Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Alkuvaikeuksia Hondan kanssa

Aloittaja Skegge, 09.05.20 - klo:11:29

« edellinen - seuraava »

Skegge

Lainaus käyttäjältä: Erkki - 18.05.20 - klo:17:38
Jos mopo on 300 km ajettu moitteetta, se on tankattu minimissään kaksi? kertaa eikö niin, jolloin huonon polttoaineen mahdollisuus on pieni mutta olemassa. Mä kokeilisin ihan vaan kokeilun ilosta pienkonebensaa pari tankillista, tajuten mahdollisuuden olevan siis pieni, koska mopo toimii käynnistyttyään moitteetta. Sen jälkeen todnäk. vaihdattaisin pumpun :)

Nyt siellä on sekaisin ysikasia ja pienkonebensaa. Ja sitä Injector cleaneria.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 09.05.20 - klo:21:48
Jos pumppu pyörii muutaman sekunnin ennen käynnistystä ja tekee paineen niin kyllä moottorin pitäisi ainakin hörähtää startatessa.
Virta päälle ja ruiskunrungosta pa-letkua löysäten katsomaan että onko sitä painetta ?
Näissä skoduruiskuissa on usein alussa aikaohjaus kun virta laitetaan päälle eli pumppu käy esim 5 sek ja pysähtyy mikäli ei startata. Ainakaan mun sateliksessa eikä burgmanissa ole mitään paineanturia vaan pieni ohivirtausventtiili säätelee sitten käynnin aikana paineen oikeaksi.

Tällä viittasin siihen että vaikka pumpun moottori pyörii niin se ei välttämättä tee painetta  !   Mutta koska pumpun pyörintäkin on satunnaista niin siitähän on helppo vetää johtopäätös että pumppu ei saa virtaa eli pumpun ohjauksessa tms virran saantiin vaikuttavassa asiassa on häikkää..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

liitos voi olla löysä pumpussa. voisko tollanen pumppu käyttämättömyyttään hapantua tankissa? ruostumaan tuskin pääsee kun on bensiinin alla, jos tankissa on kokoajan bensaa ollut..sitä ei tietenkään tarina kerro.

Coastside

Jos siinä on jokin painekytkin, voi hyytelö aiheuttaa vian?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04


Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#36
Yksiputkisissa järjestelmissä on paineensäätöventtiili(ohivirtausventtili) tankissa pumpun ja letkunlähdön välillä. Koko paketti kulkee usein nimellä "pump assembly" (usein siinä on imusiivilä, pumppu, mittarin anturi ja paineensäätöventtiili)
Kaksiputkivehkeessä paineensäätöventtiili voi olla tankissa tai ruiskurungon luona, missä letkuyhteet on)
Useimmiten on itse pumpussa myös takaiskuventtiili sisäänrakennettuna jonka tarkoitus on estää painetta karkaamasta kun pumppu pysähtyy.

Kun virrat käännetään päälle niin pumppu käynnistyy ja sammuu aikaohjauksella mikäli moottoria ei käynnistetä esim 5 sek sisällä, moottorin käydessä pumppu käy koko ajan ja paineensäädin hoitaa paineen tason oikeaksi. Ei näissä pikkuvehkeissä ole paineentunnistusta. Ihan uusimmissa maxeissa saattaa olla jo sekin lisättynä. Niin ja autojen ruiskutusjärjestelmät on kehittyneemmät jo nykyään..

Mielestäni vika voi löytyä esim johtoliittimestä tms komponenttista minkä kautta pumpun käyttövirta tai ohjausvirta (ohjausjännite) kulkee.

Lämpötiloista: tuon pumpun jatkuvan käynnin vuoksi on pumpun kestolle eduksi mikäli kuumilla ilmoilla pitää tankissa reilusti bensaa. Pumppu kun jäähtyy vain bensatankin sisältöön, omakohtaisia kokemuksia on tuosta 250 sateliksesta em asian osalta.

Edit: se paineensäätöventtiili (huom. ei siis ole paineentunnistusanturi) on tuossa letkuliittimen ja sähköliittimen välissä oleva pyöreähkö osa.

https://i.ebayimg.com/images/g/eucAAOSw8fRcRylc/s-l1600.jpg     
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Skegge

#37
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 19.05.20 - klo:09:53
Kun virrat käännetään päälle niin pumppu käynnistyy ja sammuu aikaohjauksella mikäli moottoria ei käynnistetä esim 5 sek sisällä, moottorin käydessä pumppu käy koko ajan ja paineensäädin hoitaa paineen tason oikeaksi. Ei näissä pikkuvehkeissä ole paineentunnistusta. Ihan uusimmissa maxeissa saattaa olla jo sekin lisättynä. Niin ja autojen ruiskutusjärjestelmät on kehittyneemmät jo nykyään..

Näin esim. V-Stromissa. Mutta tuota Hondan pumppua ei kyllä kuule koneen käydessä ainakaan minun korvillani.

Ja nythän ongelmana on se, että pumppu käy virtojen kytkemisen jälkeen silloin kun huvittaa. Posteja hakiessani kävin tallissa ja laitoin virrat päälle. Pumppu heräsi ja kone käynnistyi. Annoin käydä hetken ja sammutin. Seuraavalla kerralla pumppu pysyi vaiti, mutta kone käynnistyi pitkähkön, n. 5-6 sek starttauksen jälkeen kun samalla käänsi hieman kaasua. V-Stromissa pumppu surisee aina sen 5 sek kun virrat kääntää päälle vaikka olisikin juuri ollut kone käynnissä.

Olisi kiva tietää, miten tuon kuuluisi normaalisti käynnistyä. Missään muussa tuntemassani ruiskulaitteessa ei tarvitse kikkailla kaasun kanssa kun starttaa, eikä myöskään ole "yhtä pitkää vieteriä". Esim. Hondan BF50-perämoottori herää aina alle sekunnissa olipa koneen tai ulkoilman lämpötila mikä tahansa.

viisnelonen

#38
Jospa n. 50e pumpun raskisit tilata niin pääsisit kokeilemaan toisella pumpulla..
https://www.ebay.co.uk/itm/2012-2016-Honda-Vision-NSC50-50-Fuel-pump-level-sensor-57/333277653534?hash=item4d98e56a1e:g:V24AAOSw8ZhdOx6r

Tein laajoja hakuja googlella, englanniksi , honda 50 cc pumppuongelmista (fuel/injection/gas/petrol pump issue) ja eipä tuntunu löytyvän ? Ilmeisen toimiva peli !



Edit: Tuli tuossa mieleeni että tuo pumpun moottorihan on ns hiiliharjallinen dc moottori.. voisko vaan olla hiilet jo loppu ? jo noilla kilometreillä ??
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#39
Jospa sen paineventtiili jumii välillä ja pumppu vain hyytyy, muttei pala koska jäähdytys pelaa. Pitäisi mitata miten se kuluttaa virtaa. Kun se jumii sen virta kasvaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skegge

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 19.05.20 - klo:10:50
Jospa n. 50e pumpun raskisit tilata niin pääsisit kokeilemaan toisella pumpulla..
https://www.ebay.co.uk/itm/2012-2016-Honda-Vision-NSC50-50-Fuel-pump-level-sensor-57/333277653534?hash=item4d98e56a1e:g:V24AAOSw8ZhdOx6r

Tein laajoja hakuja googlella, englanniksi , honda 50 cc pumppuongelmista (fuel/injection/gas/petrol pump issue) ja eipä tuntunu löytyvän ? Ilmeisen toimiva peli !



Edit: Tuli tuossa mieleeni että tuo pumpun moottorihan on ns hiiliharjallinen dc moottori.. voisko vaan olla hiilet jo loppu ? jo noilla kilometreillä ??

Joo, käytetyistä ei ainakaan tarvitse älyttömiä maksaa. Löysin myös setin jossa oli tankki ja pumppu ja hintaa muutama punta enemmän.

