Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Korjaus/huolto-ohjeita

Aloittaja Coastside, 26.07.08 - klo:14:44

« edellinen - seuraava »

Coastside

Ajattelin avata ohjeteemaketjun johon voi postata omiaan tai muiden julkaisemia selkeitä ohjeita.

Korjaushankkeen perusteet voivat olla vesiselvät ja vain työn suorituksen haasteet selvinä edessä. Materiaalit ja työmenetelmä voi olla vieraita ja oikeiden valintojen teko hakusessa. Juuri tähän malliksi tehty tai selitetty hanke auttaa.

Kuvallinen info voi olla suurikin apu tai välttämätön osa, joten hyvälaatuisia kuvia mukaan jos mahdollista. Jopa Paint ohjelmalla voi piirtää havaintokuvaa. Minkä tahansa näytöllä näkyvän saa Ctrl+Alt+Print Scrn ja paintin kautta kuvapalvelun linkiksi. Palstalla on rajoituksia kuvien tuontiin.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

http://www.webbikeworld.com/motorcycle-wheels/spoke-wheels/

Pinnapyörien korjausopas
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#1
139QM koneesta voi kadota puristukset. Toki muissakin nelareissa mutta olen törmännyt tuohon vain  tuossa. Syy on karsta joka irrotessaan menee venttiilin väliin. Kahdella esiintymiskerralla se ilmeni kylmässä moottorissa.

Aiemmalla kerralla avasin koneen turhaan, vain todetakseni sen. Nyt jatkoin startilla pyörittelyä kunnes alkoi pyöriä puolittain omin avuin ja lopulta itsenäisesti. Käytin kuumaksi ja poistin ilmansuodattimen, jotta sain suihkutettua sumuttimella vettä sisään, kun kone kävi kovilla kierroksilla. Pari desiä vettä sisään ja kovavauhtinen koeajo osoitti tehon olevan entisellään.

Idea on se että vesi irroittaa karstan, joka poistuu pakoputken kautta. Sen voi todeta asettamalla kangaspussin pakoputken päähän, johon karsta jää. Autolla saman toteaa myös hallin lattian peittävistä karstan murusista, mutta mopossa sellaista läpivirtausta ei juuri saa.

Jos venttiilin välissä on jotain, on välys tavallista suurempi. Se mittaamalla voi vika paikantua siihen.

Keino on vanha automiesten temppu ajoilta jolloin öljyn ja polttoaineen heikko laatu teetti samaa vikaa hyvinkin usein.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Eikö se kone mee hajalle, jos sinne vettä suihkii?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Kaipa se tehdään varovasti suihkimalla, vähän kerrallaan.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

#4
Liika vesi sammuttaa moottorin ja varsinkin auton kaasariin kaadettu desi vettä meinaa sammuttaa sen. Sumuttimella en saanut mopossa samaa aikaan, vaan se tuntui jopa kiihtyvän vedestä. Parempi reitti vedelle olisi imuputkeen liitetty letku, johon on  valmis liitinkin. Sillä saa sinne tujun kerta-annoksen, jolla on tehoa. Vesi imeytyy karstaan ja kun palotapahtuma kuumentaa sen höyryksi, se räjäyttää karstan palasiksi, jotka lentävät ulos.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juha

En ole aivan varma, mutta mitä isäni on paljon puhunut veden suihkuttamista seoksen joukkoon, niin se nostaa bensiinin oktaani lukua. Ennen turboja tätä käsittääkseni käytettiin ralliautoissa lisätehon saamiseksi.

Coastside

#6
Sillä on pitkä historia. Lentokoneissa vesi/alkoholiseosta on käytetty tehonlisäykseen. Samoin kilpa-autoissa, joihin nykyäänkin tehdään kittejä.

http://koti.mbnet.fi/parkatti/vesiruiskutus.php

Pelkkä vesi parantaa palamista tasaamalla lämpötilaa ja höyrystyessään laajenee ja laskee lämpötilaa. Se toimii siis oktaanin lisääjänä.

Sillä on myös tuo puhdistava vaikutus.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tomba

Ei ehkä mitään tieteellistä taustaa, mut joskus suositeltiin suihkuttamaan vissyä puhtaan veden sijasta ::) ::) Se suola tekee vissiin jotain :-\
Baotian BT50QT-9 -04 ja Volvo S60 2.5T

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.11.08 - klo:14:57
... Samoin kilpa-autoissa, joihin nykyäänkin tehdään kittejä.


