Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Luotettava maxi

Aloittaja Meisselix, 27.11.17 - klo:16:30

« edellinen - seuraava »

Meisselix

Olen tässä viime aikoina vilkuillut nettimoton skootteritarjontaa haarukassa 300-500 cm3 hintaluokassa 2000-3000. Mikähän olisi tuolla rahalla laadukkain/luotettavin ostos? Piaggio, TGB, Gilera, Yamaha, Kymco, Aprilia ainakin tuossa merkkeinä. Mihin saa varaosia ja varaosien hinnat myös kohtuullisia. Tärkeintä kuitenkin että varaosia löytyy ja saisi siinä olla virityspotentiaaliakin..
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

HiTec

#1
Jokainen tietty kehuu omiaan ja niin se meikäläisenkin "suositus" löytyy tuosta allekirjoituksen oik.laidasta ;D

Tosin ihan tuohon budjettiin ei kovin helpolla löytyne, vaikkakin omani kyllä sain hintahaarukkasi jopa alapäästä ja tuosta hankinnasta on sentään jo jokunen vuosi, fillarissa ei vian vikaa koko aikana. Teknisesti varsin ylivoimainen paketti rivi-twin PGM-FI ruiskulla ja varkaidenkin haluja hillitsee HISS-järjestelmä, josta vak.yhtiökin kiittää erityisen matalilla vak.maksuilla. Mallinahan tuo on pysynyt about muuttumattomana sitten syntymänsä -01, joten osatarjontaakin on vähintään "riittävästi". Honda-laadusta nyt sitten puhumattakaan, joissa ne ekat 100tkm on vasta sisäänajoa ;)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Old School

Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 27.11.17 - klo:16:30
Olen tässä viime aikoina vilkuillut nettimoton skootteritarjontaa haarukassa 300-500 cm3 hintaluokassa 2000-3000. Mikähän olisi tuolla rahalla laadukkain/luotettavin ostos? Piaggio, TGB, Gilera, Yamaha, Kymco, Aprilia ainakin tuossa merkkeinä. Mihin saa varaosia ja varaosien hinnat myös kohtuullisia. Tärkeintä kuitenkin että varaosia löytyy ja saisi siinä olla virityspotentiaaliakin..

Ottamatta suoraan kantaa siihen mikä sinun tulisi valita monista merkeistä, niin ehkäpä kutenkin joku sellainen malli, joka on mahdollisimman yleinen. Niihin yleensä löytyy varaosia, lisävarusteita ja huollon asiantuntemusta helpoiten. Tietysti netistä saa mitä tahansa maailmalta, mutta se on vähän eri asia kuitenkin.

Kysymys, joka joskus mietityttää, on se, että mikä on maxiskootteri, siis miten se määritellään? En välttämättä esim. omaa Vespa 300cc GTS:ää miellä maxiskootteriksi. Sen sijaan joku Honda Silverwing 600cc tai BMW 650cc skootteri varmasti ovat sellaisia. Joissakin 250cc pyörissäkin voi ulkonäkö riittää maxi-luokitukseen, mutta riittävätkö tehot? Toisaalta kuinka "skootteri" on enää esim. Honda Integra 700cc, jossa vielä renkaatkin ovat 17" kokoa? Vai ovatko nämä niitä ikuisuuskysymyksiä?  :)
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Meisselix

Minulla ei ole nuo termit oikein hallussa välttämättä.. Tarkoitan Maxilla isompikuutioista laitetta. Onhan tuo Honda superlaatua ja hieno peli. Vespassa myös oma viehätyksensä, näyttää vaan hirmu pieneltä vaikka on 300 cm3 kone.

Yleinen malli olisi järkevin ratkaisu. Tuo TGB näyttää olevan tosi edullinen 300 cm3 koneella. Mitenkähän siihen saa osia?
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

Old School

Niin no, Vespa 300 GTS on ketterä ja kiihtyy hyvin, koska ei ole kovin painava. Kätevämpi käsitellä kaupunkiolosuhteissa kuin useimmat muut. Siihen osittain varmasti suosio perustuukin. Itse olen omallani ajellut vaivatta  jotain reilun satasen vauhteja vähän pidempiäkin pätkiä toisinaan.

Mutta, skootterikin kannattaa hankkia tarpeen mukaan. Jos lähinnä teet pidempiä maantiereissuja, niin sittenhän paino  on vain eduksi. Silloin toki tehojakin olisi hyvä mielellään olla vähintään 400cc, mieluiten ehkä vielä enemmän. Nuo laitteet eivät sitten välttämättä ole kovin kevyitä ja helppoja käsitellä kaupungissa.

