Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Coastside

Taas suoltui viisautta oikea pökäle. Rättihinkkaamisilla ei skoden sokkeloita putsaa kurasta, ellei pura koko rojua. Se ei ole mikään fillari. Laitoin laakereihin suolavettä kestävää rasvaa ettei niihin mene vesi. Se menee takajarrurummun ja lohkon väliin ja nyt myös mittarin vaihteeseen. Molemmat olisi ajamalla saanut pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

#691
Tarvitseeko pyörännapoja kastella?
Ajelin helkamalla kesän aikana 5000 kilometriä, eikä se edelleenkään ole likainen, sade puhdistaa pölyt. Kerran kesällä pyyhkäisin katteet kuivalla talouspaperilla.
Vanteet ovat puhtaat, lokasuojien sisäpuolella saattaa olla vähän hiekkaa/kuraa, mutta ei se haittaa.

"Jäätyi molemmat pyörät jumiin"

Onko skootteria tarpeellista edes pestä talvella?


konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.01.15 - klo:17:35
Skoden pesu talvella ei ole ongelmatonta. Jäätyi molemmat pyörät jumiin. Onneksi oli toho sulattaa ne ja koko matkan sain jännätä jäätyykö kesken ajon jumiin, ::) oli erittäin liukas pakkaskeli polanteilla.

Kaikenkaikkiaan käsittämätön moka kokeneelta kuljettajalta.
Vettä, varsinkaan suurella paineella ei saa viedä lähellekään kaksipyöräistä ajoneuvoa, Suomessa, talvella  ::)
Varsinkin ns. painepesuri on laiskojen ihmisten ja laakeri ym. varaosakauppiaiden keksintö.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Se oli vesijohtopaineella ja tiedän minne ei suihkutella. Maastokuskit voi ihastua jos ehdottaa että pese rätillä kun kuran alta ei merkkiä tunne.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Ensi kerralla kannattaa pistää pakkasnestettä viimeiseen huuhteluveteen  ;)
Kiinalaiset kaasuvaijerit olen voidellut, pakkasnesteellä, ja yhävaan toimii.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Jäähdytinnesteessä käytettävän etyleeniglykolin sulamispiste taisi puhtaana olla -8 astetta, jähmettyä vaijerissa voi se.

konenikkari

#696
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 13.01.15 - klo:15:52
Jäähdytinnesteessä käytettävän etyleeniglykolin sulamispiste taisi puhtaana olla -8 astetta, jähmettyä vaijerissa voi se.

Suosittelin pakkasnestettä, omasta päästäsikö vedit tuon etyleeniglykolin.
Pahasti jäi kemian opiskelu kesken, suosittelen jatkoopiskelua.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.01.15 - klo:15:19
Ensi kerralla kannattaa pistää pakkasnestettä viimeiseen huuhteluveteen  ;)
Kiinalaiset kaasuvaijerit olen voidellut, pakkasnesteellä, ja yhävaan toimii.

Ei se vesi samaan paikkaan mene kahta kertaa. Ajaa heti pesun jälkeen niin  vesi saa kyytiä. Tavallisesti se jumii vain takapyörän muutenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#698
Juu,ei, jos esim jarrussa tai kaasuvaijerissa on vettä,ei sinne mikään mene kuin pitkään odottamalla.
Jotkut dieselpolttiaineiden lisäaineet tunkeutuvat ( penetrate/ intruder) myös kosteutta sisältävään  jäähän.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.01.15 - klo:16:01
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 13.01.15 - klo:15:52
Jäähdytinnesteessä käytettävän etyleeniglykolin sulamispiste taisi puhtaana olla -8 astetta, jähmettyä vaijerissa voi se.

Suosittelin pakkasnestettä, omasta päästäsikö vedit tuon etyleeniglykolin.
Pahasti jäi kemian opiskelu kesken, suosittelen jatkoopiskelua.

Jäähdytysnesteissä käytetään yleensä etyleeniglykolia, joskun propyleeniglykolia, mutta se on kalliimpi raaka-aine.
Ei jäänyt opiskelut pahasti kesken, ainakaan minulla.

Coastside

Vaijerien voiteluun on hyvä keino: pussiin öljyä ja sitoo sen vaijerin kuoreen ja antaa valua vartin verran läpi ja liiat ulos. Hyvä moniasteöljy on liukasta pakkasessakin. Öljy valuu sinne minne vesikin pyrkii ei notkoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Voiteleva puhdistusaine-spray voitelee vaijeritkin aika vaivattomasti.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.01.15 - klo:17:12
Vaijerien voiteluun on hyvä keino: pussiin öljyä ja sitoo sen vaijerin kuoreen ja antaa valua vartin verran läpi ja liiat ulos. Hyvä moniasteöljy on liukasta pakkasessakin. Öljy valuu sinne minne vesikin pyrkii ei notkoon.
Mä tein fillarin pumpusta tuohon kerran työkalun. Vaijeri kiinnitettiin päästä pumpun päähän ja öljyt paineella sisään. Pumpun varteen reikä jotta saa öljyä kaadettua pumppuun kun männänvarsi on vedetty ulos.

Coastside

Keleistä alkaa hahmottua ikävyysjärjestys:
Suolamössö, vesinuoska, vesijää, tuiskulumi.  Suolamössöä on usen runsaasti ja jos lipsuu pyöräurasta tulee vaikeuksia. Vesinuoskassa etupää lähtee plaanaamaan. Vesijää on usein pattista ja uraista.  Tuiskulumi tekee kasoja tielle. Sulava jää ja lumi tiellä tekee siitä arvaamattoman jääpalojen suhteen, onko ne kiinni vai irti. Kaikkien vaikeus riippuu olosuhteista ja määristä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Sohjo on kyllä ikävää, koko ajan plaanailee. Peilijäälläkin menee mukavammin, ainakin noilla mun nastoilla. Pakkaslumella sama ku ajaisit kesätassuilla hiekkatiellä. Etujarrua ei pahemmin tule käytettyä, on sen verta äkänen. Kiinalaisen tunnetusti tehoton takajarru on oikein hyvä,vaikka hidastuvuus ei kummosta olekaan..Ennakoiden..