Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kytkinpalojen lasittuminen

Aloittaja arla_m6, 10.06.15 - klo:20:02

« edellinen - seuraava »

arla_m6

Rullat ja painejousi kinaa keskenään vaihteista. Painejousi ja sit ne jousen kupin alla olevat kolot jossa ne pinnit on, koittaa laittaa hanttiin etuvarille tuota ylöspäin vaihtamista. Niinkauan kuin lähdetään paikaltaan, painejousi ynnättynä noihin pinnien ramppien muotoihin, estää vaihteen liian aikaisen vaihtamisen kunnes tullaan siihen tilanteeseen, että variaattorin kierrokset nousee ja rullien keskipakoisvoima voittaa takalautasten hanttiin laittamisen jolloin tapahtuu vaihtaminen ylöspäin. Moottori kerkiää kerään kierroksia enempi tuonne vääntöalueelle, jolloin moottorin väätö tempaisee väkisin kytkinpalan luistamaan, kunnes kierrokset nousee ja kytkin nappaa täysin kiinni. Näin tuntuu juuri nyt tapahtuvan ja liikeellelähdöt on kuin automaattiautolla ajelisi.
Voisi ottaa vertailukohdaksi puun höyläämisen käsin. Jos teet höyläyksen hiljaisella liikkeellä (siis pienellä voimalla) ja heti kun höylä tökkää kovempaan kohtaan puuta, tökkää höylä kuin seinään. Eli jos tekee höyläämisen voimalla (vrt. vääntömomentilla) ja nopealla liikkeellä niin eipäs tökkää enään, vaikka puussa olisi oksan kohta. Menee yli hienosti.

Ilmoittelen muutamien päivien ajojen jälkeen toimiiko tämä ajatus.

-arska-

arla_m6

#16
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 11.06.15 - klo:13:26
Ootko kokeillut, ootko tyytyväinen?

Mulla ei tosin Vespoissa ole ollut kytkinkenkien lasittumisista aiheutuvia ongelmia. Eniten ajetussa oli tosin vain n. 9000 mittarissa, kun meni lunastukseen.

Toimiko Vespassa variaattori niin että antoi lmoottorin kerätä kierroksia, ennenkuin alkoi vaihtaan isompaa ?

P.S. Löysin tällaisen saitin jossa kaveri vakuuttavasti antaa neuvoja.
http://modernvespa.com/forum/wiki-faq-shudder


-Zone-

Tuo sun höyläysvertaus sopii ainakin sikäli että kun höylää kädellä kovempaa, niin mitä tapahtuu? Käsi lämpiää ja nahka palaa. Näin käy kytkimen kitkapinnallekin. Sitähän se lasittuminen on kun kitkapinta kuumiaa yli kriittisen pisteen.

Partanen

#18
Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 12.06.15 - klo:21:40
Rullat ja painejousi kinaa keskenään vaihteista. ...

Niin se on. Mutta jäykkä jousi aiheuttaa enemmän kitkaa hihnan ja hihnapyörien välissä, eli tehohäviötä, kun energia muuttuu lämmöksi.

Siksi olen sitä mieltä, että jousi kannattaa vaihtaa vasta sitten, jos remmi luistaa. Mahdollisesti sitten, kun moottorin tehoa on kasvatettu melko runsaasti.

Lisäys: Jousen vaihtaminen jäykempään vakiossa moottorissa on vähän sama kuin hölmöläisten peiton jatkaminen. Lopputulos on entistä lyhyempi peitto.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

#19
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 12.06.15 - klo:21:54
Siksi olen sitä mieltä, että jousi kannattaa vaihtaa vasta sitten, jos remmi luistaa. Mahdollisesti sitten, kun moottorin tehoa on kasvatettu melko runsaasti.
Kieltämättä samaa mieltä olen. Konkreettisestikin on asian kymmenessä vuodessa väkisinkin huomannut. Kytkinjousista olen todennut saman ja pitkään olen vakiojousia jo puolustanut. Liikkeelle lähdettäessä renkaan kierrokset on alussa 0. Mitä jäykemmät on jouset sitä suurempi on kierrosluku kytkimen alkaessa tarttua ja siten sitä suurempi on kierrosero kytkinkellolla ja kytkinpaloilla. Kytkin luistaa siihen saakka kunnes molemmilla on kierrosluku sama. Mitä pidempi on luisto sitä enemmän lämpöä ja sitä lyhytikäisempi kytkin. Mua ei todellakaan haittaisi vaikka kytkin purisi nykyistäkin napakammin kiinni.

pekpel

Hihnan kannalta olis mahdollisimman löysä, rullien kanssa tasapainossa toimiva VP-jousi paras.