Sillä on myös tuo puhdistava vaikutus.
[OT] Noista kilpa-autojen kiteistä, sedän kaveripiiri koostuu myös autoharrastajista ja yksi hänen kavereistaan omistaa aika tehokkaan turbo-saabin. Muuten vakio paitsi turbo, välijäähdytin, ja muita tarvittavia osia on vaihdettu isommiksi. Tehoa lisää hakiessaan osti myös tuommoisen vesisuihkukitin, eteen lukot ja lisää parempia osia koneeseen. Sanoi kitin parantavan jäähdytystehoa ja lisäävän kulkua. Nykyään sutii lukoillakin ja päihittää monet AMG mersut kiihtyvyydessä ja ohituskiihtyvyydessä satasen vauhdista. [OT]
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Muovien hitsauksesta
Kuumassa pehmeneviä muoveja voi hitsata sulattamalla kuumalla kolvinterällä tai kuumailmapuhaltimella, jossa on kapea suutin. Samalla on hyvä lisätä muovia ohuena nauhana. Palavaa muovia voi tiputella pisaroina muovin pintaan.

Asia tuli minulle ajankohtaiseksi kun lukko unohtui takapyörään ja kopautti ilmanputsarin irti ja säröille. Kiinnikkeet meni ja ilmavuotoja tuli.

Otin kolvin ja sulattelin halkeamat ensin syvältä ja lopuksi siloittelin jäljen sillä sivellen.

Kiinnityskorvakkeet korvasin raudalla, jonka pulttasin koteloon kiinni. Raudassa on hahlo jolla sain säätövaraa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Ja muovihitsauksessahan tulisi käyttää aina sitä samaa muovia, johon itse työstöäkin tekee. Kannattaa myös käyttää hyviä hengityssuojaimia, sillä tuo muovin katku liuottaa varmasti myös aivosoluja tehokkaasti.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#11
Saman muovin löytyminen on miltei mahdotonta jo siksi ettei valmistaja ole jätemuovisotkusta tehtyyn putsariin sitä ole merkinnyt. Yksi keino on käyttää vaikka putken päässä olevaa tulppaa ja korvata se jollain muulla.

Sulatin tölkissä liedellä muovia ja siirsin sen puulastalla hyvin puhdistettuun alustaan jota toholla pehmensin. Tuin kotelon muotoon pellinpalalla ja puutikulla tukien sen vastapäiseen pintaan. Samalla aukkoon tuli valumuotti. Lisäsin ainevahvuutta siihen mihin se sopi.

Sulateliima, ainakin sopivin lujitemateriaalein on varsin hyvä paikka-aine muoviosiin. Sen kuumuus sulattaa liitospinnan, joka kannattaa karhentaa ensin. Joihinkin osiin, kuten ilmanputsari, käy lisävahvikkeet sisäpuolelle ja taka-ala-sivulle. Niitä voi niitata, ruuvata tai liimata. Paikan voi tyylitellä sen näköiseksi että se olisi koriste.

Edit.
Tuo paikkaus ei toiminut kauaa vaan halkeili, joten ostin toisen kotelon.

Kuumaliima ja ruuvatut peltivahvikkeet toimivat hyvinkin yhdessä käytettynä. Toinen tiivistää ja toinen sitoo ja lujittaa.

Teräksinen (ilmastointiputkien) asennusnauhakin on on monikäyttöistä. Reijitetty koko pituudeltaan ja sinkitynä ei ruostu. Sommitellen sen saa näytämään tarkoitetulta osalta. Katteiden paikkailuunkin se käy kun asentaa sen sisäpuolelle. Ulkopintaan tulevat niitinkannat voi upottaa ja tasoitteella peittää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Hyvä olla semmoinenkin. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Letkujen suhteen voisi menetellä niin että merkkaa niitä eri värisin teipein tai nippusiten tai maalilla, sekä letku ja paikka mihin se kuuluu. Merkintä auttaa huomaamaan jos väriä on väärässä paikassa eli letku on unohtunut kiinnittää. Myös siihen mihin yleensä se kuuluu panna.

Lopputsekkaus aina kirkkaassa valossa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Öljyn käytöstä on epätietoisuutta, varsinkin variaattorin yhdeydessä, jossa sitä ei saa olla variaattorissa, kuin vain taka-akselissa, mutta käynnistimien osissa kuuluu olla. Yleensäkkin kun kaksi metallia koskettaa, kuuluu väliin öljy tai rasva.

1. Bendix on hyvä olla kevyesti voideltu. Tavis moottoriöljy ei siinä pysy, vaan karkaa vaikkapa keskipakoisvoiman vuoksi. Vaseliinin ja peräöljyn seos on sitkeämpää.
Bendixiä ei tarvitse purkaa, sen voitelemiseksi, vaan sen voi kiertää auki ja voidella tikulla, kun se ensin on pesty liasta puhtaaksi jollain liottimella. Bensa on pesuaineena tehokas mutta haisee ja on vaarallinenkin.
Liian öljyn saa pois niinkin että jättää osan valumaan tunneiksi.

2. Takavarissa kuuluu olla akselilla 200 astetta kestävää vaseliinia. Hyvissä valmisteissa se mainitaan.

3. Rasvaamisen tarvetta vähentää kumipurun pesu varikopasta. Sen tiiviste kestää irroitella kun se liimataan kooppaan ja vastapuoli käsitellään vaseliinilla. Irroituksessa kopautus varmistaa ettei tiiviste tartu lohkoon ja repeä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04