Itse olin jo ostamassa 700cc Honda Integraa, koeajo jo sovittuna, mutta sitten kokeilinkin ensin 300cc Vespaa ja päätökseni muuttui. Havaitsin Vespan olevan teholtaan riittävän omaan käyttööni. Silti, haaveissani on ajella ensi kesänä Vespalla Pohjois-Norjaan. Ajan kanssa toki.
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

PappaSkootteri

Mielestäni hyvä raja siihen jotta onko maksiskootteri vai ei on 250cc
perusteluina se että esim nettimoto käyttää samaa eli jos ilmoitat skootterin myyntiin niin kun kuutioita on tuo 250 niin se siirtyy ilman eri mainintaa myös pikalinkin maksiskootterit alle.
https://www.nettimoto.com/pikalinkit/maksiskootterit
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Meisselix

Lainaus käyttäjältä: Old SchoolKätevämpi käsitellä kaupunkiolosuhteissa kuin useimmat muut.

Ajoni tulee olemaan kutakuinkin 80% 5-10 km ajoa. Tarkoitus tehdä muutama pidempi reissu kesässä.

** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

Old School

Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 30.11.17 - klo:19:52
Lainaus käyttäjältä: Old SchoolKätevämpi käsitellä kaupunkiolosuhteissa kuin useimmat muut.

Ajoni tulee olemaan kutakuinkin 80% 5-10 km ajoa. Tarkoitus tehdä muutama pidempi reissu kesässä.

Siinä tapauksessa joku kevyt laite olisi varmaan paras, eli sellainen, jota on helppo käännellä parkkipaikoilla ja joka on ketterä peruspyörityksessä lähellä kotinurkkia. Et ehkä niinkään tarvitse raskasta ja isoa maantieajoon suunniteltua pyörää. Ja kyllä millä tahansa min. 250cc laitteella voi reissujakin tehdä. Käypä koeajamassa pari eri tyyppistä vaihtoehtoa. Sillä se oma tarve selviää.     
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

oskuk

Jos kaksipyöräinen tuppaa jäämään katokseen ja ajaakin autolla, on valittu värkki liian hankala käsitellä, siis omistajansa mukaan. Toki tähä saattaa olla ryhmäpainettakin, vaikka mopolla lähtisikin, ettei vaan liikuta ennenkuin on puettu varustetta puoli tuntia! ;-)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 01.12.17 - klo:00:50
Jos kaksipyöräinen tuppaa jäämään katokseen ja ajaakin autolla, on valittu värkki liian hankala käsitellä, siis omistajansa mukaan. Toki tähä saattaa olla ryhmäpainettakin, vaikka mopolla lähtisikin, ettei vaan liikuta ennenkuin on puettu varustetta puoli tuntia! ;-)

Tai muuten vain ei jaksa/viitsi/huvita/... tai sataa/tuulee/... tai ... eli vaikka se mopo talossa onkin, ei se tarkoita sitä että sillä joka päivä pitäisi ajaa. Itselläkin kausi 2017 tulee kerättyä pyöreät 0 km, Hondan viettäessä aikaansa yhä tallin perukoilla yhtäjaksoisesti läpi vuoden akutonna (talvi)säilytyksessä 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Pede

#10
Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 29.11.17 - klo:07:27
Minulla ei ole nuo termit oikein hallussa välttämättä.. Tarkoitan Maxilla isompikuutioista laitetta. Onhan tuo Honda superlaatua ja hieno peli. Vespassa myös oma viehätyksensä, näyttää vaan hirmu pieneltä vaikka on 300 cm3 kone.

Yleinen malli olisi järkevin ratkaisu. Tuo TGB näyttää olevan tosi edullinen 300 cm3 koneella. Mitenkähän siihen saa osia?

