Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

4t-kaasarin säätö 70cc sylinterille ynnä muuta...

Aloittaja kkossc2, 05.06.18 - klo:18:47

« edellinen - seuraava »

kkossc2

Tervehdys Konenikkari ynnä muut vanhat konkarit!

Palaanpa taas foorumille, tällä kertaa Kymco Agility -06 kanssa.

Tulipa siis ostettua tuollainen kulkine. Ajettu jotain 15tkm, joten sylinteri ja mäntä menivät vaihtoon. Nyt paikalla 72 kuutioinen "voimanpesä"  ;D

Nyt muuten toimii, mutta kaasaria en oikein saa kunnon säätöihin. Alkuperäinen pääsuutinhan tuossa oli kokoa 80, myös 85 toimi mainiosti. Nyt suuremman sylinterin myötä laitoin 92 kokoa olevan. Kulkee hyvin noin puoleen kaasuun asti, mutta sitten alkaa jotenkin "jumitella" eikä kaasun lisäyksestä ole hyötyä. Samoin nopeat kaasukahvan liikkeet saavat aikaan "nikotuksen".

Tämähän viittaisi ehkä liian suureen suuttimeen, mutta tulppa ei ole lainkaan nokinen, ei edes "kahvinruskea". Selvästi valkoinen eli liian laiha seosko? Nuo ei oikein käy yhteen :-\ Tulppa on lämpöarvoltaan 7. Olisiko 8 parempi?

Silmämääräisellä tarkastuksella eikä starttipilotin suihkuttelulla tuntunut ilmavuotoja löytyvän.

Saattaa olla aika laaja kysymys, mutta mites tästä alan kaasaria säätelemään?

Toinen asia. Tuo vakio pakoputken alkukäyrä on suorastaan naurettava mehupilli, minusta.  Onko 72 kuutioiseen mitään myönteistä vaikutusta odotettavissa, jos siihen rakentelisi suuremmasta putkesta alkukäyrän ja kuitenkin äänenvaimentajan pitää alkuperäisenä? Sitä ei viitsisi rikkoa.

Kone on muuten vakio, paitsi laitoin rajoittamattoman variholkin. Kaasari 18.5mm, sekin alkuperäinen.

Lisäys: Myös käynnistyminen on hiukan nihkeää. 2-3 starttausta tarvitaan, sitten tyhjäkäynnilläkin käy hyvin.

Lisäys 2: Venttiilit säädin 0,1mm välykselle.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kkossc2

Juu, rajoitettu boksi on. Tietääkseni se kuitenkin rajoittaa 8000 kierrokseen. Nyt ottaa sillä "puolella kaasulla" n.7200, ei enempää edes alamäkeen. Ja tuo tulpan valkoisuus... :-\

purgiaali


kkossc2

Tuollaista voisi harkita myöhemmin, jos muu ei auta. Itsekin ajattelin neulaa säätää, mutta eihän se todellakaan ole säädettävä. Kumma juttu.

vanadoo

Bensapulaltahan tuo vaikuttaisi?
Jos alkuperäinen ilmansuodatin, alkaisin tarkistelemaan haukkaako se jostakin suodattimen jälkeen liikaa ilmaa.
Jos joku kaasarin päähän asetettava "virisuodatin", vaihtaisin takaisin alkuperäiseksi, jossa ilmansaanti paremmin hallittavissa.
Omassa kiinanihmeessä myös 72 sylinteri ja 92 suutin. Alkuperäisen ilmansuodattimen virtauksia parannettu, avartamalla kaasarin ja suodatinkotelon välinen letku kaasarin imuilmaputken suuruiseksi, kuten myös suodatinkotelon ilmanottoa suurennettu saman kokoiseksi (supistettu senjälkeen hieman pienemmäksi tulpan värin määrittämään kokoon).
Mielestäni näissä vehkeissä on helpompaa asentaa tarpeeksi suuri pääsuutin ja määritellä seos oikeaksi sisäänmenevän ilman määrällä.
Säästyy ainakin kymmeneltä kaasarin irrotus-ja asennusrumbalta.
15 tuhatta ajetussa skoden kaasarissa saattaa myös olla tukoksia/vääriä osia tai kiihdytyspumppu?/kylmäkäynnistin ei toimi oikein.

kkossc2

Ilmansuodatin on alkuperäinen, tosin en vielä ole tutkinut, josko joku aikaisempi omistaja on siihen jotain muutoksia tehnyt.

Kaasariakin heti oston jälkeen putsailin ja vakiosylinterillä toimi normaalisti.

Täytyypä kokeilla, miten ilmamäärän rajoittaminen  vaikuttaa.

vanadoo

Lainaus käyttäjältä: kkossc2 - 05.06.18 - klo:22:28
Ilmansuodatin on alkuperäinen, tosin en vielä ole tutkinut, josko joku aikaisempi omistaja on siihen jotain muutoksia tehnyt.

Kaasariakin heti oston jälkeen putsailin ja vakiosylinterillä toimi normaalisti.

Täytyypä kokeilla, miten ilmamäärän rajoittaminen  vaikuttaa.
Olet varmaankin tarkistanut sytytysajankohdan?
Voisiko se aiheuttaa tuollaisen tehonpuutteen :)

Väittävät huoltomanuaalissa venttiilinvälyksiksi imu ja pako 0.04.
http://www.49ccscoot.com/manuals/Kymco_Agility_50_Service_Manual.pdf


kkossc2

#8
Sytytysajankohta tarkistettu merkeistä, jotka kohdallaan. Ajoituslamppua ei ole tähän hätään käytettävissä.

