Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Gilera Runner '98 2T- talvitela-käynnistysongelmaa..

Aloittaja Kenzy, 10.04.09 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

Kenzy

Nojoo, naapuri tuossa hälytti meikäläisen paikalle, kun oli saanut Gileransa talviteloilta ottamisen jälkeen autotallinsa lattialle litran verran bensaa, eli kaasarista oli tulvahtanut jostakin kohtaa lattialle, kaveri meinasi, että se olisi tullut kaasarin pohjassa olevasta tapista, joka osoittautui vedentyhjennyspisteeksi. Käytin kaasarin irti, pyörittelin ympäri ja laitoin takaisin, tarkistin, että seosruuvi on n. kaksi kierrosta auki ja tyhjäkäyntiruuvi n. pari kierrosta auki.

Naapuri oli saanut eilen mööpelin käyntiin n. parin minuutin ajaksi, jolloin oli huudattanut korkeaa kierrosta ryypyn voimin, tiputtanut kierrokset ja sitten oli päässyt mopo sammumaan, jonka jälkeen oli tullut bensat lattialle. Itse sitten tuon operaation jälkeen imeskelin alipaineletkusta, jotta sain kaasariin bensaa ja selvitettyä mahdolliset tulvaongelmat, joita ei sitten esiintynytkään, ja pyttyyn tulee ainetta kivasti - jostakin syystä mööpeli ei vaan lähde enää käyntiin. Uusi tulppa, tulpanhattu kunnossa, Weberin kaasarin ja sähköryypyn käytin irti ja katsoin, niin ei se ainakaan auki makaa, neula on ääriasennossaan ja tukkii ryypyn ilmakanavaa, eli ei pitäisi ainakaan ryypyn liikatoiminnan aiheuttamaa tukkoisuutta olla ilmassa. (en irrottanut ryyppyä liittimistään tarkistaakseni sen toiminnan, kunhan tarkistin, ettei se ainakaan auki ole)

Onkohan näissä kakstahti-gileroissa vielä jokin paikka, joka pitäisi tarkistaa mahdollisen käyntiinsaamisen toivossa... kipinää tulee, kun piti tulppaa hatussa, ja tökkäsi startatessa runkoon, tulppa tosiaan uusi, bensaa tulee - ei 2T nyt näin monimutkainen voi olla, kun nelarikiinalainenkin toimii kuin junan vessa ;) Potkustartissa on tuntoa, puristuksia siis koneesta löytyy jne... HUOH! :) Akku on latingissa nyt vuorokauden, katsotaan huomenna sitten mahdollisten uusien vinkkien avustamana..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Jos siihen myllyyn meni ylitäyttö, kokeile polokee ilman tulppaa hyvän aikaa, että kammiossa olevat bensat lentää joko putkeen tai tulpanreiästä ulos.. Kasteleeko heti tulpan kun tökkää kiinni ja starttaa..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kenzy

Kyllä se melkolailla heti kastelee, kymmenkunta polkasua, ei edes lupaa ja tulppa pois -> aivan märkä. Ei kyllä mitkään vippaskonstit tuntuneet tepsivän, ei edes sytkärillä kuumennettu tulppa -> bensaa suoraan tulpanreiästä -> tulppa kiinni ja polkasua... ei edes lupaa :) Tarvii tyypittää tuota ilman tulppaa polkemista huomenna, tarvii antaa nyt veteraanimopedin levätä ja ladata akkuaan..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Eihä tuo vielä naha ole... ;) Ei ne käyttövuodet,,vaan ajokilometrit.. ::) Voipi se huomenna mennä tulille kunhan yön yli miettii,, muuta selitystä ei oikein tule mieleen, kuin tuo tulviminen ja sen kun saa tasattua, niin pitäisi käynnistyä. Vaihdoitteko tulpan enne vai jälkeen kokeilujen,, nimittäis liika bensa pytyssä voipi tuhota tulpan ja vaikka antaa kipinää, niin ei välttämättä käynnisty...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kenzy

