Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootteri rupesi laiskaksi

Aloittaja matti1, 29.03.23 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

matti1

Moro, miulla kiinalainen 4t-skootteri. Rupesi laiskaksi ja nyt ei jaksa nousta mäkiin eikä kulkea.
Alle 4000 tuhatta ajettu, puristuksia koneessa uuden verran ja kaikki osat vakiona mutta ei rajottimia.

Kulki aikasemmin 57-60kmh, nyt rupesi laiskaksi ja ei löydy vikaa sitten millään.
Olen katsonut variaattorin josta vaihdettu käytännössä kaikki. Myös kaasutin katsottu, imukaula, sähköryyppy, bensansuodatin, cdi-poxi, venttiilit säädetty yms.

Tänään hyvä esimerkki ajosta. Lähdin ajamaan ja kulki laiskasta suorassa tiellä. Risteykseen tullessa ja sen jälkeen kaasuttaessa ei kulkenut kuin 20kmh? Rupesi todella laiskaksi entisestään. Kuin jokin jumittaisi jossain?

Olen tätä tutkinut kohta puolitoista viikkoa ja alkaa ideat loppumaan. Kone kyllä kiertää ihan hyvin paikallaan. Tosin tänään ei kiertänytkään kunnolla kun alkoi 20kmh vauhti.

Olisiko vinkkejä asiaan? Olen ajanut tällä vuoden ja koko talven, muulloin toiminut hienosti.

konenikkari

Voisko olla pakoputkesta katalysaattori irti
tai ilmansaanti estynyt.
Kerro lisää, mikä skotu ja minkävuotinen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Pieni reikä kaasarin kalvossa estää luistin nousemisen. Venyttäen valoa vasten sen näkee. Turvonnut kalvo asettuu kun se kuivaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#3
Minäkin otan osaa kaverin skodejuttuun täälläkin, ollaan yhteistuumin whatsapissa pähkäilty eri vaihtoehtoja: ostettu skodeen uusi imukaula, tarkistettu variaattori, rullat, liukupalat, takavari, kytkinpalat joista putsattu hiomalla lasittumiset pois, vastapainejousi, kokeiltu myös tuhdimpaa, huononee entisestään. On kokeiltu useampaa kaasutinta, vaihdettu kaasarin kalvo, säädetty seosruuvista n.1.5-2 kierrosta tyhjästä auki, tarkistettu tulppa, mitattu puristukset (13.6), elikä kaveri kaipaa hyviä vinkkejä mikä voisi aiheuttaa kyseisen vetämättömyyden, lisäksi putsattu pää ja tyhjäkäyntisuutin, myös koko kaasari, missä oli neula hiukan vääntynyt, mutta suoristettu, säädetty venttiilit molemmat 0.10. Alkujaan seosruuvi oli 8.5 kierrosta auki mitä kovasti ihmettelin? Lisäksi tulpan väri se oikea, ei nokinen, ei öljyinen, ei lasittunut vaalea, variaattorin hihnakin ok timmissä, myös cdi kokeiltu toisesta vastaavasta skodesta, mikään ei tunnu poistavan oireilua, tässä aletaan olemaan huuli pyöreenä, että missä vika? Kyseessä baotian retro, kaveri kertoo itse lisää, kun milloin näkee nämä. Tuli vielä mieleen että toimiiko variaattori oikein, siis liikkeellelähtiessä etuvarissa hihna holkin ympärillä ja vauhdin myötä taas pikkuhiljaa päinvastoin, elikä takavarissa hihna alhaalla ja edessä ylhäällä, kyllähän noilla puristuksilla pitäisi puhtia riittää. Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

matti1

Joo, Eki täsmensin hyvin lisätietoja. Tosiaaan lähes kaikki osat ovat vaihdettu, suurinosa käytettyjä tosin.
Oireet alkoivat alkujaan ylämäissä mihin hyytyi, sitten alamäkeen sai vauhtia ja jaksoi mennä taas kunnes pysähdyin esim risteykseen. Nyt tosiaan homma jäi päälle ja kulkee vielä huonommin.

Skootteri on kiinalainen Baotian Milan sport 50cc.


matti1

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.03.23 - klo:07:49Pieni reikä kaasarin kalvossa estää luistin nousemisen. Venyttäen valoa vasten sen näkee. Turvonnut kalvo asettuu kun se kuivaa.
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.03.23 - klo:07:11Voisko olla pakoputkesta katalysaattori irti
tai ilmansaanti estynyt.
Kerro lisää, mikä skotu ja minkävuotinen.
Skootteri tosiaan 2006 Milan sport baotian. Ollut vähällä ajolla, ostin muutaman tonnin ajettuna ja toiminut erittäin hyvin aikaisemmin. Ollut vuoden ajossa ja koko talven tänä vuonna. Tutkin mielenkiinnosta vielä kalvoa erityisen tarkkaan, vaikka se on käyty monesti läpi. Ilmansaanti ongelmaa ei pitäisi olla, olen erikoistunut niihin aikoinaan ja rajoittanut teipillä yms. Tämä ei vaikuta semmoiselta. Lisäksi kokeilin ensimmäisenä jo putsarit yms. Pakoputkesta en osaa sanoa, siitä ei ole juuri kokemusta kuin vaihdoista.

