähänkään jostain koettaa raottaa testimielessä.
Koko laitos ei oo toiminu alusta asti sillee kunnolla ni sisäänajokin hieman vaikeeta ja merkkiliikekin ihmeissään. Miten tolla muka pystyy ajaa "puolella" kaasulla ku ei sais täyttä käyttää. Tuossa lähellä on hyvä testimäki ni paikaltaan lähtiessä 25-30km/h tuo jaksaa nousta mäen ja -08 sudoku 780km ajettu samanlaisilla kikoilla "muutettu" nousee 45km/h ylös.

Tässä tosiaan pitäs saada tää toinenkin "toimimaan" et ei jää ajajille se tietty maku suuhun kun saa potkia liikkeelle. Hartet ei muuten ole hassumman näkönen ja moottri perustuu Hondan tekeleeseen mut vain liian alitehoinen moottori, josta kiitos EU:n pösilöille.
Mikään ei oo niinku ennen :)

Coastside

Jos käsitin oikein ne on 139qm koneella molemmat? Vaihda kaasari siitä paremmin kulkevasta ja tarkista tiiviydet. Jos ei auta niin sitten sähköpuolen osilla sama juttu. Sitten se menee koneen mekaniikkaan jos nuo ei vaikuta.
Näissä luuraa joskus jokin vika jota ei huomaa mutta esim. huoltaessa korjautuu itsestään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Ilmaruuvi

Tuo sun ongelma tuntuu etäisesti ilmavuodolta. Kaasuttimen säädöt ei joko tee mitään tai sitten jos tekee niin tekee liikaakin eli kone huutaa. Ota purkki starttipilotti ja suihki kaikki tiivisteliitokset imukurkusta kanteen päin. Se on pienestä kiinni joten jokainen milli on suihkittava vaikka olisi kuinka piilossa. Käynti muuttuu korkeammaksi tai vehje voi sammua. Riippuu pitkälti paljonko starttisuihketta menee reiästä sisään. Jos on kaksi tahtinen niin tee sama kampikammion stefoille tai tarkasta vuotaako ulospäin jos ei muuten onnistu. Ei olisi ensimmäinen kerta kun stefat on valmiiksi rikki.

Omalla IC350 vehkeellä ajelin pitkään niin että kampikammion stefa oli rikki. Kaasutin oli säädetty aivan päin helvettiä koska sillä oli yritetty korjattu vuotavaa stefaa. Kun se sitten laukesi kunnolla niin se löi vaihteet pois päältä ajossa ja urku soi niin paljon kuin koneesta lähti.

ropaaja

Kävin just purkamassa taas kaasaria ja kiristelin kaikki mahdolliset liitokset ja katoin letkut ja laskin neulan takas alkuperäiseen korkeuteen. Ilmanputsarin sisällä oli selkeesti bensaa eli liikaa tuo on saanut. No nyt parkuu taas et rajoitinvalo syttyy, siis keskijalalla mut ajamaan kun rupee ni ei paljon hyöki. Ilman saantia rajoitin niin et kone kiertää hyvin, edelleen keskijalalla ja todella pienestä on tuo ilmankuristimen reiän muutos kiinni. MUTTA liikennevaloihin kun tulee niin kierrokset tippuu todella alas ja poikkeuksetta sit sammuu. Keskijalalla, valotkin päällä saa tyhjäkäynnin säädettyä ja se käy kyllä sit vaikka kui pitkään. Mut kun ajamaan rupee ni tyhjäkäynti häviää. Menee ihan oikeesti yli hilseen tää peli ja tässä rupee jo epäilee et on pudonnut kehityksen kärryiltä vai riivaako ne jo valmiiks nää skootterit tehtaalta kun kohdemaa on Suomi  :o


Mulle sanottiin et tuo mittariston rajoitinvalo syttyy kun rajoitin ei rajoita ja maahntuoja/tehdas on tehnyt tän muutoksen kun tää on niin laiska. No ihan sama kun sitä valoa ei saa palamaan kun keskijalalla huudattamalla, ei paljon ajossa edes alamäessä syty  >:(
Mikään ei oo niinku ennen :)

Coastside

Liitin bensan osuuden aiheen ketjuun yleisissä teknisissä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ropaaja

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.08.11 - klo:10:25
Liitin bensan osuuden aiheen ketjuun yleisissä teknisissä.

Juu kyllä tää ongelma kallistuu polttoaineeseen. Kulku parani mut vääntö ei. Silti nousee mäet ihan toisella tavalla kuin ennen. Ja tuon jemma polttoaineen poltan tuossa kakkos autossa joka saa haista ja pätkiä se jopa kuuluu tuohon peliin, Ford Fiesta 1.1 -83  ;D
Mikään ei oo niinku ennen :)

juuzzo

#8
Hankala peli tosiaan....

Juu uusi Hartet tuli syksyllä taloon ja nyt sisäänajon jälkeen oli aikomuksena saada lähtö valoista edes vähän rivakammaksi.

Mikä tässä sitten on kun ei väännä, ei kiihdy "normaalisti", eikä ota kierroksia ja kuuluu olla tällainen tehtaan jäljiltä.....

