Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari ongelmia, kertokaa tietävät?

Aloittaja Eki, 06.08.24 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 07.08.24 - klo:08:48mitään en mistään tiedä, miksi tässä kaasuttimessa on alipaineen tarve ja mikä funktio on että jäähdytysneste kiertää kaasuttimessa?

Syklistä alipainetta eli pulsseja pitää ekin mopossa
olla läpi koko kierrosalueen koska mopossa
on tankki alempana kuin kaasutin, 
ja alipaine pulsseilla toimiva polttoaineen siirtopumppu.
Siis jatkuvalla tasaisella alipaineella tuo pumppu ei toimi
kuten toimii esimerkiksi alipaine hana.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

#16
Aamulla lähti laakista startilla käyntiin, kulki kilometrin ihan viimeisen päälle, voimaa ja kiihtyvyyttä on että jos sen voi mopossa persuksissaan tuntea, niin tunsin, sitten alkaa epämääräinen pätkiminen ja käyntihäiriöt, ei siedä kaasua ajaessa kuin osakaasun. Tarkistan tulpan ja vaihdan uuden, laitan paremman klemmarin alipaineletkuun (näitä ei löydy juuri mistään), löytyy mutta jopa 1.50€/kpl + postikulut näissä mopopuoteissa, ymmärrän että kaikki on bisnestä, mutta en että kaikki taytyisi nykyään tilata Kiinasta, 100kpl:n lajitelma temulla pari-kolme euroa, mutta minimi tilaussumma 20€. En tiedä saako liikaa vaiko liian vähän, täyttä kaasua ei siedä, neulan sokka ylimmässä lovessa, elikä tehtaan jäljiltä, suutin oli 60, vaihdoin 66 suuttimeen, on se reikäsihti pois (hävisi eilen) ja jonkinasteinen tehoputki, elikä teghnics silent pro, varmuudeksi laitoin tankkiin öljyä ennen tankkausta n.0.8dl/3l bensaa. Huom: ylämäissä alkaa vielä enemmän oireilemaan, ei tarvi olla edes jyrkkää ...
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

joni_k

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 07.08.24 - klo:09:26
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 07.08.24 - klo:08:48mitään en mistään tiedä, miksi tässä kaasuttimessa on alipaineen tarve ja mikä funktio on että jäähdytysneste kiertää kaasuttimessa?

Syklistä alipainetta eli pulsseja pitää ekin mopossa
olla läpi koko kierrosalueen koska mopossa
on tankki alempana kuin kaasutin, 
ja alipaine pulsseilla toimiva polttoaineen siirtopumppu.
Siis jatkuvalla tasaisella alipaineella tuo pumppu ei toimi
kuten toimii esimerkiksi alipaine hana.


eli jos oikein ymmärsin niin kaasuttimen sisällä on myös tuo polttoainepumppu?

Eki

Nostettu neulaa keskiloveen ja vaihdettu uusi tulppa, ei vaikutusta, välillä vetää ja kulkee tosi mallikkaasti, mutta sitten pätkii ja nykii, senkin niin mallikkaasti että tässä on hermot tosi koetuksella, mikä tässä mopossa oikein mättää, ei käy 14mm kaasari, ei käy 17.5mm kaasari, aina jotain häikkää, ei auta säädöt ei mitkään, täytyy vielä säädellä seosruuvia, ei käy tyhjäkäyntiäkään???
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

mopotinx3

Gilerani oireili samoin, edes 100 suutin ei auttanut. Vaihdoin tankin vieressä olevan pumpun. Voi olla, että se imukaulalle menevä alipaineletku vuoti liitoksestaan. Poistin liitoskappaleen ja laitoin yhtä letkua koko matkan, uudet klemmarit laitoin myös.
Gilera Runner Black Soul

konenikkari

#20
Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 07.08.24 - klo:12:57Gilerani oireili samoin, edes 100 suutin ei auttanut. Vaihdoin tankin vieressä olevan pumpun. Voi olla, että se imukaulalle menevä alipaineletku vuoti liitoksestaan. Poistin liitoskappaleen ja laitoin yhtä letkua koko matkan, uudet klemmarit laitoin myös.

Alipaineista saattaa olla puutetta Ekin mopossakin.
Oliko sinulla mopotinx3 17,5 kaasutin ja siinä "sihtilevy" paikoillaan
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 07.08.24 - klo:13:06
Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 07.08.24 - klo:12:57Gilerani oireili samoin, edes 100 suutin ei auttanut. Vaihdoin tankin vieressä olevan pumpun. Voi olla, että se imukaulalle menevä alipaineletku vuoti liitoksestaan. Poistin liitoskappaleen ja laitoin yhtä letkua koko matkan, uudet klemmarit laitoin myös.

