Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vauhtia uuteen Vespaan

Aloittaja japvespa, 10.09.18 - klo:20:08

« edellinen - seuraava »

kaukari

Onnistui helposti. Ainoa vähän hankalampi rasti oli sen vanhan CDI-boxin kaapelin irrotus. Sitä joutui nylpyttämään irti jonkun tovin. Kannattaa tehdä se boxi paikallaan, vaikka mieli tekisi se irroittaa. Vähän voimaa ja pientä kankea vaatii liittimen ja boxin väliin. Imuletkun asentaminen kannattaa aloittaa sieltä "kaasarin päästä". On helpompi taivutella sitä lyttäämättä letkua.

Pelko pois. Ei ole paha rasti. Alle tunnin homma, jos on joskus ennenkin polvisuojan Vespasta irrottanut.
Tuossa asennusvideossa sekin opastetaan oikein mainiosti. En ole rullien vaihtoa kevyempiin operaation jälkeen kaivannut. Tuskinpa kaipaat sinäkään.

Paperiset Malossin ohjeet taisin itse jo ennen tilaamista käydä opiskelemassa Easypartsin tuotesivulta.
Tästä linkistä pääset asennusvideoon: https://m.youtube.com/watch?v=fJmxHLQtzNA

Mjt

Kiitos vinkeistä ja linkistä videoon. Näköjään aiheesta löytyy ohjeita ja videoita googlailemalla. Yritin myös löytää juttua siitä, miten alkuperäisen CDI:n saisi asennettua takaisin, mutta en löytänyt. Tämä tulee eteen esim takuuasioita hoidellessa. Myyjäliike oli jontekin onnistunut vaihtamaan alkuperäisen CDI:n takaisin, joten kyllä se onnistuu. Alkuperäinen CDI tulee tiettävästi kalibroida mutta siihen ei tosiaan löytynyt vielä tällä selvityksellä ohjeita. Maahantuojalla/huollolla nämä tietysti ovat.

Alkaa kohta olemaan ajokausi  ohi, joten voi olla että muutoksen tekeminen menee ensi kevääseen. Tuskin sitä kuitenkaan malttaa odottaa.....

kaukari

Ennen vaihtoa lueskelin ulkomaan kollegoiden postauksia netissä ja päädyin sellaiseen ajatukseen, että ecu resetoidaan irrottamalla akku yli 45 minuutiksi, jolloin se palautuu alkuperäisiin asetuksiinsa ja alkuperäinen CDI saadaan toimimaan. Ei ole tarvinnut vielä kokeilla, mutta kokemusta voipi syntyä, jos Vespa talvehtii akutta.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Mjt - 29.09.19 - klo:08:57
Kiitos vinkeistä ja linkistä videoon. Näköjään aiheesta löytyy ohjeita ja videoita googlailemalla. Yritin myös löytää juttua siitä, miten alkuperäisen CDI:n saisi asennettua takaisin, mutta en löytänyt. Tämä tulee eteen esim takuuasioita hoidellessa. Myyjäliike oli jontekin onnistunut vaihtamaan alkuperäisen CDI:n takaisin, joten kyllä se onnistuu. Alkuperäinen CDI tulee tiettävästi kalibroida mutta siihen ei tosiaan löytynyt vielä tällä selvityksellä ohjeita. Maahantuojalla/huollolla nämä tietysti ovat.

Alkaa kohta olemaan ajokausi  ohi, joten voi olla että muutoksen tekeminen menee ensi kevääseen. Tuskin sitä kuitenkaan malttaa odottaa.....

Eiköhän alkuperäinen ja tarvike kalibroida ihan samalla tavalla.
Eli tuo toimi taitaa olla TPS ja ECU resetti joka pitää suorittaa aina kun akku on pitkään poissa,
tai liittimiä auotaan.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.09.19 - klo:11:00
Eiköhän alkuperäinen ja tarvike kalibroida ihan samalla tavalla.
Eli tuo toimi taitaa olla TPS ja ECU resetti joka pitää suorittaa aina kun akku on pitkään poissa,
tai liittimiä auotaan.
Yleensä ruiskuissa jos TPS:n vaihtaa/irroittaa täytyy kalibrointi tehdä uudestaan.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Mjt

Ok, kiitos vinkeistä. Vespan mitarissa on nyt reilut 300km ja työmatka-ajossa ollut joka päivä, kelillä kun kelillä ostamisen jälkeen. Koska alkaa ajokelit olemaan melko pian ohi, menee boxin vaihto kevääseen. Sade ei haittaa, mutta lämpötilan laskiessa nolla tietämille tai alle, alkaa kaatumisriski kasvaa sen verran korkeaksi että parempi siirtyä auton rattiin.

Mjt

Vespan mittariin on nyt kertynyt reilut 1500km ja tänään asentelin Malossin ecun ja ilmaputken kaasarin ja putsarin väliin. Mittarinopeus nousi 50-60km/h. Kun mittarinopeus on vähän vajaa 50km/h tuntuu kuin turbo menisi päälle ja nopeus nousee nopeasti tuonne maksimiin. Kun nopeuden saa kelattua tuonne 50 pintaan, menee ylämäet mukavasti ylös.

Alemmilla kierroksilla / nopeuksilla taasen tuntuisi, että on  tehoa / vääntöä on jopa kadonnut. Joka tapauksessa muutos on kokonaisuutena positiivinen. Täytyy käydä vielä tyypittämässä tarkemmin kun ehtii. Jäi tuo koeajoa melko lyhyeksi

kaukari

Primaverassa on originaalirullat painoltaan vähän yläkanttiin 6.5 grammaa. Sitten joskus kun teet variaattorin huollon, niin vaihda rullat vähän kevyempiin. Itse laitoin 5.7 grammaset. Kiihtyvyys parani eikä huippunopeudesta tarvinnut tinkiä. Jälkeenpäin ajateltuna olis voinut laittaa vaikka 5.3 grammasetkin. Tuskinpa olisi nekään huippuja vieneet tai moottoria huudattaneet.

