Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ostin maxin. Malaguti Madison s250 (250cc)

Aloittaja jalat, 01.09.09 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

jalat

Onnea Kaahoselle :)
Pidä Maddysta hyvää huolta. Muista jutella mukavia ja toivotella hyvät yöt, niin saat siitä hyvän ystävän pitkäksi aikaa.

(hitsi... joku 30 kertaa harmitellut että miksi tuli luovuttua tuosta Maddysta. Mukava laite ja vastaavia tullut tasan 1kpl kadulla vastaan. Sama yksilö oli myös myynnissä joskus syksyllä. Aika harvassa nuo Malagutit. Ties vaikka ostan vielä jotakin kautta tämän yksilön itselleni takasin ;)  )
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kaahonen

Kiitos ja kumarrus... eikös siellä sun kotikulmilla ole yksi just myynnissä?
Ei mopolla mahottomia

Jousimies

Vaikka omistaja on vaihtunut, niin jatkakaa mielenkiintoista tarinaa Malagutin vaiheista. Itse ajelen Fly 125:lla, mutta 250:n maxiskootteri kyllä polttelee..

jalat

Joo näytti siellä Tampereella olevan samanmoinen myynnissä. Samainen oli viime kesänäkin myytävänä, mutta kaipasi jotain jarruosia. Nyt näytti olevan kunnossa. Mutta mieluiten toki ostaisin sellaisen yksilön jonka historia on tiedossa. Tuo minun ex-madison on kyllä huippukunnossa ja hyvin laitettu. No toistaiseksi ajelen vielä tuolla custom moottoripyörällä.

Mutta vähän tässä on tullut sitä fiilistä ostaa moposkootteri tilalle. Joku joskus sanoi, että oli ostanut moposkootterin jälkeen maxia ja moottoripyörää. Testannut erilaisia laitteita ja lopulta todennut että kyllä se todellinen hauskuus löytyy sieltä moposkoottereista :)
Alan olemaan samaa mieltä. Tuossa hierotaankin kauppoja yhdestä -80 luvun skootterista ;)

kaahonen vois Maddyyn hankkia sen 300cc big bore kitin mitä ulkomailta saa ;)
köh köh http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Yamaha-Majesty-YP250-Linhai-Roketa-300cc-Big-bore-kit-_W0QQcmdZViewItemQQitemZ230613440502QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories



tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Jousimies

Nehän on tietysti makuasioita, minkä kokoisesta skootterista pitää. Minulla on kuitenkin suunta ylöspäin:
Viime vuonna ostin moposkootterin ja siitä sitten innostuin laittamaan syksyllä kevariskootterin.
Nyt sitten tänään Fly vaihtui Aprilia Atlantic 250:ksi..

jalat

Tänään pitäisi myös tulla 250cc maxi alle, mikäli kaikki nyt menee vielä putkeen :)
Saas nähdä tuleeko siitä samanlainen hoivauksen kohde, kuin tämä Maddy oli.
Ebay auki ja tutkimaan mitä kaikkea kivaa siihen saisi :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Jousimies

Siis onko se Malaguti vai jokin toinen merkki tällä kertaa..?

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: Midland - 25.04.11 - klo:11:41
Kivoja kilometrejä sulle ja skodelle. Paljos siinä on km-lukema nykyään, mulla jo 51000. Tuntuu nää kestävän..

Kilsoja on tullut jo varmaa vajaat pari tuhatta, tosin siitä 600km haku turusta.
Ei mopolla mahottomia

jalat

Lainaus käyttäjältä: Jousimies - 21.05.11 - klo:02:24
Siis onko se Malaguti vai jokin toinen merkki tällä kertaa..?