Helpottaisi vaan kun olisi korjausmanuska tai vastaava. Ja tarvittavat mittarit ja muutakin ymmärrystä sähköön liittyen kuin että se on sinistä ja sattuu. En saanut edes sitä pumpulta lähtevää bensaletkun pikaliitintä auki kun ei lähtenyt suosiolla auki tai en osannut oikeaa tekniikkaa  ja yhtään enempää voimaa ei uskaltanut käyttää. Akun päällä olevan panelin sain ehjänä irti koska youtubesta löytyi videopätkä, jossa näytettiin että miten se irtoaa. Ensin yrittämälläni tavalla olisin vain saanut väännettyä kiinnityskorvakkeet paskaksi. Samoin yritin muutamaa sähköliitintä availla mutta ainut joka lähti helposti sormivoimin auki oli bensapumpun sähköliitin. TI-hommat on helppoja silloin, kun osaa oikeat niksit. Muistan kun 30 vuotta sitten kaveri ensimmäistä kertaa kiristi uuden Suzuki PV:n ketjuja. Uudet ketjunkiristäjät piti käydä ostamassa kun ei ne kestäneet sitä että yritti kiristää ketjuja ilman että ensin avasi taka-akselin mutteria ????

Eipä ollut huollossakaan tietoa vastaavista ongelmista muissa Visioneissa. Kuulemma aika idioottivarmoja vehkeitä yleensä.

arla_m6

Kävin testaamassa tyttären Hondan polttoainepumpun toimintaa.

Toimii siten, että kun laittaa virran päälle, pitää surinan ja samaan aikaan kun moottorin keltainen valo sammuu, sammuu myös pumppu. Kun laittaa käyntiin, kuuluu tankista polttoainepumpun surinaa. Korkki pois tankista ja korva siihen aukolle niin kuulee hyvin.

Skegge

#42
Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 19.05.20 - klo:20:13
Kävin testaamassa tyttären Hondan polttoainepumpun toimintaa.

Toimii siten, että kun laittaa virran päälle, pitää surinan ja samaan aikaan kun moottorin keltainen valo sammuu, sammuu myös pumppu. Kun laittaa käyntiin, kuuluu tankista polttoainepumpun surinaa. Korkki pois tankista ja korva siihen aukolle niin kuulee hyvin.

Kokeilin samalla tapaa ja kyllä sieltä jotain ääntä kuuluu tankista moottorin käydessä. Sitten sammutus, virrat uudelleen päälle ja pumppu pysyi hiljaa. Käyntiin pitkän, >5 sekunnin startin jälkeen. Viitsitkö vielä jossain välissä kokeilla että surahtaako pumppu joka kerta kun käännät virrat päälle?

Edit. Puoli tuntia myöhemmin uusi kokeilu. Kaksi ensimmäistä kertaa pumppu pysyi vaiti kun käänsi avaimesta, kolmannella heräsi. Sitten taas kolme neljä tyhjää arpaa ja taas heräsi kun virrat olivat olleet jo päällä jonkun 2 sekuntia.

viisnelonen

#43
Kun tankin korkin avaa niin pääseekö siitä kopauttamaan pumpun kylkeen esim oikeen pitkällä ruuvarilla tms ? Eli seuraavan kerran kun ei pumppu surahda niin korkki auki , virta päälle ja äkkiä kopauttaa pumpun kylkeen.. jos pumppu silloin hörähtää niin sieltä on hiilet loppu. 
Useampi auto on saatu vielä käyntiin tankkia hakkaamalla.. mutta tuo konsti ei toimi kauan.

Edit: vaihtoehtoisesti kaveri nostaa skodun etu-tai takapäätä ja pudottaa sen alas jolloin pumppu tärähtää hiukan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Skegge

#44
Kun penkki kypäräkaukaloineen oli irti ja pumppu näkösällä niin kopistelin sitä tuloksetta ruuvarin kahvapäällä. Otin myös irti pumpun päällä olevat raudat, mutta en saanut pumppua sormivoimin liikkumaan paikaltaan enkä ruvennut millään taltalla muovin reunasta kampeamaan. https://aijaa.com/52hpGY

Täytyy kohta viedä takaisin liikkeeseen kun alkaa omat konstit loppua. Pumpun ohjauksessa tai virransyötössä varmaan vikaa kuten epäilit aiemmin.