Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

Rific

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.01.16 - klo:20:00
Kiinalaiseen 4T kannattaa ostaa moottori kokonaisena. Saa vastinetta rahalle ja välttää harjoittelumokat korjausyrityksissä. Vanhan koneen_ voi myydä ja vähentää niin kustannuksia. Ajomääristä riippuen joka tai joka toinen vuosi. Hyvin kokeneenkin on vaikea päästä koneen oikuista perille, siis oikeasti.

Jos tämä tosiaan pitää paikkaansa niin unohdetaan kiinalaiset. Mitä suht luotettavia 4-tahteja kannattaa silmäillä käytettynä?

Jkarha

En tiedä mitä porukat noiden kiinalaistensa kanssa on tehneet, mutta kyllä ne toimii ja on luotettavia jos jättää omat liialliset viritykset tekemättä.
Kaksi kiinalaista ollut itsellä eikä todellakaan tarvinnut mitään vaihtokoneita hankkia.






Vespa LX50 4T4V 2013

-Zone-

#1382
Lainaus käyttäjältä: Jkarha - 14.01.16 - klo:22:19
ja on luotettavia jos jättää omat liialliset viritykset tekemättä
Mulla aikalailla päinvastaiset kokemukset tämän yli 10 vuoden aikana. Miltei joka kohtaa on pitänyt itse parantaa. Tästä nykyisestä hajosi kone noin 6000km ajettuna. Öljynvaihtoja lukuunottamatta tehtaan jäljiltä siis koko vehje. Oli öljypumpun rattaan hammaskosketus huono kampiakseliin. Olisko ollut pekpel tai sitten joku muu jolla hajosi myös näin öljypumpun ratas. Jollain kuitenkin hajosi samalla tavoin siis myös. Ajoi muutaman pytynkin piloille, ennen kuin huomasi mistä johtuu.

Tuo öljypumpun huono hammaskosketus johtuu pieleen koneistetuista öljypumpun akselista, joilla ratas tulee liian ulos. Öljypumppua vaihtaessa kannattaa siis olla tarkkana, mutta omassa tapauksessa siitäkään ei ollut apua kun oli sekundapumppu siis jo alkujaankin.


Hihnoja menee helposti jos takavari ei ole kunnossa. Takertelukin riittää. Lyhin hihnakesto itsellä on ollut 201km. Silloinkin syynä oli takavariaattori joka kaipasi putsausta ja uudelleenrasvausta. Jollain hajosi hihna jo 58km kohdalla. Variaattori näissä  tuppaa käymään melkoisen lämpöisenä kesähelteillä. Orkkisjäähdytys on riittämätön. Sähköviat on itsellä olleet melko vähäisiä, mutta kylän poikien mopoja korjatessa on tullut huomattua, että sähköviat on erittäin yleisiä. Kasarit on toinen surkeus. Joidenkin CVK yksilöiden kohdalla on vaan todettava, että niitä ei vaan saa tyydyttävästi pelaan. Liikennevalosammumiset on ehkä ärsyttävimpiä oireita. Eteenkin jos siitä uudelleen käyntiin saaminen edellyttää jalalle nostoa ja polkemista. (Tämä on nimenomaan monen tehtaanjäljiltä olevan värkin oire. Osasta se poistuu kaasarin uudelleensäädöllä osasta ei millään ilman kaasarin vaihtoa)

E: Hyviäkin yksilöitä siis näitä toki on, mutta huomattavana vähemmistönä.

openflow

Peugeot kisbee. Ongelma on se, että 500€:n käytetty 4t-mopo voi olla selkeästi huonompi kun NGR-skootterisi. Vaihtoehtona jos haluat kokeilla vähä savuisia 2t-öljyjä kuten Motorex Forza 2T.

Kiinalaisilla on suuret laatuvaihtelut ja tuurista on kiinni minkälaisen yksilön sattuu saamaan. Kiinalaisten luotettavuuteen voi tutustua tämän foorumin kiinalaisosiota. Laatu on todella kirjavaa.

Coastside

Kiinalaisissa on laadunvalvonta, mutta ossat luokitellaan eri hintakatekorioihin ja hunoimmat menevät halpoihin konttitilauslaitteisiin. Paremmat menevät merkkivaraosiksi ja niihin parempiin. Priimalaatu myydään moottoreina.

