Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Uudet renkaat Vespaan

Aloittaja pasi61, 31.03.15 - klo:08:10

« edellinen - seuraava »

kaukari

#135
Reilu tonni ajettu nyt Citygripeillä. On kyllä hyvät renkaat ja kehujen arvoiset, mutta kovan oloiset verrattuna PP:een ja Bopperiin.  Taidan ottaa vähän painetta pois. Nyt edessä 2.1 ja takana 2.2. Nämä renkaat eivät näköjään reagoi uriin tai paikkauksiin mitenkään. On kuin junalla menisi.

Partanen

Valmistajan suosituksilla olen aina ajanut. 1.8bar eteen ja 2.0-2.2 bar takana.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Vespister

Helteet alkavat Turussakin olla loppu. Hyvä niin, ei meikä sarviin helteellä viitsi tarttua. Kun tykkään kummiskin  käyttää suojaavia ajovarusteita.

Mutta renkaista! Kovin on Michelinin City Gripiä täälläkin kehuttu. Onhan se hyvä, mutta laitetaan nyt niin nuin vastapainoksi vähän negatiivistakin!
Tuossa on kuva Vespan takarenkaasta 5000 km jälkeen.

Kulutuspintaa on hyvin vielä jäljellä. Kyllä tuolla vielä ainakin 3000 km mennään!
Mutta huomio kiinnittyy kumiplokkien voimakkaaseen kihartumiseen ( ondulaatio taitaa olla virallinen termi). Eli kumiplokkien etureuna on voimakkaammin kulunut kuin takareuna. Kallistuksessa tämän tuntee hienoisena värinänä.
Varsinkin moottoripyörien eturenkaissa tuon näkee melkeinpä aina tapahtuneen. Mutta eipä juuri takarenkaissa.
Mutta tuolta se Vespan takagummi nyt näyttää:

viisnelonen

Tuota samaa ilmiötä on mulla sekä pösössä että burgmanissa.. Nyt takana burgmanissa juurikin tuo Citygrip ja kului aikaisemmin ihan samallalailla kuin tuo sun kumi mutta nostettuani paineita 0,3-0,5 bar yli ohjekirjan arvojen kuluminen selvästi tasoittui. Asiaan saattaa tosin vaikuttaa sekin että pinnasta oli jo puolet pois.
Continentalin contitwist kului tuollain loppuun asti ja lisäksi vielä enemmän toispuoleisesti kuin tämä citygrip mutta sitä ajettiinkin koko ajan 2,2 - 2,5 paineilla (1-2 henkilöä). 
Nyt olen pyrkinyt pitämään sen 2,8 mutta lievän vuodon takia täytän sen aina hiukan yli.
Vespassa on tietty omat tasot paineiden kanssa mutta kokeilla voi aina varsinkin sinun tilanteessa kun renkaalla on kuitenkin jo enimmät kilsat ajettu ja menee piakkoin vaihtoon.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Vespister

Tuota kihartumisilmiötä voisi tosiaan koettaa hillitä rengaspaineen nostolla.
Vespassa (ainakin minun yksilössäni) on aika vetelä ja pehmeä iskunvaimennus, joten mukavuuskaan ei liikaa paineennostosta kärsisi.

Perimmäinen syy lienee plokkien muoto.
Nuohan ovat kuvioltaan aika lailla mp-renkaan eturenkaan kaltaisia. Ilmeisesti kustannussyistä Michelinin valmistaa vain samaa rengasta sekä etu-että takaasennukseen.
Moottoripyörissähän eri päihin tarkoitetut renkaat ovat aina ihan erilaisella kuviolla varustettu.
Ilmeisesti tuon eturengastyyppisen vinoplokkikuvion seurausvaikutus on kihartuva kuluminen.

Puolisoni ( naistyypin ihminen) kävi äsken tuossa ihmettelemässä, kuinka miestyypin ihmistä voi mitenkään kiinnostaa tuollainen asia kuin renkaan kulumiskuvio...
No joo..tämmösiä me xy:t nyt vaan ollaan.

