Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Art51

Onnistuukohan skoballa luisuttelu talvella ollenkaan?
Ajattelin vaan kun keewayssani takarengas on varmaan puolimetriä persettä taempana, eli painopiste tosi hankala luisutteluun.
Hankalaa se luisuttelu ainakin on, mutta voikohan hankalallakin skoballa oppia luisutteleen jos tarpeeksi harjoittelee??

Coastside

#676
Kyllä se luistaa kun tarpeeksi liukasta on. Nastat vain ei pidä siitä ja vääntyvät vinoon. Toisaalta hyvä totutella molempien pyöriojen luisteluun ettei reakoi itseään nurin. Yleensä etupään luistoon on aikaa reakoida 0,2 sekuntia ja oikein. Joskun luistaa molemmat yhtäaikaa ja eri puolellekin. Hyvä harjoitella jossain jäällä ja tarkoituksellisesti luistattaa myös etupyörää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Tottakai oppii..
Luisutteluhan on ihan iisiä, yleensä silloin se onnistuu kun ei olis tarvis, varsinkin eturengas tykkää tehdä sitä.
Ja kun haluais on joko liikaa pitoa tai liian vähän tehoa..
Joku nastaton sopivan karkea nappulanakki taakse ja eteen paljon paremman pidon omaava rengas..
Variin nopean kiihdytyksen virit, huippunopeudesta viis..
Kevyet rullat, jäykkä vp-jousi, jäykät kytkimenjouset ym. kamat sisään ja jopa sutii jokapaikassa kun kaasua kääntää.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

viisnelonen

Jep,kyllä luiskahtaa perä aika pienillä tehoilla jos vaan vari toimii hyvin ja heittää pienempiä välityksiä päälle kun kaasuttaa. En itse enään uskalla ajaa talvikeleillä(lonkkaan tuli tekonivel..) mutta jo nyt näillä syysnuljuilla on luistoja ollut ihan tarpeeksi.. siis vaan kosteaa asfalttia missä hiukan jottai paskaa,tomua,lehtiä tms päällä niin jo perse meinaa lähtee alta.  Skodussa vaan 15 hv ja totalmassaa 290 kg !! mutta silti lipsuu,varsinkin jos vähänkin kallistusta.
Niin ja mitä kauempana se kuski on takapyörästä niin sitä helpommin luiskahtaa ja toisaalta helpommin hallittavissa kun etupyörälle saa pitoa. 
Toisaalla ihmettelinkin että mahtaako joku ajaa maxilla läpi talven (siispäivittäin) No, tää ny meni ihan ot
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Pöllöhän ei ole maxi mutta motska silti.
Ennenvanhaan ukkeli ajo vespoillaan läpi vuoden ja tuumivat että kyllä vespa pysähtyy jäälläkin kun heittää sen kyljelleen..
Siksipä on jäänyt se suosio peltikoppaan ..  :P
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Tuohon varin ryntäämiseen auttaa takajarrun käyttö, muuten se voi lähteä lapasesta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Tämäpäs ei olekkaan ollu aiemmin puheena..
Talvella tulee joskus tilanteita jolloin skopa haluaa mennä vaan vaikka kuski kaasua pois kääntää..
On omiakin kokemuksia moisesta, mutta miksi tuo tapahtuu on jäänyt selvittämättä..
Onko kyse kaasuvaijerin hitaasta palautumisesta ?
Pitäisikö olla talviajoskopissa samanlainen kaksisuunta vaijeristo kaasarille kuin motoissakin ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

joni_k

vaijerihan se jumittaa taikka sitten se kaasarin kyljessä oleva mekanismi missä se jousi on.

Coastside

Virittelen kiinteän laturin akkuun talven ajaksi. Lidlin pieni ylläpitolaturi käy siihen kun muutin sen töpseliä jotta sen saa ulkoroikkaan kytkettyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.11.14 - klo:09:13
Virittelen kiinteän laturin akkuun talven ajaksi. Lidlin pieni ylläpitolaturi käy siihen kun muutin sen töpseliä jotta sen saa ulkoroikkaan kytkettyä.
Mites muutit ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#685
Minä kutistesukalla kapean töpselin johdot siihen koskettimiin ja vedonpoisto nippusiteellä. Olisin voinut sahata   sen entisen irtikin mutta tuon voi purkaa. Satulaboxiin on helppo roikka vetää yöksi.

Edit. Laturikokeily tyhjäsi akun kokonaan. Sain siihen eloa tyhmällä autolaturilla virtaa rajoittaen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#686
Katalyyttilämmitin toimii hyvin takin alla taskussa. Sen vaikutus tuntuu sormissa saakka niin ettei niitä palele. Pienmoottoribensa on siihen parasta. Hieman se taisi kaupassa haiskahtaa kun yhden pää pyöri etsien lähdettä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Mulla oli hetken aikaa zippo hand warmerit mutta ei koskaan tullu kokeiltua. Ebaysta ostin halvalla ja möin pikku exralla pois.

Coastside

Skoden pesu talvella ei ole ongelmatonta. Jäätyi molemmat pyörät jumiin. Onneksi oli toho sulattaa ne ja koko matkan sain jännätä jäätyykö kesken ajon jumiin, ::) oli erittäin liukas pakkaskeli polanteilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

#689
Mikä tahansa on ongelmatonta kun hetken miettii mitä tekee ja varsinkin mitä ei kannata tehdä.
Skootterin voi pyyhkiä vaikka kostealla rievulla, esimerkiksi painepesurilla mopon pesu tai skootterin upottaminen altaaseen ovat liioittelua kesälläkin.  :D