Alipaineista saattaa olla puutetta Ekin mopossakin.
Oliko sinulla mopotinx3 17,5 kaasutin ja siinä "sihtilevy" paikoillaan

Nyt aletaan olee kartalla, alipaineessa ei tarvii kummoistakaan vuotoa olla, kun jo oireilee.
Itseasiassa sen pitää olla tiivis.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

Ensin mister konenikkarille, se sihtilevy hävisi heti, unohdin sen eilen astinlaudalle, ei löytynyt koeajolenkin varsilta, kävin etsimässä näitä letkulemmareita, tuntuu että vuotaa se alipaineletku, täydellä kaasulla pelaa aika hyvin, mutta pienellä kaasulla ei. Mopokellarin pitäjä näki letkulemmarin minulla, ei ole, he surrilangalla laittoivat, hän aikoinaan ajoi crossia, biltemalla ja varmaan muuallakin on niitä kiristimiä, tarvitsee pihdit ja ovat niin isot ne pihdit ettei mahdu laittamaan, mikäli kaasari on kiinni paikoillaan. Kone sammuu melkein heti kun pysähtyy ja päästää kaasusta irti, käy hetken, jopa hiukan kiihtyy ja sitten sammuu.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

Yhdellä konstilla kokeilen alipaineletkua tiivistää, sinne letkun sisään ohuempaa letkua pätkä, se ohut sitten nippaan ja koko hoito tiiviisti kiinni, turhan ohut se nippa, saisi varmaan vaihdettua, eikös ne kierteillä ole kaasarissa?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

mopotinx3

#24
"Alipaineista saattaa olla puutetta Ekin mopossakin.
Oliko sinulla mopotinx3 17,5 kaasutin ja siinä "sihtilevy" paikoillaan"

Ei ole sihtilevyä koskaan ollut. Käytössö orkkis 17.5mm ja vaijerivetoinen käsiryyppy.  Yksi vikakohde tuli mieleen vielä. On se alipaineletku varmasti siinä paksussa lohkoon menevässä nipassa. Olen kerran vahingossa laittanut kaasuttimen nippaan, kun tarvikekaasareissa yleensä on sellainen. Se kaasuttimen alipaineliitäntä pitää tukkia esim  laittamalla pultti letkunpätkän sisään, niin ei saa lisäilmaa siitä.
Gilera Runner Black Soul

Eki

Loihkoon menevässä nipassa, voisiko saada kuvaa, en nyt äkkiää ymmärrä missä kohtaa on lohkoon menevä nippa? Tämä ajopeli on näillä letkuilla ja suuttimella aivan kauhea ajettava, nykii niin helvatisti, sammuu heti kun pysähtyy, mikäli ei ole varuillaan? Välillä ottaa ja lähtee oikein kunnolla, mutta ei pitkään, kiertää tuonne 9000 asti, yleensä noin 7000 ja nykii, kohta varmaan hihna pirstaleina?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

https://aijaa.com/qQLVHN minulla alipaineletku, tuo punertava on tuossa bensaletkun vastapuolella olevassa kuvassa tyhjässä messinkinipassa mikä sojottaa ylöspäin.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

#27
, tarkoitatko tuota kuvan nippaa, kuvassa se on jossain läppäventtiilin kyljessä, en ole itse kyllä huomannut, eikä se ollut myyjänkään laittamassa muualla kuin kaasarissa? Kyllä nyt alkaa olla täysin kypsä ukko, käytännössä koko kesä on päivästä toiseen mennyt ensin peugeotin ja nyt jatkuu tämän kimpussa, siinä nipassa mikä on läppäventtilin kyljessä, lähtee joku letku, menen kyllä näitten kanssa täysin pihalle, ei enää mitään hajua mistään ...
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

mopotinx3

Alipainenippa löytyy vasemmalta puolelta läppärungon alapuolelta. Sellainen normi tukeva putki menee siihen imukanavaan. Saa hyvän pulssin ohi läppäsysteemin. Tämä on kaikissa Piaggioissa ja Gileroissa. Apriliassa tankki on ylhäällä, niin siinä ei ole kampikammioon suoraa nippaa vaan kaasarinippa.
Gilera Runner Black Soul

Eki

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 07.08.24 - klo:17:15Alipainenippa löytyy vasemmalta puolelta läppärungon alapuolelta. Sellainen normi tukeva putki menee siihen imukanavaan. Saa hyvän pulssin ohi läppäsysteemin. Tämä on kaikissa Piaggioissa ja Gileroissa. Apriliassa tankki on ylhäällä, niin siinä ei ole kampikammioon suoraa nippaa vaan kaasarinippa.
Elikä mikä minun pitäisi kiinnittää tuohon kyseiseen nippaan, siinä on jo letku kiinni, mutta en näe kun on ilmanputsari edessä, pitäisi purkaa se. Elikä nytkö ei tarvitsekaan alipaineletkua laittaa kaasariin, enhän minä voi sitä laittaa sinne nippaankaan, kun siellä on jo joku letku, menen täysin ulalle kyllä näissä, ei voi olla totta?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.