Se olin minä jolta hihna meni 58 km jälkeen. Alkuun meni hihnoja ennenkuin vaihdoin takavarin. Sähkövikoja on ollut paljon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Tuota, ei se sian ostaminen säkissä paljoa auta, eli kun ostaa koko moottorin, niin siinä on ne palikat kiinni mitä on, markkinoilla on kumminkin mm. parempia variaattoreita, hihnoja jne. ettei välttämättä tarvitse siihen huonoon tyytyä. Eikös Coastsidelläkin ollut ensimmäinen uusi kone susi jo syntyessään mallia?

Tietty sekin vaikuttaa, jos ostaa vain sitä halvinta, niin se on ihan tuurissaan mitä tulee.

Edelleen on näkemättä kohtuuhintainen 12" renkaalla varustettu pitkä moottori, jota olisi jopa saatavana jostain verkkokaupasta jonkinlaisella takuulla.


Takavareissakin on niin, että täysin samasta paikasta ostettu kaksi versiota, toinen voi olla käyttökelvoton, toinen jotenkin kelvollinen, uudessa skootterissa voi olla myös aivan mitä tahansa. Sitten kun pistää rahaa tiskiin vähän enemmän niin saa vähän laadukkaamman, vähän enemmän on noin tuplasti tai jopa kolminkertaisesti siihen halpaan nähden.

Miksi ei sitten ostaisi laadukkaamman merkin skodea jo valmiiksi? Tietty voihan sitä harrastaa kaikenlaista.

Onhan siinä uudessa kiinaskodessa sitten yksi puoli, jos sillä ajaa vain sen takuuajan, niin ehkä se siinä vielä jotenkin menettelee, myydessä siitä saa vielä pari satkua ja sitten voi ostaa uuden, saman se maksaa kuin vanhaan osien ostelu, mutta sentään huoltofirmassa vaihtavat ne ennen aikojaan hajonneet osat ja korjaavat ne viat.

Käytetty kiinanskode on kyllä sitten yleensä sellainen jolla on vaan ajettu ja kun on rempan tarvetta tullut, niin kiertoon ja seuraava omistaja saa pistää vähintään satkun, todennäköisesti parikin osiin jos itse tekee työt, jos käytetty skode sitten maksaa kolmekin sataa, niin sitten tulee jo lähelle hinnat alkaen uusien kiinanskodejen hintoja.

Tietty jos on isompikoneisia niin asiat on vähän toisin, muttei noissa paljoa järkeä ole, mullakin ihan mielenkiinnosta ja harrastuksen ilosta tuo kiinanskode on.

Virityksien vaikutuksia kestoon tunnutaan usein liioittelevan, karmean hyvää tuuria pitää olla jos pääsee yli 4000km ilman jonkin sorttista korjailua.

Jos mikään muu ei hajoa, niin ampiainen kopsauttaa jonkin paperia heikomman katteen rikki. Housun lahje kerran tallissa repäisi palan skootterin katteesta pois noin esimerkkinä siitä millaista muovia nuo ovat.

Ruuvit ei pysy kiinni, ruuvien kierteet muoveista antautuu, pikakiinnikkeet hajoilee ihan omia aikojaankin.

Sitten vielä tuo Kiinanskootterin jousitus, meneehän se tasaisella tiellä, etupääkin joustaa kyllä jarrutuksissa, mutta ei tuota jousitusta voi mitenkään kehua, vakiona mun Speedissä takapää oli niin löysä, että jokaisessa töyssyssä pohjasi, piti siihenkin virittää Zonerin iskari taakse, etupää on tavattoman rento jarrutuksissa ja kaikki töyssyt tulee läpi kun ei se muutoin jousta mitään, paitsi jos nojaa reilusti eteen.

Noista kaasareista myös samoja kokemuksia kuin muillakin, ne vaan menee jotenkin sellaiseksi tai jopa alkujaankin ovat, etteivät vaan mitenkään pelaa vaikka kuinka tarkasti tekee säädöt. Mullakin CVK kaasarilla sammui aina jos liian nopeasti päästi kaasusta, uusi kaasari ja ei mitään ongelmia tuon suhteen.

Laakerit on sitten yksi hauska osa, tuurista kiinni, joskus ovat sellaista tekoa ettei montaa tuhatta pääse, kun saa vaihtaa, kampura, nokka, perän laakerit sellaista pehmeää ainetta osa ollut.