Minusta on mielenkiintoista lukea muiden kokemuksia eri renkaista.

viisnelonen

#140
Kävin vielä mainoskatkolla katsomassa tuon mun X9:n takanakin, joku heidenau missä sivuilla voimakas salmiakkikuvio, siinä oli huomattavan voimakas tuo laikuttuminen eli ilmeisesti kuvioinnilla on suuri merkitys. Em rengas on kyllä ollut tosi hyvä pidoltaan ja toimii sorallakin sen mitä skootterilla uskaltaa ajaa. Tai niinno.. enpä ole sillä juuri pariin vuoteen ajellut.

Edit: Continentalilta on tullut uusi rengas skoottereille, nimee en nyt kyllä muista ja se Dunlopin ScootSmart on lupaavan näköinen kuvioinnin suhteen ajatellen juurikin tätä "ondulaatiota" ??

Tuo "ondulaatio" kuulostaa kyllä mulle ihan vieraalta, never heard.. lopetankin tältä osin tähän kun en vespalla aja ettei kenenkään verenpaine nouse..   :D Jep, kiva jutella ..
Näyttää tuota uutta Contin mallia olevan 12 tuuman takarenkaaksikin:   https://www.continental-tires.com/motorcycle/tires/scooter-tires/contiscoot
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kaukari

Kiitoksia pojat mielenkiintoisesta tapauksesta. Piti oikein lähteä internetiin selvittämään asiaa, josta itsellä ei ole aiempaa kokemusta. Tuo "ondulaatio" tai "undulaatio" näytti netissä tarkoittavan pullistumia tai "paukamia". Itse jäin pohtimaan olisiko sittenkin kyse laikukkaasta (cupping) kulumisesta, joka voisi olla perua kuluneista iskareista, jotka sallii renkaan hivenen pomppia tien pinnassa. Silloin tuo kurvissa väriseminen voisi olla sekä syy, että seuraus. Rengaspaineen nostollahan tuota iskarien mahdollista lepsuutta voinee vähän kompensoida. Hyvin on citygripeillä kuitenkin jo ajettu ilman merkittävää kulumaa ja kilometrejä on useampi tuhat edessä, jos vaan paikat pysyy hampaissa pienestä tärinästä huolimatta.

viisnelonen

Ainakaan noissa mun skoduissa ei ole kyse kuluneista/huonoista iskunvaimentimista. Ajettu 99 % ajoista yks päällä .
Kaukarin vespassa ollut ilmeisesti skodun valmistajan suosittamat paineet , paljonko painaa kuski ja lisäätkö paineita jos on kyyditettävä tulossa ?


taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 29.07.19 - klo:22:26
Edit: Continentalilta on tullut uusi rengas skoottereille, nimee en nyt kyllä muista ja se Dunlopin ScootSmart on lupaavan näköinen kuvioinnin suhteen ajatellen juurikin tätä "ondulaatiota" ??

Itsellä tuo Dunlop ScootSmart etusena eikä ole pahaa sanaa sanottavana :)



Takana on Dunlop Scootline ja vaikka kuivapitoa tuolla renkaalla riittääkin, niin märällä on melkoisen lipsukas, varsinkin kiihdytyksissä ei ole kerta eikä kaksi kun on yllättäen sutassut, jopa vauhdissa :-\

Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

#144
Onhan Citygripissäkin erikseen renkaat eteen ja taakse. Kuvio muistuttaa toisiaan, mutta onhan kyse Citygripistä. Vaikutuksensa on myös renkaan rungolla, jotka todennäköisesti erilaiset etu- ja takakumin kesken.

En muista, että mulla olisi Citygripit koskaan kovin huonolla tavalla kuluneet. Mutta pidänkin rengaspaineista huolta. Ajokaudella tulee paineet tarkastettua kahden kolmen viikon välein.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Vespister

Piti oikein käydä tarkastamassa!

Todentotta! City Gripin eturengas tosiaan on kuvioinniltaan hienosyisempi kuin takarengas, kun asiaa tarkemmin katsoo. Eli eipäs olekaan samanlaiset renkaat molemmissa päissä!

Eturengas Vespassani on kulunut normaalilla tavalla.
Itse painan 80 kg ja pidän rengaspaineita hieman yläkantissa. Vespassani on myös takapoksi. Sen voisi ajatella lisäävään takarenkaan kulumista myös tuulenpaineen vaikutuksesta, ei ainoastaan painonsa vuoksi.
Useinmiten poksi kulkee kuitenkin mukana tyhjänä.

