Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon

Aloittaja ms, 16.08.07 - klo:13:12

« edellinen - seuraava »

ms

Poika sai autokortin joten ajopelini on nyt ymmärrettävästi pojalta jäänyt skootteri, Piaggion Typhoon vuosimallia 2005.
Olen ollu kyseiseen wermeeseen todella tyytväinen ajo on mukavaa ja kulkee ilman prikkaa sen 65 km/h.

Kone ei kuitenkaan tunnu saavuttavan niitä kierroksia mille se alunperin on suunniteltu ja syy on kuristukset. Pakoputkessa on hukkaputki, sen olen havainnut.   Mutta onko muita kuristuksia ???
Kaasutin on 17,5 milinen joten en usko sen rajoittavan.


PS.
Minkä kokoinen hylsy sopii kampuran pään mutteriin variaattorin vaihtoa varten ? En pöljyyttäni kysy vaan siksi että reissuilla on aina varahihna mukana mutta en enää muista mutterin millikokoa.

Samppa

#1
Itselläni kuristukset on samanvalmistajan tuotteissa ollut aina vain pakoputkissa, tosin vuosimallit eivät ole noin tuoreita, eli takuuseen en mene siitä, mitä vuosimallin 2002 jälkeen on muutettu.

Harmi kun laitoin juuri toissapäivänä varinkopan kiinni, niin olisin samalla voinut tuon mutterin mitata.

Kukas tuon kaasuttimen on vaihtanut? Mitä muita virejä on? Vakiona kaasutin on PHVA12.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Karsoef

#2
Typhoonin kuristukset ovat pakoputken alkukäyrässä oleva hukkaputki, variaattorissa prikka ja myös ilmanputsarissa on messinkinen kuristuslevy. Muistaakseni 2000 vuosimallista lähtien typhooneissa on vakiona 17,5mm phva, siitä vanhemmissa malleissa 12mm. Kampuran päässä oleva etuvariaattorin mutteri on 15mm.

Samppa

Tosiaan, tuo ilmanputsarin kuristus unohtui. Ainakin meillä olleessa typhoonissa (2002) oli vakiona tuo 12 millinen. Ovat sitten vaihtaneet kohtalaisen suurikokoisen kaasuttimen tilalle..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ms

#4
Kiitoksia vastauksista.

Nuo muut kurit olen paikallistanut ainoastaan ilmanputsarista en ole löytänyt mitään.

Kaasari on tosiaan alkuperäinen  17,5 millin dellorto ns. multidirektiiviversiossa joka meillä on, muunlaisessa on tuo 12 millinen.

Multidirektiivin erottaa muista katalysaatttori ja lisäilman syöttö.

Moporisti

Ostettiin vaimon kanssa uudet Typhoonit Elokuussa. Kilometrejä on nyt takana noin 1200 ja meno maistuu varsinkin, kun prikat on poistettu.

Molemmilla mopoilla on ongelmana kuitenkin käynnistyminen kostealla kelillä tai käynnityminen pitkän kostean kelin jälkeen, kun mopoilla ei ole ajettu pariin päivään. Mopot ovat katoksen alla, mutta sehän ei auta kosteuden tiivistymiseen. Akku pyörittää hyvin starttimoottoria, mutta mopot vaan eivät lähde käyntiin. Myöskään polkemalla ei onnistu. Kun mopot olivat 1000 km huollossa tästä valitettiin, mutta eihän siihen tullut korjausta.

Onko tämä Typhoonin tyyppivika vai esiintyykö sitä enemmänkin moposkoottereissa?

Mikä tähän auttaisi? Tulpan kuivausyritys, CRC tms ? Jäänestolaitetta olen kokeillut tuloksetta.  ???

Vaimolla, kun ei ole ajokorttia niin tämä on ainoa kulkupeli pyörän lisäksi.   

Kiitos vastauksista.


A_sentaja

Kyllä tuo on ihan yleistä mopossa kuin mopossa, monta menopeliä on minullakin ollut joissa kyseisiä oireita. Syy on vain siinä, että sähköpuoleen kerääntyy kosteutta eikä kone tahdo käynnistyä. Itse olen huollon yhteydessä tarkistanut sytkäpuolen sähköt ja voidellut liitokset jolloin ongelma yleensä poistuu.. Tähän hommaan käy mikä tahansa voiteluaine joka ei päästä kosteutta lävitseen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Itselläni ei kyllä ole kostealla kelillä ollut mitään vaikutusta.  Ei edes pesujen jälkeen ole ollut mitään ongelmia. Ennemminkin sitten sillä, jos mopo seisoo pitkään käyttämättä.

Kyllä valittaisin itse huoltoon ahkerasti, kun kyseessä on noin uudet pelit. Oletko nyt aivan varma, että tuon aiheuttaa juuri kosteus?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Moporisti

Käynnistysongelma on esiintynyt aina kostealla kelillä, kun mopoilla ei ole ajettu pariin päivään.

Niin eiköhän se kosteudesta sytytysjärjestelmässä johdu vai ???

Ja, kun tulee taas kuiva keli ja mopot kuivuvat ainakin päivän niin sitten taas toimivat moitteetta.


Samppa

#9
Merkillistä. Itselläni on sen verran vanhoja nämä Piaggiot (vuosimalli alle 2000), että ovat varmasti sitten vähemmän "herkkiä" kosteudelle. Tallissa en juurikaan käyttöpeliä säilyttele, eli tänäkin kesänä on sateessa saanut kunnolla lojua.

Olisi hauska kuulla myös muiden Piaggion omaavien kommentteja. Mitenkäs Hillevillä käynnistyy?

Ja vielä katoksessa säilytät ja vielä kaksi kappaletta joissa sama vika. Mitä huollossa sanoivat?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Moporisti

No huollossa olivat kuulemma kastelleet toista mopoa ja kokeilleet sen jälkeen käynnistymistä ja oli lähtenyt hyvin käyntiin. Että silleen. Onhan se ihan eri tilanne kuin pitkäaikaisempi kosteus ja sitä kautta tiivistyminen.

Pitää yrittää laittaa voiteluainetta.






Samppa

Voitele ainakin automaattiryypyn sähköjohdon liitin. Ja tietysti myös kaikki muutkin oleelliset liittimet voisi avata ja voidella. Juuri keskustelin Katixin kanssa (jolla myös Piaggio) asiasta, eikä hänelläkään ole mitään ongelmia tuon suhteen ollut. Kun on kyse uudesta pelistä, vaatisin kyllä huollolta tarkempaa selvitystä tilanteeseen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Onko Moporisti ongelmalle tehty vielä mitään? Auttoiko voitelu?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Moporisti

Odottelen tässä huoltoa. Saavat laittaa mopot kuntoon takuuseen.


Samppa

Lainaus käyttäjältä: Moporisti - 28.10.07 - klo:12:31
Odottelen tässä huoltoa. Saavat laittaa mopot kuntoon takuuseen.
Ilmoittele sitten mitä huolto kertoi tehneensä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.