Omasta puolestani voin suositella TGB-X-Motion 300 efi: tä .Minulla on siitä nyt yhden kauden kokemus. Ostin sen 250km mittarissa vuoden vanhana ja ajoin siihen rapiat tuhat km lisää viime kesän aikana. Mielestäni se on helppo ja mukava ajaa. Mitään vikoja tai muita omituisuuksia ei ole ollut. Eihän se mikään suurten nopeuksien moottoritie- tai matkapyörä se ei ole, mutta 10 km työmatkat maanteitä ja paikallisteitä pitkin tuntuivat aivan liian lyhyiltä ja monesti tulikin ajeltua paljon muuta pikkuajoa kaupungin liepeillä. Menee sillä pätkä moottoritietäkin, mutta aika tärinää se yli satasen vauhti on. Täytyy silti tunnustaa, että minun vertailukohtani kaksipyöräisistä rajoittuvat tämän lisäksi Helkama Raisuun 80-luvun alussa 8) Osien saannista en osaa sanoa mitään muuta kuin Modular-Box maahantuojana ja myyjänä varmaan toimittaa jos jotain tarvitsee, onhan Taiwan Golden Bee jo kauan valmistanut skoottereita vaikka se ei Suomessa mikään tunnettu merkki olekaan. E-bayssa näyttää osia olevan myös vaikka  en ole niitä tarvinnut. Syksyllä oli kausihuolto ja nyt odottaa tallissa kevättä.
Helkama Raisu 1981-1983 -> TGB X-Motion 300EFI 2017-...

Coastside

Harvinainen merkki on riski sekä huollon että jälleenmyyntiarvon kannalta. Tuosta motularboxista huomasin että sen paperimainoksissa olleista en sen nettisivuilta löytänyt mitään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Kannattaa kuitekin ottaa huomioon, että TGB valmistaa moottorin osia esim. Aprilialle, Piaggiolle, Vespalle ja Morinille. Toki nuo TGB:n skootterit on jo uutena halvempia kun merkkiskodet.

Pede

#13
Tässä pieni päivitys TGB-X-Motion 300 efi:stä josta reilu vuosi sitten kerroin. Merkki on monelle tuntematon joten siksi postaan tämän. Nyt on käyttökokemusta tullut kolmen kesän ajalta. Kilometrejä oli syksyyn mennessä kertynyt n. 5000. Minkäänlaisia vikoja ei ole ollut. Kiihdyttäessä viime kesänä oli vähän tukkoinen ja syynä oli likainen ilmanputsari. Puhaltelin ensin puhtaaksi ja toimi ihan hyvin. Vaihdoin kuitenkin uuden tilalle. Eli huollon puutetta vain. Huoletonta menoa hyvällä säällä ja pientä kulutusta. 100 km/h kulkee ihan helposti kun ei tarvitse matka-ajoa ajaa. 120 km/h on jo aika tärinää eikä niin lujaa viitsi yhtä risteysväliä pitempään huudattaa. Kahden kypärän kokoinen tavaratila satulan alla on todella hyvä ominaisuus. Pienet ostoksetkin mahtuu sinne. Mukava piirre arkiajossa - työmatkoissa, ym.

https://drive.google.com/open?id=1rhUpAhGRh46WQJ4jhADKjqFz3Lwmo4o5

https://drive.google.com/open?id=1kkpDlpux1tdVwoBYZb-tKEVTCO9KILEJ
Helkama Raisu 1981-1983 -> TGB X-Motion 300EFI 2017-...

arla_m6

Itellä oli Jonway 250cc kiinan skoba joka palveli erittäin luotettavasti 5 kesää. Myin pois ja olen nykyiselle omistajalle tehnyt siihen huoltoja. Näin monen vuoden jälkeen siihen tuli ensimmäinen sähkövika, eli startin hiilet loppui. Vedin tällä Jontikalla viimeisenä kesänä Hämeenlinnasta Tuuriin, Keskiselle ja takaisin ja varauduin josko se laukeisi matkalla, mutta ei. No, aloin kaipaamaan tehoja lisää kun ohitukset tuolla Keskisen matkalla teki vähän tiukkaa, niin täräytin sitten suoraan 600cc. Tarpeidensa mukaan vaan pyörää alle ja nautiskeleen ajosta. TGB on huhupuheiden mukaan entisen Vespan taiwanin osaston vetäjän perustama yritys jossain 80-luvun alussa ja on hyödyntäny Vespa osaamistaan TGB:n valmistuksessa, joten en pidä ollenkaan huonona tai huonolaatuisena TGB:tä. Kyllähän Taiwanilaiset tekee Kymcoa ja Bmw:täkin. Toinen laatupeli on myös SYM jos edullisia skoottereita etsii. Kyllähän sitten rahalla saa luxustakin, mm. Kymco AK550, Suzuki Burgman 650/400, Honda Silverwing 600/400 jne mutta niinkuin sanoin, että omat tarpeet ratkaisee.  ;)