Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vastuu kyyditsemisestä?

Aloittaja ckolli, 24.03.11 - klo:08:52

« edellinen - seuraava »

ckolli

Koitin löytää vanhoista viesteistä kys aihetta mutta en löytänyt.

Eli kenen on vastuu onnettomuustilanteessa jos kuljettajalla on mopokortti ja kyyditettävä on yli 10 vuotias ja kyydissäolijalla on lupa vanhemmiltaan. Entä jos kyyditettävä on valehdellut että on lupa, ja onnettomuus tapahtuu jossa esim kyyditettävä loukkaantuu?

Päivänpolttava aihe, koska varsinkin nuorilla tytöillä on hirmu hinku kyytsätä kaveria. Meillä kaatuminen tapahtui ennenkuin kyyditettävä ehti kyytiin. Vahingoilta onneksi vältyttiin.
Liikenneturvan sivuilta käsitin että vastuu on kuljettajan vanhemmilla. Onko näin?

Tieliikennekokemus 0 ja silti pitää se kaveri saada kyytiin???
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

Daywalker-75

Kerroinkin eri ketjussa omasta rypäsystä. Silloinen tyttöystäväni loukkasi hiukan polvea ja farkut meni polvesta rikki. Minun vakuutus korvasi farmarit. Ja siihen aikaan ei saanut kyyditellä mopetilla, jotta sain poliisilta myös sakot siitäkin...

Jälkikirjoitus: Jos oikein muistan, niin kyydissä sai kuitenkin siihen aikaan olla pieni napero kypärä päässä. Tai jotenkin silleen...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

Samppa

Oma pakollinen liikennevakuutuksesi korvaa itsesi ja mahdollisesti kyydissä olevan henkilövahingot.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ckolli

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 24.03.11 - klo:10:14
Oma pakollinen liikennevakuutuksesi korvaa itsesi ja mahdollisesti kyydissä olevan henkilövahingot.

Asia selvä eli vakuutus korvaa myös kyyditettävän vahingot, huh helpotti.
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

Samppa

#4
Korvaa, mutta ei itselle aiheutuneita omaisuusvahinko esim. vaatteita tai rikkutunutta kännykkää / silmälaseja, jollei ole kasko.

Varsinkin tuo tyttöjen keskinäinen kyytsääminen on joskus hirveän näköistä katsottavaa. Ilman kunnollista ajokokemusta ei kenenkään pitäisi kyyditä yhtään ketään, siinä muuttuu jo painopisteet ja ajamisesta tulee erilaista. Lisäksi kyyditettävä pitäisi opettaa siihen, ettei mene laskemaan jalkoja alas ennen kuin kuski antaa luvan ja osaa myös kallistaa samaan suuntaan kuin kuski.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pugt200

Nuo vakuutuskorvaukset ovat aika hupaisia. Oman mp-kolarin korvaukset menivät muistaakseni näin:

- Kuski ja kypärä, liikennevakuutus
- Pyörä, Kasko
- Muut ajovarusteet, Laaja kotivakuutus
- Ambulanssikyyti+kamera, Matkavakuutus (kolari sattui yli 75 km kotoa)
- Lääkkeet, sairaalapäivät, Vapaaehtoinen tapaturmavakuutus (laaja)
- Työkyvyttömyys 11 vkoa, Työnantajan vakuutus

Joskus noistakin on ollut hyötyä.

Samppa

Jep. Nämä vakuutusasiat ovat ihmeellisiä asioita. Esimerkiksi itselläni on eri yhtiössä matkavakuutus ja sitten matkatavaravakuutus (yli 50 km linnuntietä kotoa). Pelkkä matkavakuutukseni ei korvaa matkatavaroita.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: ckolli - 24.03.11 - klo:14:53
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 24.03.11 - klo:10:14
Oma pakollinen liikennevakuutuksesi korvaa itsesi ja mahdollisesti kyydissä olevan henkilövahingot.

Asia selvä eli vakuutus korvaa myös kyyditettävän vahingot, huh helpotti.

Siinä vaiheessa voi vakuutustädin otsaan ilmestyä ryppyjä, jos ilmenee mopon olevan ns yksipaikkaine ei kahdelle rekisteröity..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Plom

Kun vakuutustarjousta kysyin , ilmeni että kaksipaikkaiseksi rekisteröidyllä on korkeampi vakuutusmaksu juuri sen takia että vakuutus korvaa kummankin vahingon. Halvemmalla päästäkseen on skode rekisteröitävä yksipaikkaiseksi.

A_sentaja

Juurikin näin, siksi kannattaa miettiä koska ja millaisella pelillä kuljettaa..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

ckolli

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 24.03.11 - klo:16:08
Lainaus käyttäjältä: ckolli - 24.03.11 - klo:14:53
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 24.03.11 - klo:10:14
Oma pakollinen liikennevakuutuksesi korvaa itsesi ja mahdollisesti kyydissä olevan henkilövahingot.

Asia selvä eli vakuutus korvaa myös kyyditettävän vahingot, huh helpotti.

Siinä vaiheessa voi vakuutustädin otsaan ilmestyä ryppyjä, jos ilmenee mopon olevan ns yksipaikkaine ei kahdelle rekisteröity..

Meillä molemmat skodut on rekisteröity 2-paikkaiseksi. Ihmettelinkin vakuutusmaksun suuruutta 150€.

Kuten Samppa mainitsi, niin myös kyyditettävän on osattava olla kyydissä. Nykykäytäntö on se että jiiihhouuu satulaan ja vamos matkaan.
Tulen kieltämään kaikenlaisen kyytsäämisen siihen asti kunnes kokemusta on kuljettajalle kertynyt tieliikenteestä. Ikävä mies, mutta vastuut pitää tuntea ja kantaa.
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

pugt200

Et ole ainoa ikävä mies. Itse kielsin nuorisolta kyytsäämisen vaikka poika osaakin ajaa paremmin kuin minä. Eniten pelkään kyyditettävän äkkiliikkeitä ja kuskin näyttämisenhalua. Sitä kun noilla teineillä piisaa.

Olen kerran ajautunut Vespa GTS:llä vastaantulevien kaistalle, kun tytär päätti vaihtaa istuma-asentoa kesken mutkan. Kun 60 kg yht'äkkiä heilahtaa puolelta toiselle, muuttuu kevyehkön skoden ajosuunnitelma aivan toiseksi. Onneksi ketään ei tullut vastaan.

FrozenCorpse

Kyydittävä koulutetaan istumaan kyydissä oikein, kypärästä ei neuvotella tai saa kävellä.
Kyytiläisen pitää istua tasapainossa, heilumatta ja myödätä kaarteissa, mutta vain kaarteen verran, ei enempää eikä ainakaan heittää painoa vastapuolelle.

"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "