Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio variaattorin koppa?

Aloittaja Eki, 12.08.24 - klo:18:42

« edellinen - seuraava »

Eki

Osaako kukaan sanoa että saako kopasta siistin poistamalla yleensä enemmän tai vähemmän kärsineen maalipinnan, olen jossain nähnyt joskus kuvia jopa kiilloitetuista kopista, elikä mahtaako kiilloituslaikalla saada jonkin tahnan kanssa siedettävää? Toinen kyssäri koskee läppäventtiliä, on kovin kaponen tuo vakio imukaula, tilattu 21mm vastaava, ajattelin jos saisi vähän puhtia koneeseen ja kun en ole aukaissut, mahtaako siellä olla reikälevy rajoitin, on kyllä avain noille torxeille missä tappi keskellä, samalla vaihtaa kuusiokanta ruuvit ja uudet tiivisteet, sekä tarvittaessa malossin läpät (sattuu olemaan niitäkin).
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

#1
Luulin että täällä olisi jollain kokemuksia kyseisistä aiheista, mutta mikäli on ei niitä haluta jakaa, selvitän asiaa muualla.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Kari69

Kyllä kopasta saa paljonkin siistimmän, kun sen maalaa. Sitä siistimpi, mitä paremmin huonosti kiinni/irtonainen maali on poistettu. Minä olen maalannut mustalla tai vannehopealla sen mukaan, mikä väri oli aikaisemmin.

Eki

#3
Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 13.08.24 - klo:11:44Kyllä kopasta saa paljonkin siistimmän, kun sen maalaa. Sitä siistimpi, mitä paremmin huonosti kiinni/irtonainen maali on poistettu. Minä olen maalannut mustalla tai vannehopealla sen mukaan, mikä väri oli aikaisemmin.
Ajattelin maalata itsekin mustalla, entiset pois maalinpoistajalla tai hiomalla parista kohtaa missä kuumuus on kupruttanut alkuperäistä maalia. Tuossa ekassa kun kysyin läppäventtiileistä, ei ollut ns reikälevyrajoitinta, sensijaan oli äärimmäisen hyvät metalliläpät, ei päivä paistanut mistään, siis ei rakoja ja isompi imukaula antoi pienen teholisän, niinkuin oli tarkoituskin, ainakin tuntuu että on hiukan äkäisempi? Edit: kävin Helsingissä ja kyllä nyt toimii skode, kulkisi tosi kovaa ja kiertää noin 9000 tarvittaessa, vaikutti se 21mm imukaula loppupeleissä kovastikin, tällä voisi ajella pitempiäkin reissuja, moottori on tosi hiljainen johtuen teghnicas silent pro putkesta, kuuluu tietyillä kierroksilla vain vieno viheltävä ääni, konenikkarin mukaan tulee välityksistä (suorahampaiset välitykset), enää katteitten ja kopan fixausta.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Eki - 12.08.24 - klo:18:42Osaako kukaan sanoa että saako kopasta siistin poistamalla yleensä enemmän tai vähemmän kärsineen maalipinnan, olen jossain nähnyt joskus kuvia jopa kiilloitetuista kopista, elikä mahtaako kiilloituslaikalla saada jonkin tahnan kanssa siedettävää?
Kyllä alumiinikoppia myös kiillotetaan, mutta jotta kiilto säilyisi, tulisi se myös suojata kiillotuksen jälkeen jollain. Peilipintainen alumiini himmenee jopa alle vuorokaudessa ilman kunnollista suojakäsittelyä.

Varsinainen kiillotus aloitetaan, kun pinta on sileä eli kaikki naarmut yms. tulee hioa ensin pois. Kiillotus tehdään tämän jälkeen esimerkiksi vesihiomapapereilla käyttäen karkeuksia 300, 600, 800, 1200, 1600 ja 2000. Sitten siirrytään kiillotustahnoihin ja rättilaikkoihin eli aikaa ja vaivaa tämä vaatii. Lopuksi pinnalle tehdään vielä puhdistus.

