Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Teho ja suorituskyky

Aloittaja openflow, 18.02.09 - klo:21:37

« edellinen - seuraava »

openflow

Hitusen numeroita skootterin kulku puolesta.

Alla olevasta taulukosta: kuinka paljon tehoa kuluu ilman & vierintä vastuksen voittamiseen. ilmanvastus kertoimella 0.75 ,skootterin etu-pinta ala 0.75 m² ja vierintä vastus kertoimella 0.02. Skootterin kokonais painoksi oletetaan 150kg.

Taulukon teho lukemat ovat takapyörälle välitettyjä lukemia. Moottorin tehoiksi jos haluaa muuttaa ,niin taulukon lukemat voi jakaa ~0.75 :llä (variaattorissa on tavattoman huono hyötysuhde).

esim 60 km/t nopeuteen tarvitaan ~2kW takapyörälle. Moottoria tehoa ~2.7kW
Skootteri jossa moottori tehoa on ~4kw ,takapyörälle välittyy ~3kw -->huiput ~70 km/t.


nopeus(km/t)  teho(w)  vierintä(w)  ilman(w)
0       0            0             0
5       42          41           1
10      89         82           7
15      147       123         24
20      221       164         58
25      317       204         113
30      441       245         195
35      596       286         310
40      790       327         463
45      1027      368         659
50      1313      409         904
55      1653      450         1204
60      2053      491         1563
65      2518      531         1987
70      3053      572         2481
75      3665      613         3052
80      4358      654         3704
85      5137      695         4442
90      6009      736         5273
95      6979      777         6202
100    8051      818         7234


openflow

Pistetään nyt tähän tuulen vaikutus samalla...

Jos tyynessä kelissä 45 km/t vauhtiin tarvitaan tehoa takapyörältä ~1 kW , 5 m/s vastatuulessa tarvitaan  ~1.7 kW. Vastatuuli on aika myrkkyä skoottereille.

Tuuleen vaikutusta on hitusen hankala arvioda mm. suunnasta ja puuskittaisesta luonteesta johtuen.

Taulokoissa kuinka paljon tehoa(w) tarvitaan skootterin liikuttamiseen tietyllä tuulen nopeudella.

vastatuuli:
nopeus 0(m/s) 1(m/s) 2(m/s) 3(m/s) 4(m/s) 5(m/s) tuuli
5        42     44       46       50      54      60
10      89     95     103       113    125    138
15     147    160    176      195    216    241
20     221    244    271      301    335    372
25     317    352    392      436    485    539
30     441    490    546      606    673    745
35     596    663    737      817    904    997
40     790    877    972      1074   1183   1300
45     1027   1137   1255   1381   1516   1660
50     1313   1448   1592   1746   1909   2081
55     1653   1816   1989   2172   2366   2570
60     2053   2246   2450   2666   2893   3131
65     2518   2744   2982   3233   3496   3771
70     3053   3315   3590   3878   4179   4494
75     3665   3965   4279   4607   4949   5306
80     4358   4699   5054   5425   5811   6212
85     5137   5522   5922   6338   6770   7218
90     6009   6440   6887   7351   7832   8329
95     6979   7458   7954   8469   9001   9552
100    8051   8582   9130   9698   10285  10890


myötätuuli:
nopeus 0(m/s) 1(m/s) 2(m/s) 3(m/s) 4(m/s) 5(m/s) tuuli
5        42     41       41      42      44      47
10      89     85       82      82      83      86
15     147    137    129    125    123    124
20     221    202    187    176    168    164
25     317    287    262    241    225    213
30     441    397    358    325    298    277
35     596    536    482    434    394    359
40     790    710    638    574    517    467
45     1027   926    833    749    673    605
50     1313   1187   1071   965    867    779
55     1653   1501   1359   1227   1105   994
60     2053   1871   1701   1541   1393   1256
65     2518   2304   2102   1913   1735   1570
70     3053   2805   2569   2347   2138   1941
75     3665   3379   3107   2849   2606   2376
80     4358   4032   3721   3425   3144   2879
85     5137   4769   4417   4080   3760   3455
90     6009   5596   5199   4820   4457   4111
95     6979   6518   6074   5649   5241   4851
100    8051   7540   7047   6573   6118   5682


openflow

No pääsekö sitä mäkeä ylös vai ei...

Mäen kulmia ilmoitellaan ties kuinka monella eri tapaa.
tässä mäen korkeus ero == sin(jyrkkyys_kulma) * mäenpituus.

