Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

xtr50

solifer on sähköjen osalta laadukkaampaa. (En halua haukkua kenenkään skootteria) Otan nyt esimerkin (toistan itseäni)Fude Sport sehän on kuulema sama peli kuin Solifer ja yleisin ongelma mitä olen kuullut haukkuttavan tästä Fude Sportista on nämä sähköt(joissakin), mutta kenenkään en ole kuullut kenenkään haukkuvan Soliferissa sähköjä. En tiedä mistä tämä on lähteny liikenteeseen Soliferista että:"Juu juu sama pelin kuin Fude Sport vain Soliferin tarroilla." Ne saattavat ja ovat ulkopuolisesti samoja pelejä, mutta onko sisältä. Sen ainakin tiedän että Soliferissa ja Fudessa on sama moottori eri nimillä vain(Kiitos tiedosta E Partanen)
hullulla on halvat huvit!

A_sentaja

#31
Homma ratkeaa sillä, että ottaa yhteyden valtuutettuihin huoltoliikkeisiin ja kysyy kumpaa tuodaan enempi sähköjen takia huoltoon.. ;) ;) Kuten Partanen mainitsi esim autopuolella tehdään montaakin eri merkkiä samalle alustalle, ts pohjalevy ja sähköt on identtiset. Ei tarvitse kauaskaan taakseppäin lukea lehtiä, kun jokin automerkki pyytää tietyn mallinsa tarkistushuoltoon sähköissä yms muussa sellaisessa ilmenneiden vikojen takia. Fuden ja solikan tapauksessa näin korjaamoammattilaisena sanoisin, että fude on ollut hieman kauemmin markkinoilla kuin solikka, joten alkupään tuotannon viat tulevat nyt ilmi. solikka taas ns uutena mallina samalla tekniikalla ei vielä ole kokenut samaa, mutta parin vuoden päästä myös kys merkki saa takuulla kritiikkiä osakseen...

EDIT: Nin ja todettakoon vielä, että jokunen ns eurooppalainen laatumerkkikin on joutunut arvostelun kohteeksi juuri sähköjen takia. Tämä ihan ammatillisesta näkökulmasta katsoen. mm eräs espanjalainen mopomerki tunnetaan siitä, että sen 1997-2000 vm mallistoissa esiintyi paljon sähkövikoja, esim ryypyn ja mitttariston toiminnan suhteen, sekä muutenkin sähköt pelasi miten sattui. Täytyy muistaa se tosiasia, että nykyään kaikki mopot on suunniteltu keskieurooppaa silmälläpitäen, ja suomi on hyvin pieni markkina-alue.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Lainaus käyttäjältä: xtr50 - 22.02.08 - klo:16:11
solifer on sähköjen osalta laadukkaampaa. (En halua haukkua kenenkään skootteria) Otan nyt esimerkin (toistan itseäni)Fude Sport sehän on kuulema sama peli kuin Solifer ja yleisin ongelma mitä olen kuullut haukkuttavan tästä Fude Sportista on nämä sähköt(joissakin), mutta kenenkään en ole kuullut kenenkään haukkuvan Soliferissa sähköjä. En tiedä mistä tämä on lähteny liikenteeseen Soliferista että:"Juu juu sama pelin kuin Fude Sport vain Soliferin tarroilla." Ne saattavat ja ovat ulkopuolisesti samoja pelejä, mutta onko sisältä. Sen ainakin tiedän että Soliferissa ja Fudessa on sama moottori eri nimillä vain(Kiitos tiedosta E Partanen)

Otapa meille kuva niistä sun Soliferin sähköjohdoista, niin nähdään minkälaisia ne on, eikä tarvitse sitä enää pohtia. Jokainen kiinamopon omistava kyllä osaa sitten sanoa, että onko ne Soliferin johdot erilaisia.

Suurin syy sähkövikoihin on varmastikin käyttäjissä, kun katkovat kokeeksi piuhoja, että lähteekö kulkemaan kovempaa. Sitten niitä liitetään putkiliittimillä ja ihmetellään kun sähköt ei toimi.

Niiden moottoreiden nimet eivät eroa toisistaan, vaan molemmat ovat 139QMA.

Sen nyt näkee sokea kepilläänkin, että Solifer on ihan sama laite kuin muutkin kiinalaiset, ei se ole sen kummempi juttu, tai huhu. Seuraavaksi varmasti väitetään, että Solifer Speed on parempi kuin Baotian, vaikka Speed on Baotian BT49QT-12, ja se lukee tyyppikilvessä ja pakoputkessäkin. Hohhoijaa. Mun osalta tämä keskustelu on ohi, kunnes saadaan jotain oikeita perusteita siitä, että Solifer XTR olisi jotenkin laadukkaampi kuin muut kiinalaiset.

Kauniita unia.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Aihetta liipaten... Sen tiedän, että joissakin tapauksissa myyjä on luovutushuollon yhteydessä vaihtanut sytytystulpan NGK:n tulppaan, tai Championiin ja muistaakseni myös releitä oli vaihdettu (taisin tämän jo joskus aikaisemminkin kertoa). Se, että koko johdotus lähdettäisiin vaihtamaan tuntuu kyllä melko epäuskottavalta. Mopo kun pitäisi purkaa osiin ja kustannukset nousisivat jo työn osalta kalliiksi.

Sähkövikoja tulee varmasti merkistä riippumatta ainakin vanhemmiten. Ei näitä vehkeitä ole suunniteltu Suomen keleihin. Itsellä on hajonnut merkeistä riippumatta mm. automaattiryyppyjä, vilkku- ja valokytkimiä, mittarivaloja, puola, ja yhdestä Kiinalaisesta myös virtalukko (hapettu). Ryypyn hajoamiset ovat olleet ns. merkkiskoottereissa.  Lisäksi johtoja on irronnut liitoksistaan yms. Oma säilytystapa ja käyttö vaikuttaa tietysti myös asioihin. Ihan uusia vehkeitä en ole mopo-puolella koskaan omistanut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Mtt.h

Lainaus käyttäjältä: xtr50 - 22.02.08 - klo:16:11
solifer on sähköjen osalta laadukkaampaa. (En halua haukkua kenenkään skootteria) Otan nyt esimerkin (toistan itseäni)Fude Sport sehän on kuulema sama peli kuin Solifer ja yleisin ongelma mitä olen kuullut haukkuttavan tästä Fude Sportista on nämä sähköt(joissakin), mutta kenenkään en ole kuullut kenenkään haukkuvan Soliferissa sähköjä. En tiedä mistä tämä on lähteny liikenteeseen Soliferista että:"Juu juu sama pelin kuin Fude Sport vain Soliferin tarroilla." Ne saattavat ja ovat ulkopuolisesti samoja pelejä, mutta onko sisältä. Sen ainakin tiedän että Soliferissa ja Fudessa on sama moottori eri nimillä vain(Kiitos tiedosta E Partanen)

Itse uskon myös että mitään sähköjä ei vaihdella, olisi kyllä käsittämättömän suuri kustannus maahantuojalle.
Tässä muutama poiminta eräästä artikkelista:

Solifer palasi kiinalaisena

Tänä kevään Suomessa on myyty eniten kiinalaisia Sanli-moposkoottereita, joita tuo maahan ja myy Ilkka Brotheruksen, Patrik Anckarin, Mikael Engströmin ja Curt Lindbomin Solifer Oy. Se on brändännyt Sanlit Solifereiksi.


Solifer

Kiinassa valmistettu moposkootteri Sanli myydään Suomessa Solifer-nimisenä. Se on markkinaykkönen 14 prosentin osuudella. Suomen toiseksi myydyin moposkootteri Baotian (12 %) tulee samalta tehtaalta kuin Solifer ja muistuttaakin paljon sitä. Kiinasta tulee myös markkinoiden nelonen Qingqi-skootteri (10 %).


Voi olla että lukemat ovat  hieman muuttuneet koska artikkelilla on jo ikää (27.6.2007) mutta uskon että perusidea on pysynyt samana.