Jos minulta kysyit, niin Jonway Steelbird 250.
Tein siitä oman keskustelun.
Jatketaan täällä kaahosen malagutista.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kaahonen

No niin... nyt on tullut ajeltua ihan reippaasti tuolla Madisonilla ja täytyy sanoa että kyydit on upeat. Moposkoden jälkeen fiilis on aivan toinen, tosin ei hullumpaa ollut moposkodellakaan. Pitkään olen ajatellut avata ihan mielenkiinnosta skoden variaattorin ja tänään sain vihdoin hommattua sähköllä toimivan "pulttipyssyn" jolla saisin varit auki. No vähän empien hommaan ryhdyin. Toinen syy miksi halusin avata tuon varin on vasemmalta kuuluva juriseva ääni, ajatuksella jos siellä jotain on pielessä. Sinänsä skode kulkee ihan niin kuin pitää.

No hetken ihmeteltyäni huoltoakirjaa miten homma hoituu tartuin ruuvvariin ja aloin purkamaan, useamman muovi härpäkkeen sai ruuvailla irti ennekuin pääsin käsiksi variin. Lopultan koppa auki ja siinähän se oli. "Pulttipyssyllä" pari kokeilua ja heps molemmat varit aukesiva nätisti. Jo tässä vaiheessa kiinnitin huomiota hihnan huonoon kuntoon ja pölyn ja murujen määrän kopassa. Lopulta kun sain hihnan käteeni oli se mielestäni todella huonossa kunnossa. Kilsoja tällä hihnalla ei hirveästi ole ilmeisesti takana? Mittoja en ottanut, mutta hammastuksessa pahoja murtumia jne. jne.

Etuvari osiksi ja se näytti normaalille, jalat nimimerkki olikin sen vaihtanut jokin aika sitten, joten eikun takaisin kasaan ja paikoillen. Oli muuten aika hankala kasattava rasvan takia, tosiaan tässä varissa on rasvaa rullilla, ja siihen kun kädet sotkee niin todella herkästi rasvaantuu myös liukupinnat, no puhdistamalla niistä selviää. Takavarin vaihdoin "uuteen" jalat oli sitä jos testaillut, mutta nyt sen laitoin paikoilleen. Vanhasta takavarista tippuili paljon moskaa joka ilmeisesti peräisin hihnasta. Tosin en purkanut pakkaa sen enempää kun uusi oli jo valmiina. Samalla laitoin uuden hihna joka tuli myös skoden mukana kun tein kaupat. Näistä edellisistä kiitos "jaloille".

No sitten pähkäilin osia takaisin paikoilleen, ja sainkin tarvittavat osat jotta pääsin testiajolle. Kaikki tuntui toimivan hyvin ja jurina ääni oli poissa, jes. Takas talliin ja hommat jatkui muilla pienillä huoltotoimilla. Lopulta kaikki osat takas paikoilleen ja testaamaan. Ja voi källi taas kuluu vasemmalta jyrisevä ääni. Lopulta tulin siihen tulokseen että kyseessä on varmasti jokin resonointi ääni kun eka testiajon tein ilman kaikkia muovipeitteitä. Pitänee tutkia tätä lisää ja kokeilla lisätä jotain pehmusteitä sopiviin väleihin.

Mistäs voisi johtua tuon hihnan noin nopea rispaantuminen? Takavaria en purkanut kun ei ole siihen sopivia työkaluja. Etuvari oli ok.

Toinen juttu mikä on vähän vaivannut on etupyötän vatkaamine 45 - 60km/h nopeudessa. Vatkaus on siis vasen - oikea suunnassa. Jos jäpäkästi pitää tangosta kiinni ei asiaa huomaa, mutta jos keventää otetta tai vaikka nostaa kädet pois tankolta saattaa tanko vatkata itsekseen aika hurjasti. Tämä siis tuolla tietyllä nopeudella, esim. motarilla menee tosi nätisti. Voisko olla jokin muu kuin epätasapainossa oleva etupyörä? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Ei mopolla mahottomia

jalat

Eikös vain olekin hauskaa :) Moposkootterin hauskuusmomentti yhdistettynä rivakampaan menoon. Mutta kuitenkin jäänyt pois se moottoripyöräilyn totinen työskentely. Maxiskootterit on kyllä hyvä vaihtoehto jos A-kortin omistaa. Suosittelen ennakkoluulottomasti kaikkia kokeilemaan.


