Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Elyseo ei siedä yhtään kierroksia

Aloittaja StBb, 04.08.09 - klo:16:06

« edellinen - seuraava »

StBb

Mulla on työmatkakulkineena 2001-mallinen Pösö Elyseo. Kokemusta mulla ei juuri skoottereista vaan enempi noista pikkusen isommista mopoista, eli nyt tarviin teidän apua ja vinkkejä... Pösö on seisonut melko pitkään ajamattomana (vuos-puoltoista), enkä tiedä sen ajetuista kilometreistä. Ottaessani sen nyt kesällä käyttöön, tyhjensin tankin siitä ja lasketin uutta bensaa tilalle. Mopo toimi melko hyvin muuten, mutta sen kulkupuoli alkoi nyppimään. Eli variaattori irti ja auki!

Rullat olivat kuluneet kulmikkaiksi ja tehneet jälkiä myös varin "kuppiin". Lisäksi tuo em. kuppi oli rasvassa. Pitääkö rullien uida jonkinlaisessa vaseliinissa ja jos pitää, mikä olis hyvää ainetta? Varin kiikutin dealerille, jolta kysyin, että "mikä tästä pitää irrottaa, että kulkis pikkasen paremmin?" :D Ohjeet sain ja uudet rullat ja kaiken nippuun. Ei juurikaan havaittavaa muutosta. Vähän auttoi, eli tuntui kone ottavan pikkasen paremmin kierroksia. Kytkimen tarkistin silmämääräisesti ja se näyttäisi olevan ok.

Lisänä soppaan ilmaantui uusi vika! Pösö lähtee käyntiin erinomaisen hyvin, mutta lämmetessään ei siedä enää lainkaan kierroksia. Tyhjäkäyntiä käy hienosti, mutta jos kaasuun vähääkään koskee, niin hyytyy taikka sammuu tyystin. Lähtee kyllä heti taas käyntiin. Noh, kaasari irti. Puhdashan tuo oli. Kaasutin kiinni ja sama ongelma edelleen. Ryypyn toimintaa epäilen itse. Miten tuommonen sähköryyppy toimii? Voiko kaasarin päällä olevan ryyppymötikän repiä helvettihin siitä ja tukkia reiän esim. metallilevyllä? Tai onko joku konsti millä tuon ryypyn toiminnan voisi selvittää?
Tulipa ekasta viestistäni tänne aika romaani! Toivottavasti jaksatte lukea loppuun... ;)

Coastside

#1
Etuvariin ei öljyntippaa, Jos vaikka stefa sitä vuotaa niin korjata pitää.

Jos ei kestä kierroksia niin joko liikaa tai liian vähän bensaa. Putsarin kunto ja tiiviys yleensä täytyy tarkistaa myös.

Ryyppy vetää itsensä pois päältä lämmettyään sähköllä ja moottorin lämmöllä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

StBb

No niin. Kokeilin tuota taas äsken ja sen jälkeen nyppäsin kaiken auki...noh...lähes kaiken. Käyntiin lähti taas niinku palmun alta ja jäi nätisti käymään tyhjäkäyntiä. Kokeilin myös irroittamalla ryyppymötikän piuhat->ihan yhtä hyvin lähti. ??? Ilmansuodatin koteloineen ja imutorvineen on tsekattu ja puhdistettu jo ennen näitä häröjä. Avasin tänään ilmansuodattimen ja tulpan. Molemmat olivat märkiä, mutta tuo ilmansuodattimen märkyys ihmetyttää enemmän.