Tuolla artikkeli kokonaisuudessaa http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=1193627

Partanen

Laitan nyt tännekin linkin XTR50:stä, ettei jää epäselväksi:

http://sanlimotor.manufacturer.globalsources.com/si/6008803969644/pdtl/Motor-scooter/1000926063/50cc-Gas-Scooter.htm

Toivottavasti kukaan ei lue tosissaan moto.net:in wikiä, ja luule, että kommenttien joukossa oleva höpötys olisi vielä tottakin.

http://www.motot.net/wiki/Solifer_XTR50_'07
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

xtr50

#36
mitä tosta moto.netistä luki niin on vähän ehkä liioteltu soliferin vikoja ::) :o tai sitten on sattunut maanantaipäivän kappale

* Kestävyys, pikku vikoja ja vähän isompiakin vikoja ilmenee jatkuvasti.
* Etuhaarukka todettu heikoksi, monelta se on katkennut kesken ajon.(tuo taitaa vaivata Export mallissa)
* Pakoputken maali lähtee vedellä ja harjalla.
* Jarrut lukkiutuvat sileällä asfaltilla sekä hiekalla herkästi.
* EU-direktiivin mukainen kaasari on täysin laho. Kaasari sanoo sopimuksensa irti jopa jo 1000km jälkeen.
* Ruuvit pysyvät huonosti paikoillaan.
* Huolletaan usein.
* Bensatankki erittäin pieni. (vain ~3litraa) Ei ihan nuin pieni
* Nopeusmittari välillä näyttää ihan oikeaa lukemaa mutta välillä sekin näyttää mitä sattuu.
* Tukehtuu herkästi vakio säädöillä.
* Kypäräboxiin" ei mahdu umpikypärä, joka on kokoa M tai suurempi.
* Huonosti varaosia saatavilla.
* Hankala virittää, tosin kulkee jo tarpeeksi vakionakin.

Nuo ei pidä mulla paikkaansa

Sanil se on aluperin merkiltään. Tuossa on joku kirjoittanu: Soliferissa on kuitenkin käsittääkseni tehty kymmeniä, jollei satoja modifikaatioita Suomen oloihin. Katemateriaali on kestävämpää seosta kuin perus-kinkeissä ja sähkötyöt on pistetty täysin uusiksi. Olen itse päässyt seuraamaan "kolmanne polven" Soliferin rantautumista Suomeen ja tuossa lisää: Pöytälaatikosta on kaivettu myös aikoinaan suosittu mopomerkki Solifer, joskin mopedin sijaan kaupan on nyt Solifer-skootteri. Skootterilla ei ole nimeä lukuun ottamatta mitään yhteistä alkuperäisen Solifer-mopon kanssa. Skootteria valmistaa kiinalainen jättiyhtiö Fujian Sanil Engine, jonka tuotevalikoimaan kuuluvat skootterien lisäksi esimerkiksi ruohonleikkurit.

Osa Solifer-skootterin tuotekehityksestä on silti suomalaisissa käsissä. Entisen motocrosskuskin Jussi Kynsilehdon luotsaama oululainen Suomen Skootteritehtaat tekee tuotekehitystä, pieniä loppuasennustöitä ja huolehtii takuuhuollosta.

"Solifer oli aikoinaan erittäin tunnettu ja valovoimainen merkki", perustelee Solifer-merkin lisensoineen Sanil Europen toimitusjohtaja Markku Sarkamies.
hullulla on halvat huvit!

xtr50

#37
korjaan virheeni vielä niistä sähköistä, ei johotuksia uusita (että revitään kaikki johot pois)vaan niitten liittimet, siis liitoskohdat
hullulla on halvat huvit!

Partanen

#38
Eli tarkistavat, että liittimet ovat kunnolla pohjassa ja paikoillaan? Eli tarkastavat, että sähköt toimii. Hyvä homma, vaikka sähköjen toimivuus testattaneen kaikissa muissakin merkeissä.

EDIT: Se on Sanli, ei Sanil.  ;)

Ihan kaikkea ei kannata uskoa, mitä netissä lukee. Tervettä järkeä kannattaa monesti käyttää, ja sitä järkeä usein tukee elämänkokemus. Mä olen itse työnantaja, joten tiedän mitä työ maksaa. Jos työntekijän pitää saada palkkaa vaikkapa 100euroa puhtaana käteen, niin se maksaa työnantajalle kaikkiaan 200euroa. Siksi en usko, että kaikkia Solifer-skoottereiden liittimiäkään järjestään uusitaan, mutta ehkä sitä mukaa kun vikoja ilmenee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

xtr50

#39
niin ei kannata kaikkea uskoo.... ;D ja myyjä jolta ostin tämän sanoi,että :"sähköt uusitaan". Huollossa tarkentivat tätä asiaa, että johtojen liitokset uusitaan........se siitä!
hullulla on halvat huvit!

