Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot Satelis 250

Aloittaja jarde, 21.06.15 - klo:21:42

« edellinen - seuraava »

kestosippi

#75



Ei näytä mun hihna vielä kovinkaan kuluneelta vaikka sillä on arviolta ajettu noin 15 000km. Pitänee varmaan talven aikana vaihtaa mutta ei liene mitään kiirettä. Aika vähän näkee tuota hihnaa vaikka irrotin kovalla vaivalla sen hopeanvärisen muovisuojan variaattorikotelon päältä.

@viisnelonen miten lukitsit hihnapyörät? Voiko takahihnapyörän lukita yksinkertaisesti laittamalla takapyörän läpi lankunpätkä? Saako sen mutterin kiristetyksi momenttiin samalla lukitustavalla?
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

#76
Hyvällä mutteripyssyllä pärjää ilman lukitusta. Etupään olen avannut ihan vaan käsin vastaan pitämällä , siis kun mutteripyssyllä täräytän sen auki. Takapäähän mulla on tähän satelikseen Buzzetin lukitustyökalu (jäi kun möin x9 125:n pois) ja sitä käytin kun nyt avasin mutta kyllä se aukee ihan vaan käsin/jalalla takapyörästä vastaan pitämälläkin. Ilman lukituskalua avasin aina sen B400:n varin molemmat mutterit.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/ryobi-one-r18iw3-0-18v-iskeva-akkumutterinvaannin-runko-akkumutterinvaannin

Päädyin mutteripyssyn ostoon muutama vuosi sitten kun olin rengasvastaavana omien skodujen lisäksi 2-3 henkilöauton kanssa.
Lisäksi sille on paljon käyttöä täkkipulttien kanssa terassi/patio ym puurakentamisessa, jne ..
Mulla oli ennestään Ryobi One+ sarjan akkuporakone latureineen+2 akkua joten en tarvinnut kuin pelkän mutteripyssy rungon..

Semmonen 350-400 Nm kone alkaa olla riittävä sillä aukaisu vaatii usein paljon enemmän momenttia kuin mihin ne on joskus kiinni väännetty.
Skodussa siitä on paljon hyötyä muutenkin, esim takapyörän keskipultin aukaisu jne

Varin mutterien kiinnivääntämisenkin teen nykyään mpyssyllä kun olin tarpeeksi opetellut autojen pyöränpulttien kanssa ja tarkistellut momentteja momenttiavaimen kanssa.. Em asia vaatii opettelua ja paneutumista sillä ko koneessa on vain 3 asentoinen "momentin" säätö ja siihen vaikuttaa myös kuinka kauan mutteria nakuttaa sekä myös akun varaustila. (mulla on pienet, 1,5 Ah akut)

1 täysi akku riittää n 40-50 autonpyörämutterin avaamiseen+sulkemiseen joten iso (3-5 Ah) akku ei ole välttämätön mutta antaa toistoissa tasaisemman momentin kun muttereita kiristää..

Edit: Jos pääset sitä hihnaa peilin avulla tai muuten, sieltä sisäpinnasta tutkimaan niin siellä urissa se ikääntyminen näkyy ensimmäiseksi, pieniä murtumia jotka näkyykin sitten paljon helpommin kun hihna on irti ja sitä voi hiukan taivutella.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Kannattaa ostaa tuolla isolla karalla. Ostin 1/4 karalla ja 180 Nm meinasi vääntää jatkon kierteelle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Joo.. siis ilman muuta se pitää olla 1/2 tuuman vääntiö.
Ja varoituksen sana ns momenttisauvoista joita joskus näkee käytettävän isojen paineilma-mutteripyssyjen kanssa. Ne ei toimi näiden pienehköjen akkupyssyjen kanssa vaan mutteri hakkautuu aina vaan tiukempaan mitä kauemmin takoo.. kokeiltu on. Lahjoitin laadukkaat momenttisauvat rengasmiehelle  jolla on tehokkaat paineilmavehkeet.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

