Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Uudet renkaat Vespaan

Aloittaja pasi61, 31.03.15 - klo:08:10

« edellinen - seuraava »

Partanen

Selvisi sittemmin, että myös Tuusulassa oleva Tuusmotor pystyy vaihtamaan ja tasapainottamaan Vespojen pyöriä.

****************

Jatkoa aiempiin kirjoituksiini: Asiaan paneutuva asentaja saattaa tarkastaa vanteen tasapainon tasapainokoneessa ennen renkaan asennusta. Varsinkin, jos vanteessa on kolhuja. Mutta silti rengas ja vanne tasapainotetaan kokonaisuutena.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Kun tein rengashommia ilmeni usein että kurainen vanne aiheutti epätasapainoa. Sitä kertyi senttikaupalla ja sitten siitä lohkeili paloja ja aiheutti tärinää. Muuten vanteen tasapainossa ei ollut vikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Sumekolta kuulemma saa Heidenauta Vespaan

oskuk

Uusi Misukka Bobber takana. Olisi se City Grip ollut kellarissa, mutta kun ei ollut mukana, kun takarengas tyhjeni paukahtaen.
Oli kuuma karhea asvaltti liikaa n. loppuunkuluneelle. Kännyllä tilasin lähimmän googlaamani kumikorjaamon auton paikalle.
19km Laitilasta. Ihanan kallista ;-)

Partanen

Staattisen tasapainotuksen ohjeita katselin, niin siellä kehoitettiin etsimään ensin vanteesta painavin kohta, ja merkitsemään se. Siten voi renkaassa mahdollisesti merkatun keveimmän kohdan (usein merkitty punaisella täplällä) asettaa vanteen painavimman kohdan kohdalle. Mutta silti vanne ja rengas painotetaan kokonaisuutena.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Joo, pyysin tasapainotuksen ja jannut naureskeli että kokonaista 15g saatiin menemään: et olisi ikinä moista huomannut.

Palosella

Joo, en mäkään tasapainottanut sen koneremppavespan takarengasta, eikä sitä kyllä huomannut missään vaiheessa ajossa, että painot puuttui.

Partanen

Siinä 60 km/h nopeudessa väpättää koko akootteri, jos renkaat ei ole tasapainossa. Jos ei väpätys rasita kuskia, niin tekniikkaa kyllä. Turvallisuusriskikin olemassa, jos renkaat eivät pysy maassa ajon aikana. Kaikissa niissä Gts:issä mitä tiedän, on ollut painoja vanteissa. Yhdessä ei ollut uutena, joten sen renkaat tasapainotettiin takuuseen. Eikä turhaan. Pienessä pyörässä tuntuu pienikin epätasapaino.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

En tiedä, mutta tuo ei ainakaan väpättänyt mihinkään suuntaan 0-140 mittarivauhdeissa. Kai se kumi ja vanne oli keskenään niin hyvin tasapainossa, kun laitoin sen merkin kumissa venttiilin kohdalle  ;D

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 03.06.16 - klo:22:21
Eikä turhaan. Pienessä pyörässä tuntuu pienikin epätasapaino.
Aivan, voihan se tasapainotuskin olla pielessä.

Partanen

#100
Ei siitä hampaat suusta putoa, jos vaikka 10 grammaa on heittoa. Itsekin alkuun aattelin, että onko variaattorin resonointia. Vaan kun edellisessä ei semmoista ole, vaan kulku erittäin tasaista, niin päätin itse tasapainottaa uusiksi tehtaan jäljiltä. Niin vaan tasaantui kulku semmoiseksi mikä Gts:lle kuuluukin.

Aina ne on rengasalan ammattilaiset naureskellu, kun olen tasapainotusta pyytänyt. Vaan kun sanoo vauhtia olevan 120km/h, ja painoja tulee vaikkapa 35 grammaa, on hymy hyytynyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

#101
Mites noihin nopeusluokkiin tulee suhtautua, kun Bobberi vain luokassa max 120km/h?
...muistin vihdoin laittaa vakuutusyhtiöön korvaushakemusta hinauksesta.

viisnelonen

Renkaan nopeusluokkahan sallii ko nopeuden suurimpana JATKUVANA  nopeutena ja täydellä kuormituksella (Li).
Esim moottoritiellä tunnin parin yhtämittainen veto kesäkuumalla ..
Suomen olosuhteissa kiinnitän itse huomiota paljon enemmän renkaan kantavuuteen, varsinkin takarenkaan osalta.

Tietty tuohon nopeusluokkaan voi takertua innokas poliisi tai joku muu pilkunviilaaja..  ;) siis jos ei ole ihan sitä mitä pitäis olla papereiden mukaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

oskuk

Bobberi keski vuoden, tänään vaihdettiin taas CityGrip alle. Myönnettävä, että tällä kertaa vaihdatin jo, kun alkoi keskeltä kuvio kadota, etten pokkkeuksellisesti odottanut kankaita näkyviksi,-)

...vaikka mieli tekikin varrota 20kkm huoltoa, mutta se kuitenkin n. 2000km päässä.

viisnelonen

Itselläkin ollut tapana ajaa kumit loppuun mutta kerran kun ajoin erään continentalin niin loppuun että alkoi jo yhdestä kohtaa kudokset näkyyn niin kumin irroitettuani huomasin että rengas oli keskeltä ohut kuin kumihanska ja tuntui niin pehmeältä että oli vaikea uskoa että siellä mitään kudoksia on lainkaan vaikka yhdestä kohtaa ne näkyivät.
Terävä murskekivenkappale olis räjäyttänyt kumin tunkeutuessaan läpi eli joku tolkku se on oltava nuukuudessakin  ::)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250