Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa-unelma

Aloittaja torspo, 16.03.11 - klo:11:29

« edellinen - seuraava »

Partanen

Taisi kuivua se palsta täysin sen jälkeen kun sulkivat kerhon ulkopuolisilta pääsyn. Jos siellä olisi edes osio vieraille, niin antaisi paljon paremman kuvan ko. kerhosta.

modernvespa.com palstalta löytyy osio nimeltä "Not-So-Modern". Sieltä sai aika hyviä vinkkejä vanhemman Vespan valintaan. Se ei ollutkaan niin yksinkertaista kuin ensin luulin. Olin ajatellut, ettei esim. pienikorinen olisi mua varten ollenkaan. Kehuivat kuitenkin pieniä paremmaksi ja ketterämmäksi ajoltaan, koska kone on keskemmällä. Isompia kun joutuu tasapainottelemaan, koska moottori on skootterin oikealla puolella. Pientä on vaikeampi huoltaa ahtauden vuoksi, isommassa isommatkin remontit voi tehdä konetta irrottamatta.

**********

Tuli luettua uudelleen Scootering-lehden pakoputkitestikin. Testiskootterina oli PX125. Olivat vaihtaneet vakiona olevan 96 pääsuuttimen 98 tai 100 suuttimeen. Tyhjäkäynti suutin oli vaihdettu vakiosta 45 kokoisesta isompaan 48 kokoon.

Ylistivät "SIP Road 2 std style box" putkea. Huipputehoa tuolla putkella tuli 18% lisää. Mutta ratkaisevampaa oli huippunopeuden tuntumaan tullut lisäteho, joka oli 350% enemmän kuin vakioputkella. Perustuu siihen, että vakiokokoonpanolla 60 mailin tuntinopeudella (6750rpm) kone antaa vain 1.8 sae hevosvoimaa. SIP putkella vastaavassa samassa nopeudessa kone antaa vielä 6.5 hevosvoimaa. Eli viriputkella huippunopeutta on paljon helpompi ylläpitää.

Olivat mitanneet samat putket myös 166 kuutioisella Malossin pytyllä. Yhdessä SIP Road 2 -putken kanssa huipputeho 15.5hv (6450r/min), kun vakiossa on 6.6hv (5500r/min).

Ylläoleva koskisi varmaan uusiakin PX:iä, jollei niissä ole sytytyksessä kierrostenrajoitinta, kuten muistelen jostain lukeneeni. Rajoittimellekin oli luvassa jotain helpotusta, pitänee selailla lehtiä uudestaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

SSC:n sivut eivät kuivuneet mutta hiljenivät aikalailla. Siellä on nyt auki 402 aihetta, joissa 2227 kirjoitusta. Klassikoista vähän yli sata kirjoitusta.

jk_single

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 19.11.13 - klo:10:17
Taisi kuivua se palsta täysin sen jälkeen kun sulkivat kerhon ulkopuolisilta pääsyn. Jos siellä olisi edes osio vieraille, niin antaisi paljon paremman kuvan ko. kerhosta.

modernvespa.com palstalta löytyy osio nimeltä "Not-So-Modern". Sieltä sai aika hyviä vinkkejä vanhemman Vespan valintaan. Se ei ollutkaan niin yksinkertaista kuin ensin luulin. Olin ajatellut, ettei esim. pienikorinen olisi mua varten ollenkaan. Kehuivat kuitenkin pieniä paremmaksi ja ketterämmäksi ajoltaan, koska kone on keskemmällä. Isompia kun joutuu tasapainottelemaan, koska moottori on skootterin oikealla puolella. Pientä on vaikeampi huoltaa ahtauden vuoksi, isommassa isommatkin remontit voi tehdä konetta irrottamatta.

**********

Tuli luettua uudelleen Scootering-lehden pakoputkitestikin. Testiskootterina oli PX125. Olivat vaihtaneet vakiona olevan 96 pääsuuttimen 98 tai 100 suuttimeen. Tyhjäkäynti suutin oli vaihdettu vakiosta 45 kokoisesta isompaan 48 kokoon.