Mielenkiintoista olisi tietää, miten laajasti City Gripissä tai muissa skootterirenkaissa tuota laineille kulumista esiintyy. Eli kokemuksia vaan saitille.

Termiä ondulaatio käytin varustettuna "taitaa " lisukkeella, kun en ollut minäkään ihan varma merkityksestä. Itse olen sen lukenut saksalaiselta sivustolta aikoja siten ja ymmärsin sen silloin tarkoittavan laineille kulumista. Saattaa myös olla " cupping" ihan oikein sekin. Termien käyttö kun voi olla vähän horjuvaa lähteestä riippuen.

Coastside

#146
Minun moposkodessa eturenkaan keskinappulat kului pituus suuntaan viistoiksi. Jossain kesäkumissakin oli hieman samaa.

Enemmän kuvioidut renkaat antaa paremman tuntuman tiehen kuin nuo pairilla uralla olevat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#147
Noissa tapauksissa, ei taida riittää renkaan kantokyky,
eikä sitä voi korvata painetta lisäämällä.
Renkaan runko ei vaan säilytä muotoaan, siihen kohdistuvilla isoilla kuormilla.
Ehkä pitäisi valita 6 tai 8 ply.
Melkoisia vääntökuormia kohdistuu pienhalkaisijaiseen kummiin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kaukari

#148
Viisneloselle vastauksena, että kaukari tykkää ajaa pienillä ylipaineilla, painaa 88 kg ja jos vaimon saa suostuteltua kyytiin, niin lisää iskareiden esijännitystä ja laittaa vielä lisäpainetta takarenkaaseen. Tämä tilanne tulee harvemmin vastaan eikä vältsiin ole ratkiriemukasta matkantekoa. Vaimon ahteri, vaikka rakas onkin, vie satulasta valtaosan. Ei tosiaankaan tehdä yhdessä vespalla yli 100 km siirtymiä...

Ai niin. Ei ole kokemusta renkaiden "luonnottomasta" kulumasta vaikka joukkoon on sattunut vähän huonompia, liukkaita ja veteliä merkkejäkin.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.07.19 - klo:12:10
Noissa tapauksissa, ei taida riittää renkaan kantokyky,
eikä sitä voi korvata painetta lisäämällä.
Renkaan runko ei vaan säilytä muotoaan, siihen kohdistuvilla isoilla kuormilla.
Ehkä pitäisi valita 6 tai 8 ply.
Melkoisia vääntökuormia kohdistuu pienhalkaisijaiseen kummiin.

Renkaan max kantokyky saavutetaan renkaan valmistajan antamalla max paineella eli jos käytössä on sitä pienempi paine niin kantokykyä lisätään juurikin painetta nostamalla. Nopeassa ajossa tai ylikuormilla voi nostaa vielä siitäkin riskittä n 10 % , tämä vähentää renkaan kuumenemista pienenentyvän muodonmuutoksen kautta. Mitä kuumempi rengas sen enempi se kuluu..

Mun Burgmanin kohdalla ei voi olla kyse ylikuormasta kun ajan n 80 % kokonaismassalla sallitusta 395 kg kokonaispainosta ja siis yksin jolloin painonjakauma on takakumia ajatellen paljon parempi.   Takakumi on Li63 eli kantavuus on 272 kg/2,8 bar paineella.
Tuskinpa Vespa-kuskitkaan ajelee ylikuormilla muuta kuin satunnaisesti lyhyehköjä matkoja.

Alipaineisia renkaita uskon olevan yleisemminkin koska huoltoasemien ilmaletkujen painemittarit näyttää tunnetusti mitä sattuu ja lisäksi rengaspaine tulisi mitata kylmänä .. eli ajosta suoraan huoltsikalle kaartavan ja paineita mittaavan tulisi kyetä arvioimaan renkaiden lämpötila ja sitä vastaava paineennousu !!  Joo, em menee hifiksi minunkin mielestäni ja siksi olen hankkinut kaksi hyvää mittaria jotka kävin vielä kalibroimassa kahden eri rengasliikkeen mittareihin vertaamalla ja mittaan paineet aina aamusta ennen ajoa.

Renkaan riittävän kantavuuden huomioimista olen ennenkin painottanut kun (taka)kumia valitaan.
Hyviä ajokelejä kaikille foorumilaisille.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250