Coastside

Liikaöljyinen vaahtomuovi putsarissa voi mennä talvella tukkoon vedestä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#7
Samaa mietin jossain vaiheessa itsekin, mutta kuulemma puhdas? Tässä hiukan säätöohjeita kaasarille motowikistä: Kiinaskootterin kaasuttimen säätäminen
Seosruuvi on messinkinen ruuvi kaasuttimen kyljessä, mopon variaattorinkotelon puolella. Kannattaa varata tasakärkinen meisseli, ja purkaa mahdolliset esteet pois, että sitä pääsee kiertämään. JOS moposi toimii nyt hyvin ÄLÄ tee mitään.

Käytä skootterisi ajolämpöiseksi ajamalla parin kilsan lenkki. Jätä se käyntiin. Jos kone käy tyhjäjäyntiä korkeilla kierroksilla, avaa satulan alta huoltoluukku, ja säädä tyhjäkäynnin säätöruuvista kierrokset alas, kuitenkin niin, että jää käyntiin. SItten seosruuvia hitaasti kiertelemällä etsi kohta, jossa tyhjäkäyntikierrokset nousevat korkeimmaksi.
Kun olet mielestäsi oikean kohdan löytänyt, AVAA ruuvia aukipäin (= vastapäivään) n. 1/4 kierrosta tai vähän vähemmän. Jätä siihen. Jos säätämisen aikana kierrokset nousevat kovin ylös, säädä taas tyhjäkäyntiä sieltä tyhjäkäynnin säätöruuvista alemmas. Jutun pointti on, että seosruuvia EI kannata yrittää säätää korkeilla kierroksilla, koska oikeaa kohtaa ei silloin löydy!
Kun seos on säädetty, säädä taas tyhjäkäynnin säätöruuvista kaasuvaijerin pään luota (ei siis seosruuvista) kierrokset ylemmäs, jos tarpeen. Noissa pienissä koneissa tyhjäkäynti voi olla kohtalaisen korkealla, 1500-1900 kierrosta minuutissa. Kytkin tahtoo vanhemmiten löystyä ja aiheuttaa mopon ryömimistä tyhjäkäynnillä, tähän auttaa kytkinjousien uusiminen.
Seoksen säätö pitäisi tehdä aina, jos ilmansuodatinta, suuttimen kokoa tai neulan korkeutta tai muuta imusarjan ominaisuutta on muuteltu. Vakioputsarin kanssa suutin 85 ja seosruuvi kohdilleen ja vetää hyvin joka alueella, kehrää kuin kissa, ja kulkee kuin valo. Kiinalaisissa on joskus turhan pieni pääsuutin/tyhjäkäyntisuutin, vaihtamalla paranee.

Skootterin osat ja säädöt
Rullien vaihto kevyempiin, n. 5-5,5g painoisiin
Paskan vakiovariaattorin vaihto parempaan
Ventiilien sekä kaasuttimen säätö.
Pakoputken loppupää on usein tukkoinen pieni pilli; sitä avartamalla saa lisäpotkua.
Vastapainejousi vakionakin on hyvin kireä, sitä ei tarvitse vaihtaa virienkään kanssa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Olisin odottanut mister konenikkarin kattavampaa näkemystä, kun olet alan ammattilainen, niin tietoa eri ongelmiin vaarmasti löytyy, tarkoitan että kun tässä nyt on kerrottu näitä syitä syntyjä syviä, mutta mikään oletus ei auta? Minun mielestäni tuo voisi viitata mahdollisesti bensansaanin vähyyteen, kun piha-alueella tuntuisi toimivan hetken ok, mutta hyytyileepi pitemmällä lenkillä, eikös tuota voi säädellä nostamalla neulaa, elikä prikka johonkin keskiloveen. Olen tässä ollut whatsapin välityksellä kaveriin yhteydessä puolin ja toisin ainakin 2-3 päivää, kokeiltu kaikki ne mitkä järjellisesti voisivat vaikuttaa ongelmaan, mutta mikään ei tunnu auttavan. On taatusti ehjää kalvoa kaasarissa, putsattu kyseinen kaasari, variaattori/hihna/rullat/liukupalat ok, jne, säädetty venttiilit sen 010 välyksille jne?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Takimmaiset varilautaset noissa on jumitellu,
vain lääkärit osaa tehdä diagnoosin potilasta näkemättä.
eikä paraskaan asiantuntija osaa kaukokorjata netistäkäsin.
Minä olen jo vuosia ollut eläkkeellä eli olen "kaapinpäällä"
toivottavasti en putoa kaapinpäältä.  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#10
Jos varikotelossa on paljon nokea, on takavari sökö. Kiinalaisissa yleinen vika. Yleensä korjaillaan vain etuvaria, koska takavari on työläs jousineen ja jumiholkkeineen. Hihna katkeilee 1000-2000 km välein.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

vanadoo

Kaikki muut paikat taitaa olla tarkistettu, joten voisiko vika olla bensatankissa tai alopainehanassa.
Jos tankin suodatin on osittain tukossa tai alipainehana ei anna polttoainetta riittävästi meno hyytyy.
Voisiko olla mahdollista, että tankissa on alipainetta, jonka seurauksena polttoainetta ei virtaa kaasariin riittävää määrää?

joni_k

Rengaspaineet ja jarrujen laahavuus tarkistettu?

matti1

Kiitoksia vinkeistä, skootteri toimii taas. Vikaa en vieläkään tiedä mutta lähes kaiken vaihdoin ja lopulta alkoi kulkemaan kuin ennen.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: matti1 - 02.04.23 - klo:19:32Kiitoksia vinkeistä, skootteri toimii taas. Vikaa en vieläkään tiedä mutta lähes kaiken vaihdoin ja lopulta alkoi kulkemaan kuin ennen.

Vaihdoitko siis myös ilmat renkaisiin ja ilmansuodattimen  ;) ?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)