Ylistivät "SIP Road 2 std style box" putkea. Huipputehoa tuolla putkella tuli 18% lisää. Mutta ratkaisevampaa oli huippunopeuden tuntumaan tullut lisäteho, joka oli 350% enemmän kuin vakioputkella. Perustuu siihen, että vakiokokoonpanolla 60 mailin tuntinopeudella (6750rpm) kone antaa vain 1.8 sae hevosvoimaa. SIP putkella vastaavassa samassa nopeudessa kone antaa vielä 6.5 hevosvoimaa. Eli viriputkella huippunopeutta on paljon helpompi ylläpitää.

Olivat mitanneet samat putket myös 166 kuutioisella Malossin pytyllä. Yhdessä SIP Road 2 -putken kanssa huipputeho 15.5hv (6450r/min), kun vakiossa on 6.6hv (5500r/min).

Ylläoleva koskisi varmaan uusiakin PX:iä, jollei niissä ole sytytyksessä kierrostenrajoitinta, kuten muistelen jostain lukeneeni. Rajoittimellekin oli luvassa jotain helpotusta, pitänee selailla lehtiä uudestaan.

Pakoputki "rajoittaa", sen takia siinä olikin vaan 1.8hv (vrt umpisuoleen mitä mopoissa on). PX on vaan suunniteltu tälläiseksi.

2-tahtisissa ei yleensä käytetä sytytysrajoitusta, jos sytytystä siirretään myöhäisemmälle niin paisuntakammiosta tuleva pulssi voi jopa voimistua->hyötysuhde paranee->lisää tehoa.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

konenikkari

Totta, ja samasta syystä, viriputkea käytettäessä tai puristussuhdetta nostaessa
on syytä ennakkoa pienentää.
Kuinka paljon...sitä en tiedä ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

vhild

Oman ja tuttavani kokemuksen perusteella SSC ei ole kovin kiinnostunut vastaamaan mihinkään yhteydenottoihin. Pääseeköhän tuonne edes normaali ihminen jäseneksi.

Tämä off-topicina, jatkakaa.  ;)

pugt200

SSC ottaa innokkaasti jäseniä ja ohjeet löytyvät täältä.

http://www.skoottericlubi.com/node/34

Ja FB-ryhmä toimii ihan ilmaiseksi...

Partanen

#36
Tässä rajoittamaton sytytysyksikkö (CDI) uusiin PX Vespoihin: http://www.ekmpowershop2.com/ekmps/shops/readspeed/readspeed-zeus-vespa-px125150-cdi-6216-p.asp

**************

Saatiinhan me tänne uusia jäseniä, kun hiukan huhuiltiin GTS:ien omistajia. Miksei sitten saataisi klassikkojenkin omistajia, jos oikein huhuillaan? Tänne on helppo tulla kertomaan kuulumisia ja jakamaan kokemuksia niidenkin, jotka eivät kuulu kerhoihin, tai itseään oikeaoppisena pitävien peltiskootteristien joukkoon. Eli ihan tavallisia vanhan mallisten skoottereiden omistajia tänne kaipailisin.

**************

Tänään käväisin kaupassa, jossa oli pitkään seissyt uudenmallinen PX150. Mutta kaikki PX:t oli myyty, ja vähän oli Vespoja siellä muutenkin. Vaikeita aikoja eletään. Oli tarkoitus kysellä tiukkaa hintaa, mutta eipä tarvinnut.

**************

Mites "pugt200", olitkos sä ostelemassa PX:ää, vai tulkitsinko väärin, kun toisessa ketjussa jotain kyselit?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Juu, uusi PX on ollut haaveissa siitä lähtien kun se 2011 tuli mutta investointien priorisoinnissa se on jäänyt aina hopialle. Ensi keväänä taistelu käydään uuden Primaveran ja PX:n välillä jos pystyn luopumaan moposta. Sain eräältä kauppiaalta PX-tarjouksen, 4440 €,  joka sisälsi toimitusmaksun, rekisteröinnin, kuljetuksen kotiovelle, flyscreenin ja tavaratelineen asennuksineen. Brutto oli 5158 €.