Paljonkos sillä hihnalla oli kokonaisuudessaan ajettu? Huoltokirjaan muistaakseni merkkasin kilometrit kun sen asensin.
Onko tietoa onko edellinen omistaja säilyttänyt sitä talvella sisällä vai ulkona? Ajattelin vain että onko hihnan laatu ollut sellainen, että pakkasvaihtelut olisivat haurastuttaneet sitä, jos on ollut ulkona?

Varihihnat on tilattu www.scooterbelts.com sivustolta. Aika halpoja hihnoja, joten käyttöiästäkään ei uskalla siten sanoa. Mutta luulisi että ne 10 000km pitäisi kestää helposti. Tosin itsekin tilasin tuolta nykyiseen skootteriini 2 hihnaa ja usko laatuun katosi, kun toinen niistä uusista hihnoista oli 15mm pidempi kuin toinen. vaikka ihan samat maalaukset ja tekstit kummassakin. Lähetinkin toisen takaisin ja katsotaan että tuleeko ikinä uutta tilalle. Epäilen ettei tule. Itsellä on nyt se toine käytössä ja kilometrit tallessa koska sen asensin. Saa nähdä sitten miten tuo kestää.

Kolinasta... Kuuluuko kolina tyhjäkäynnillä pelkästään ja paljonko sinulla on tyhjäkäyntikierrokset?
Itselläni uudessa (käytetyssä) skootterissani oli myös jonkin sortin kolinaa ja huomasin että tyhjäkäyntikierrokset oli jossain 1300 tienoilla. Nostin ne 1800 tienoille ja kolina loppui. Rullat ne siellä vaan just sopivasti kolisee jos on ihankaan liian vähän tyhjäkäyntikierroksia. Kannattaa nostaa pikkuisen kokeilumielessä. Säästää rulliakin.

Missä kunnossa muuten rullat oli? Nekin uudet siihen taisin silloin hankkia. Sitten kun ne menee kulmikkaaksi pahasti, niin suosittelen Dr. Pulleyn liukupaloja rullien tilalle. Muuttui varin käytös tasaisemmaksi. Silloin tosin pitää kaikki rasva pestä varista pois jos niitä käyttää.

Rasvat saa hyvin pois jarru kliinerillä. Suihkepullo sitä maksaa joku 5e. Sillä aina putsaan etuvarin ja kytkimen lautaspinnat kun varikopassa hääräilen.

Kuinkas muuten uusi kytkin lähti toimimaan? Luistamista?
Itse tilasin juuri omaani myös uuden kytkinpaketin just in case. Sattui hyvään hintaan löytymään ja lievää luistoa on havaittavissa itselläni tuossa. Kytkimen ikä kun ei ole sidoksissa mitenkään kilometreihin. Vaan siihen kuinka paljon pysäyksiä ja kiihdytyksiä tulee. Silloinhan se kuluu. Itse ajossa kytkin ei kulu yhtään.

Etupyörän vatkaamiseen en osaa sanoa mitään, kun muistaakseni se ei minulla vatkaillut. Tai en ainakaan muista kiinnittäneeni huomiota. Olisiko vaan epätasapainossa? Tarkistitko pyörittämällä onko etuvanne suora? Ettei edellinen omistaja ole sitä johonkin kolauttanut ja mennyt kieroksi? Entä etujarrulevy? onko suora vai kiero kun pyörittää rengasta?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Midland

Saako Dr.Pulley paloja muualta kuin U.S.A:sta tai E-Bay:sta. Ei oo luottokorttia ja euroilla olis kiva pelata. Visa Electron kortilla pitäs päästä etenpäin, eli EU-maa ja Euroilla maksu..?

jalat

Visa electronin taitaa saada kytkettyä nykyään paypaliin ja sen jälkeen kytkee paypalin ebay-tunnukseen. Sen jälkeen ebay on sulle vapaata riistaa ja paypalilla maksaen rahat menee electron tililtäsi automaattisesti.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Midland

Ok-kiitos. Täytyy sulatella.. Olis muutakin tilattavaa Usasta, kun yrittää tolla lankulla mennä laineita pitkin.

Coastside

Paypal ei hyväksynyt minun visaa. Se on sampopankin jakama sirukortti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04