Taulukon arvot huippunoksia(km/t) ylämäkeen.

nopeus(km/t) ylämäessä yhteispainolla 100kg
jyrkkyys  1kw   1.5kw  2kw   3kw   4kw   8kw  skootterin teho
0            46     54       61     71     79    100
1            42     51       57     68     76     98
2            38     47       54     65     73     96
3            35     44       51     62     71     94
4            31     40       48     59     68     92
5            28     37       45     56     65     90
6            25     35       42     54     63     88
7            23     32       39     51     61     86
8            21     30       37     49     58     84
9            19     27       35     46     56     82
10          18     26       32     44     54     80
11          16     24       31     42     51     78
12          15     22       29     40     49     76
13          14     21       27     38     47     74
14          13     20       26     36     46     72
15          12     19       24     35     44     71

nopeus(km/t) ylämäessä yhteispainolla 150kg
jyrkkyys  1kw   1.5kw  2kw  3kw   4kw   8kw  skootterin teho
0           44      52       59    69    77     99
1           38      47       54    65    73     96
2           32      42       49    60    69     93
3           28      37       45    56    65     90
4           24      33       40    52    62     87
5           21      29       37    49    58     84
6           18      26       33    45    54     81
7           16      24       30    42    51     78
8           15      21       28    39    48     75
9           13      20       25    36    45     72
10         12      18       24    34    43     69
11         11      17       22    32    40     67
12         10      15       20    30    38     64
13         9        14       19    28    36     62
14         9        13       18    26    34     60
15         8        13       17    25    32     57

nopeus(km/t) ylämäessä yhteispainolla 200kg
jyrkkyys  1kw   1.5kw   2kw  3kw    4kw   8kw  skootterin teho
0           42      50       57     67     75     98
1           34      43       50     62     70     94
2           28      37       44     56     65     90
3           23      32       39     51     60     86
4           19      27       34     46     55     82
5           16      23       30     42     51     78
6           14      21       27     38     47     74
7           12      18       24     34     43     70
8           11      16       22     31     40     67
9           10      15       20     29     37     63
10          9       14       18     27     34     60
11          8       12       17     25     32     57
12          8       11       15     23     30     54
13          7       11       14     21     28     52
14          6       10       13     20     27     49
15          6       9         13     19     25     47

Skoottereita tuskin on niin kevyitä ,että kuljettan kanssa yhteispaino olisi 100kg ,mutta taulukon tarkoitus on vaan esittää kuinka paljon paino vaikuttaa. Suoralla tiellä(kulma 0 astetta) paino ei vaikuta huippunopeteen juuri lainkaan.

Jos esim skootteri kulkee ~200kg yhteispainolla johonkin ylämäkeen 24 km/t ja tehoa takapyörältä löytyy ~2k. Taulukosta poimittuna vastaa 7 asteen kulmaa. Tällä kulmalla yhden kW:n tehon lisäys nostaisi nopeuden samassa mäessä 24-->34 km/t...

Muutaman asteen kulma voi tuntua pieneltä ,kun pyörittelee kädessä astemittaa. 100m pitkä mäki 6 asteen kulmalla korkeuseroa on kuitenkin kerrostalon korkeuden verran ~10m.

Alla oleva taulukko mäen jyrkkyys ja korkeus ero 100m pitkälle mäelle.
jyrkkyys korkeus_ero
1    1.7 m
2    3.5 m
3    5.2 m
4    7.0 m
5    8.7 m
6    10.5 m
7    12.2 m
8    13.9 m
9    15.6 m
10  17.4 m
15  26.0 m
30  50.0 m

pugt200

Piaggio ilmoittaa nestejäähdytteisen 50 cc PUREJet moottorin tehon olevan (kuristamaton) takapyörältä 5,6 kw eli "virittämättä" sen saisi kulkemaan n 85 km/h.

Ilmajäähdytteinen HiPer2 kone puskee 3,8 Kw eli silläkin pääsisi n 75 km/h.

Kauheita vehkeita nää nykyajan moposkootterit. Isopyöräisissä käytetty nestejäähdytteinen on tehokkain eli siinä on 5,9 Kw. Ilmanvastus on kyllä luultavasti skootteria suurempi eli nopeus tuskin nousee skodea suuremmaksi.

