Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

dealer

Taas vaihdoin tytön skootteriin öljyt, kilometrejä takana noin 6600 ja öljyinä edelleen Mobil Super S 10w40.
Kolmastoista öljynvaihto.

Kyllä käy hiljaa, tasaisesti ja kauniisti sekä kylmänä että kuumana kun venttiilinvälykset on säädetty oikeisiin arvoihin. 8)

Partanen

10tkm kohdalla alkaa kuulema öljyä kulumaan ja kone huohottamaan, kun ajelee 10w-40 öljyillä. Mutta eihän ne kalliita ole ne osat, vaikka sen kansirempankin joutuisi palaneiden venttiilien vuoksi tekemään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Olen kuullut että 15w40 öljyillä moottori kestää muutaman kymmenen kylmäkäynnistystä jonka jälkeen joudutaan vaihtamaan mäntä ja sylinteri.
Halpojahan ne osat tosiaan on vaikka samalla joutuisi laakeritkin vaihtamaan puutteellisen voitelun aiheuttamien vaurioiden takia.

Partanen

-20 asteen pakkasessa vai? Onneksi ne ajat ovat menneet, jolloin piti mopolla liikkua noilla pakkaslukemilla.

(pelkkä provo taisi tämä dealerin viimeinen juttu olla muutenkin)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Lainaapelkkä provo

Juuri samasta tietolähteestä kuin edeltävä höpöhöpö moottorin kulumisesta ajettaessa 10w40 öljyillä. ;)

Partanen

#35
Linkki erääseen keskusteluun samasta aiheesta. Tosin eipä tässä taida tosin olla esimerkkiä saatavana moposta, jolla olisi ajettu sama määrä oikealla öljyllä -valitettavasti.

Mitenkäs alan "ammattilaisena", säädätkö asiakkaidenkin venttiilit 0.05mm?

Entä kuluttaako tyttären mopo jo öljyä?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Laitetaas jo piste tuolle 10-15w keskustelulle...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

dealer

Niin, kyllähän öljyä kuluttavaan moottoriin voi kokeilla paksumpaa öljyä kuten tuolla linkatussa (itse tosin suhtaudun varauksella netistä lukemiini mopo-kauhu-tarinoihin) keskustelussa esitettiin josko auttaisi - usein lopputulos voi olla yllättävä; männänrenkaat eivät jaksa kaapia paksumpaa öljyä ja kulutus senkun suurenee.
Kokemusta tästä itselläni on vain autojen nelitahtimoottoreista.

Joillain on tapana laittaa moottoriöljyn määrä vaihdossa ylämerkkiin ---> kone "syö liiat pois" ---> lisätään vaikka öljyä on puoliväliin tikkua ---> taas kuluu ---> päätetään laittaa reilusti yli ylämerkin jotta ei tarvitsisi yhtenään lisätä ---> liika öljy kuluu entistä nopeammin ---> todetaan että kone on pas*a ja syö öljyä vaikka vika on käyttäjässä.

Joissain autoissa liika moottoriöljy aiheuttaa venttiilinnostinten naputusta ja turhaa remonttia tietämättömälle.

Jotkut eivät ymmärrä että vanhat ruohonleikkurit tms. pienkoneet tarvitsevat yksiasteöljyn jos aiotaan selvitä ilman öljyn lisäämistä.

Kaikenlaista on nähty. ::)

On varsin lapsellista tuijottaa öljystä pelkkää viskositeetissa olevaa pientä eroa, tärkeämpää on huoltaa mopo kokonaisuutena oikein ja riittävän usein.
Tuo 15w40 on varmasti hyvä öljy mopoon ja minulle on ihan sama mitä öljyä itsekukin ajopelissään käyttää.

LainaaMitenkäs alan "ammattilaisena", säädätkö asiakkaidenkin venttiilit 0.05mm?

Sen mukaan säädetään ja huolletaan kuin maahantuojan tekninen neuvonta on ohjeet antanut.
Tällä foorumilla on näköjään parempi olla kertomatta mistään tarkemmin, ei tule kuin riitaa.

LainaaEntä kuluttaako tyttären mopo jo öljyä?

Ei, sillä on ajettu kunnon öljyillä eikä millään nahkiaisenpaistorasvalla.  ;D

OH2KV

#38
Jotkut eivät tunnu ymmärtävän käsitettä moniasteöljy, tosin rajansa kaikella 5W-50 on jo niin lisäaineistettu, että 10W40 on parempi öljy.

Ei kilkata eikä kalkata mikään 6500 kilsaa ajetussa kinkissä, venat säädetty 0,1mm tienoille, imu tiukaksi, pako väljäksi, mutta alle 0,15 selvästi. 10W-40 hyvät öljyt sisällä, näillä mennään syksyyn asti, talviteloille saattamiseen asti.

Piste.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Kenzy

Minä laitoin mobiilin 15W40:set juuri sisään sisäänajohuollon yhteydessä. Voi olla, että talveksi laitan 10W40:set, jos tuolla haluaisi talvellakin liikkelle lähteä..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

#40
Lainaus käyttäjältä: dealer - 06.08.07 - klo:17:52
Tällä foorumilla on näköjään parempi olla kertomatta mistään tarkemmin, ei tule kuin riitaa.

Ei kai se vielä riitaa ole, jos asiasta keskustellaan vähän syvällisemmin.  ;) Hiukan "tivaamalla" saadaan aikaiseksi hiukan paremmat perustelut, kuten tälläkin kertaa. Eikä mun tarkoitus ole muuttaa maailmaa ja pakottaa kaikkia toimimaan niinkuin itse teen. Kerron silti perusteet toimilleni. Ja toivottavasti saan edes jonkun miettimään asiaa vähän kauemmin.