Bensaa saa siis varmasti liikaa, mutta edelleen veikkaan huonosti pelaavaa ryyppyä. Tuossa ryyppymokkulassahan on sisällä jokin jousikuormitettu "neula". Neula liikkuu tässä tapauksessa ok. Kun ryyppy on päällä, onko neula alhaalla vai ylhäällä? Saakohan noita mötiköitä jostain ostettua vai alanko rikkomaan säästöpossua ja ostan tohon uuden kaassarin..? Alkaa konstit loppua, eli kohta taitaa mulla olla ryyppy päällä... ;D

Coastside

Ryypyn voi tarkistaa pitämällä sen viileässä ja kytkemällä siihen akun jännite jonka virta aiheuttaa sen vahaan laajenemisen ja neulan ulostulon, joka tukkii suuttimen. Se on ajaessakin helppo tarkistaa ajamalla koneen lämpimäksi ja tarkkailemalla muuttuuko käynti lämmettessä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Vaihdoitko tulpan uuteen,,,sekin voi sammuttaa koneen kun kierroksia nostaa. Muuten tulee vaan mieleen imuvuodot jossain, se voi myös vuotaa stefojen kautta jolloin oireet olisi liki samankaltaisia.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

#5
Ryyppymötikän piuhojen irrottaminen ei vaikuta kylmäkäynistykseen, sillä ryyppy on oletusarvoisesti päällä. Toki ryypyn koho saattaa joskus takerrella (mutta yleensä ryyppy jää tällöin "pois päältä" asentoon ja tämä vaikuttaa kylmäkäynnistykseen). Olen kertonut automaattiryypyn toimintaperiaatteen esim. tuolla:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=1300.0

Jos ryyppy on jatkuvasti päällä, on käynti raskasta, ei meinaa pysyä käynnissä ja mopo usein myös savuttaa enemmän. Voit testata ryypyn vaikutuksen esim. siten, että otat ryyppymötikän irti ja tukit jollakin vastaavalla kun ryypyssä oleva neula on ryyppysuuttimen mopon käynnissä. Eli siis kun neula on ryypyssä ylhäällä, niin ryyppysuutin on auki ja ryyppy on toiminnassa (tämä on se oletusarvo). Kun neula on alhaalla, se tukkii ryyppysuuttimen (ryyppy pois). Itsellä on vanha toimimattoman ryypyn koho ja neula, jolla tällaiset on hyvä testata.

Uusia automaattiryyppyjä saa, mutta ovat pirun kalliita... Manuaaliryypyn korvaussarjan saa Dellortoihin.

Kuten A_sentaja sanoi, myös imuvuodot ovat kuvailemasi perusteella mahdollisia (nämä ovat pirun herkkiä laitteita imuvuotojen suhteen).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

StBb

Tänään on jo pakko päästä tuolla isommalla "mopolla" ajelemaan, eli ryyppymokkulan irroitus ja testaus jää huomiseen... Suuret kiitokset näistä arvioita! Tsekkaan mahdolliset imuvuodot myös ja hommaan uuden tulpan. Huomasin purkaessani kaasarin, että ryyppymokkulassa oleva o-rengas oli todella heikossa hapessa. Sieltähän sitä ilmavuotoa myös tulee... Pitää vaihtaa sekin.

Uus mokkula maksaa puukenkämaassa 128â,¬!? ::) Uuden kaasarin taitaa saada satkulla... Toivotaan kuiteskin ettei tähän tarvii mennä.

Samppa

Vielä tuosta etuvarin rasvasta..

Vanhemmissa vehkeissä rullat ovat voideltuja, uudemmissa pitää olla kuivana. Todennäköisesti niiden rullien materiaali on muuttunut aikojen saatossa ja niitä uusia ei siksi saa enää voidella.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

StBb

Ja päivitystä probleemaan.... Tänään nyhdin sitte ryyppymokkulan irti ja pistin aparaatin tunniks pakkaseen. Sitte auringon paisteeseen. Neula liikkui muutaman millin, eli toiminee. Sitte palikka takaisin mopoon kiinni ja samalla pulttasin kiinni uuden Metrakitin pakoputken ja tulpan. Ja teippasin Ziisus-teipillä imuboksin liitoskohdat. Mopo tulille ja niin lähti taas hienosti käyntiin. Annoin käydä pihalla aika kauan tyhjäkäyntiä. Sitte koeajolle! Pökötti kulki kuin ihmisen mieli! Kulki paremmin kuin koskaan mulla. Kierroksia otti hienosti eikä napissut vastaan, vaikka väänsin kaasukahvan tappiin saakka! Riemuitsin kypäräni sisällä, kuin konsanaan ajaessani ekaa kertaa Harrikalla! :D

