Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Baotian

Tänään ajellessani kylmä ilmavirta pyyhki ikävästi leukani alaosaa, avokypärän riemuja.
Ilmeisesti alettava käyttämään kunnon kaulaliinaa ajoasun lisukkeena. 1119 km nyt mittarissa.

Samppa

Joo, kyllä leuka jäätyy.. Onneksi on parta suojana, eipä se paljon auta kun kosteus tiivistyy siihen puikoiksi. Olo on 10 asteen pakkasella kun Mietaalla hiihtolenkin jälkeen, siis ulkoisesti...

Kyllä mulla umpikypäräkin on, mutta ei mahdu enää päähän. Tuntuu pää kasvavan muutaman vuoden aikana aina jonkin verran, tai kypärät kutistuvan  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Ehkä hiusten leikkaus ratkaisee tuon kypäränmahtumisongelman?  ;D

Ei kyllä parrasta ollut tänään apua ja siksi kaulaliinaa pohdiskelin aataminomenan ja leuankärjen välisen alueen suojaamiseksi.

A_sentaja

Kappas vaan, käyppäs mp-liikkeestä ostamassa neopreeninen puolimaski. Peittää nenän ja yltää pitkälle kaulan alapuolelle, on todella hyvä hankinta jos kärsii kylmästä.. ;) Itsellänikin on sellainen ollut jo 15 vuotta, eikä tarvii naaman takia vilua valittaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

FrozenCorpse

No niin, ulkona sataa sitten lunta oikein kunnolla. Ajaa pitäs vielä tänään harjoitteluun ja takasin. Ei se lumi haittaa menoa niin kauan kun maa sula ja pluskelit. Sit toki jos se alkaa kerääntyy maahan, niin vaihan ajon pyöräteille, että saa mennä varoen.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 11.10.07 - klo:23:28
Ehkä hiusten leikkaus ratkaisee tuon kypäränmahtumisongelman?  ;D
Ei ole mistä leikata  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

#66
Oon oottanut niitä neoprene -hanskoja , että vielä maskikin...
No joo , sain saman idean itsekin eilen illalla, vaan taidan kuitenkin ostaa  sen auton.  ;D


Edit: Savenmaan toriauton mainoslehdessä on neoprenemaski 6.90 , pitääpä käydä perjantaina tutkimassa

FrozenCorpse

Mä ajatelin ajaa niin pitkä ku kelit on turvalliset, eli ei oo tiet jäässä. Musta on ihan tyhmää lähtee ajamaan huonolla kelillä vain siks, että muut näkis miten rohkee ja kova on.. Eihän tuollaisessa ole mitä päätä eikä häntää? Mä en lähe ees kokeilee rajojani, sillä tiedän, että siinä on niin suuri mahollisuus käydä huonosti eikä konekaan pidä kylmällä ajosta..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Irkku

Joo ei sitä kannata uhmaamaan lähteä kelejä ja varsinkaan omia ajotaitoja jos ei ole tottunut ajelemaan liukkailla ja tietty sitt pitää olla mopoonkin sen mukainen varustus jos talvetkin ajelee.

Itse sain tuta kokeilla miltä tuntuu ajella liukkaalla  kun menin pätkän päällystämätöntä ihmeen savipintaista  tietä se oli kyllä aikas jännän tuntuinen renkaiden alla.

Alustavasti on jo kyllä sovittu että tosiaankin pääsen kokeilemaan turvallisesti liukkaalla ajoa vanhalla automaatti pappiksella pellolle jonne nuoriso tekee muutenkin ajorataa peltoautoille. Autoilla  kyllä olenkin ajanut samaisella peltoradalla talvella. Kaksipyöraisellä en joten mielenkiinnolla kyllä odotan sitäkin. Mielestäni se onkin yksi iso tekijä että uskaltaa kokeilla moottoriajoneuvojen käyttäytymistä erilaisilla keleillä ja tilanteissa niin siitä saa varmuutta sitten liikenteeseen jossa taas kokeilemiset eivät ole turvallisia.


