Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Laiskistunut skootteri (Aprilia SR 2002 kaasutin)

Aloittaja Kodos, 08.09.08 - klo:19:35

« edellinen - seuraava »

Kodos

Eli kyseessä on aprillia sr -02 kaasutin versio.
ostin skootterin äsken tietäen kyseisen vian,joka on että skootteri ei jaksa kulkea suoralla kuin noin.40-45km/h ja ylämäkiin 30km/h. alamäkiin jaksaa mennä kuristamattoman alkukäyrän avulla n.60km/h. ja kiihtyvyys on heikko.
Itse veikkaisin väljyyttä ajettu n.17tkm mutta voisiko olla muita vikoja joita myös kannattasi katsoa.
En kiellä enkä myönnä, pikemminkin päinvastoin.

kekra

Kaasarin kannen alla oleva kumikalvo kannattaa ehdottomasti tsekata ettei siinä ole reikiä. Kannattaa katsoa tarkkaan, pienikin reikä saattaa tehdä sen ettei jaksa vetää mäkiä ylös ja kulkee muutenkin huonosti.

17tkm on jo melkoisen paljon mutta ei välttämättä ole vielä väljä.

Juha

Ja jos pakoputkea ei ole puhdistetu karstasta vaikuttaa se paljon. Myöskin pakoputkea on voitu kolhia alkukäyrästä, näin kävi kaverin MBK:ssa, 2-t laite. Ja nämä SäRäthän ovat 2-t laitteita.

Kodos

pittäpä tarkistaa molemmat , mutta mites muodostuuko tuohon katilliseen pakoputkeen karstaa ja mitä uskaltaisi tehä.
miten purituspaineet vosi tarkistaa?
viedä lähimpään korjaamoon ja pyytää nätisiti
En kiellä enkä myönnä, pikemminkin päinvastoin.

kekra

Joo kyllä ne siellä mittaa paineet kun nätisti kysyy. Harjaantunut moponomistaja kyllä tunnistaa paineet jo kädellä polkimesta pyörittämällä. Jos mopo on väljä niin puristuskohtaa tuskin huomaa. Jos selvästi "löytyy" kohta missä puristuksia tuntuisi olevan niin pytty tuskin on väljä.

Nelitahdeissa huomaa selvästi milloin venat kantaa pelkästään polkimesta pyörittämällä.

Samppa

Puristuspaineiden mittaamisesta löytyy foorumilla hakua käyttäen asiaa, samoin putken puhdistamisesta. Ihan ensimmäisenä tarvitsisi tietää mitä kulutusosaa skootteriin on vaihdettu, mikä on esim. hihnan ja rullien kunto. 17 000 km ajettu alkaa olemaan myös varsin usein jo porausta vailla.

Kaasarin kannen alla ei taida olla tässä pelissä kumikalvoa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

ei ole kalvoa, vain tiivisterengas kannessa, ja sen merkitys on häviävän pieni 2T pelissä. Itseltänikin se on hävinnyt ajat sitten, eikä mitään vaikutusta kulkuun,ehkä seos hieman laihenee ei muuta. Kuten Samppa kysyikin, mitä koneelle on tehty, onko vari alkuperäinen, pakoputki putsattu, pytty porattu. Oletetaan,että näitä ei ole korjattu jolloin nihkeä käytö johtuu juuri noista syistä. Pytyn poraus maksaa jotain 20-30e riippuen korjaamosta, mäntä siihen alle 30e+tiivisteet. Pakoputken saat puhtaaksi vaikka siten, että teet kunnon nuotion ja heität putken sinne, lähtee maalit ja karstat, mutta kyllä puhdistuu. Variin uudet rullat ja hihna, sekä mahdollisesti uusi vp-jousi, niin pelin pitäisi olla kuin uusi. Uskoisin, että alle 100e pääsee jos itse teet, pytyn joudut viemään koneistukseen, mutta kaikki muut voi tehdä itse.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

2T karstoittuminen on niin yleinen vaiva ja oli paljon pahempi ennen, jolloin tosin putket sai auki puhdistusta varten. Eräskin pappa suuttui kun poika poisti karstat ja siitä piristynyt moponrämä olikin jo liian menevä. ::)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kodos

kiitoksia kyllä näillä alkuun jo päästään. aluksi  huollan variaattorin ja katson auttaako. ei siitä haittaakaan voi olla  ;D. mutta sattusko jouk tietämään vakio rullien painon.
En kiellä enkä myönnä, pikemminkin päinvastoin.

Area 51

Stomrin varaosaluettelon mukaan vakiorullien paino olisi 7,5 g

Kodos

voisko joku kertoa mitä eroa olisi vaihtaa koko sylinteri, kuin vaan porauttaa ja vaihtaa mäntä. onko hinta ainoa ero. voisiko joku vielä antaa vinkkejä männän vaihtoon.
En kiellä enkä myönnä, pikemminkin päinvastoin.

Coastside

#11
Männäntappi on lukittu mäntään lukkorenkaalla, johon on hyvä hankkia pihdit. Edullisimmissa on vahtokärkiä ja sellaisia myy monet työkaluja myyvät.

Tappi täytyy saada männästä ulos ja niin ette kiertokankeen tule vääntöä. Kun se on tuettu paikoilleen, sitä voi koettaa työntää tai naputella ulos. Myös työkalun voi tehdä: Peltiliuskaan kolme reikää Keskelle tapinmentävä ja päihin ruuville, jolla tappi työnnetään ulos liuskaa vasten olevaan mutteriin tukien.

Männänrenkaiden päät eivät saa olla huuhteluaukkojen kohdalla ja 75 asteen kulmassa (3 renkainen) muutenkin toisiinsa nähden. Sylinteriin ne saa pellistä ja nippusiteistä tehdyllä puristimella joko ensin sylkkään ja sitten kankeen tai toisinpäin.

Kaikki osat voidellaan öljyllä kasatessa, paitsi tiivistepinnat ja kannen mutterit.

Kampikammioon täytyy tunkea puhdasta rättiä tms jottei sinne putoa mitään. Muutenkin puhtaus on tärkeää. Tiiviys myös.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kekra

Ja mäntä oikeinpäin, nuoli osoittaa pakoaukkoon.

A_sentaja

Ja lukkorenkaat pitää asentaa paikoilleen kellotaulun mukaisesti joko 6 tai 12. Siis katkos noille kohdin. Ellei männässä ole lovea, johon lukkorenkaan toinen pää toppaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kodos

kiitos,eli taitaa kamera olla iso apu tässä  ;) kattoo vaan apua ja asentaa
En kiellä enkä myönnä, pikemminkin päinvastoin.