Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yleistä keskustelua Kiinan ihmeistä (ei teknisten ongelmien arvuuttelua).

Aloittaja Baotian, 10.08.07 - klo:09:43

« edellinen - seuraava »

Partanen

#90
Miksi pyytää neuvoja, muttei suostu niitä vastaanottamaan? Eipä siinä mitään uutta.

Tarkoitatko, että tukivarsi on etupäästään pultilla moottorin rungossa ja takapäästään pyörän akselilla laakerilla? Se ei tue rengasta eikä siten vähennä, tai lisää tärinää. Mitä tarkoitat tärinällä? Kaikki nämä tärisee keskituella kaasutellessa, se on normaalia, ei haittaa ajoa.

Pari kuvaa saattaa helpottaa, että tiedämme puhummeko samasta asiasta. Onko mopossasi samanlainen tukivarsi, eli oikeammalta nimeltään jarrusatulan kiinnike, taikka tuki. Tässä kuvassa pakoputken takana alumiininen tanko, jossa on jarrusatula kiinni:

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/Kuva010.jpg

Mun omassa mopossa on rumpujarru takana, joten koko jarrusatulan kiinnikettä ei tietenkään ole. Eli se jarrusatulan kiinnike ei tue rengasta millään muotoa.

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/IMG_1728.jpg
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

#91
Oukkidoukki , kuvia en valitettavasti pysty tähän yhteyteen laittamaan.
Voisiko siis olla niin , että renkaan heitto johtuukin itse renkaasta?

Tuo "tärinä" on siis siis oikeammin renkaan vatkausta oikealta vasemmalle eli sivusuuntaista. Pystyheittoa ei ole havaittavissa.

Ja kyllä , renkaan kiinnitysmutteriin kiinnittyy tukivarsi laakerin välityksellä eli se on alakiinnityspiste.

Suosittelet siis renkaan vaihtoa tukivarren vaihdon tai isompien modifikaatioiden sijaan?

Mikäpäs siinä.

Poistuuko ongelma noin helposti, sepä olisikin positiivinen yllätys.
Käsitykseeni vaikutti huoltokorjaajan kommentti enkä sitä pohdiskellut yhtään tarkemmin.

Tossa Fude-kuvassa näkyvä tukivarsi on mahdollisesti periaatteessa jotain samanlaista kuin skootterissani, luulisin.

Partanen

#92
Renkaan vaihto saattaa auttaa, ja on oman turvallisuuden kannalta suositeltavaa. Pohtimasi pienempi takarengas lyhentäisi välityksiä, laskisi huppunopeutta entisestään, eikä siksi ole hyvä homma.

Nuo tärinät vaan ovat sitä luokkaa, että en usko ongelman poistuvan, vaikka jopa tasapainotuttaisi renkaan, vanteen ja jarrulevyn yhdessä. Tärinä on mielestäni niin paljon terävämpää, että on lähtöisin jostain muusta kuin renkaasta ja vanteesta. Kun tarpeeksi kovasti keskituella kaasuttelee, niin tärinähän on sitä luokkaa, että mopo liikkuu sivusuunnassa keskituen varassa. Ja pelkkä rengashan ei tärise, vaan koko moottori-/voimansiirtoyksikkö. (Vanteen heitonhan voi tarkastaa pitämällä vaikkapa puutikkua lähellä vannetta tukien sitä samalla vaikka siihen jarrusatulan kiinnikkeeseen, ja sitten rauhallisesti pyörittelee rengasta.) Eräs tärinän lähde voisi olla kytkinkello siellä variaattorissa. Se pyörii todella kovaa renkaaseen verrattuna, mutta siitä en ole löytänyt mitään merkkejä tasapainotuksesta. Toinen värinöitä aiheuttava asia voi olla variaattorin remmi. Tässä video, jossa näkyy variaattori, sekä se kovaa pyörivä kytkinkello:

http://www.youtube.com/watch?v=9TnkUIecRE4

Itse olen tuon tärinäongelman ratkaissut siten, että en kierrättele keskituella.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

#93
Enpä itsekään kierrättele koskaan keskituella, renkaan viipotus tulee esiin liikenteessä normaalissa ajamisessa. Tämä olisi varmaan kannattanut kertoa heti aluksi.  ::)

Keväällä perehdyn asiaan enemmän ja taidan lähteä aluksi liikkeelle siitä renkaiden uusimisesta.

Viime viikolla muuten sain Elokuun lopussa tilaamani neoprenehanskat, siis täältä paikalliselta korjaamolta. Hyvää kannatti odottaa.
Lyhyet neoprenehanskat muuten maksavat 9 â,¬ täällä . Ovat nyt loppu, mutta varastotäydennyksiä tekevät säännöllisesti.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 12.12.07 - klo:20:01
Viime viikolla muuten sain Elokuun lopussa tilaamani neoprenehanskat, siis täältä paikalliselta korjaamolta. Hyvää kannatti odottaa.
Lyhyet neoprenehanskat muuten maksavat 9 â,¬ täällä . Ovat nyt loppu, mutta varastotäydennyksiä tekevät säännöllisesti.
Kuinka paljon tulee ranteen päälle? Onko riittävän pitkä tyypillisen takin hihan saumaan nähden jotta ei viima pääse kolosta?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Kumpi tässä tapauksessa oli "Kiinan ihme", Hanskat, vai paikallinen korjaamo?  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 13.12.07 - klo:10:45
Kumpi tässä tapauksessa oli "Kiinan ihme", Hanskat, vai paikallinen korjaamo?  ;D

Riippuu varmaan siitä kummat tulee suoraan kiinasta.... ;D ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Baotian

#97
Hanskat ovat kiinalaisvalmisteiset.  ;D Scott Motorsportgloves #0836 http://www.scottusa.com/ . Peittävät ranteen Ja kiristämällä saa ne ranteen kohdalta ihonmyötäisiksi. Nämä siis laitetaan hihan alle.
Materiaali:
55% Tekonahkaa
40 % Neoprene
3% PVC
2 % TPR (?)