Hillevi

Mä ajelen vaan kunhan on tiet sulana, huomasin että nuo suojateiden valkoiset kohdat on aika liukkaat ja teiden uriinkin renkaat ottaa helposti    :(  ja vieläpä joku auto kehtas töötätä mun takan kun annoin oikeelta tulevan mennä ensin ja se takana oleva auto meni samaan suuntaan kun mä kans  :P inhottavaa ku koittaa olla varovainen, oon kuullu siitä mustasta jäästä vaikken ihan tiiäkään täysin että mitä sillä tarkotetaan.

Irkku

#70
Lainaus käyttäjältä: Hillevi - 15.10.07 - klo:17:28
Mä ajelen vaan kunhan on tiet sulana, huomasin että nuo suojateiden valkoiset kohdat on aika liukkaat ja teiden uriinkin renkaat ottaa helposti    :(  ja vieläpä joku auto kehtas töötätä mun takan kun annoin oikeelta tulevan mennä ensin ja se takana oleva auto meni samaan suuntaan kun mä kans  :P inhottavaa ku koittaa olla varovainen, oon kuullu siitä mustasta jäästä vaikken ihan tiiäkään täysin että mitä sillä tarkotetaan.

Joo niitä suojatien valkosia kannattaa kyllä varoa. Täällä on kans just tehty kylälle johtavalle asfalttitielle korjauksia ja uusi asfaltti on kans melko liukasta niistä kohdista mihin sitä on laiteltu, mutta tosi hyvä että korjasivta kun ne oli juuri noissa tien ulkoreunoilla missä enempi mopolla huristellaan  :P

Jos itse ajat kantatietä ( isompaa tietä ) silloin ei sinun tarvitse antaa oikealla odottavien mennä eteesi ja niillä on yleensä kolmio silloin. Joku saattaa siitä kommentoida  tyytillä vaikka välistä kyll'ä minäkin hiukan hiljentelen kun ei voi olla aina ihan varma onko autoilija huomannut minut jos se on itsekin tulossa juuri risteykseen.

Musta jää on sellaista joka muodostuu esim notkelmien, siltojen alle yms. kohtiin johon on jäänyt vettä tai kosteus laskeutunut , yleensä aamusella tai illalla ja vaikka et kotoa lähtiessäsi tietäisi pakkasesta mitään on siellä tien pinnassa se ohut jääkerros jota ei tahdo edes huomata. Aina kannattaa varoa juuri siltakohtia tai notkelmia.

Hillevi


Irkku

#72
Olen nyt kahtena kertana laittanut huomioliivit  joissa vielä heijastinnauhat edessä ja takana, takin päälle kun olen ajellut hämärän alkaessa. Kun ajotakkini on muuten ihan musta niin olenpahan näkynyt. Liivi kulkee hyvin satulan alla sekin :)

Tuttu kyllä irvaili kun tuolla mettäosuuksilla menen että näkee hirvimiehet ampua paremmin.
Toivottavasti tähtäävätkin sitte kerralla kunnolla ettei jää kitumaan eikä tartte jälkikoiran kans tulla kotopihasta hakeen  >:(

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Irkku - 17.10.07 - klo:22:39
Tuttu kyllä irvaili kun tuolla mettäosuuksilla menen että näkee hirvimiehet ampua paremmin.
Toivottavasti tähtäävätkin sitte kerralla kunnolla ettei jää kitumaan eikä tartte jälkikoiran kans tulla kotopihasta hakeen  >:(
Jos mettätiellä ajelee, kannattaa laittaa kypärään myös punainen huppu  :D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

FrozenCorpse

Joo,ehdottomasti punasta päälle ku metsää meet, sillo ne tietää kyseessä olevan jonku muun ku eläimen.  Musta jää on jäätä, joka on tullut pakkasyön tuloksena teiden ja aukeiden vesikohtiin. Sitä ei siis näe ku on maan väristä, siksi sanotaan mustaksi jääksi.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "