Moposkootterit > Yleinen keskustelu moposkootterit

Iskutilavuuksien laskemisesta

(1/9) > >>

OH2KV:

--- Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 30.08.07 - klo:20:31 ---Pohdin sitä itsekin, mutta koska en osaa suunnitella moottoreita, niin en tiedä vastausta.  ;D

Mutta jos vaikkapa moottorin puristuksia nostaa kantta laskemalla, niin puristukset, eli paineet nousee, vaikka sylinteritilavuus laskee. Kaiketi sama toimii myös, jos kampikammion tilavuutta pienentää laittamalla korkkia männän alle.

--- Lainaus päättyy ---

Sylinteritilavuus ei muutu mihinkään, vaikka kannen laskisi kolkkaamaan mäntään kiinni.

Sylinterin iskutilavuus lasketaan kaavalla:

Männän säde x männän säde x pii ( 3,1415926535) x iskun pituus. Syötä kaikki arvot esim senttimetreinä, tuloksena saat kuutiosenttimetrejä. Pii on paljas luku, yksikötkin täsmäävät, kuten huomaat.

Kannella ei siis vaikutusta sylinteritilavuuteen, ainoastaan puristussuhteeseen.

Korkinpala männänlaellakaan ei muuta sitä tosiasiaa, että vaikka sitä täyttäisi kunka paljon, tilavuusmuutos pysyisi vakiona.

Ehkä vähän "vihaisemmin" korkeintaan tulisi huuhteluista tavara palotilaan, mutta mitä hyötyä siitä olisi? Suurempi osa voisi karata pakoputkeen ?


Miksi 2-t kampikammiosta yleensä tehdään pieni? Syy on selvä.

Kaasuttimesta tullessaan seos on hyvin sekoittunutta ilman ja polttoaineen sekoitusta, painosuhteeltaan 1/15 suuruusluokkaa, ilmaa enemmän.

Mitä kauemmin seisotat juuri muodostettua seosta paikallaan, (LUE; äärettämän iso kampikammio) sitä enemmän juuri muodostetusta hienojakoisesta seoksesta hajaantuu, bensiini erkanee ilmasta, ja "sataa" kampikammion pohjalle.

Silti en usko, että korkin palalla voitaisiin tehdä mitään ihmeitä, palaisi vaan sekin kokeilu karrelle.

Partanen:

--- Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 31.08.07 - klo:01:24 ---Sylinteritilavuus ei muutu mihinkään, vaikka kannen laskisi kolkkaamaan mäntään kiinni.

Sylinterin iskutilavuus lasketaan kaavalla:

Männän säde x männän säde x pii ( 3,1415926535) x iskun pituus. Syötä kaikki arvot esim senttimetreinä, tuloksena saat kuutiosenttimetrejä. Pii on paljas luku, yksikötkin täsmäävät, kuten huomaat.

Kannella ei siis vaikutusta sylinteritilavuuteen, ainoastaan puristussuhteeseen.



--- Lainaus päättyy ---

Laskukaavasi toimii, jos sylinteri olisi tosiaan sylinteri. Eli jos kansi olisi tasainen ja männänlaki myös, tai niiden ollessa koveria ja kuperia yhtä paljon keskenään. Mutta kun kannessa on palotila, joka on enemmän tai vähemmän puolipallon muotoinen, eli "hemi", ja männänlaki on eri muotoinen kuin palotila, niin sylinteritilavuus muuttuu kantta laskemalla. (Esim.Niissä dieseleissä, joissa palotila on männässä, kannen lasku ei muuta sylinteritilavuutta.) Muutos tosin saattaa olla niin pieni, ettei sillä ole juurikaan merkitystä, mutta muuttuu kuitenkin.

OH2KV:
Katselepas vaikka googlella miten iskutilavuus lasketaan, niin ei levitellä enempää huuhaata, vai ihan vitsinäkö kirjoittelet?

Tästä vaikka aluksi yksi linkki:

http://www.akk-motorsport.fi/attachements/2004-08-20T14-16-0612.pdf

Partanen:
No höh! Pitäisi ensin päättää, että puhutaanko iskutilavuudesta, vai sylinteritilavuudesta. Itse puhuin moottorin sylinteritilavuudesta, joka sekin on eri, kuin sylinteritilavuus. Varmistetaan ensin käsitteet, ennenkuin aletaan vääntämään perusasioista, joohan?  ;D

Partanen:

--- Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 31.08.07 - klo:01:24 ---Ehkä vähän "vihaisemmin" korkeintaan tulisi huuhteluista tavara palotilaan, mutta mitä hyötyä siitä olisi? Suurempi osa voisi karata pakoputkeen ?
--- Lainaus päättyy ---

Ainakin teoriassa kyse olisi ajoituksista ja sylinterin täytöistä, sekä tehoalueen muutoksesta kierroslukuun nähden. Se paljon pakoputkeen ehtii polttoainetta, onkin riippuvainen pakoputkesta ja sen vastapaineista.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta