Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 15.10.15 - klo:08:51
tuo nestekiertohan on suljettu järjestelmä, tai ainakin sen pitäisi olla sellanen. ei se neste siellä pitäisi kiehua vielä 110 asteessa, ellei sitten paisarin korkki ala päästellä höyryjä pihalle. nyt en ole ihan varma, tulee vähän mutu tuntumalla, mutta glykolin kiehumispiste on muistaakseni jossain lähempänä kahta sataa astetta. mitenkäs veden ja glykolin seos, kiehuuko se siinä sadassa asteessa, jos systeemi ei ole suljettu? vai meneekä tuo seos jotenkin "limittäin", että kiehumis piste on sitä korkeampi, mitä enemmän on glykolia? ainakin etanoli vesi seoksella kiehumis piste on sitä korkeampi, mitä enemmän vettä.

noista hot spoteista en tiedä sanoa juuta, enkä jaata. varmaan siellä moottorissa on sellasia pistemäisi kohtia, mihin kovat lämpötilat keskittyvät ja siitä sitten jakautuvat, mutta tapahtuuko siellä kiehumista?

mielenkiintosta pohdintaa joka tapauksessa.

Se että sulla on neste anturin kohdalla 110, ei tarkoita, että se olisi muualla sen 110, kanavissa ei kovin hurja se vesitilavuus paikoin ole ja siellä voi nousta lämpö nopeasti, kun metalli alkaa lähentelemään paria sataa.

Toki kovemmassa paineessa neste kiehuu kuumemmassa, muttei siellä kovin montaa baaria sitä painetta pysty olemaan, kun alkaa paikat pettämään, kun ei sitä järjestelmää ole suunniteltu kovin paljoa ilmanpainetta kovemmalle paineelle, sitä vartenhan se korkki päästää pois sitä liikaa painetta.

Tuossa on nyt mainostekstiä, mutta selitetään siellä vähän noista hotspoteistakin.
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_details.php?p=1946

Vesi-glykoli seoksessa vesi osaa kiehua aiemmin kuin glykoli, sitten siellä on höyryä ja glykolia, höyry ei kovin hyvin taas jäähdytä ja vesipumppuun jos höyryä pääsee, niin alkaa kierto loppumaan, tosin sitä ei kovin helposti käy.

Jos sulla lämpömittarissa on 110, niin itse pitäisi melkoisen varmana, että jossain kohtaa kantta on jo höyrynmuodostusta, joka taas toisessa kohtaa palaa nestemäiseen muotoon ja missä kohtaa on höyryä niin siellä kohtaa on kuin ajaisi ilman nesteitä. No ei se ihan noinkaan mene, mutta periaatteelisella tasolla voi ajatella noin, että on helpompi mieltää mikä tuossa tulee ongelmaksi.

Nesteen mittarilämmön pitäisi siis olla riittävästi alle sen kiehumispisteen, että on kuumille paikoille riittävästi reserviä.

Tietty tämä koskettaa lähinnä kovemmin viritettyjä vehkeitä, vakioissa se on yksi ja sama melkeinpä ja jos ajo on vielä rauhallista, niin ei siellä tule vastaan mitään ongelmia.

Toki ilmajäähyssäkin pitäisi huomioida tuo, että paikoin voi olla niin kuuma kohta, ettei koneen ikä ole kovin pitkä, vaikka noin periaatteessa lämmöt pysyvät alhaalla.

Mulla esimerkiksi 139qmb koneessa ollut parhaillaan venakoppa yli 100 astetta, pakoputken pääkin lähempänä 80 astetta. Hieman kuristava isovenainen kansi ja 52mm pytty ruokittuna pikkukaasarilla.

Vakiossa esimerkiksi lohkon tiivisteet sai ihan nätisti irti, eivät olleet takertuneet lainkaan, koska lämmöt pysyvät niin alhaisena, 52mm pytyllä lämpöjä sen verran, että kaksi alatiivistettä ovat käytännössä liitetty lämmöllä yhteen.

Alunperin ruosteen ruskea pakoputken alkukäyrä muuttui nopeasti valkoiseksi, ruoste ei kestä pinnassa, kun käy sen verran lämpöisenä.

Ero on huomattava ja noita paikallisia lämpökuormia jotka ovat paljon kuumempia tulee aivan varmasti.

Eihän vakio 139qmb venttiilikoppa tunnu käteen edes kuumalta siinä vaiheessa kun on saanut ruuvattua penkin ja muoveja pois edestä, että sitä pääsee kokeilemaan.

Vakiona aivan varmasti se ja sama mitä nuo lämpökuormat on, sen verran tehokas on jäähdytys ettei ongelmaa ole, mutta tilanne on toinen kun moottorin tehot liki triplataan alkuperäisestä.

jwalk

Kyllä se munkin mopossa aika lämpöstä on..Rosterinen käyrä on "kauniin" sininen vaimentimeen saakka

Coastside

http://www.iltalehti.fi/iltvhullumaailma/201510140124547_a6.shtml

Sportti käy aika kuumana. Urvut auki liikennevaloihin töröttämään, ei ole hyvä idea. Noita palaa aika taajaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.10.15 - klo:09:26
http://www.iltalehti.fi/iltvhullumaailma/201510140124547_a6.shtml

Sportti käy aika kuumana. Urvut auki liikennevaloihin töröttämään, ei ole hyvä idea. Noita palaa aika taajaan.

Se ei ole vika, se on ominaisuus, Lambosta kun on kyse.

Olikohan se silloin uusi Diablo jossain koeajossa, kun pudotti toisen puolen pytyt pois pelistä, jotain vähän oli syttynyt palamaan, muttei koko auto sentään palanut.

Vaan kyllähän sopivasti kutitellussa kiinanmopossakin saa vähän katsoa noita sähköjen kulkureittejä, ettei ihan siitä pakokäyrän vierestä johtoja mene ja että bensaletku on kunnollista tavaraa eikä mitään kirkasta pvc letkua.

Vakiomopossakaan ei ole hullutta katsoa, että nuo seikat on kunnossa ja takavalon sekä takapenkin väliltä tutkia johtojen vedot, Soliferissäkin terävän metallikulman päällä ja johtojen kuoret oli hankautuneet poikki muutamassa vuodessa.


pera8x

sattuu sitä ihan merkkimopoissakin. jammun dt 50:ssä ollut sellasta vikaa, että johtosarja jää keulan kääntöstopparin väliin.

Skegge

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 15.10.15 - klo:07:44
kyllähän se nestejäähdytys on tätä päivää. varsinkin 2 tahtisissa auttaa paljon moottorin kestoikään. etenkin, jos virittelee. 2 tahtisista melkein ainoita moottoreita, mitkä harvoin leikkaa kiinni on perämoottorit. jaa miksi? ne on niin matalaviritteisiä, kiertävätkin yleensä max 6000 rpm luokkaa. jäähdytystä piisaa järvessä ja termaritkin on selällään 70 asteessa. mun 20 heppasessa peräprutkussa on joku yli 400 kuutioinen kone. verrokkina vaikka crossipyörä. 250 kuutioinen kone ja 3x enemmän tehoa.

isommissa prätkissä, kun mopoissa ja kevareissa on nestejäähdytys ja myös öljyn jäähdyty. yleensä siellä moottorin etupäässä on sellanen ölynsuodatinta muistuttava mötikkä, missä kiertää jäähdytysneste. siellä samassa mötikässä kiertää myös öljy, mutta omassa osassaan. näin ollen jäähdytysneste jäähdyttää myös öljyjä. joissain on sitten ihan oma öljysyylärikin. ja tietenkin se normaali jäähynesteen kierto syylärille. eihän ne muuten kestäisi ajaa rataa ympäri täysiä tunti tolkulla.


Olikohan se nyt edellisessä perämoottorissa eli Yammun F50:ssä vakiotermostaatti, joka avautui 52 asteessa. Yamaha on ainakin kalastuspiireissä kuuluisa siitä, että jos suuri osa käytöstä on uistelua tyhjäkäynnillä <1000 rpm niin palamaton bensa alkaa kertyä moottoriöljyn joukkoon ja öljyn määrä lisääntyy käytön myötä. Samalla toki voiteluominaisuudet heikkenevät.

Prätkäpuolella monessa pelissä, esim. Suizan V-Stromissa on sellainen "pikkusyylari" öljyn jäähdytykseen.

Skegge

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 15.10.15 - klo:09:13

Vesi-glykoli seoksessa vesi osaa kiehua aiemmin kuin glykoli, sitten siellä on höyryä ja glykolia, höyry ei kovin hyvin taas jäähdytä ja vesipumppuun jos höyryä pääsee, niin alkaa kierto loppumaan, tosin sitä ei kovin helposti käy.


