Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kytkinpalojen lasittuminen

Aloittaja arla_m6, 10.06.15 - klo:20:02

« edellinen - seuraava »

arla_m6

Pähkäilin tuota variattorin kytkimen palojen lasittumisongelmaa.  Tuntuu olevan isommissa skodeissa ominaisuus. Tuosta liikkeellelähdön ravistuksestahan pääsee sillä,  kun hiekkapaperilla hioo lasituksen pois ja jarrukliineriä perään,  mutta tuo ongelma palaa takaisin taas joskus. Nimittäin tuli mieleen sellainen ajatus,  että vaihtaa kahteen kenkään jäykemmät jouset ja jättää yhteen vakion. Näin liikkeellelähtö tapahtuisi yhden kengän varassa ja muut tulee perässä kun kierrokset nousee. Tällöin olisi mukavempi eukonkin olla kyydissä kun liikkeellelähtö  on pehmeämpi. Ei olis eukko aina koivet oikosena ja takaraivo rekisterikilvessä kiinni. Toimiskohan tuollainen viritys noihin jousiin? Yksin kun ajelee,  niin lähden aina ripeästi liikkeelle niin ei silloin ravista. 

-arska-

Partanen

Tulee mieleen, että kuinka paljon yksi hinkkaava kytkinkenkä ehtii tuottamaan lämpöä, ennenkuin muut ottaa kiinni, ja luisto lakkaa. Liika lämpö ei ole hyväksi osille. Lopputulos on tietenkin toteutuksesta, tai sen onnistumisesta kiinni. Kokeilemallahan se selviää. Ehkä joku on jo aiheesta oppirahat maksanut, ja toivottavasti jakaa tietonsa, jos jokin meni pieleen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc-r

#2
Kaasua voi kääntää vähemmän, jos joku ei pysy kyydissä.
En kyllä suihkuttelis mitään liottimia kytkinpintoihin, jotka imevät nesteitä runsaasti, ne voivat luistaa ja lasittua.

arla_m6

Huomenna kohti helzinkiä Moposporttiin hakeen nämä.  Tossa tulee näköjään 3 eri jäykkyystä jousta.
http://www.moposport.fi/kytkinjouset-maxiskootterit-125-500cc-malossi.  Onneksi tallista löytyy testiin vanha kytkin sekä kytkimen kello. Huomenna tääkin viritys tiedetään,  miten se toimii..... Vai voinko varikopan päällä paistaa kanamunan testin jälkeen.

-arska-

viisnelonen

#4
Mielenkiinnolla odotan kokeiusi tuloksia. Joteskin vaan tuntuu että värinä/tärinä saattas lisääntyä,voi olla että ei vaikuta niihin mitään..

Jos on 500 cc skodu niin saattaahan se nykäistä mutta tarttee olla aika rajunkokoinen keskipakokytkin jos sen saa ottamaan niin äkisti kiinni että tulee raju nykäisy.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Jarrujen puhdistusaine on juuri se oikea aine kytkinosien puhdistukseen. Haihtuu silmissä, joten ei "ehdi" aiheuttamaan mitään ongelmia.

Kaasun vähempi vääntely ei voi olla oikea ratkaisu, puhummehan skootterista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

#6
Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 10.06.15 - klo:20:02
Näin liikkeellelähtö tapahtuisi yhden kengän varassa ja muut tulee perässä kun kierrokset nousee.
Liikkeellelähtö varmasti pehmenee, mutta luistaminen lisääntyy samoin sen yhden kengän kuluminen. Lisääntynyt luistaminen johtaa kytkinkellon suurempaan lämpötilaan ja sitäkautta lisääntyneeseen lasittumiseen.

Partanen

Jos se yksi kenkä kuluu enemmän, aiheutuu siitä epätasapainoa. Kytkin pyörii melko kovaa, joten epätasapaino aiheuttaa värinää, ja ehkä lisää rasitusta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Ootko kokeillut, ootko tyytyväinen?

Mulla ei tosin Vespoissa ole ollut kytkinkenkien lasittumisista aiheutuvia ongelmia. Eniten ajetussa oli tosin vain n. 9000 mittarissa, kun meni lunastukseen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 11.06.15 - klo:09:57
Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 10.06.15 - klo:20:02
Näin liikkeellelähtö tapahtuisi yhden kengän varassa ja muut tulee perässä kun kierrokset nousee.
Liikkeellelähtö varmasti pehmenee, mutta luistaminen lisääntyy samoin sen yhden kengän kuluminen. Lisääntynyt luistaminen johtaa kytkinkellon suurempaan lämpötilaan ja sitäkautta lisääntyneeseen lasittumiseen.

Ja laakeroinnit tykkää äkkisyvää jos vetävä kenkä on sivussa.
Elikkäs toinen kysyjä etsii värinöiden syytä,  :D ja toinen koettaa saada niitä aikaan  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jk_single

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 11.06.15 - klo:13:26
Ootko kokeillut, ootko tyytyväinen?

Mulla ei tosin Vespoissa ole ollut kytkinkenkien lasittumisista aiheutuvia ongelmia. Eniten ajetussa oli tosin vain n. 9000 mittarissa, kun meni lunastukseen.

Ei ole omaa kokemusta enkä oikein usko "mainosteksteihin" mutta jos haluaa kytkimen joka luistaa lähdössä niin tässä on sellainen.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Kaikkien kytkinten pitää luistaa lähdössä. Jos ei luistaisi, niin kone sammuisi. Mutta jos linkin kytkin on säädettävä, niin sitten saisi säädettyä kytkeytymistä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

arla_m6

Meni kokeilu munille kun katoin että noita jousisarjoja oli varastossa ja sit kun tänään kävin tiskillä,  niin joku oli ostanut noi jouset hetkeä aikaisemmin. Käteen jäi sit 50cc:n variaattorin rullat sekä omaani Malossin valkoinen vastapainejousi. Tuo jousi on 1cm pidempi kuin alkuperäinen ja hitusen jäykempi. Pitää nikkaroida toi jousi paikalleen ja toivoa että lähdössä olisi pitempään pienin vaihde päällä. Ajelin pitkin Hesaa tänään eikä ollut mitään ongelmaa. Siis ei tärissyt kytkin yhtään. Jahka nuo saavat varastoon kytkimen jousia,  testaan sitten tuota jousiviritystä.

-arska-

Partanen

Mun mielestä sillä variaattorin jousella säädetään lähinnä hihnan kireyttä. Jos remmi luistaa, niin sitten jäykempää jousta, jotta ei enää luista.

Pienemmän välityksen päällä pysymistä on parasta säädellä vaihtamalla kevyemmät rullat. Samalla sitten lisääntyy bensan kulutus.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003