Tuohon 0.05 milliin itsekin säädin keväämmällä kaverin moposta venttiilit, kun korjausopas niin neuvoi. (silloin ei vielä itselläni ollut mopoa) Parin päivän päästä tuli karmea ahaa-elämys, että eihän ne voi toimia noin pienellä välyksellä. (automekaanikon vaistoko?) Asiaa ei helpottanut se, että noissa korjausoppaissa on muutenkin hiukan erikoisia käännöksiä. Äkkiä soitto kaverille, että voiko se tosiaan olla noin pieni se välys. No kaveri oli jo käynyt helsinkiläisessä huollossa säädättämässä kaasutinta, ja olivat huollossa samalla korjanneet venttiilivälykset lähemmäs 0.1mm. Se on kuulema tuossa huollossa käytäntö.

Semmoinen vielä, että ei sitä "paksumpaa" öljyä pidä pelätä, varsinkaan, kun koneen välykset on mitoitettu sen mukaan. Öljyhän toimii osaltaan tiivisteenä männän ja sylinterin välissä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 06.08.07 - klo:21:29
Semmoinen vielä, että ei sitä "paksumpaa" öljyä pidä pelätä, varsinkaan, kun koneen välykset on mitoitettu sen mukaan. Öljyhän toimii osaltaan tiivisteenä männän ja sylinterin välissä.
Mitenkähän sellaisessa tapauksessa, jossa männänrenkaan ura on jo väljääntynyt ja rengas pääsee elämään melko paljon ylös-alas liikettä koneen käydessä. Onkohan tuolloin tuhoutumismahdollisuudet suuremmat paksummalla öljyllä?  Tullut vaan joskus ajettua laiskuuksissaan männillä vielä muutama tuhat km. yli vaihtorajan. Toisaalta tuolloin nimen omaan tuntuu, että paksummilla öljyillä kone toimii paremmin, koska tiivistävät mukavasti. Eli vähän niinkuin fuskausta...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Tuossa tapauksessa voisi kuvitella, että tuhoutumismahdollisuudet ovat vähän pienemmät kuin ohuella öljyllä, sillä paksumpi öljy täyttää sitä väljää tilaa männänrenkaan urassa renkaan alla, jolloin se tuntuu tiiviimmältä käytössä. Tosin, jos riittävästi on väljää, ei mikään öljy pelasta, jos rengas pääsee taittumaan riittävästi urassansa niin, että se jää kampeemaan sylinterin ja männän väliin naarmua.. Tuo 15W40 omassa mopedissa antaa todella nätin käynnin kireillä 0.10-välyksillä, venttiilit eivät naputa ja skuutteri kehrää ja kukkuu nätisti.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

Tänään kävi ulkolämpötilat jo melko lähellä +30 astetta. Siitä ei ole enää pitkä matka siihen +33 asteeseen, jonka valmistaja antaa ylärajaksi käytettäessä 10w-40 öljyjä.

Mm. Mobil oli innokas määrittelemään itse sopivat öljyt moottoreihin. Soveltuvuustaulukoita kun katseli silloin 10 vuotta sitten, kun olin pienehkössä autopajassa töissä, niin ikivanhoihin linttoihinkin suositeltiin 5w-50 Rally Formulaa. Sillä ei tuntunut olevan väliä, että mitä autonvalmistaja koneisiinsa halusi laitettavan. Ja voi pojat paljonko sitä moottoreihin sitten laitettiinkin.  ;D  Ja Mobilin edustaja hieroi karvaisia käsiään. Eli tätä tarkoitan, kun sanon, että älkää kuunnelko sitä, joka sitä öljyä myy. Sillä on vain kaupallinen näkemys asioista, useimmiten.

Tämmöisen linkin sain "Seniili66":lta toisen foorumin kautta. Ihan pätevää asiaa, johon on suurimmalta osalta helppo yhtyä. Kannattaa tutustua:

http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/monkey/oljy.htm
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Lainaa...ikivanhoihin linttoihinkin suositeltiin 5w-50 Rally Formulaa. Sillä ei tuntunut olevan väliä, että mitä autonvalmistaja koneisiinsa halusi laitettavan...

Öljyt ovat kehittyneet nopeasti, valmistajan suositukset "ikivanhojen linttojen" käyttöohjekirjoista lukien ovat jotain ihan muuta kuin mitä tämän päivän öljyissä on tarjolla.

Öljynkulutus riippuu harvoin viskositeetistä, "ohutta" öljyä ei kulu sen enempää kuin paksumpaakaan.
Joskus pikemminkin päinvastoin.

Meillä käytetään autojen huolloissa pääsääntöisesti 5w40 ja 0w40 öljyjä, ensinmainittua löytyy muutamaa erilaista.
Lisäksi mm. hiukkassuodattimella varustettuihin, pumppusuutindieseleihin ja eräisiin vanhoihin Fordeihin löytyy erikoisöljyjä.
Huollettava kalusto on 1-25 vuotta vanhaa, kilometrejä muutamasta tuhannesta puoleentoista miljoonaan, henkilöautoja ja pikkupakuja.

Tuossa takapihalla on 984000 ajettu 18 vuotta vanha henkilöauto
(viime syksynä sai jäädä eläkkeelle ruosteiden takia)
jonka moottorissa on edelleen alkuperäiset männät jne ... eikä laadukasta täyssynteettistä öljyä tarvinnut lisätä 10000 km öljynvaihtovälillä.

Mikäli autossa on ongelmaa öljynkulutuksen suhteen kannattaa silti kokeilla erilaisia öljyjä; öljymerkin vaihtaminen vaikka viskositeetti pysyy samana saattaa auttaa.
En tiedä miksi mutta näin tuntuu olevan.