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen



Kyllä. Kunhan remmi ei luista. Mutta varauksin, sillä siellä on sitten vielä muitakin muuttujia. Rullien ramppien muotoilu, ja takahihnapyörän tappien ramppien muoto, jotain mainitakseni.

Että siksi sitä jousta kannattaa melkein viimeisenä vasta vaihdella. Ellei sitten ole kyse kiinalaisesta moposta, johon on varmuuden vuoksi jo kokoonpanossa laitettu järkyttävän jäykkä jousi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

arla_m6

Joo. Totta on kaikki näkökulmat asiaan. Siksi on tärkeää keskustella asioista monet seikat huomioonottaen. Muuten ei löydä  ongelmiin ratkaisua.  8)

arla_m6

Noniin. Tilannepäivitys kytkinpalojen lasittumiseen ja liikkeellelähdön ravistukseen. Nyt on tullut ajettua kaupunkiajoa yksin ja kakspäällä. Kyllä näin kävi, että liikkeellelähdön ravistukset on nyt historiaa. Eli laitoin Malossin valkoisen vastapainejousen kytkimeen (+7% jäykempi). Liekö kaksi asiaa jotka aiheutti ravistamisen. Lievästi löysä vakio vastapainejousi sekä kova pito kytkimellä, jolloin hihna hieman luisti ja aiheutti vapinaa ja se taas pisti kytkimen nykimään. Käytin sen verran kytkinkelloa irti että näin kytkinpalojen kunnon. Ne ovat lasittuneen näköiset mutta pitää kuin tauti. Huippunopeus ei pudonnut yhtään myöskään. Muutenkin tuntui kone heräävän henkiin tuossa 40-80km/h välillä. Reagoi pieneenkin kaasuun todella hienosti.  Kierrokset on 80km/h nopeudessa 4200 ja tuosta nopeudesta kun tällää lämän tiskiin, kierrokset nousee 5500 jossa kone antaa suurimman vääntömomentin. 100km/h kaasua on vain 1/3 väännettynä ja kierrokset 4900. Huippunopeudessa kierrokset 5500, eli mittarin mukaan 124km/h. Gps nopeus varmaankin 115km/h. Nyt ei muuta kuin kovaa ajoa.

-arska-

konenikkari

#24
Useinkin todella varovaisen ja fiksun kuljettajan ongelmia ovat nuo väristelyt, ja lasittumiset.
Kuljettajilla joilla kaasussa on kaksi asentoa, on/off.  ei yleensä ole ko.ongelmia.
Jokapäiväinen, rauhallinen köröttely  ::) ruuhkassa ::) useinkin esiintuo nuo ongelmat.
Ruuhkassa ajaminen kun yleensä tapahtuu, alinomaa kytkintä luistattaen.
Ongelmaan saattaa joskus auttaa, antaa kunnolla runtua avoimella tiellä, nopeutta vaihdellen.
Kytkinkenkien  saranatapit on kriittinen paikka.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

arla_m6

Tilannepäivitystä.

Hienosti on toiminut tähän mennessä liikkeellelähdöt ja kaupungissa ruuhka-ajot. Ei ravista kyll yhtään. Sit sellaiseen asiaan kiinnitin huomiota, että hihnan hakkaaminen variaattorikoppaan on kans hävinnyt / ei ainakaan kuulu sitä flatkutusta enään.

-arska-

pera8x

mistäs sen muuten skootterissa huomaa, jos remmi luistaa? moottorikelkoissa se ilmenee juurikin tollasena ärsyttävänä nykimisenä. jos esim. yrittää ihan hiljaa ajaa, niin nykii ja "kytkimen" pito vaihtelee hirveesti. johtuu siitä, ettei niissä ole koko kytkintä. remmi ja variaattori toimii kytkimenä. kun ei noilla ole tarkotuskaan körötellä kävelyvauhtia. mutta skootterissa on myös kytkin, niin mistä erottaa, että remmi luistaa, eikä kytkin? vai onko sekin sitten tollasta nykimistä?

Partanen

Palaneen kumin haju, tai jopa savu on merkki luistavasta remmistä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003