Sitte kotio. Säädin tyhjäkäyntiä pikkasen alas, kun kävi mielestäni korkeella. Kävin hakemassa bensaa mopottimeen ja täytin tankin. Samalla täytin öljysäiliön. Pösö siis seisoi noin 20min. Sitte piti lähteä uudestaan ajamaan... Sama v..tun vika taas!! Lähtee hyvin käyntiin, mutta ei kuormitettuna siedä lainkaan kaasua! Paikallaan ollessaan, takapyörä irti maasta, ottaa kierroksia ihan helkkaristi, mutta ajamista ei kestä yhtään. Tyhjäkäyntiä käy hyvin. Tuon ekan ja toisen koeajon välillä en siis tehnyt muuta kuin säädin tyhjäkäyntiä alas. Ajattelin että oiskohan tankissa paskaa, mutta tuossahan on muovitankki, eli ei siellä ainakaan ruostetta voi olla. Onko tuossa alipainehanassa joku bensansuodatin? Jos ei, niin voiko letkuun laittaa? Riittääkö imusarjassa imu vetämään bensan suodattimen läpi?

A_sentaja

Oireet voisivat sitten viitata myös sähköpuolelle,, Niitä on käsitelty täällä ennenkin ja omakohtaisiakin kokemuksia ko viasta löytyy.. Eli jos ryyppy toimii satavarmasti, niin epäilisin sytkäpuolen häiriötä, cdi-boxi tai puola alkaa olla finaalissa. Boxihan toimii tyhjäkäynnillä hyvin, mutta lämmetessään alkaa räkiä ja kone ei käy. Näin oli itsellänikin joskus muinoin. Tosin eri merkki, mutta periaate sama.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

#10
Jep. Se ryyppy täytyisi nyt ensin eliminoida satavarmasti pois. 20 minuutin seisonnan jälkeen se todennäköisesti on kääntynyt jonkun verran jo päälle (luisti noussut ylös) ja jos se jotenkin jumittaa ja luisti ei pääse takaisin alas (jää siis ryyppy päälle). TOISAALTA, jos mopo ottaa kierroksia normaalisti takapyörä ylhäällä, voi vika olla jossain muuallakin. CDI-boksi on yksi mahdollisuus (näitäkin vikoja on näissä jonkin verran). Jos saisit torpattua sen ryypyn kohon ala-asentoon, voisit eliminoida ongelman, tosin kylmäkäynnistys voi olla hankalaa mutta testimielessä.

Itse bensahanasssa on yleensä erillinen pieni suodatin (ei näy muuta kuin ruuvaamalla hana irti). Siihen väliin voi kyllä laittaa vielä myös tavallisen suodattimen. Bensahana kannattaisi kuitenkin irroittaa ja suodatin puhdistaa (kaikissa merkeissä ei tätä välttämättä ole) aika-ajoin.

Yksi juttu tuli mieleeni...

Testaappa onko sun alipainebensahana toimiva, eli ei käytännössä vuoda. Nyppää bensaletku irti kaasuttimen päästä, jolloin letkusta pitäisi valua ainoastaan "letkullinen" bensaa. Jos alkaa valuttamaan enemmän (odottele tovi, laita vaikka kippo alle), niin saattaapi kaasari tulvia, mikäli myös neulaventtiili falskaa (yleensä vanhemmiten alkaavat falskaamaan). Bensahanasta tietysti pitäisi tulla bensaa, kun nyppäset vielä alipaineletkunkin irti kaasarista ja imaiset siitä. Eihän kohon asentoa ole kopeloitu, jotta tuo bensapinta ei ole muuten vääristynyt? Tai kaasutin ole asennettuna vinoon?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Sytkäpuolen toiminnan tarkistus voisi sujua niin että tulppa metalliseen astiaan johtoineen ja pieni katseluaukko siihen. Startilla pyörittäessä se tuottaa tasaisen välkkeen. Suurempia kierroksia sillä ei voi testata.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

