Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miten parantaa moottorin hyötysuhdetta ja pienentää polttoaineenkulutusta?

Aloittaja mopotinx3, 11.03.22 - klo:09:08

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Kaikki tuntevat virittämisen prinsiipit, mutta nyt tarvitaan polttoaineen säästöä. Autossa voi laittaa etanolibensaa, mutta 2-t moottorit eivät siitä tykkää. Väitetään, että se huuhtoo öljykalvon sylinterin seinämiltä. 4-t kiinalaisiin voi ainakin jonkin verran laittaa etanolibensaa, mutta suutinrumba haittaa käyttöä.
Vanhoissa suomimopoissa viilattiin kantta puristussuhteen korottamiseksi, olisiko muita konsteja moottorin parantamiseksi?  Vanhassa Sachs moottorissa on valtava kanootin muotoinen palotila. Joku suositteli pitemmän sytytystulpan laittoa, mutta se voi karstoittua jumiin ja kierteet tulee tulpan mukana.  Pelle Pelottomana suunnittelen puolipuristin ruuvin kautta ruuvattavaa täyteosaa. Vähän hirvittää laittaa palotilaan vieras esine, mutta yleensä se kierre jumiintuu tehokkaasti kun kevytmetalli reagoi teräsruuvin kanssa.  Autossa suunnittelin ilmanputsariin supistusholkkia, ruiskujärjestelmä voi siten säätää itsensä pienemmälle ja etanolibensa kelpaa suuremmalla seossuhteella.  Onko muita ehdotuksia vai auttaako vain pehmeä superloni kaasupolkimen alla? Teho pienenee kuristuksien avulla, mutta tuollaisesta sadan hepan koneesta voi helposti ottaa pois 30%, jos kulutus tippuu reilusti. Joskus käytin sellaista pientä etanolisäätöboksia suuttimien välillä, mutta siitäkin tulee kustannuksia.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Ukkeli

2-tahtimoottoria voidaan ajaa etanolilla, mutta silloin pitää huolehtia ettei moottori käy liian laihana, ja voiteluöljy pitää silloin olla risiiniöljy tai risiini- ja synteettiöljyn sekoitus.
Ruotsalaisella saitilla etanol.nu http://etanol.nu/ombygg-2taktare.php
kerrotaan mitkä öljyt sopii 2-tahti etanolikäyttöön.

Etanolin korkeampi oktaaniluku pitäisi hyödyntää nostamalla puristussuhdetta. E85:n oktaaniluku on noin 104. Korkeampi puristussuhde nostaa moottorin hyötysuhdetta.

Itse ajelin 139QMB-moottoria (4-T) etanolilla. Mäntä oli 47mm ja sylinterikansi oli vakio 39mm, joten staattinen puristussuhde oli aika korkea. Dynaaminen puristussuhde sai tippumaan laittamalla rehti Alilta ostettu A9 nokka-akseli. Kuristukset pois ja pääsuutin kokoa 110, tyhjäkäyntisuutin 38. Variaattorin rullat 7,5 grammaa, toisiossa alkuperäiset jouset. Lisävarusteena oli elektroninen nopeudenrajoitin joka huolehti siitä että nopeus ei ylittänyt 45km/h.
Tällä virityksellä tuli ajettua parituhatta kilometriä.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Alkuperäiseen kysymykseen,
joka laitteessa on kaasukahva
jonka viimeinen neljännes useikin,
tuplaa vain  äänen ja polttoaineen kulutuksen.
Siispä malttia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Ukkeli

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.03.22 - klo:15:11
Miksi lopetit ajamisen ko. laitteella 2000 km jälkeen.
Koska rupesin ajamaan skootterilla talviaikaan kun bensan ja dieselin hinta lähti nousuun. Talvella on vaikeaa saada moottori käyntiin etanolilla. Jos sen saa käyntiin, se käy ja kukkuu.

joni_k

Aika monta tekijää on ja kaikki ei suoranaisesti moottoriin liity. Renkaat ja rengaspaineet että kitka on pieni . jarrut ettei ne varmasti laahaa ja laakeristot. Peräöljy ja moottoriöljyiksi jotaki laadukasta. Perävälityksen vaihto laskee kierroksia kulkee se 45 pintakaasulla 72 sylinterin kanssa. Kaasarivehkeellä jos 2-2,5l sataselle pääsee on  hyvä. En oo seurannu saako niitä ruiskusarjoja tai onko nuo nyky kiinalaiset skootterit täysverisellä ruiskumoottorilla jo. Sillä vois päästä vieläkin pienempiin lukemiin.

konenikkari

#7
Väärin säädetyllä ja viallisella variaattorilla
saa helpostikin hukattua puolet tuotetusta tehosta.
https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2887.msg160839#msg160839
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

#8
Kyllä rengaspaineet auttaa kulutuksen pienentämisessä, valitettavasti auton renkaiden iästä johtuen en voi painetta lisätä. Jos olisi ulkona lämpimämpi, laittaisin supistusholkin ilmanputsariin.  Skootterissa pätee sama, mutta tehoista on ikävämpi tinkiä, kun ei se mopo niin tehokas ole alkuunkaan. Kun myin ruiskuapriliani, jossa 14mm kaasutin, halusin ennen vaihtokaupan tekoa hiljentää sen vauhtia. Laitoin 12mm holkin ilmanputsariin, mutta se piru vaan otti reilu 70 km/t mittariin.  Ehkä kaksitahtimoottori saa jotenkin hotaistua sinne moottoriin tarpeeksi ilmaa, vaikka on kuristettu.  En ehtinyt kokeilla 10mm holkkia, kun oli kiire vaihtaa kevariskootteri. Pakko sen olisi jollain ilman kuristuksella alkaa käydä rikkaalla, jolloin olisi voinut vaihtaa 75 suuttimen pienemmäksi.
Nyt kun ei ole vielä oikein mopokelejä, kävin laittamassa 15l etanolibensaa relluun, yhtään ei moittinut, muistaakseni 50% on raja vikavalolle.   Supistusholkilla voisi ehkä ajaa 100% etanolibensalla, eikä tarvita mitään kallista muutossarjaa. Vanhassa Fokuksessani on 125hp, niin on mistä supistaa. Harmi kun Fiestojen  hinnat on aivan pilvissä. Kymco People 4-t voisi olla hyvä kohde etanolikokeiluille, se on tehokas ja kulkee kovaa. Ei kun tutkimaan sen putsarin ilman tuloaukkoa. Jos hakisi Biltemasta vesiputken kuulaventtiilin, niin voisi portaattomasti säätää ilmantuloa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

Onkos tässä nyt kyse rellun hyötysuhteen suurentamisesta vai skootterin..   ;D ite vähän varauksella noihin etanoli juttuihin lähtisin.vanha auto ei ne osat kestä kumminkaan ja kulutus nousee ettei säästöä tule juurikaan. Autosta riisut sisustan ja ylimääräiset penkit pois, kevyet aluvanteet mahdollisimman ohuilla renkailla, mielellään 2" isommat mitkä rekkariin merkitty niin välityssuhde saadaan suureksi ja kierrokset alemmas.korin muoto määrittää paljon eli väärällä korilla ei mitenkään säästöjä synny. Itellä on ollu ford ka 2006 1.3 ketjukoneella ja säästelemättä maantieajossa pääsee 4,5l sata km. Kyläajossa 7pintaan. 98 bensana.

Coastside

Jarrut on bensajuoppoja. Kun niitä vähän käyttää säästyy bensaa. Ennakoi ja antaa rullata. Kiihdyttää saa reippaasti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04