No ei. Kahden eri yhdisteen (liuoksen) muodostama seos ei ole sellainen, että siitä osa kiehuu alemmassa lämpötilassa vaan tyypillisesti seoksen kiehumispiste eroaa kummankin yksittäisen liuoksen kiehumispisteestä. Tuolta löytyy vesi-etyleeniglygoliseosten kiehumispisteitä. 50:50 seos kiehuu 107 asteessa.
http://www.engineeringtoolbox.com/ethylene-glycol-d_146.html

Nuukailija

Asianhan voi näppärsti testeilla vanhalla kattilalla, vedellä ja glykolilla.

pera8x

noin minäkin sen oletin olevan. siis, että vesi-glykoli seos kiehuu seoksesta riippen jossain ihan muussa lämpötilassa, kun missä vesi, tai pelkkä glykoli. en vaan ollut varma, enkä jaksanu alkaa penkoon tietoa.

juu, jammun 4 tahti perämoottoreissa, siis juurikin noissa vähän isommissa öljynmäärä vaan kasvaa jos uistelee paljon. sen takia niissä ei öljynvaihdoissa koskaan pitäisikään laittaa öljyä mittatikun ylärajaan saakka, niinkun vaikka autoissa, tai mopoissa yleisesti tehdään.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Skegge - 15.10.15 - klo:19:12
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 15.10.15 - klo:09:13

Vesi-glykoli seoksessa vesi osaa kiehua aiemmin kuin glykoli, sitten siellä on höyryä ja glykolia, höyry ei kovin hyvin taas jäähdytä ja vesipumppuun jos höyryä pääsee, niin alkaa kierto loppumaan, tosin sitä ei kovin helposti käy.


No ei. Kahden eri yhdisteen (liuoksen) muodostama seos ei ole sellainen, että siitä osa kiehuu alemmassa lämpötilassa vaan tyypillisesti seoksen kiehumispiste eroaa kummankin yksittäisen liuoksen kiehumispisteestä.

Joo, tästä on hyvä esimerkki, esimerkiksi vesi-etanoli-metanoli-seos. Ensin tislautuu metanoli, sitten etanoli ja lopuksi vesi.
95,5% vesi-etanoli on atseotrooppinen seos, joka tislautuu etanolia alhaisemmassa lämpötilassa, eikä normaalilla tislauksella saa viinasta vahvempaa.


Skegge

Höyrystyminen on ihan eri asia kuin kiehuminen. Muutenhan ei tislaus onnistuisi eikä pyykki kuivuisi ulkona pakkasella.

jwalk

Katellu jonninaikaa Yhtä Helkama sc2:sta nettimotossa..200€ olis hintaa, kuvissa oikein siisti. Vikana ilmoituksen mukaan, että hyytyy 500m ajon jälkeen. Ryyppy?
Ilmoitus muuten aika epämääränen
- Vuosimalli 2006. Tietääkseni sc2 tuli vasta 2008 myyntiin?
- 2000km vaan ajettu, mukamas?
- Rekisteritunnus PAS-2. Eli PAS-Kaksi ?  ;D

Olis vähän tilavempi runko, varsinkin mamman kanssa ajellessa. Tekniikan parhaat palat vaihtuis Soliferista.

200€ viallisesta kiinanmoposta on mun mielestä kipurajalla.
Soittelempa jossaa vaiheessa kumminkin

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 21.11.15 - klo:09:13
Vikana ilmoituksen mukaan, että hyytyy 500m ajon jälkeen. Ryyppy?
Voi olla myös tankin korvausilmakin.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 21.11.15 - klo:11:27
Lainaus käyttäjältä: jwalk - 21.11.15 - klo:09:13
Vikana ilmoituksen mukaan, että hyytyy 500m ajon jälkeen. Ryyppy?
Voi olla myös tankin korvausilmakin.
No, tuo vika ei liene minulle ongelma, pikemminkin etu hintaneuvotteluun... ;)

-Zone-

Bensahanakin voi olla jämähtänyt lähes kiinni tai olla suodatin tukossa. Jos jompi kumpi virtaa vähemmän mitä pääsuutin, bensa loppuu kohokammiosta ja matkanteko toppaa vähäksi aikaa kuten korvausilmankin kohdalla. Bensapuolelta lähtisin joka tapauksessa vikaa ensin etsimään.