/pugt

openflow

Kuullostaa kohtuulisen menevältä kapistukselta. Onhan näissä aika paljon tehoa verratuna vanhan ajan mopoihin. Kiihtyvyyskin on hyvä painavallakin kuljettajalla ja bensan kulutus ~2.5l/100km.

http://www.scootercommunity.com.au/forums/t/2537.aspx

Pitää vissiin täydentää taulukoita ja lisätä vielä teho/kiihtyvyys taulukko...


openflow

Kiihtyvyydestä. Paino ei vaikuta huippunopeuteen käytänössä mitenkään -- paitsi ylämäessä. Kiihtyvyyten painolla on valtava merkitys. Kiihtyvyys kulkee käsikädessä teho/paino suhteen mukaan.

Moposkootterien takapyörä tehot on vakiona ~1-5 kW. taulukossa Metrakitin(70cc) pro-race  pytty mukana vertauksena(~15kW). Skootterit kiihtyvät pääsääntöisesti paljon paremmin ,kun vaihteelliset mopot. tämä johtuu variaattorista , tehot lähellä huippuja kokoajan.

Varin säädöt näyttelee myös kohtuullista roolia. Alla olevat lukemat on "arvottu" jokseenkin seuraavalla tavalla: 10 km/t vauhdissa takapyörälle välittyy 30%, 20 km/t 100% ,30 km/t 90% , >60 km/t 100% tehoista. Paino lukemat on kokonaispainoja ,teho lukemat takapyörältä.

Jokseekin karkea arvio kiihtyvyyksistä:

kiihtyvyys 0-20 km/t
1.0 kw #  100kg 4.4 s |150kg 7.2 s |200kg 10.6s|250kg 14.7s|
1.5 kw #  100kg 2.9 s |150kg 4.5 s |200kg 6.4 s |250kg 8.5 s |
2.0 kw #  100kg 2.1 s |150kg 3.3 s |200kg 4.6 s |250kg 6.0 s |
3.0 kw #  100kg 1.4 s |150kg 2.2 s |200kg 3.0 s |250kg 3.9 s |
4.0 kw #  100kg 1.1 s |150kg 1.6 s |200kg 2.2 s |250kg 2.8 s |
6.0 kw #  100kg 0.7 s |150kg 1.1 s |200kg 1.5 s |250kg 1.9 s |
8.0 kw #  100kg 0.6 s |150kg 0.8 s |200kg 1.1 s |250kg 1.4 s |
15.0 kw #100kg 0.6 s |150kg 0.6 s |200kg 0.6 s |250kg 0.7 s |

kiihtyvyys 0-30 km/t
1.0 kw #  100kg 7.4 s |150kg 12.2s|200kg 18.3s|250kg 26.1s |
1.5 kw #  100kg 4.6 s |150kg 7.3 s |200kg 10.4s|250kg 13.9s |
2.0 kw #  100kg 3.4 s |150kg 5.3 s |200kg 7.3 s |250kg 9.6 s |
3.0 kw #  100kg 2.2 s |150kg 3.4 s |200kg 4.6 s |250kg 6.0 s |
4.0 kw #  100kg 1.6 s |150kg 2.5 s |200kg 3.4 s |250kg 4.3 s |
6.0 kw #  100kg 1.1 s |150kg 1.6 s |200kg 2.2 s |250kg 2.8 s |
8.0 kw #  100kg 0.9 s |150kg 1.2 s |200kg 1.6 s |250kg 2.1 s |
15.0 kw #100kg 0.8 s |150kg 0.8 s |200kg 0.9 s |250kg 1.1 s |

kiihtyvyys 0-40 km/t
1.0 kw #  100kg 14.8s|150kg 28.2s|200kg 65.0s|250kg xxxxs |
1.5 kw #  100kg 7.9 s |150kg 12.9s|200kg 19.0s|250kg 26.7s |
2.0 kw #  100kg 5.5 s |150kg 8.7 s |200kg 12.3s|250kg 16.4s |
3.0 kw #  100kg 3.4 s |150kg 5.3 s |200kg 7.3 s |250kg 9.5 s |
4.0 kw #  100kg 2.5 s |150kg 3.9 s |200kg 5.3 s |250kg 6.7 s |
6.0 kw #  100kg 1.6 s |150kg 2.5 s |200kg 3.4 s |250kg 4.3 s |
8.0 kw #  100kg 1.3 s |150kg 1.8 s |200kg 2.5 s |250kg 3.1 s |
15.0 kw #100kg 1.1 s |150kg 1.1 s |200kg 1.3 s |250kg 1.6 s |