Ei noi kiinanskodet nyt pelkkää kakkaa ole, mutta ei tule pettymyksiä kun asennoituu siten, että ne on aihoita ja harrastusprojekteja, kun sellaisia vaikuttavat olevan mitä nyt tässä muiden kiinalaisia korjannut ja tuota omaakin, vielä sellaista viatonta kiinalaista mopoa ei ole näkynyt.

Varovaisessa aikuisen käytössä muutama kilsa kerrallaan enimmillään ehkä saattavat kestää vähän aikaa, kuten mulla ollut kaupalla käyntivälineenä, ei se tuossa ajossa kerkeä keksimään kovin paljon uusia temppuja, minkä nyt sähkövikoja (valot katoaa kun ajaa töyssyyn tai kääntyy) ja oli tuossa hankitussa uudessa kaasarissa tyhjennysproppu rikki jo tehtaalta lähtiessään, mutta ne on nyt pientä ja kuuluu asiaan?

Muutoin ei olekkaan ollut isompia, täydellisen konerempan jälkeen ajettukin melkein 300km. kyllä siitä jo 1000km tienoilla joku paikka taas antautuu.

Coastside

Mitähän koitit sanoa? Jos et vielä ole tajunnut että kun painat tilausnamikkaa ostat sian säkissä. Siis niitä loputtomia osatilauksia joita kiinalaisen ropaaja tekee. Noiden koneiden tehtaita on kymmeniä ja toleranssit on suuret. On arpomista mikä yhdistelmä toimii. Kun ostaa koko moottorin, on varmempaa että ne sopii yhteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

#1387
Eikös Kisbeessä ole kone suoraan Baotianeista ym kiinan romuista? Yamaha Neo's 4 on kyllä pirun luotettava värkki! Meillä ollut liki uudesta asti (2500km-->) nyt mittarissa taitaa seisoa lähemmäs 25tkm. Eipä siinä oikeastaan MITÄÄN ylimääräistä vikaa ole ollut. Perus huollot kun tekee, niin pääsee jo pitkälle. Nopeusmittarin sensori on pari kertaa mennyt, mutta se on pientä. Uskaltaa huoletta ajaa ainakin reilu 200km päivämatkoja. Käytiin viime kesänä veljen kanssa Hyvinkää-Lappeenranta ja takaisin mopoilla. Mulla Vivacity ja veljellä tuo Neos alla. Kummassakaan ei ollut valittamista. Vivacityn nelitahtiversion kone taitaa olla samaa alkuperää, kun Baotianin kone.

Naapuri oli myös tuolla pitkällä matkalla mukana Baotianilla. Sekin kesti kyllä yllättävän hyvin, ei jättänyt kertaakaan tielle koko matkan aikana. Siinäkin reilu 10 000 mittarissa. Taitaa olla maanantaikappale kun on pelannut niin hyvin   :D
E: Liekö hyvää tuuria vai mitä?  Seuraavana päivänä kun oltiin kotiuduttu reissulta, Baotianista lähti liikenneympyrässä imukaulasta bensahanan alipaineletku irti ja sammui siihen tietty. Se kun oltiin korjattu niin kaasuvaijerihan siitä napsahti poikki  ;D

pera8x

neossin 4 tahtari on kyllä omien kokemuksien mukaan ihan kestävän tuntuinen peli. on niitäkin joutunut korjaamaan, mutta aika vähän. tuo mittarin anturi on ihan tyyppivika. en muista oliko tässä mallissa juurikin sellanen, että sen johto lytistyy kääntymis stopparin väliin ja lakkaa toimimasta, vai hajoiliko niitä ihan muuten vaan. jossain oli polttoainepumppu vikaa. loput on olleet sellasia, että "omia mokia". vettä tankissa, tai jotain muuta ylimäärästä tauhkaa. yhdessä oli venttiilin välissä jotain alumiini hippusia, se jäi mysteeriksi, että mistä ovat peräsin.

itte en pysty kiinanihmeistä sanomaan kauheesti mitään totuutta kestävyydestä, kun omat pelit on kaikki olleet enemmän, tai vähemmän viritettyjä. noi omat mopot ainakin laukeilee millon mistäkin, mutta se on tavallaan ihan ymmärrettävää, kun on kyseessä kiinalainen mopo ja sitä vielä viritetään.