Kiitos linkistä tuohon huoltomanuaaliin.

Noista venttiilin välyksistähän on paljon juttua. Tuo 0.04mm on ihan uusi lukema, yleensä on mainittu 0.05 ja 0.08.

Muuten, tästäkin asiasta tiedän vain sen, että en tiedä mitään, mutta pidänpä kuitenkin lähinnä huvittavana jostain sadasosista keskustelua kiinalaisen moottorin yhteydessä ;D. Sitä paitsi säätöhän tapahtuu lopulta ihan "näppituntumalla". Arskan "tiukka 0.1" saattaa olla sama kuin Kaken "löysä 0.08"...tai jotain ihan muuta. Ja parempi kait hiukan yläkanttiin, niin ventiilit ei ainakaan ala "kantamaan".

Varsinaisesta tehonpuutteesta ei ole kyse. Nyt kulkee puolellakin kaasulla ylämäkeen selvästi ripeämmin kuin vakiopytyllä täyskaasulla. Jää vain kaikki teho käyttämättä kun puolikaasu ->täyskaasu ei ole eroa.

Sitten tuo putkiasia. Onko joku suuremman sylinterin laittanut käyttänyt muuta kuin vakioputkea? Onko havaittavissa parempaa kulkua? Vaikka 4-tahtisissa putken merkitys ei olekaan yhtä ratkaiseva kuin 2-tahtisissa, luulisi paremmasta pakokaasun kulusta jotain hyötyä olevan?

tapiovuorent

Olen samaa mieltä venttiilinvälyksistä. Mieluummin 0.1 kuin 0.04. Nuo imu 0.05 ja pako 0.08. on ne tutut ohjeet. Pieni naputus kertoo kuitenkin , että välyksiä on.Jos kone käy hyvin hiljaisesti , niin voi epäillä välysten olevan hyvin pienet ,tai jopa "nollassa". Silloin venttiilien "kantaminen" on jo lähellä , ja palaminen myös.

Coastside

#10
Venttiilien välykset ovat sekä voitelun että lämpölaajenemisen vuoksi havaittavan suuret. Oletetaan että välykset lämmetessä pienenevät. Niin kävisi jos kansi olisi terästä jolloin kuumempi ventttiilin varsi laajenisi enemmän. Nyt näissä on alumiinikansi joka laajenee kaksi kertaa sen mitä teräs. Välys kasvaa lämmetessä. Siksi välykset säädetään hyvin pieneksi. Eräs huoltokin julisti kiinalaisten tultua että he säätävät 0,15 mm välykset kaikkiin. No, melusta erotti oliko he olleet asialla. Pienen välyksen säätötarkkuus on sen vaikeus. Lisäksi se on kuppi - pallo välys jota liuskamitalla ei voi mitata. Tulee sen liuskan lisäksi se mittavirhe.

Haluaisin nähdä yksipyttyisen palaneen venttiilin :) Se kun ei käy jos se vuotaa. Kymmenisen kertaa todettu asia, karstan vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

voihan se venttiili vuotaa ja palaa..tosin tehohäviöt on varmaankin huomattavissa ennenkuin ehtii pahemmin palaa. oon todennu useempaan otteeseen että venttiilivälykset ainakin omilla käyttössäni olleilla kansilla lämmetessään suurenevat kuten coastside kertoi.

kkossc2

Uusi NGK C8HSA tulppa tämän näköinen 45km lenkin jälkeen. Tuo elektrodi näytti luonnossa hiukan vaaleammalta. Kommentteja?



Irroitin sen haitariputken ilmansuodattimen kotelosta ja vaihdoin tuon tulpan CR7HSA tulpan tilalle. Nyt sieti hiukan enemmän kaasua, otti n.7500 kierrosta ja kulki 60 mittariin. Parasta oli, että paikalliseen "testimäkeen", johon aiemmin hyytyi alle 20 vauhtiin, kulki nyt reipasta 40 nopeutta 8)

konenikkari

#13
http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=297.msg106152#msg106152
Tuosta voisi päätellä, vaikkapa, tulppa kylmä ja seos rikas, kokeile c6hsa ja pienennä suutinta.
Koska sulla rajoitettu cdi, ei tulpasta paljoakaan voi päätellä,
koska koeajokierroksillasi, rajoitin toimii, ja heittää syttyennakon, hevon kuuseen  ;D
Itseasiassa tulpasta voin päätellä vain että, käy samanaikaisesti tosi rikkaalla ja tosi laihalla  :D
Mitä bensiiniä käytät, kuluttaako moottori öljyä?
Tuliko isomman sylinterin mukana myös uusi kansi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 06.06.18 - klo:18:20
Itseasiassa tulpasta voin päätellä vain että, käy samanaikaisesti tosi rikkaalla ja tosi laihalla  :D

Tulppa on voinut olla valmiiksi nokinen ennen ilmalisuketta, noki on palanut vasta vain elektrodeista nyt kun seos on paremmin kohdallaan.
Irrota ritiläholkki ilmanputsarin sisäntuloletkun päästä ja kokeile miltä tulppa näyttää parinkymmenen km ajon jälkeen.
Säädä ensin koneen lämmettyä kunnolla mahdollisimman kovat kierrokset seosruuvista ja samalla tyhjäkäyntiruuvista pienemmille kierroksille.