kiihtyvyys 0-50 km/t
1.5 kw #  100kg 15.8s|150kg 30.8s|200kg xxxxs |250kg xxxxs |
2.0 kw #  100kg 9.2 s |150kg 15.2s|200kg 22.6s|250kg 32.6s |
3.0 kw #  100kg 5.3 s |150kg 8.3 s |200kg 11.6s|250kg 15.3s |
4.0 kw #  100kg 3.7 s |150kg 5.8 s |200kg 8.0 s |250kg 10.3s |
6.0 kw #  100kg 2.4 s |150kg 3.6 s |200kg 4.9 s |250kg 6.3 s |
8.0 kw #  100kg 1.8 s |150kg 2.6 s |200kg 3.6 s |250kg 4.5 s |
15.0 kw #100kg 1.4 s |150kg 1.5 s |200kg 1.9 s |250kg 2.3 s |

kiihtyvyys 0-60 km/t
2.0 kw #  100kg 23.6s|150kg xxxxs |200kg xxxxs |250kg xxxxs |
3.0 kw #  100kg 8.4 s |150kg 13.6s|200kg 19.7s|250kg 27.2s |
4.0 kw #  100kg 5.5 s |150kg 8.7 s |200kg 12.1s|250kg 15.9s |
6.0 kw #  100kg 3.4 s |150kg 5.2 s |200kg 7.0 s |250kg 9.0 s |
8.0 kw #  100kg 2.5 s |150kg 3.7 s |200kg 5.0 s |250kg 6.3 s |
15.0 kw #100kg 1.7 s |150kg 2.0 s |200kg 2.5 s |250kg 3.1 s |

kiihtyvyys 0-70 km/t
3.0 kw #  100kg 20.9s|150kg xxxxs |200kg xxxxs |250kg xxxxs |
4.0 kw #  100kg 8.8 s |150kg 14.3s|200kg 20.9s|250kg 29.2s |
6.0 kw #  100kg 4.8 s |150kg 7.4 s |200kg 10.2s|250kg 13.2s |
8.0 kw #  100kg 3.4 s |150kg 5.1 s |200kg 6.9 s |250kg 8.9 s |
15.0 kw #100kg 2.1 s |150kg 2.6 s |200kg 3.4 s |250kg 4.2 s |

kiihtyvyys 0-80 km/t
6.0 kw #  100kg 7.2 s |150kg 11.4s|200kg 16.1s|250kg 21.6s |
8.0 kw #  100kg 4.7 s |150kg 7.2 s |200kg 9.8 s |250kg 12.7s |
15.0 kw #100kg 2.6 s |150kg 3.4 s |200kg 4.4 s |250kg 5.5 s |

kiihtyvyys 0-90 km/t
6.0 kw #  100kg 16.9s|150kg xxxxs |200kg xxxxs |250kg xxxxs |
8.0 kw #  100kg 7.0 s |150kg 10.9s|200kg 15.3s|250kg 20.3s |
15.0 kw #100kg 3.3 s |150kg 4.4 s |200kg 5.8 s |250kg 7.3 s |

kiihtyvyys 0-100 km/t
8.0 kw #  100kg 17.1s|150kg xxxxs |200kg xxxxs |250kg xxxxs |
15.0 kw #100kg 4.2 s |150kg 5.8 s |200kg 7.8 s |250kg 9.8 s |

----
toivottavasti ei tullut mahdottomia laskuvirheitä...

Coastside

#6
Kumpa löytäisin (halvalla, lue ilmaiseksi) sopivan sähkömoottorin, jonka magnetointivirtaa säätämällä saisi jarruttamaan mopon tehot. 5 kW olisi hyvä arvo.

Jopa auton laturista irtoaa tuota luokkaa kun antaa kunnolla virtaa ja kierroksia. 45 A ja 200 V (AC)  = 9000 VA. Amperit ruulaa.

Tulos otettaisiin niin että videokamera kuvaamaan kierros, amperi ja volttimittaria ja piirretään tuloksista käyrää jossa teho P=UI ja kierrosluku. Väännön saa metrin varrella ja vaa'alla.
Teho pitäisi hukata stabiiliin vastukseen joka olisi lämpövastus jäähdytettynä.