jos pitää koneesta huolen, eikä virittele, niin uskoisin, että sillä saattaisi hoitaa ihan perus ajelutkin ilman sen suurempia vaivoja. pääasia, että tekee huollot tarpeeksi tiuhaan ja ihan ensimmäiseksi pistää epäkurantit osat vaihtoon. esim. polttoaineletkut, kaasutin ja alipainepensahana saattaa temppuilla. CDI pokseja ja alakäämejä noista hajoilee selkeesti tiuhempaan, kun jaappanialaisista laitteista. kiksi on jossain määrin susi jo syntyessään, kulutus tavaraa varsinkin isompien pyttyjen kanssa. itse perusmoottorit tuntuu olevan ihan kestäviäkin, mutta kaikki siihen ympärille rakennettu on heikkolaatuista. noi systeemit kuntoon, niin kyllä se moottori muuten kestää melko pitkälle.

jos oikein luotettavan kinukin haluaa, niin kyllä siihen saa vaihtaa melkein jokaisen osan moottorin ympärille. japanilaisella, tai miks ei muullakin merkkiskootterilla, niin ei lähtökohtasesti tartte kun ajaa, tankata ja käyttää huollossa ajallaan. huollon ukot sitten kattelee missä kunnossa variaattorinremmi, jarrut, renkaat yms on ja vaihtelee ne öljyt ja suodattimet ja tekee tarvittavat säädöt ja voitelut. kiinalaisella ei pääse ihan yhtä helpolla. eikä uudetkaan kiinalaiset osat oikein aina vakuuta. mullakin yks motorpowerista ostettu remmi kesti todella vähän aikaa. jotain kuukauden, eikä tolla nyt ajoa ole tullut ihan mahdottomasti. vertailun vuoksi, niin edellinen remmi kesti jotain vuoden.

jos joku välimalli hyvän ja huonon välistä pitäisi valkata, niin oisko kymco sitten sitä huonoimpien parasta laatua? kiinalainen tai korealaine, tai mikä lie taiwanilainen sekin on, mutta sellanen mielikuva, että olisi edes jonkun verran parempi, kun aito kinukki.

Palosella

Juu, anturi on tyyppivika. Siellä on jotain metalli/muoviseosta se "pyörijä" jota vanne pyörittää ja se joku anturi mittaa kierrokset siitä. Siitä pyörijästä menee väkäset poikki, jotka kautta vanne pyörittää sitä. Yhdessä oli johto poikki. Omasta olen sen pari kertaa korjannut. Kahteen muuhunkin olen korjannut sen, toisessa johto poikki ja kolmannessa se väkänen oli murtunut sieltä. Meillä ei ole edes venttiilivälyksiä tarvinnut säätää koskaan. En ole kuullut kenelläkään olevan bensapumpuissa mitään ongelmaa noissa. Mahdollista tietysti.

Itellä ollut muutama kinuski, eikä enempää kyllä tule. Kaikki olleet enemmän tai vähemmän epäluotettavia. Viimeisin Baotian toimi kyllä tosi hyvin (juuri tuolla naapurilla nykyään). Mielummin otan 50 000 ajetun merkkimopon kun uuden Kiinalaisen.

Rific

#1390
Lainaus käyttäjältä: openflow - 14.01.16 - klo:22:45
Peugeot kisbee. Ongelma on se, että 500€:n käytetty 4t-mopo voi olla selkeästi huonompi kun NGR-skootterisi. Vaihtoehtona jos haluat kokeilla vähä savuisia 2t-öljyjä kuten Motorex Forza 2T.

Kiinalaisilla on suuret laatuvaihtelut ja tuurista on kiinni minkälaisen yksilön sattuu saamaan. Kiinalaisten luotettavuuteen voi tutustua tämän foorumin kiinalaisosiota. Laatu on todella kirjavaa.

NRG alkaa vaan olemaan lopussa, koneelle täytyisi tehdä totaalinen rebuild, en yksinkertaisesti viitsi alkaa moiseen, vaikka työkalut ja peukalo joka ei ole keskellä kämmentä löytyykin. Uskon että 4-tahtisen kanssa toimeen tulen, venttiilien säädöt yms. "normaalit" huollot kyllä onnistuu, eikä temppuilevat sähkötkään tuota ongelmia. Sym Orbittia olen myös hieman vilkuillut sillä silmällä, onko raadilla tuosta tai ylipäätään symin tekeleistä kokemuksia?

konenikkari

#1391
Lainaus käyttäjältä: Rific - 15.01.16 - klo:13:21
Lainaus käyttäjältä: openflow - 14.01.16 - klo:22:45
Peugeot kisbee. Ongelma on se, että 500€:n käytetty 4t-mopo voi olla selkeästi huonompi kun NGR-skootterisi. Vaihtoehtona jos haluat kokeilla vähä savuisia 2t-öljyjä kuten Motorex Forza 2T.