Kun tukkoiselta tuntui, poistin noin rutiinihommana ilmanputsarista kuristukset - yksi putsarin ja kaasarin välisessä "kurkkuputkessa" ja toinen putsarin kotelon "imuaukossa". Pakarista kureja ei päälllisin puolin edes löytynyt.

No käyntiin lähti, mutta ei enää jaksanut kulkea ollenkaan - laihalla siis on. Ei muuta kun kotitekoinen kuristus imuaukolle niin taas pääsi liikkeelle.
Vaihdoin suuttimen 62 --> 80, mutta ei vaikutusta.

EDIT:

Ja vielä lisää ajatuksia Hartetin kaasarista

Jos kaasarin tuloilmaa ei kuristeta todella rajusti, niin kone ei vedä. Kierroksia ottaa jalallakin laiskasti ja todella hitaasti. Bensaa ei siis tule ilman seuraksi.

Ensitoteama oli, että suutin on aivan liian pieni - näin se ei ole. Suurempi suutin vaikutti vain vähän, mutta oikeaan suuntaan.

Jos luisti nousisi, niin seos menisi jossain vaiheessa kohdalleen ja alkaisi tapahtua. Nyt tätä (normaalin tuntuista vetoa) ei tapahdu jalalla kiihdytellessä eikä missään ajotilanteessa, jollei putsarin vastapainetta ole riittävästi.

Luistia käyttää kalvo ja kalvoa alipaine. Kalvo on uusi / ehjä, mutta jousi on pitkä ja ehkä liian jäykkä. Näin luistia ei saisi nousemaan - eli kaasua päälle - kuin laittamalla putsarille vastusta.

Kuulostaako loogiselta ?

Kalvon jousen vapaa pituus on jotain 150 mm ja se puristetaan alle 50 mm mittaan.....onko tämä sitten jäykkä jää kokeiltavaksi. Jonkinlaisen vahvistuksen teoriasta saa varmaan myös kokeilemalla kokonaan ilman kalvon jousta.

Ja sitten kokeilemaan........

Neula vaikutti mahdottomalta säätää, eikä siellä ollut prikkoja, sokkaa tai muita säätökaluja. 

Laihalla tuo siis edellenkin on....kaasarissa on parannettavaa, mutta mitä tekisi.

Juttelin myös huollon kavereiden kanssa ja kertoivat myös yrittäneensä "piristää" Hartettia laihoin tuloksin. Kokeiluja oli tehty ilmeisen paljon.

Yksi viimeisin epäilys oli, että ennakko olisi liian myöhäisellä. Vika olisi siis CDI:ssä tai pick-up kelan paikassa. Pitääkin katsoa strobolla missä kohtaa kipinä lähtee.

Tuo tyhjäkäynnin "soutaminen" on kaiketi enemmin ominaisuus kuin vika samoinkuin startin "lipsuminen" joka toisella yrityksellä. Totesivat, että jos soutaa mielettömästi niin kaasari pitää vaihtaa.

Nähdäkseni kaasari on jollain lailla "susi". Onko kukaan saanut tähän apuja. Mikähän kaasari kävisi heittämällä, aukot 28 mm, 38 mm ja pituus 85 mm.

Ei auta kun askarrella...no harrastushan tämä on. Terveisin
Juuzzo

Coastside

Luistin jousen voisi korvata prikoillakin joiden paino vastaisi sitä mutta tietenkin koko matkan samalla voimalla. Niiden määrän taas saa kuormittamalla jousta niin että se painuu niiden painosta. Tai vaakalla painaen jousta kokoon sitä vasten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

juuzzo

Kiitokset ideasta....lieneekö kukaan koskaan korvannut jousta painoilla ?

Tuolla tavalla on ainakin helppo kokeilla tuleeko Hartettiin millään kaasun asennolla eloa.

Pitkä vieteri on varmaan hyvin lineaarinen voiman kasvaessa suhteessa luistin nousuun. Paino on luistin paikasta riippumatta sama.

Jos painoa on paljon ei luisti lähde liikkeelle lainkaan ja jos vähän, niin luisti kolahtaa kattoon jo kevyellä kaasulla. Voipi olla aika epämääräiset seokset....no tiedä sitä vaikka noin saisi mitattua sopivan jousen jäykkyyden.

Vieterin kun ottaa kokonaan pois (eikä laita painoja) niin luisti on ylhäällä heti pintakaasulla ja  seoksen pitäisi olla heti kaasua kiertäessä liian rikkaalla. Mahtaako sammua.....

Jaa-a ei tämä pöydänääressä parane pitää kokeilla. Alkaa tuntua, että paras olisi vaihtaa koko kaasari johonkin tunnetusti toimivaan yksinkertaiseen tyyppiin vaikka DelOrthoon.


-Zone-

#11
Painovoiman vaikutus muuttuu kurveissa, kun luisti joutuu liukumaan "alämäkeä". Jousi toimii niissä tilanteissa luistipainoa paremmin. Itse pätkäisin ensimmäisestä kaasaristani noin sentin pois yläpäästä 50cc pytyllä. Kyllä se ehkä hivenen alkoi paremmin reagoimaan kaasukäden liikkeisiin.