Mulla on kyllä hyvä ikh momenttiavain. En ole pulttipyssyn momentteihin luottanut autonrenkaissa. Niillä menee aina liian tiukkaan. Kerran oli mun matkailuvaunun vanteesta vedetty rengasliikkeessä mutteri vanteesta läpi. Kätevää kyllä pyöränpultteja avatessa ja kiinnittäessäkin alkutiukkuuteen. Aukihan sillä kyllä lähtisi tuo variaattoripyörä helposti ilman lukitustyökalua.
Harmi kun en ole enää duunissa Sieltä aina lainasin pulttipyssyä ja olihan siellä hehtaarihalli mulla rotjaustilanakin. Nyt on vaan tämä Pohjolan halli.
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

#80
Joo, paineilmapyssyt on ihan oma lukunsa. OIkein tehokas mutterinväännin ja iso kompura(tai iso säiliö)+paksu letku tuo semmoset momentit että vaatii käyttäjältään kyllä osaamista. Asiallinen rengasmies tekee loppukiristyksen momenttiavaimella oli sitten alu- tai teräsvanne. Em asiaan kiinnitän aina huomiota rengaspajassa asioidessa ja kyllähän ne momenttiavaimen käyttäjät selvä vähemmistö on ellei asiakas sitten seiso sivussa katsomassa..

Viissatasen variin saa saa Buzzetin lukitustyökalua mutta maksaa sekin.  https://www.easyparts.com/Tool-to-Disassemble-Variator-BUZZETTI-Piaggio-Master-400-500-4T-p16446463
Kytkinrummun telkivehjettä en oo siihen nähnyt.

Edit: Tässä kuvassa kyllä näyttää että kytkinrummun telkeäminen hoituis ihan vaan kiinto- tai lenkkiavaimella ?? Mulla ei kyllä ole asiasta mitään hajua..
https://cdn-pics.easyparts.nl/partpics/01385446%5E4_zoom.jpg
https://cdn-pics.easyparts.nl/partpics/01385446%5E3_hi.jpg
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

#81


Kuvassa momenttiavain on tuossa akselin päässä ja mutterista väännetään kiinnipäin. Onkohan tulos eri jos lukitsen vain takapyörän ja väännän mutteria kiinnipäin momenttiavaimella?
Kuvan tilanteessa pitää muistaa momenttiavain lukita mittaamaan vastapäivään. (Kerran mulla Volvon vauhtipyörää asentaessa oli momenttiavain väärinpäin ja viime hetkellä vääntäessäni huomasin tarkistaa kun ei alkanut vääntäessä avain naksahtamaan. (Avain oli käännettävä malli ilman räikkää))

Mitäköhän varten tuossa korostetaan tuota ½" -avainkokoa? Mulla momenttiavain on muistaakseni se isompi koko. Eikös mutterin vääntömomentti kuitenkin liene sama?
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

Tietämättä tuota akselinpäätä pitävää hylsyn kokoa voi vain arvailla.. esim 3/4 tuuman karalla oleva hylsy ei mahdu tuonne 22mm lenkin sisään ? Tai jotta asentaja ei käyttäisi pienempiä (3/8 tuuman) työkaluja, tuo 9,6 kpm on kuitenkin jo jotain varsinkin kun ottaa huomioon että moottori on työpöydällä irrallisen standin päällä! Tuossa tilanteessahan tuo kyllä on ainoa tapa avata kun takapyörää ei edes ole.
Vaatimus 6-kulma (vs12-kulma) hylsyn käytöstä on ihan ymmärrettävä, 12-kulmainen saattaa nuljaannuttaa sen akselin pään (akselin pää on koneistettu 6-kulmaiseksi, ikäänkuin pultiksi) mikä vaatisi kalliin akselin uusimisen (n 350e)

Jos 3/4 karainen hylsy sinne menee(lenkin sisään) niin en kyllä keksi mitään syytä miksei 3/4 karalla olevaa momenttiavainta vois käyttää.
Siinä "transmission" manuaalissa on selkiinnyttävä kuva, sivulla 24, akselin päästä.

Asia varmaan selkiintyy kun varikoppa on pois ja laite siinä nenän edessä.




taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250