Partanen

#38
Oho, aika hyvä tarjous uudesta sanoisin. Silti paljon rahaa. Mä oon yrittänyt pitää hintatason parin tonnin paikkeilla, mutta taitaa jäädä haaveeksi. Käytettyä siis etsin. Kun pitää päästä ropaamaan, niin ei takuutakaan tarvitse. Ei raaskisi uutta ostaa.

Yllättävältä suunnalta löytynyt täysin ajamaton PX 200 vuodelta 2003. Tehtaan paketista ilmeisesti hiljattain purettu:

http://modernvespa.com/forum/post1737797#1737797
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Samanlainen tuli sitten mullekin, tosin enemmän ajettu. Ei tässä tiedä mitenpäin pitäisi olla, olo on kuin pikkupojalla jouluaattoiltana. Ja sitä ihmettelee taas, että miten onkaan pärjännyt ilman. 8)

Kulkupuoli yllätti positiivisesti, tämä kun ei ilmeisesti ole vielä saasterajoitusten riivaamaa mallia. Taikka ainakaan en vielä löytänyt sitä pakoputkeen lisäilmaa antavaa järjestelmää, joten ei kai tässä sitten katalysaattoria ole.

Pientä säätöä ja laittelua, niin hyvä tulee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 18.11.13 - klo:09:27
SSC:n foorumilla on pieni peltiosasto mutta jäsenhän sinne päästäkseen täytyy olla.

Kaikki tekstit on kuitenkin käsittääkseni luettavissa vaikka ei olisikaan jäsen...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

pugt200

Juu lukemaan pääsee mutta jos osallistua haluaa, niin ...

Partanen

Ei houkuttele semmoiset palstat, joihin ei pääse itse kirjoittelemaan. Kerholaiset eivät varmaan ole siitä pahoillaan, jos en heitä ole järkyttämässä.  ;D

***********

En allekirjoita PX vespan toispuoleista painojakaumaa. Tai ainakaan en itse sitä huomaa ajossa. Mistä sitten lienee peräisin semmoinen näkemys. En tiedä vaikuttaako se, että vasemmalla puolella on kuitenkin varapyörä ja akku tasapainottamassa.

Tuulettimen kopan otin jo irti. Kannen saanee helposti irti koneen ollessa kiinni korissa. Sylinteri on silmämääräisesti siinä ja siinä mahtuuko tulemaan. Pinnapultit saattaa vaikeuttaa, ellei sitten niitä ruuvaa irti. Netistä löytyi kuitenkin tehtaan korjausopas, joten eiköhän sillä ainakin saa itseään sivistettyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#43
Pätevän oloisia sivustoja löytyy klassikon ylläpitoon liittyen. Muutama esimerkki:

www.scooterhelp.com/ , josta löytyy se tehtaan opas

www.vespamaintenance.com

Muokkauksen syy, korjasin linkit.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Vois melkein sanoa, että nyt on Vespa-unelmat täyttyneet. Tallissa kaksi täysin toisistaan poikkeavaa Vespaa. Vaikea valita kummalla lähtee liikenteeseen. Kun oli PX huuma päällä, niin Gts sai seistä peitteen alla.

Mutta kun kävi ajamassa Gts:llä, niin onhan se niin pirun paljon parempi ajaa. On hiljainen, ei tärise, tuntuu kiihtyvän niin pirusti.

Tuntuma PX:ään paranee jokaisella ajokerralla. Vasta hiljattain opin, että vetää tosi pienillä kierroksilla nätisi. Kylillä ajellessa voi pöristellä nelosella, melkein tyhjäkäynti kierroksilla. Yleensä kaksitahtisesta tulee mieleen kovilla kierroksilla huutava kone. Tämä on jotain aivan muuta. Aivan sama mikä vaihde on päällä, niin aina mennään. Eikä enää tarvitse katsella vasemman kahvan asentoa tietääkseen mikä vaihde on päälle, vaan sen vaihteen tietää jo katsomattakin.

Jännä nähä kumpi noista on mieluisampi sitten pidemmän päälle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003