Mjt

Täytyypä kokeilla jossain vaiheessa noita kevyempiä rullia.

Kävin vielä testailemassa (kova tuuli haittasi melkosesti) ja kiihtyvyys 0-45 on mahdollisesti jopa hitaanpaa kuin aikaisemin, mutta siitä eteenpäin vetoa on enemmän ja jos pystyy ajella sellaista +45km/h, niin ylämäet menee selkeästi paremmin ylös. Nyt pysyy myös muun liikenteen mukana kivasti.

Tuntuma yleisesti on sellainen, että vääntöä ei ole yhtä paljon kuin perus eculla. Nyt mennään enemmän kierroksilla ja kone herää kunnolla henkiin vasta +45 nopeuksissa. Väännön puute tuntuu kiihdytyksessä ja silloin jos ylämäessä nopeus alkaa laskea, laskee se nopeammin kuin perus eculla.

Otettakoon kuitenkin huomioon, että kyseessä on mopo ja kuskilla on painoa yli satku, joten ei mopolla mahottomia :) Katsotaan kun tulee sopiva rako niin kokeilen noita kevyempiä rullia. Koska edellisen kerran olen rullien kanssa värkkäillyt vuosia vuosia sitten, onko nykyään myynnnissä jotain näppärää lukituslaitetta etupään variaattorin pultin aukaissua helpottamaan? Edellisen kerran taisin käyttään öljynputsarin avaustyökalua.

kaukari

Minä ostin sähköisen pulttipyssyn. Maksoi muistaakseni 39 euroa. Sillä on saanut mukavasti auki muitakin jumivia muttereita. Säästät sen hinnan, jo siinä kun voit takarenkaasi viedä vaihtoon ilman siihen kiinnitettyä vespaa. On ollut koko rahan väärti, kun kulkineiden renkaitakin vaihtelee. Rukkasella vaan reilusti kiinni hammaskehästä ja mutteri auki. On sitten muuten kovasti piukassa. Kiinni vetäessä kannattaa malttaa mielensä. Kaksi lyhyttä päräystä riittää hyvin. Sinistä Loctitea voi kanssa laittaa kierteelle lukitteeksi.

Mjt

Asentelin 5.5g rullat. Kyseisen painoiset satui olemaan Moposportissa hyllyssä. Kiintyvyys parani ja huiput pysyi samana, mutta vieläkin kevyempää voisi mahdollisesti jokus kokeilla. Otin myös ilmanputsarin ilmanotossa olevan s-mutkan pois ja moottorin käyttäytyminen alakierroksilla parani. Alakierroksien vääntö lisääntyi. Mopo toimii nyt mielestäni kohtuullisen mukavasti ja loivat ylämäet tai tasaset menee suorastaa hyvin. Ei ole tarvetta ajella kaasu nurin.

Ainut miinus tuosta s-mutkan poistosta on se, että imuäänet kaasu pohjassa ovat huomattavasti miehekkäämmät kuin varsinainen meno :) Ääni on siis melko kova.

Malossin Ecu on ollut jo aikaisemmin mopoon asennettuna edellisen omistajan toimesta (myyntitilanteessa ecu oli otettu irti ja orginaali paikalla), minusta tunutuu, että ecun kalibroinnissa saattaa olla myös jotain häikkää. Moottorivalo ei vilku ennen kalibroinnin aloittamista ja vilkahtaa vai kerran kun virrat on käytetty 3krt pois kaasu pohjassa. Ajattelin kysäistä vielä Malossilta, josko heillä olisi näkemystä miksei Check engine light ole vikatilassa kalibroinitia aloitettaessa jne.

Joka tapauksessa työmatka sujuu näillä asetuksilla nyt huomattavasti paremmin.

HarSal

Moi, selvisikö tuo minkä takia ei vilkkunut kalibroidessa ? Minulla sama ja alakierroksilla tehottoman tuntuinen.

Termostaatti

#27
Päivitetääs tähän vähän omia kokemuksia koska näistä vehkeistä löytyy erittäin nihkeästi infoa koko www:stä. Meille muutti Primavera iget 50cc jonkin aikaa sitten ja siihen on nyt haettu säätöjä, tässä omat kokemukset.

Niinkun aiemmin on todettu, niin kulku on todella verkkaista vakiona, hyvänä puolena ei kyllä bensaakaan juuri kulu. :) Ensin päätin kokeilla Malossin ecu+imukaula settiä että huippunopeutta saisi sen verran ettei ole aina tien tukkona. Sehän ei tosiaan tehoon vaikuta hirveästi, koska käy niin pienillä kierroksilla että 45kmh jälkeen alkaa vasta vetää kunnolla.

Kevyempää rullaa siis testaamaan. Tämä ei pienestä muutoksesta vielä ole millänsä, 3.4g tuntui vasta olevan liian kevyt. Vetoja on kyllä mukavasti, mutta alkoi jo hävettää ajella kylillä kun menee kokoajan niin kovilla kierroksilla. Nyt on 4.3g rullat ja tämä on jo paljon mukavampi kompromissi tehon ja kierrosten suhteen, ei huuda mutta kulkua on selvästi vakiota paremmin. 4g voisi olla vielä kokeilemisen arvoinen setti.