Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

naukkis

Talviajo on tänä talvena ollut aikas helpoa kauraa, ei juuri lunta eikä pakkasta. Nyt vuodenvaihteen jälkeen on alkanut pakkanen pureskelemaan ( Salon seudulla).  Nastarenkaat laitatin,  merkiltään scvalbe iceman, mutta ei ne oikein ole pitävät. Korkea keskiharjane kuviossa estää nastojen osumisen tienpintaan. Kuinkahan alas uskaltaisin laskea ilmanpainetta? Tankkiin olen pistänyt masinolia 0.5 dl/5l
kun aikaisemmin syksyllä kone yskähteli pari kertaa, yskiminen loppui. Vaijereitten jäätymistä ei ole esiintynyt, kiitos lienee syksyisen teflon voitelun. Käyntin laitan pakkasella alkuksi notkistelu polkaisuilla, ja usein kone käynnistyykin kolmannella ilman sähköstarttia. Kone alkaa vetämään kunnolla jo minuutin lämmittelykäytön jälkeen. Ja ei kun menoksi.. Pakkasella satula on kova kuin kivi ja iskarit eivät ole ihan notkeimmillaan. Talvisaikaan saa pitää kielen keskellä suuta ja muutenkin olla varovaisempi kun tien pintaan on jäätynyt lumihyyhmää josta ei aina tiedä onko se kova vai pehmeä, raiteetkin vetelevät pienipyöräistä melko reippaasti. Autoilijat ovat ihan ihmeissään liikenteen seassa puikkelehtivasta skootterista eivätkä aina osaa antaa tilaa..


Coastside

#166
Klik
Iceman kuvion malli on tuo. Ajattelin ostaa nuo suuren nastamäärän vuoksi.

Paineita laskien ja nostaen säädyllisissä rajoissa, säätää pitoa, mutta liian pehmeillä alkaa luikertelemaan. Kun pito on hyvä niin kovilla renkailla sitten.

Ajan aina valmiissa urassa piittaamatta mitä autoilijat tykkää. Mopolla mennään riskirajalla ja saavat ymmärtää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pattery_

Nyt tyhmänä kysyn että miksei tuossa keskellä ole nastoja?

A_sentaja

Siksi, että rullaisi asfaltilla paremmin... Kuten Coastside mainitsi, ilmanpainetta säätämällä saadaan ajo-ominaisuuksia muutettua kelin ja alustan mukaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

FrozenCorpse

Voi vitsi. Ois itelleki tarpeen, mutta toisaalta.. Ehkä joskus kun on enemmän tarvetta..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Coastside

#170
Lainaus käyttäjältä: pattery_ - 09.01.09 - klo:05:49
Nyt tyhmänä kysyn että miksei tuossa keskellä ole nastoja?
Siinä on kitkarenkaalle tyypillinen kuviopinta keskiharjanteessa.

Kaksipyöräinen ei suoraan edetessään tarvitse nastoja erityisen paljon. vasta kääntyessä rengas kallistuu ja sivuttaisvoimat vaativat nastoja liu'un estoon. Eli jos nastaa tarvitsee vaikka ylämäessä, niin kannattaa ajaa mutkitellen varovasti.

Jarruttaessakin on hyvä kaartaa loivasti, jotta nastat purevat. Toisaalta jos joutuu jarruttamaan kaarteessa, niin nastat ottavat hyvin.
Etujarrulla jarrutettaessa takapää kevenee ja etupää painuu, kuten renkaankin muoto muuttuu niin että kaikki nastat purevat alustaan. Matyalahko paine edesauttaa tätä. Tällä tavoin saa jarrutuksiin tehoa automaattisesti.

Harjoitella voi jääpinnalla, johon nastan jäljet jäävät. Esimerkiksi ympyrää ajaen, varaten jalkaan myös. Huomaa että nastatkin raapivat jäähän jälkiä kun nopeus kasvaa tai kaartosäde pienenee, niin pito ei enää riitä.