Iso levy vaikka vaihteeksi ja mopo sen akselin viereen pyörittämään ja kehälle laturi akseloituna niin että väännön voi mitata. Kierroksia kaivataan 10 - 15 k per min.
Akseliksi käy auton pyörän napa ja tasapainoitettuna kestää kierroksia.

Vari kai täytyy jumittaa jottei se muuttele kierroksia. Ketjun ja varin vertailua varten voisi tehdä ketjuvaihteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Inertia(kiihdytys) dyno on tee-se-itse dynoista se yleisin ja myös helpoin tehdä. Skootteri on hankala dynottaa juuri variaattorin takia. Inertia dynolla skooterin pistetään älyttömän painavat rullat tai pistetään holkki lautasten väliin ja takavari kiilataan johonkin vakio asentoon. Sitten kiihdytetään max-kieroksille asti.  Inertia dynolla teho käyrä saadaan kiihtyvyydestä,

Coastside

#8
Ilman vastuskertoimen saisi niin että tekisi vapaasti rullaavan ja radio-ohjattavan kelka erittäin virtaviivaiseksi ja ohueksi. Siihen mittalaite joka mittaa nopeuden. Sen saisi myös tutkalla. Painoa sillä olisi vertailtavan skootterin ja kuskin verran. Vierintävastuksen saa asetettua samaksi kuin skodessa. Vastuksena olisi pyöreä levy jonka pinta-ala olisi neliömetri.

Iso mäki ja tyynellä säällä olisi koealueena.

Skootterilla laskettaisiin sama mäki rullaten  ja renkaat kovina. Mitattujen nopeuksien ero riippuu skootterin ilmanvastuksesta verraten  noin arvon 1 omaavaan kelkkaan, koska mäen kaltevuus ja maan vetovoima  määrää kiihtyvyyden.

Tehon laskeminen
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/tehosta.html
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Kyllähän sitä tehoa voi laskemallakin mitata (todella karkeesti). Harvoin vaan sillä absoluuttisella teho lukemalla tekee mitään ,enemmänkin se suhteellinen muutos edelliseen tilanteeseen kiinnostaa.

Jotain tälläistä tarkoitin...
http://www.probyte.fi/info/autolog.htm
http://land.heim.at/pampa/252319/tmt/gsf_dyno.html


Coastside

Köyhä dyno voisi olla inertiaan perustuva rulla, jonka kierroslukua mitattaisiin ja piirrettäisiin käyrää ajan suhteen käsin ja tulosta verrattaisiin edelliseen. Piirturinkin voi tehdä vaikka niin että keskipakosäädin kääntäisi piirturin neulaa paperilla jolla olisi vakionopeus. Tosin mittari kuvattuna kellon kanssa antaisi paremman lukeman.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Mr.Ace

Mites kun pösö ilmottaa SF2 tehoiksi ~3.4kw, niin tarkoittaakos se kuristettuja tehoja vai kuristamattomia?

Zorro

^ Se tarkoittaa niitä tehoja, mitkä moottorista ulos tulevat.

pugt200

Forteco ilmoittaa kuristetun tehon eli sen mitä saat kun Pösön ostat.

openflow

Pari laskukaavaa mopopojille ja muillekkin...

vierintä vastus R = cr * m *g
ilman vastus iv = 0.5 * roo * cw * A * I^2

v = skootterin nopeus m/s
roo = ilman tiheys  kg/m^3
cw  = ilman vastus kerroin
A   = skootterin etu pinta-ala m^2
I   = ilman nopeus m/s

cr = vierintä kerroin
m  = massa(kg)
g = 9.81 m/s^2

ilman tiheys  1.342 ( -10 C) ,1.293 (0 C) ,1.204 (20 C)

vastuksien voittamiseen tarvittava teho:
vierintä (W)= R *v
ilma (W) = iv * v

ilman nopeuden  ollessa sama kun skootterin nopeus ja vierintä vastus jätetään pois...
tehon tarve(W) == 0.5 * roo * cw * A * v^3

esim. 90 km/t /3.6 == 25 m/s
Olkoot vierintä vastus 0.02 ,paino 150 kg ,roo=1.2 ,cw=0.75 ,A=0.75
Vierintä vastus = 735W ,ilman vastus 5.3kW ,yhteensä ~6kW(takapyörä lukemia).

Ilman vastus kasvaa nopuden neliössä ,mutta tehon tarve  kuutiossa(kolmannessa potensissa).