StBb

Jiihaa!! Vikaa en varsinaisesti löytänyt, mutta otin tänään Pösöstä kaasarin taas irti. Puhalsin kaikki kanavat ja suuttimet. Otin myös bensahanan irti ja huuhtelin tankin jäänestoaineella. Kaikki taas nippuun ja avot! Toimii! Ensimmäisen koeajon jälkeen mopo hetkeks huilimaan ja kylmä rinki persiin alla toiselle koeajolle hetken päästä. Tässä kohtaahan laulu loppui viimeksi, mutta nyt ei. ;D

Lieköhän tuossa kaasarissa sitte ollut jotain paskaa tai sitte tankissa/hanassa. Muuta mulla ei tänään ainakaan irti ollut ja ennen noita manöövereita Pökötti nikotteli. Noh, enpä kuitenkaan nuolaise vielä... Huomenna kokeillaan uudestaan ja jos pelaa, niin hyvä, jos ei ni ei sitte. Sitte kokeillaan taas jotain...

Kiitokset kaikille ystävällisistä ja asiallisista vastauksista! Todella asiallista suhtautumista ongelmaani sain täältä! Jos jostain vastaavasta pyörää koskevasta probleemasta kertoisin eräällä prätkäfoorumilla, olisi yli puolet vastauksista typerää suunsoittoa...

StBb

Lainaus käyttäjältä: Walle - 08.08.09 - klo:03:49
Hyvä että selvis vika. Jäi toi multa huomaamatta, että mopo on seisonut pitkään. Viime keväänä oli ongelmia mullakin kaasarin kanssa talven ajamattomuuden takia. Onneksi bensa liuotti ne mitkälie karstat suuttimista, eli ajamalla korjaantui. Asiaan varmaan vaikuttaa mitä bensaa jää kaasariin ennen seisotusta. No ainakin parin kuukauden. Pitemmässä seisottamisessa haihtuu bensat oli mitä vaan.

Sinänsä merkillistä, että yksikään mun omistamistani prätkistä ei ole ollut moksiskaan talviseisotuksen ajan bensoista. Aina ovat lähteneet nurisematta käyntiin keväällä. Taitaa 2-tahtinen olla pikkasen herkempi tässä suhteessa... Toisaalta tuo Pösössä ollut bensa saattoi tai varmasti olikin vanhempaa kuin vain talven yli seisonutta. Ja vaikka ne heti vaihdoinkin(yläkautta pumpulla), niin kyllähän ne möhnät ja mahdollinen vesi jäivät tankin pohjalle kiusaamaan, kun ei sitä hanaa poistamatta ihan tyhjäksi saa... Täytynee ens talveksi lyödä mopon tankki täyteen, pistää jäänestoa ja stabilointiainetta joukkoon. Noilla eväillä ovat pyörätkin selvinneet talven yli. ;)

Coastside

#14
Vanha bensa mössöytyy suodattimet ja suuttimet tukkivaksi, niin että sitä on yhtä vaikea puhdistaa kuin sulanutta muovia.
Jotain asetonia voisi kokeilla sen liottamiseen, jolloin sen kaataminen tankkiin, voisi avata koko tukosketjun. Toisaalta se voi syödä muovitiivisteetkin, joten vain metalleista sillä ehkä putsaisi hyvin?

Polttoaineen tyhjennys kannattaa tehdä piemmän seisokin alussa niin että ensi kaikki bensa pois, jonka jälkeen öljyä reippasti bensaan ja ajetaan se loppuun ja loput uimurikammiosta valuttaen pois. Lamppuöljyllä saisi myös hyvän korroosiosuojan, jota ei tarvitse poistaa ajokauden alussa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04