Partanen

Ja mistäs ne siellä huollossa sen tietäisivät? Eihän ne niitä mopoja kasanneet. On varmaa, että Solifer nettisivuilla kerrottaisiin, jos jotain suuria muutoksia mopoihin tehtäisiin. Nyt puhuvat vain "kokoonpanotehtaasta".
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

#41
http://www.ake.fi/ake/akerecall/DetailPublic.aspx?id=341

Takaisinkutsukampanja SanliSoliferin  vaarallisen virheen korjaamiseksi.

LainaaEtuhaarukka
Yksittäiskappaleissa huomattu, että etuhaarukka ei täytä laatukriteerejä. Tarkistetaan huoltoliikkeessä etukruunuputki/ etuhaarukka ja tarvittaessa vaihdetaan.

Mtt.h

Lainaus käyttäjältä: xtr50 - 27.02.08 - klo:17:32

Tuossa on joku kirjoittanu:


Tuo on mielestäni juuri se kommentti joka johtaa nuoria (ja vanhojakin) ihmisiä eniten harhaan. Se on ikävää mutta kuka tahansa voi esittää väittämiään oikeiksi internetin keskustelupalstoilla. Siksi täytyykin olla varovainen mitä uskoo ja mitä ei.

E Partanen kommentoi kyllä osuvasti yrittäjän näkökulmasta asiaa. Kyllähä se voiton maksimointi on yrityksillä se pääsääntöinen tavoite, luonnollisesti laadusta tinkimättä. Mutta nyky suomessa työkustannukset ovat äärimmäisen korkealla joten ei tarvitse olla ekonomi jotta voi laskea minkä vuoksi tehtaat siirtyvä jne..

Kokoonpano voi olla järkevää tehdä siinä maassa missä tuotetta myös myydään, ihan vain logistisista syistä. Veikkaan että kontteihin menee rutosti enemmän skoottereita purettuna kuin kastattuna, tästä syystä ne suomessa voidaan kasata. Tiedä häntä.
Luulempa myös sen aiheuttavan suuria kustannuksia joten uskon että myös tämä on jäämässä pois suomen tuotannon osalta.

Tuotekehitys on taas asia ihan toinen. Se on yleensä se mikä Kiinalaisilta puuttuu ja se on järevää pitää suomessa jos vain tuotteella suomalaiset juuret löytyvät.

Kiinalaiset helposti kopioivat kuten kaikki sen tietää esim. nokian kännyköitä (nokir ;D) mutta tuotekehitys puuttuu. Kun komponentit vanhentuvat he siirtyvät uusiin kopioitaviin kohteisiin, jne...
Ei tosin voi yleistää tässäkään asiassa. Kiina on nopeaa kehittyvä maa, infrastruktuuri vain laahaa aika paljon jäljessä verrattuna esim, eurooppaan.

Hyvä skootteri se varmasti on ;), siitä olemme kaikki samaa mieltä. Se on vain faktana todettava ettei voi perustaa väitteitään "mutu" tuntumalle niinkuin joku jo aikaisemmin kommentoikin.



Partanen

Se kokoonpanon osuus täällä Suomessa ei ole suuren suuri, joten nimitys "kokoonpanotehdas" on hiukan harhaanjohtava. Itse kävin hakemassa oman moponi Suomen Baotianin "kokoonpanotehtaalta" Helsingin Tattarisuolta. Se oli Tarjoustalon peltinen varastohalli, jossa "kokoonpanevat" etuhaarukan, ohjaustangon, peilit ja jotain muuta yhtä haastavaa. Sitten koekäyttävät mopot ja se on siinä.

Ihmeen pieneen laatikkoon ne saavat mopon ahdettua. Ja jotkut myyjät jättävätkin "kokoonpanon" asiakkaalle. Ainakin Tekniikan Maailman mukaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

xtr50

#44
mulle tuli pahvilaatikossa ja se oli vielä pahvilaatikon sisällä muoveissa ja metalli kehyksessä ;D kuhan ei oo vain kateellisen puheita ;D
hullulla on halvat huvit!