Kiinalaisilla on suuret laatuvaihtelut ja tuurista on kiinni minkälaisen yksilön sattuu saamaan. Kiinalaisten luotettavuuteen voi tutustua tämän foorumin kiinalaisosiota. Laatu on todella kirjavaa.

NRG alkaa vaan olemaan lopussa, koneelle täytyisi tehdä totaalinen rebuild, en yksinkertaisesti viitsi alkaa moiseen, vaikka työkalut ja peukalo joka ei ole keskellä kämmentä löytyykin. Uskon että 4-tahtisen kanssa toimeen tulen, venttiilien säädöt yms. "normaalit" huollot kyllä onnistuu, eikä temppuilevat sähkötkään tuota ongelmia. Sym Orbittia olen myös hieman vilkuillut sillä silmällä, onko raadilla tuosta tai ylipäätään symin tekeleistä kokemuksia?

Kannattaa "kuleksia jouten tarkkailemassa tilannetta"  ::)
Saattaa olla että joku olisi halukas vaihtamaan tuon NRG:n johonkkis uudehkoon  nelariin  ::)
Siinä NRG:ssä kun on sitä potentiaalia, joka noista nelareista puuttuu.
Mutta jos esim uskonto tai hyvät tavat kieltää haisevalla mopolla ajamisen, ei mahda mitään.

Ehkä tässä vaiheessa olisi hyvä erotella, minkä, käytetyn tai uuden, ostaisi.
Ja syytä on myös pohtia, mistä tai keneltä, sen ostoksensa tekee.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Rific - 15.01.16 - klo:13:21
Sym Orbittia olen myös hieman vilkuillut sillä silmällä, onko raadilla tuosta tai ylipäätään symin tekeleistä kokemuksia?
Taitaa olla kaikissa 4T symeissä surullisenkuuluisa kiinan 139QMA moottori. Peugeotin v-click on sekin kaikilta muiltakin osiltaan tismalleen samaa mitä saa ostaa baotian tai monella muullakin kiinan nimellä. Siinä on vain pösön tarrat ja hinta eri kuin kiina-nimellä myytävissä. Sama homma siis kuin helkama ja solifer nykyään.

Jos laatumerkin 4T koneen haluaa, vaihtoehdot on melko vähissä.

Coastside

Kymco nelari on sukua kiinanihmeelle mutta paremmin tehty. Mekaanisista vioista ei mainittavasti ole täällä ollut kyselyjä. Monet osat ovat vaihtokelpoisia. Filly oli peruskiinalaisen malli. Fillyä en täällä muista olleen yhtään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Rific

#1394
Eäh, nelitahdin haluaa hän. Työmatkana ~30km päivässä, riittää että sen taittaa nätteinä kesäpäivinä + huviajelut silloin tällöin. Auto kun on pääasiallinen kulkuväline, mopoilu on vain harrastus. Täytyykö tosiaan nokka kääntää kohti 2-tahtisia. Ehkä sitten mielummin vähän ajettu 2-tahti.. Mielestäni niissäkin omat ongelmansa vs 4-tahti;  mäntä kuluu nopeammin + kampuran laakerit (omassa ~20tkm ja laakerit sökönä), karsta, haju joka tarttuu vaatteisiin, ehkä pieni epävarmuus tuorevoitelupumpusta jne. Ehkä jos jostain löytyy pienillä kilsoilla 2-tahti budjettiin niin voisi harkita. Liikkeestä ensisijaisesti noita katsellut, toki yksityiseltäkin voin ostaa mutta silloin kyllä vaadin saada raottaa varikoppaa että tunnustelen kampuran petilaakerien kunnon, se virhe kun tuli viime hankinnassa tehtyä että jätin katsomatta, kun oireita / ääntä moisesta ei ollut. Täälläkin asiaa puitiin, kesti sen ~800km kunnes leipoi. Nelari olisi kova sana, mutta aika paska maku jäänyt tuosta 139QMA koneesta käyttäjien kokemusten perusteella..