Ei tuolla uudella tulpalla kokeiltu kun pari kertaa normaalia käynnistystä, sillä kun ei lähtenyt, niin tokaisin vaan, että kuu ei oo nyt oikeassa asennossa, annetaan rauhottua ja testataan huomenna uudestaan :P Ei munkaan käsittääkseni 2T-pelissä enää kovin montaa vaihtoehtoa ole vioittumisen kannalta... taitaa olla vain avaruuskappaleet nyt epäsuotuisassa asennossa toisiinsa nähden.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Joo, ne on nuo kiertoradat persiillään, jahka ne suoristuu, niin peli kokee ihmeparantumisen... 8)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kenzy

#6
Taas on yksi kolmetuntinen takana polkusulkeisia, eikä tulosta. On kohtalaisen kummallinen mööpeli, kun ei tahdo ottaa tulta alle, vaikka mitä tekisi... Kaasarin käytin taas irti, tyhjäsin kokonaan, jotta mahdolliset vedetkin lähtee... ryypyn irrotin ja mittasin vastusarvon, joka oli 18-22Ohm, eli ilmeisesti ihan toimivissa rajoissa. Tyhjäkäyntiruuvi on ääri-aukiasennosta n. 1,5-2 kierrosta kiinnipäin, ja seosruuvi kiinni-asennosta n. 1.5 kierrosta auki. Bensaa tulee, ja nyt sähköstartista pyörittäessä jo lupailee, eli semmonen joka kolmas pyörähdys hypähtää jopa bensan voimalla eteenpäin. Lieneeköhän kylmät kelit (~+2 astetta) syynä siihen, ettei Italian ihme nyt oikein lämpiä mun ajatuksille? Pelihän on vielä nestejäähdytteinen, eli tuo himopolkeminenkaan ei konetta lämmitä, kun neste jäähdyttää vehkeen samantien..

Eikös tuo ryyppy pitäisi olla "lepoasennossaan" silloin, kun sille ei tule virtaa, jolloin se tukkii ilmakanavaa ja rikastaa seosta ja normaaliasennossaan siten, että ryypylle tulee virta ja luisti nousee ylös avaten ilmakanavan? En tosin saanut suoraan akusta johtoa ryypyn liittimeen näyttämällä luistia liikkumaan mihinkään..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Lepoasennossa ilman virtaa, eli neula on ylempänä ja avaa ryyppysuutinta. Lämmetessään neula laskee ja sulkee suuttimen (kylmänä kutistuu, lämpimänä laajenee). En nyt ehtinyt lukea koko ketjua lävitse, mutta oletteko kokeilleet ihan tuoreella bensalla? Eihän tuota kaasaria ole räplätty niin että bensapinta on persiillään ja tuo tulvii? Neulaventtiilitkin näissä Dellortoissa alkavat jossain vaiheessa falskaamaan ja alipainehana. Myös öljypumppu saattaa tiputtaa kokoajan öljyä koneeseen. Jos epäilet automaattiryyppyä, ota mokkula irti ja lyö kotipakastimeen pariksi tunniksi, laita tämän jälkeen kaasariin kiinni ja samantien starttausta, ryyppy on silloin jonkin aikaa "isoimmillaan" auki. Kokeile myös vanhaa kikkaa, eli ota ilmanputsari irti ja lyö hanska imuputkeen (rikastat seosta).

