Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä

Aloittaja Skegge, 08.09.19 - klo:16:13

« edellinen - seuraava »

Samppa

Ota nyt ihan ensimmäisenä irti takavari (toisiohihnapyörä) ja tsekkaa siitä laakereiden kunto / mahdollinen väljyys. Jos itse hihnapyörä näyttää olevan OK, niin sitten vasta perän (alennusvaihteiston) ihmettely sinänsä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#106
Hihnan irroituksen jälkeen voi takavaria pyörittää käsin ja perää jo rummusta irroittamatta mitään. Jos saa hylsyn kiinni porakoneeseen, saa kierroksiakin. Pyörästä pyörittäen kuuluu rohinat myös.

Jos on paljon ajettu mopo niin on ratkaistava kannattaako uusia osia hankkia, paisi laakerit jotka on yleismallia. Öljyt laskien näkee onko metallia seassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tofe-

#107
Vähän taas venähti mutta viikonloppuna tuli laskettua öljyt perästä pois, ihan puhdasta ja kirkasta näytti olevan, suunnilleen oikea määräkin.
Uudet öljyt sisään eikä ääni luonnollisesti muuttunut mihinkään.
Päätin seuraavaksi purkaa varin, mutta yllätyksenä varin koppa onkin kiinni security torxeilla, eikä 10mm pulteilla kuten toisessa vanhemmassa samanlaisessa.
Tässä yhteydessä huomasin että kopasta puuttuu 1kpl näitä torx-pultteja, mopoa on säännöllisesti huollettu merkkiliikkeessä ja viimeisin huolto viime vuoden syksyltä, tämän jälkeen mopolla ei käytännössä ole ajettu.
Tuo pultin puuttuminen yhdessä äänen kanssa sai hieman epäilykset nousemaan huollon ammattitaidon suhteen...

joni_k

Ei yksi eikä kaksi pulttia vaikuta ääneen mitenkään. Lähtökohtaisesti noi lohkojen valut on aika onnettomia ja kierteet korkkaa vaikka kuinka hyvänä pitäisi. Veikkaan että huollossa pistäneet niinku asiaan kuuluu mutta pultti irronnut maantielle.

konenikkari

Veikkaan takavarin keskilaakeria tai jarrukengästä jousi irti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

En tiedä minkälaisesta äänestä on kyse mutta kyllä ne toimivanakin aika rahinan kuuloista ääntä pitää ja saattavat ulista tietyissä nopeuksissa. Kiinanpojan toleranssit ja rattaiden kosketuspinnat yms ei ole mitään kiristyksiä tai shimmiosia.

Tofe-

Tänne unohtui kokonaan päivitellä tilannetta.
Eli syksy oli ja meni, mopo laitettiin talliin talviteloille odottamaan korjausmotivaatiota, toimi ihan viimeiseen asti vaikka ääntä pitikin.
Nyt tässä keväällä otin projektiksi purkaa koko varin ja käydä paikat läpi.
Kuten konenikkari pari viestiä sitten kommentoi, kyseessä oli kuin olikin takavarin (eli kytkinpaketin) keskilaakeri, joka oli aivan mujuna.
Stormilta uusi kytkin ja hihna, muut oli kunnossa ja hihnankin vaihdoin vain koska miksi ei kun auki on.

Tästä löytyikin sitten hyvä huomio, eli tuo 107mm kytkin jota yleensä siihen joka paikassa tarjotaan, on ainakin 2020 ruiskupeliin liian pienellä kytkinkellolla.
Heti kun nopeus nousee rajoittimelle, mopo hyytyy limb modeen ja moottorin vikavalo alkaa välkkymään, uudelleen starttauksen jälkeen toimii täydellisesti kunnes tuo nopeus saavutetaan.

Tämän paljastuttua purin varin uudelleen ja osasin jo veikata juurikin tuota syytä, sillä variaattorin kopan sisällä on anturi joka lukee kytkinkellon pyörimisnopeutta.
Tuo pienempi kello ilmeisesti sekoittaa sitä anturin pulssia jotenkin, että systeemi menee sekaisin.
Alkuperäisen kytkinkellon sisähalkaisija on 112mm, eikä 107mm.

Etsin tuollaisen 112mm paketin käsiini ja palaan vaikutuksen kanssa.

Samalla kun nyt suivaantuneena purin uudelleen, revin tällä kertaa kaikki vanhat mäkeen ja tilasin jo kassillisen uusia osia, laitan kerralla kaiken kuluvan uusiksi.
Samoin purin takajarrun kun kuulemma kostealla vinkuu, ja siellähän olikin lasittuneet jarrukengät, laitan nyt sitten sinnekin kaikki uutta.

Näiden jälkeen pitäisi olla perfect  :)

Coastside

Tilasin temusta stetoskoopin joka on tehty koneiden kuunteluun. Niitä siis saa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04