Jotta pinta ei hapettuisi pilalle, tulisi se kiillotuksen jälkeen sulkea. Yleisin menetelmä taitaa olla vahaus, mutta sitä saa sitten uusia vähän väliä. Toinen ja parempi menetelmä on lakkaus. Aikanaan puhuttiin myös sinolin käytöstä suojaukseen, mutta tämä myytti on todistettu vääräksi. Sinolin vaikutus perustuu lähinnä pinnan puhdistamiseen eli sillä saadaan rasva- ja muut likajäämät pois. Aiheesta löytyy myös AMK-lopputyö pienellä googlaamisella. Itse olen sulkenut alumiinipinnat 2K-lakkauksella.

Maalaaminen on se helpoin tapa ja helpoiten pinnan saa puhtaaksi lasikuulapuhaltamalla. Toki se käsin mekaanisestikin onnistuu, mutta on siinä oma vaivansa. Vastaavasti maalinpoistoaineet ovat tätä nykyä niin tehottomia, että en itse jaksa sellaisten kanssa enää puljata.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 14.08.24 - klo:10:58
Lainaus käyttäjältä: Eki - 12.08.24 - klo:18:42Osaako kukaan sanoa että saako kopasta siistin poistamalla yleensä enemmän tai vähemmän kärsineen maalipinnan, olen jossain nähnyt joskus kuvia jopa kiilloitetuista kopista, elikä mahtaako kiilloituslaikalla saada jonkin tahnan kanssa siedettävää?
Kyllä alumiinikoppia myös kiillotetaan, mutta jotta kiilto säilyisi, tulisi se myös suojata kiillotuksen jälkeen jollain. Peilipintainen alumiini himmenee jopa alle vuorokaudessa ilman kunnollista suojakäsittelyä.

Varsinainen kiillotus aloitetaan, kun pinta on sileä eli kaikki naarmut yms. tulee hioa ensin pois. Kiillotus tehdään tämän jälkeen esimerkiksi vesihiomapapereilla käyttäen karkeuksia 300, 600, 800, 1200, 1600 ja 2000. Sitten siirrytään kiillotustahnoihin ja rättilaikkoihin eli aikaa ja vaivaa tämä vaatii. Lopuksi pinnalle tehdään vielä puhdistus.

Jotta pinta ei hapettuisi pilalle, tulisi se kiillotuksen jälkeen sulkea. Yleisin menetelmä taitaa olla vahaus, mutta sitä saa sitten uusia vähän väliä. Toinen ja parempi menetelmä on lakkaus. Aikanaan puhuttiin myös sinolin käytöstä suojaukseen, mutta tämä myytti on todistettu vääräksi. Sinolin vaikutus perustuu lähinnä pinnan puhdistamiseen eli sillä saadaan rasva- ja muut likajäämät pois. Aiheesta löytyy myös AMK-lopputyö pienellä googlaamisella. Itse olen sulkenut alumiinipinnat 2K-lakkauksella.

Maalaaminen on se helpoin tapa ja helpoiten pinnan saa puhtaaksi lasikuulapuhaltamalla. Toki se käsin mekaanisestikin onnistuu, mutta on siinä oma vaivansa. Vastaavasti maalinpoistoaineet ovat tätä nykyä niin tehottomia, että en itse jaksa sellaisten kanssa enää puljata.

Okei, täytyy kysellä tuota kuulapuhalluksien hintoja paikallisilta yrityksiltä, kopassa ei ole muuta vaurioita kuin liika kuumuus rypistellyt maalia joistakin kohin.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

mopotinx3

Helpoin tapa on ostaa purkaamosta siisti koppa. Maalitkin maksaa saman verran ja pohjatyö on raskasta ja kova sotku tulee siinä hommassa. Toinen tapa on hieman siistiä hiomapaperilla maalin lohkeamat ja sitte puolikiiltävä musta maali tilalle. Hopea väri on äärimmäisen vaikea löytää, jos ei ole tuttua automaalaria. Autoväriliikkeet voi sekoittaa 2k maalin spraypurkkiin. Sportcityyn käytin purkaamoa ja Runneriin helppoa puolikiiltävää 8 eur purkki.
Gilera Runner Black Soul

Kari69

Ostin alumiinivanteiden maalaamiseen tarkoitettua Vannehopeaa muistaakseni Puuilosta.