Väljät ei tietystikkään starttaa helposti ja 2-tahdeissa myös kampuran stefojen heikkous, eli vuoto aiheuttaa starttausongelmia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

#8
Njoo, tuossa ryypyssä on siis jousiohjattu neula, johon tulee sitten sähkö persiisiin, meikäläisen järjen mukaan se jousi painaa ilman virtaa neulaa alaspäin, ja virran kera kela vetää jousta ylöspäin, mutta ilmeisesti pelaa päinvastoin.. Kaasaria ei ole ainakaan tämä omistaja räpeltänyt, ja on talven aikana pari kertaa startannut ihan iloisesti, nyt sitten bensan tulvaongelman vuoksi oli hädissään ruuvannut kaikki ruuvit kiinni (tyhjäkäynti- ja seosruuvit), jonka vuoksi optimiasennon hakeminen on hankalaa, kun ei mööpeli starttaa. 17 000km on mittarissa, joten kone on aivan varmasti väljä, mutta hyvin siinä tuntui kesällä kuitenkin puhtia löytyvän, eli ei se aivan lussu ole. Sanoinkin tuolle kaverille, että odotellaan lämpöstä keliä ensi viikolla, vaihtaa uuden tulpan vielä kerran ja kokeilee auringossa lämmittää skootteria edes 10 asteen paremmalle puolelle, ja jos tuo ei tepsi, niin otan kaasarin osiin ja putsaan sen... kuitenkin koitan itse päästä mahdollisimman pienellä tuossa hommassa, koska luonnollisesti en saa tekemästäni työstä kuitenkaan sellaista korvausta, joka kattaisi ns. menetetyn ajan :P Tuo hanskakonsti tarvii vielä testata, olen lähinnä tehnyt päinvastoin nyt, eli koittanut saada kaasarille lisää ilmaa, koska tuntuu, että sitä bensaa on yli tarpeiden jo valmiiksi... no, ensi viikolla nähdään taas lisää.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

Pikeentymät ovat voineet seisoessa jumittaa männänrenkaat niin että puristukset ovat liian pienet.
Lämpöä saa lämppärillä jota minä jouduin käyttämään talvella joka starttiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Kun bensaa tuli reippaasti lattialle ,niin sitä voi olla myös ruhtinaalisesti kampikammiossa. Tarjoan vikaa: kampikammio puolillaan bensaa. Käyntiin tälläistä vehjettä ei saa ,tulppa kastuu samantien ,kun hyrähtää.

Kenzy

Joo, se voi olla mahdollista myös... tarvisi sitten ottaa pytty irti ja antaa bensan haihtua ajan kanssa pois :S Noh, toivotaan parasta ja pelätään pahinta, katsotaan jos tuo tuosta hörähtäisi..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Saa ne sieltä paineilmallakin poies, varovasti vaa ruuttaa kaasarin kurkusta menemään, tulppa  irti, niin pitäisi iloinen sumu vaan lentää reiästä ja osa tietenkin menee putkeen. Isommalla vaivalla irroittaa samalla läppäventtiilin, jolloin näkee suoraan kammioon ja eikun paineilmaa perään.. Tuolla konstilla olen kerran puhdistanut erään mopon, kun se putosi jäihin talvella, vedet lensi iloisesti pitkin hallia... :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#13
Putkiräjähdyksen uhka on jos sinne pääsee bensaa. Olen autossa nähnyt läheltä. Putki irti ja ilmaletku kammioon huuhteluaukon kautta, niin on turvallista.

Tulpanjohto irti ja kaasari irti ja varinkoppa auki ja porakoneella moottoria pyörittämään niin kauan että bensat poistuu putken kautta. Öljyä se ehkä kaipaa ainakin sylkkään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

skandinaavi

Itsellä oli vastaavia ongelmia käynnistymisen kanssa. Itsellä oli pitkällisten käynnistys yritysten jälkeen melko paljon bensaa kampikammiossa. Itse otin vaan läppärunkon pois ja annoin haitua yönyli ( jos vaan mahd, niin suosittelen jättämään vaikkapa ikkunan auki autotallista)
Tämän operaation jälkeen täydellä kaasulla starttaus niin johan hörähti!
Ja Rynnijä se mullakin on, vm.2000 joskin
"Emme tee näitä ja muita asioita siksi että ne ovat helppoja vaan siksi että ne ovat vaikeita" -JFK