Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

OH2KV

#30
Lainaus käyttäjältä: keijopel - 01.09.07 - klo:02:09
Asia vaatii tarkentamista:mietin että pitäisikö moottorin jäähdytinpuhaltimen aukkoa hieman tukkia jotta kone kävisi lämpimämpänä?Olisiko myös sytytystulppa aihetta vaihtaa pykälää "kuumempaan".Nyt on NGK BR7HS.Jos laittas BR6:n.Olisiko hyvä ajatus? ???

Tämä kuuma/ kautta kylmätulppa keskustelu on lähes lemppariaiheitani, johtuen sen sekamelskasta eri tulppavalmistajien kesken.

NGK:n valmistamissa tulpissa menee numerointi eripäin, kuin esim Boschin, lukekaa vaikka Bilhelveten (Biltema luetteloa, jollette usko)

NGK. n tulpissa suosittelisin talviajoon numeroa pienempää tulppaa, jos Keijopelillä nyt numero 7 NGK, laittaisin talveen nro 6 samanmerkkisen, kuten hän oikein sanoikin.

Selitän tarvittaessa kuuman ja kylmän tulpan käytännön eron, jos joltakin käyttäjältä esiintyy vastaväitteitä. Piirrän kuvan jo valmiiksi.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

keijopel

Minua kiinnostaisi eri lämpöarvoisten tulppien teoreettinen ero.Eli mitä se käytännössä tarkoittaa moottorin kannalta jos vaihdan talveksi ns.kuumemman tulpan?

Kenzy

#32
Lainaus käyttäjältä: keijopel - 04.09.07 - klo:03:33
Minua kiinnostaisi eri lämpöarvoisten tulppien teoreettinen ero.Eli mitä se käytännössä tarkoittaa moottorin kannalta jos vaihdan talveksi ns.kuumemman tulpan?

Lainaus käyttäjältä: ngksparkplugs.com
It's important to remember spark plugs do not create heat, they only remove heat. The spark plug works as a heat exchanger
by pulling unwanted thermal energy away from the combustion chamber, and transferring the heat to the engine's cooling
system. The heat range is defined as a plug's ability to
dissipate heat.

Vapaasti suomennettuna:

On tärkeää muistaa, että sytytystulpat eivät tuota lämpöä, ne ainoastaan poistavat lämpöä. Sytytystulppa toimii lämmönsiirtäjänä vetämällä ei-haluttua termistä energiaa (lämpöä) pois palotilasta ja siirtämällä lämmön moottorin jäähdytysjärjestelmään. Sytytystulppien lämpöarvo määrittää tulpan kyvyn haihduttaa lämpöä.



Kuva näyttää vasemmalla kuuman tyypin tulpan ja oikealla kylmän tyypin, näiden käytännön ero tulee alapäässä sijaitsevasta pinta-alasta, joka toimii lämmönsiirtäjänä. Eli mitä kuumempi tulppa, sitä hitaammin se siirtää lämpöä pois koneesta, eli näinollen soveltuu talviajoon paremmin kuin kylmempi versio.

Lisätään vielä:

The rate of heat transfer is determined by:

    * The insulator nose length
    * Gas volume around the insulator nose
    * The materials/construction of the center electrode and porcelain insulator

Eli sytytystulpan lämpöarvoon vaikuttaa:

    * Eristeen pääpituus
    * Kaasun tilavuus eristeen pään ympärillä
    * Keskielektrodin ja porsliinieristeen materiaalit ja rakenteet


Korjatkaa jos olen väärässä :)

Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

keijopel

Aiotko ajaa talvella skodella?Jos niin miten varustaudut hommaan?Itse olen vielä harkintavaiheessa:skode vai polkupyörä talvella.

A_sentaja

No totta mooses,, ;D Silloinhan se hauskuus vasta alkaa.. mopoonkin tulee tuplasti enemmän "tehoja" kitkan vähenemisen myötä.. ;) Alle nastat tai "rupulikumit" ja lämmintä ylle ja eikun menoksi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

nelitahti

kyllä laitan kymcon "talviunille".vistottaa ajatus lähteä aamulla töihin jos kuitenkin pitää ajella auraamattomilla teillä  ???
Ã,,kkiäkös tässä kauan menee kun mopolla ajelen...

Samppa

Ilman muuta aina joku vehje on talven ajossa.  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Irkku

Kyllä tuo munkin Kymco menee horrokseen koska liukkaat ei houkuttele minua. Mutta kyllä ajokausi vielä jatkuu sinne ekoihin lumikeleihin saakka.

Baotian

Autoilun pariin siirryn talveksi. Ei huvita skootterilla kylmässä pörrätä kun parempiakin vaihtoehtoja toivottavasti on.

A_sentaja

Mitäh,, onkos skootterilla ajamisen sijaan parempiakin vaihtoehtoja.. :) Luulisi, että se on parasta mitä voi housut jalassa tehdä.. ;D ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Irkku

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 03.10.07 - klo:09:00
Mitäh,, onkos skootterilla ajamisen sijaan parempiakin vaihtoehtoja.. :) Luulisi, että se on parasta mitä voi housut jalassa tehdä.. ;D ;D

Ei taida olla parempia vaihtoehtoja siksi minäkin jalkaudun talveksi ja käytän vain julkisia tai istun pelkääjänpaikalla isännän vieressä  ;)

Kun minusta tässä muutaman vuoden kuluttua kehittyy varmenpi skoteristi saatan minä jopa pörrätä sitten jo talvellakin.
Voisihan sitä tuolla vanhalla tunturilla mennä kokeilemaan jäälle ensitalvena että miten se oikeen sutii  ;D

Baotian

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 03.10.07 - klo:09:00
Mitäh,, onkos skootterilla ajamisen sijaan parempiakin vaihtoehtoja.. :) Luulisi, että se on parasta mitä voi housut jalassa tehdä.. ;D ;D

No joo , pakkasessa 300 km:n matkalle ei ensimmäinen valintani kulkupeliksi ole moposkootteri.  ;D

Samppa

No juu, mutta kyllähän sitä silloin tällöin voi pientä lenkkiä heittää. Autollahan sitä minäkin talvet ajelen PÄÄASIASSA..  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Vielä on tosin se auto löytymättä ja ostamatta.   8)