Noin 5 cm tulee ranteen päälle.

kuva

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 15.12.07 - klo:18:26
Noin 5 cm tulee ranteen päälle.

kuva
Ihan ok näköiset hanskat ja varmastikkin toimivat. Noissa voisi olla tunto parempi, kuin nykyisissä "kelkkahanskoissa".
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Make

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 12.11.07 - klo:15:19
Voisiko siis olla niin , että renkaan heitto johtuukin itse renkaasta?

Annan ääneni renkaan vaihdolle. Osta joku "merkki rengas" ja tärinät pysyvät inhimillisellä tasolla. Tosin keskituella kaasutellessa tärinää pitää ollakin (vrt esim autonmoottoria, jota kaasutellaan paikallaan. Usein koko auto tärisee kun kierroksia on riittävästi...) ja usein mopo meinaa lähteä kaasu pohjassa tärisemään keskituella johonkin suuntaan. Tämähän ei ole ongelma kun ei kaasuttele keskituella :)

Itselläni on myös keewayssä ominaisuus, että jos päästän kädet irti ohjaustangosta ajon aikana (ihan kokeilumielessä) alkaa tanko täristä niin että muutamassa sekunnissa mennään metsään, jos tankoon ei tartu uudelleen kiinni. Heittoa siis on ja olen paikallistanut heiton mm. takarenkaaseen. Kun mopo on keskituella ja tutkailee takarengasta on siinä heittoa "tikulla sivusta mitaten" noin 0.5cm. Vanne on ok. Ajossa tämä ei kuitenkaan juuri tunnu, poislukien jokin tietty nopeus. Laakereillehan tämä ei hyvää tee, mutta pianhan takarengas onkin vaihtokunnossa.

Eli yksinkertaisesti sanottuna. Osta uusi takarengas hinnaston keskivälin yläpuolelta.


Baotian

Kiitos rengasvinkistä Make.  Keväällä skootterin taas päätyessä liikenteeseen on siinä alla uudet renkaat . Toivotaan , että yksi murhe on siten ratkaistu.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 17.12.07 - klo:11:51
Kiitos rengasvinkistä Make.  Keväällä skootterin taas päätyessä liikenteeseen on siinä alla uudet renkaat . Toivotaan , että yksi murhe on siten ratkaistu.


Ennen muinoin autopuolella vielä ollessani ja rengastöitä tehdessäni, tuli tasapainoitusvaiheessa joskus pystyheittoa ilmi. Asian korjaamiseksi auttoi joskus sellainen konsti, kuin pyöräyttäminen vanteella rengasta vähintään puoli kierrosta. Sivusuuntainen heitto onkin sitten asia erikseen.. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Baotian

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 17.12.07 - klo:08:09
Ihan ok näköiset hanskat ja varmastikkin toimivat. Noissa voisi olla tunto parempi, kuin nykyisissä "kelkkahanskoissa".

Niin ja itse asiassa korjaamo hoitaa myös moottorikelkkoja eli nämä olivat siellä " kelkkahanskojen" statuksella. ;D
Oikeasti nämä sopivat ajohanskoiksi kaikkeen mahdolliseen.

Pommi

Onko näille enää muuta tehtävissä jos haluaa saada kulkemaan kovempaa / kiihtymään paremmin, eli

- Varin rullat vaihtaa
- Jäykempi varin jousi (kannattaako tehdä?)
- Ohittaa/katkaista elektroninen rajoitin
- Poistaa kaasarin tappi
- Ostaa powerfilter,suurempia suuttimia, avata vakiopakoputkea ja poistaa mahdolliset kurit, poistaa / tukkia pakokaasujen kierrätysletku..
- Ostaa mahdollisesti 60cc , 70cc , 80cc, tai virivaria
- Ostaa uutta ngk -tulppaa (mitään vaikutusta tehojen kannalta?)
- Ostaa uutta varin hihnaa

Ja moponahan toimii BT49qt-12.

Enkä tarvitse sitten tälläsia viestejä kuten:''Mopo saa kulkea 45 km/h'' tai ''omalla vastuulla teet''. Tottakai
mopon viritys tehdään omalla vastuulla?!

OH2KV

#104
Totta kai on paljon muutakin tehtävissä. 80-luvulla noista toimista ei rangaistu yhtä kovin kuin tänäpäivänä.

En näe järkeä hankkia moottoripyöräveroja, vakuutusmaksuja ja uudelleenkatsastamisen hintaa sille, että saat kiinalaisen menemään yli 70 km/h.

Mä en ainakaan maksa pentujeni virittelyistä aiheutuneita kuluja, istukoot linnassa, jos sinne joutuvat. Täälläkin suita vähemmän ruokittavana.

Niin mä olen pennuille sanonut, ja niin tulee olemaan, jos noin käy. Eli todellakin, omalla vastuulla toimivat.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J