Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Metalleja, muoveja ja komposiitteja:

Aloittaja Coastside, 03.07.10 - klo:15:01

« edellinen - seuraava »

Coastside

Laakeriholkkeja saa. Saako sen holkin irti?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Eiköhön se irtoa, mutta kopan reikä on soikeaksi kulunut. Ratas haukkaa koppaan kiinni, kun polkaisee.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Se on alunperin ns. uiva holkki,
pyörii akselilla ja kopassa.   
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#213
Epoksilaminaattin tekoa valmistelen. Teleskooppiseisontatuki on ollut suunnitteilla jo aiemminkin, mutta nyt on putket tehdä se Laminaatti siksi että sen voin tehdä kotona. Kanttiputket sopii paremmin lukituksen vuoksi ja sopiva putkipari on sattumalta hankittuna.

Mekanismi on niin simppeli kuin olla voi. Kallistan skodea ja  teleskooppi liukuu ulos ja jousitappi lukitsee sen. Sopivin portain saan nostettua saman mitä nykyisellä 16 cm korkealla pukilla. On kevyempi kuin skoden oma jalka ja aina mukana.

Katselen hintoja ja päätän kelpaako lasikuitu. Malliksi on lasituinen mopivarsi joka on erittäin taivutusjäykkä vaikka on 1,3 mm seinämällä.
Lasikuitu venyy 3x  mitä hiilikuitu, ja painoa kertyy 3x enemmän. Taitaa tulla lasikuidusta. hiilikuitu on kevyempää vain jos se alipaineella puristetaan liiat hartsit. Tiheysero on 1,8/2,5.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#214
Pahvista alkoi toimivan mallin teko. Silläkin löytyy oleelliset asiat ja rikkoutumistapaakin voin kokeilla. PVA liimasta ja paperista tuli kopisevan kova putki. 0,8 mm paksuudella kestäisi jo tehdä toimiva malli, kun päitä vahvistaisi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Suojakartongista on joutusampaa tehdä paksuutta ja kosteudenkestävällä keeperillä tekee jo käyttöesineitäkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#216
Ylläripylläri. Hartsia on vain 10 % lasi-laminaatin painosta kun mittasin. Tein D3 erikeeperillä koepalan. Sillä saa joustavia laminaatteja ja sotkut lähtee vedellä. Liukenee veteen kuivuttuaankin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#217
Vanne ei täsmää jarrulevyn reikään. Levyssä on liian pieni reikä. Pulttijako täsmää ja sillä saan merkittyä työstömerkit vanteeseen. Sahaa viilaa ja tremeliä.

Onneksi en löytänyt tremeliä. Hitaasti tehden tarkkuus on parempi. Ainakin kolme tuntia hinkkasin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#218
 Viilaamalla työstämistä tulee joskus eteen. Sillä saa suoraa ja tarkasti, mutta se vaatii opettelua ja oikeita välineitä. Ruuvipenkin ainakin jotta kappale pysyy paikallaan.  Sahalla saa enimmät pois. Viimmeistelyssä tussilla värjääminen auttaa, kun hankaa kappaleita yhteen.

Viilassa on hyvä olla yksi sivu sileä ettei viilaa väärää paikkaa. Viilan sivun voi teipata ettei se pure, jos ei halua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

19 mm ja 16 mm, 1,5 mm seinämällä putket käy sisäkkäin. Jos tekee teleskoopin, niin siihen hyvä tai muhviliitoksiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#220
Putken liitos sisätapilla. Tein sen hiilikuidusta ja epoksista. Hiilikuituvapaa ytimeksi jonka päälle kuitua teipattuna ja epoksin imeytys kuituun. Pitäisi tarttua myös teräkseen.

Onnistui. :D

Tein alumiiniputkien ruuviliitoksia täyttämällä putkenpäät puulla. Myös sisemmälle putkeen voi työntää puuta vahvikkeeksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Pumpun liitin täytyi kiinnittää mittariin kierresovitteella. Messinkinen liitin pitkämutteriin lyijytinalla. Juoksutteella molempiin kerros tinaa ja kuumentaen yhteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#222
Kumiletkuihin saa mutkia täyttämällä hiekalla ja kuumailmatoholla kuumentaen se taipuu ja jää siihen jäähtyttyään.

Tein punaiseen bensaletkuun mutkan rautalanka-spiraalilla tukien.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#223
Letkuihin saa mutkia kuumentamalla. Sisälle täytyy saada tuki. Tein rautalanka-spiraalin (0,7 mm lanka) jonka voi vetää letkuun ja pois, joten pituus ei ole ongelma. Bensaletkut taipui ja muoto säilyy.
Seuraavaksi teen 6/12 mm päät samaan mutka-letkuun, jollaisen tarvitsen Fillyyn.

Sain 6 mm punaisen letkun 8/10 jatkoliittimeen kuumentaen ja pihdeillä levittäen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#224
Kymcossa on letkuja kahdella eri kokoisella päällä. Sain supistettua 8/11 mm liitoksen kuumentaen ja klemmarilla puristaen 10 mm kudos-monikerros letkun sopimaan.

Imuletkun mutkiin jätin rautalankaspiraalin tueksi, ettei imu vedä tukkoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04