Se ettei nastoja käytetä rajoittamatta, on se että ne lisäävät vastusta ja kuluttavat tietä. Fillarilla parhaiten huomaa vastuksen kasvun ja kulun karheuden. Nokiakin teki aiemmin  sitä ilkeästi täryyttävää nastarengasta ja korvasi sen hieman paremmalla, vaikka sekin tuntuu.

Olen ajanut tipparellua jossa oli jääratanastarenkaat. Koko auto tärisi.

http://www.satapiikki.fi/hinnasto.html
Tuolla on eri renkaiden kuvia kun klikkaa "kuva"
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Kyllähän noilla on pitoa jäällä ajaessa, mutta tieliikenteeseen täysin sopimattomat.
Entä jos kesällä hommaa uudet renkaat, voiko vanhat nastoittaa talvikäyttöön? Mielestäni voi ja ovat siten myös "lailliset" talvikäytössä.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

openflow

Talvikäynnistymisestä. -10C ei toivoakaan. -5C ja tarvitaan jo muutaman kymmenen polkaisua. Täänän +4C juuri ladatulla(lämpimällä akulla) 5:llä starttauksella käyntiiin.

Kapistuksena 4t kiinanihme. Ei ole Suomen olosuhteisiin suunniteltu ... ei


Jamppa

Lainaus käyttäjältä: openflow
Talvikäynnistymisestä. -10C ei toivoakaan. -5C ja tarvitaan jo muutaman kymmenen polkaisua. Täänän +4C juuri ladatulla(lämpimällä akulla) 5:llä starttauksella käyntiiin.
Tuo meikäläisen kymco on ainakin toistaiseksi lähtenyt käyntiin aina kun on tarvinnutkin, vaikka ihan ulkona olen sitä säilyttänyt (lipan alla tosin, eli lunta ei juurikaan kasaannu päälle). Nollakelillä joutuu sahaamaan, mutta pakkaskelillä on lähtenyt hyvin. En tosin ole -12C kovemmissa pakkasissa kokeillut käyntiin.

Tuossa ykskerta lähdin käynnistämään sitä reilun kymmenen asteen pakkasessa. Ajattelin, että mitenköhän nyt lähtee, kun en ole ajanut sillä reiluun viikkoon ja pakkasta kuitenkin ihan kohtuullisesti.

Siinä kävi aika yllättävästi: Painoin vasemmalla kädellä jarrua ja oikena käden peukalolla huitasin starttinappia. Huitasin kuitenkin vähän huolimattomasti ja nappi vain käväisi nopeasti pohjassa -> aioin tietty painaa uudemman kerran, mutta ihme ja kumma: sehän kävi jo! Pienestä sitä voi ihmiselle tulla hyvä mieli :D

Coastside

#174
Onnekkaasti saa startattua täyden työkierron eli kaksi kierrosta niin että sylinteri saa rittävän täytön käyntiinlähtöön. Pakkasessa vielä parempi onni, koska sylinteri on jääkylmä. Puristukset lämmittävät sitä. Lämpöä siirtyy metalliin josta se eri tavoin palautuu uuden täytöksen kaasuun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Lähti ensimmäisellä, ja yllättävän hennolla, polkaisulla käyntiin. Myöhemmin kokeilin sähköstarttia, juuri ja juuri kerkesin painaa nappia kun jo hörähti käymään, ja sen akku ei ole edes täynnä. Ihmeitä tekee myös tuo bendixin puhdistus ja kriittisten osien rasvaus.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Jamppa

Edellisessä viestissä mainitsemani 125e "Duro nastarenkaat +sisuskumit" -paketti tuli tuossa marras-joulukuun paikkeilla hommattua. Vaihdon suoritin paikallisella huoltoasemalla. Ajoin skootterin huoltoaseman pihalle, irrotin siinä renkaat ja kiikutin ne sisälle uusien kumien kanssa vaihdettavaksi. Vaihtotyö kesti ehkä vartin (sen verran, että kerkisin rauhassa kahvit juoda kahvion puolella) ja maksoi 25e. Sitten vaan renkaat kiinni ja menoksi.

Tuon tarjouspaketin mukana tuli sisuskumit ja ne suositeltiin asentamaan. Huoltamo ei kuitenkaan jostaisyystä laittanut niitä paikoilleen. Hyvin on ilmat kuitenkin pysyneet sisällä. Suhteellisen hyviltä renkaat ovat ajossa vaikuttaneet, mutta kuten arvata saattaa, niin ei nekään aina riitä takaamaan kunnon pitoa. Normaalikelillä pitoa on ihan riittävästi, mutta jos irtolunta on tien päällä vähääkään, niin pito huononee dramaattisesti.

Lumisilla sivuteillä ajaessa on jo useamman kerran lähtenyt perä luistamaan yli 40 vauhdeissa, yleensä loivassa mutkassa. Nyt on kuitenkin huomannut, että hyvin se kuitenkin oikenee jos ei tee hätiköityjä liikkeitä. Yleensä nuo tilanteen ovat olleet sellaisia, että sitä vaan yhtäkkiä huomasi: "kappas vaan taas mennään kylkimyyryä", ja sitten luisto on päättynyt yhtä automaattisesti kuin alkoikin. Tietynlainen turvattomuuden tunne tuosta kuitenkin tulee ja sitä ajelee mieluusti "jalat maassa" tyylillä.

"Mopoikäisenä" ajelin Solifer SM:llä samoilla renkailla kesät talvet (ja sitä ennen pappatunturilla). Talvirenkaat ei käyneet edes mielessä. Tuli sillä kaaduttuakin oman tyhmyyden takia, kun tuli pyöriteltyä ja muuten kikkailtua. Onneksi se oli tukevaa tekoa, toisin kuin nämä uudet muovipelit. Hirvittää ajatuskin, että jos tuolla kymcolla kaatuisin, luultavasti siinä on sitten muovikatteet kerralla tuhannen päreinä.

Coastside

#177
Talvirenkain (Ice man) on nyt tullut kilometrejä niin paljon että tuttuus lumi/jää/lumisuolamössöön alkaa jo olla tuttu. Irtolumi on tuoreena aika kiusa ja kadun urat sen kanssa sellainen loukku että veri vetää pyörätielle. Onneksi maantien kunto on yleensä ajettava ja sateettomaan aikaan jopa hyvä.

Ajon vaikeustasoa kuvaa se että 9/10 talvipyöräilijöistä jättää ajamatta taajamaolosuhteissakin, kun minä ajan. Naisten ihailevia katseita ei tämä sankari voi olla huomaamatta.

Jääratakisaa joskus katsoneet, ovat siinä nähneet oikeat otteet talviajoon. Luistot kuuluvat kuvaan ja jalalla haetaan tukea ja itsevarmuutta kun tarvitaan. Pyörää on hyvä kallistaa reilusti kurvissa koska luistaessaan se on silloin helpompi hallita kuin pystymmästä lähtiessään luistoon. Jalkojen roikotus nopeuttaa vastaamaan luistoon, joka voi olla puolelta toiselle heijaavaa varsinkin lumessa.

Kulmat ja risteykset ajan riskitöntä nopeutta, koska niissä tapahtuu varsin helposti ja autot pyörii jaloissa. Reitinvalinnan tärkeyttä ei voi korostaa liikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tarbash

Eilen sattui talven ensimmäinen kaatuminen. Korotettu risteysalue, kävelyvauhti ja vasen jalka maata viistäen. Jään päällä tamppautunutta lunta, ja aavistuksen verran liikaa kaasua. Senhän tietää miten siinä käy ;D ;D Vasen polvi jäi skootterin alle, vieläkin on todella arka. Särkylääkkeillä mennään etteenpäin. Skootteriin ei jääny mitää jälkiä, onneksi. :)
Repesin, tuo teippiä!!

A_sentaja

näin se on, niinkuin joku jo aiemmassa topicissa jo totesikin, ensin katsotaan menopelin vauriot ja sitten vasta kuskin kunto... ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...