Lainaus käyttäjältä: juuzzo - 18.12.11 - klo:21:18
Jaa-a ei tämä pöydänääressä parane pitää kokeilla. Alkaa tuntua, että paras olisi vaihtaa koko kaasari johonkin tunnetusti toimivaan yksinkertaiseen tyyppiin vaikka DelOrthoon.
Useamman vuoden näitä alipainekaasareita säädelleenä ja kironneena olen samaa mieltä. Kun vaijeri vaikuttaa suoraan luistiin, niin ainakin se nouse kun käsky käy, eikä käy näin: http://www.youtube.com/watch?v=fnJuGZl1vnQ

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: juuzzo - 18.12.11 - klo:21:18
Kiitokset ideasta....lieneekö kukaan koskaan korvannut jousta painoilla ?

Tuolla tavalla on ainakin helppo kokeilla tuleeko Hartettiin millään kaasun asennolla eloa.

Pitkä vieteri on varmaan hyvin lineaarinen voiman kasvaessa suhteessa luistin nousuun. Paino on luistin paikasta riippumatta sama.

Jos painoa on paljon ei luisti lähde liikkeelle lainkaan ja jos vähän, niin luisti kolahtaa kattoon jo kevyellä kaasulla. Voipi olla aika epämääräiset seokset....no tiedä sitä vaikka noin saisi mitattua sopivan jousen jäykkyyden.

Vieterin kun ottaa kokonaan pois (eikä laita painoja) niin luisti on ylhäällä heti pintakaasulla ja  seoksen pitäisi olla heti kaasua kiertäessä liian rikkaalla. Mahtaako sammua.....

Jaa-a ei tämä pöydänääressä parane pitää kokeilla. Alkaa tuntua, että paras olisi vaihtaa koko kaasari johonkin tunnetusti toimivaan yksinkertaiseen tyyppiin vaikka DelOrthoon.

Kun kone on pienillä kierroksilla ja kaasu avataan äkisti eli luisti tempaistaan äkisti ylös, tuppaa seos yleensä meneen liian laihalle(pieni virtaama mutta kurkku täysin auki). Ymmärtääkseni tämä oli yksi syy mikä johti alipainesäätöisen kaasuttimen kehittämiseen.
Imuilman vastusta pienentäessä ei pidä unohtaa tosiasiaa että bensa nousee suuttimen/suutinputken kautta  paine-eron vaikutuksesta. Kohokammion puolella on normi ulkoilmanpaine  ja kaasuttajan kurkussa oleva alipaine yhdessä pitot ilmiön kanssa imee bensan kurkkuun. Luistin noustessa äkisti ns pitot ilmiö heikkenee virtauksen pudotessa jolloin tarvitaan sitä paine-eroa bensan nousemiseksi kaasuttimenkurkkuun.  Kiihdytyspumppu on yksi apu tähän ongelmaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

juuzzo

Noinhan se menee kuten yllä kerrottu

Muutoin kun mopo vaikuttaa ihan laadukkaalta niin omituista, ettei Hartetissa ole kaasarin toimintaa saatu kelvolliseksi. Ehkä kuristustukset on suunniteltu toisin kuin yleensä ja tulos on epäonnistunut.

Mitä enemmin ilmanputsaria tukkii niin sitä terävämmin (lue "vähemmin laiskasti") kone ottaa kierroksia. Millään vastapaineella ei kuitenkaan tule normaalia vakiomopon vääntiä/tehoa.

Meno on tarkalleen samanlaista kuin kakstahdissa olisi pakoaukko karstottunut tukkeeseen. Imupuolella tämä vika kyllä mielestäni on koska tuo putsarin vastapaine on niin herkkä (eihän ilmanputsarin kuuluisi ahdistaa).
Ehkä kaasarin kurkun muoto on niin "epäonnistunut" ettei bensaa saa ulos suuttimelta millään ilman vastapainetta.

No kunhan ehdin testailemaan ja kokeilemaan.......

konenikkari

#14
Oikein, jos suodatin eikä ilmanputsari kotelo saa aikaan minkäänlaista alipainetta, millään tai jollain kierrosalueella, kaasutin niminen laite ei toimi. :(
Koska ei ole alipainetta kaasuttimen kurkussa, ei ole mitään edellytyksiä, ohivirtaavalla ilmalla, imeä mukaansa polttoainetta.
Moottorin synnyttämä alipaine loppuu, ja ilmankin virtaus pysähtyy.
......
Injektori niminen laite taasen imee mukaansa vaikka hiekkaa kunhan ilman virtausnopeus on riittävä ja vakio. :P
Jos kaasutin toimii injektorin ehdoilla, pitää kierrokset olla kokoajan topissa.
Ja nopeuden hallintaan voi käyttää kaasukahvan sijasta  8) tappokytkintä
ON/OFF  ::)
Ylättävän hyvin toimi kaasutin josta poistin juuttuvan luistin.
Kaasun käyttöä tosin vieläkin opettelen :-\
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)