Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

98 ja 95 bensan sekoitus keskenään, onko haittaa??

Aloittaja jennaskopatyttö, 20.04.14 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

helkama sc-r

#15
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.04.14 - klo:11:54
Entä se etanolin pesevä eli liuottava ominaisuus. Olenko ainoa jota sitä kammoksuu, ja siksi käytän 98E5:ttä, varsinkin kakstahdeissa.

Joku syy kai siihenkin on, että ne pienkonebensat eivät ole tehty 95E10:stä.

Toisin kuin bensan hiilivedyt, etanoli liuottaa poolisia yhdisteitä ja poistaa vettä, mahdollinen pesun tarve hoituu riittävän hyvin 5% etanoliseoksellakin.
Kun nyt on kyseessä kiinalaiset materiaalit, kannattaa käyttää 98E, etanoli vaurioittaa monia kumi- ja muovilaatuja.
98 puristuskestävyyskin on parempi ja 2-tahtiöljy sekoittuu paremmin 98-bensaan.
Pienkonebensat ovat vetykäsiteltyjä, eli tyydyttymättömät yhdisteet puuttuvat, jotka voivat polymeroitua ja muodostaa sakkaa pitkän säilytyksen aikana.

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.04.14 - klo:11:54
Entä se etanolin pesevä eli liuottava ominaisuus. Olenko ainoa jota sitä kammoksuu, ja siksi käytän 98E5:ttä, varsinkin kakstahdeissa.

Joku syy kai siihenkin on, että ne pienkonebensat eivät ole tehty 95E10:stä.
Koitappa sekottaa öljyä kumpaankin laatuun!

ko2610

Jännä juttu, miten etanoli muuttui kamalaksi tiivisteiden tuhoajaksi, kun se laitettiin valmiiksi bensan sekaan. Aiemmin kaikki kaatoivat sitä erillisestä pullosta silmämääräisellä sekoitussuhteella tankkauksen yhteydessä ainakin talviaikaan. Miksei se silloin rikkonut kalustoa?

Partanen

Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 26.04.14 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.04.14 - klo:11:54
Entä se etanolin pesevä eli liuottava ominaisuus. Olenko ainoa jota sitä kammoksuu, ja siksi käytän 98E5:ttä, varsinkin kakstahdeissa.

Joku syy kai siihenkin on, että ne pienkonebensat eivät ole tehty 95E10:stä.
Koitappa sekottaa öljyä kumpaankin laatuun!

Miksi, miten se tähän liittyy?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 26.04.14 - klo:13:48
Jännä juttu, miten etanoli muuttui kamalaksi tiivisteiden tuhoajaksi, kun se laitettiin valmiiksi bensan sekaan. Aiemmin kaikki kaatoivat sitä erillisestä pullosta silmämääräisellä sekoitussuhteella tankkauksen yhteydessä ainakin talviaikaan. Miksei se silloin rikkonut kalustoa?

Purkissa oli sekoitusohje, jota ei saanut missään nimessä ylittää. Mikä muuttui, että nyt sitä voisikin yhenäkin käyttää kymmen kertaisen määrän? Ei mikään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

ko2610

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.04.14 - klo:13:59
Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 26.04.14 - klo:13:48
Jännä juttu, miten etanoli muuttui kamalaksi tiivisteiden tuhoajaksi, kun se laitettiin valmiiksi bensan sekaan. Aiemmin kaikki kaatoivat sitä erillisestä pullosta silmämääräisellä sekoitussuhteella tankkauksen yhteydessä ainakin talviaikaan. Miksei se silloin rikkonut kalustoa?

Purkissa oli sekoitusohje, jota ei saanut missään nimessä ylittää. Mikä muuttui, että nyt sitä voisikin yhenäkin käyttää kymmen kertaisen määrän? Ei mikään.
En ole kemisti, mutta käsittääkseni eri aineiden pitoisuudet eivät vaikuta reaktion syntyyn, vaan sen nopeuteen. Ennen siis tuhottiin tiivisteitä hitaammin. :D

Partanen

2 tahdeissa sitä jäänestoa ei muistaakseni saanut käyttää ollenkaan. Enkä ihmettele, sillä koneen rakenteesta johtuen voitelu on muutenkin niukkaa. Ja vielä niukempaa se on tuorevoitelun kanssa, joka on melko yleinen nykyään. Yhtään en tykkää ajatuksesta, että voitelua kaipaavilta pinnoilta liuotetaan öljyä pois alkoholilla.

Mikä niitä kumeja ja muoveja tärvelee, jollei alkoholin liuottava eli kuivattava ominaisuus.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.04.14 - klo:13:56
Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 26.04.14 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.04.14 - klo:11:54
Entä se etanolin pesevä eli liuottava ominaisuus. Olenko ainoa jota sitä kammoksuu, ja siksi käytän 98E5:ttä, varsinkin kakstahdeissa.

Joku syy kai siihenkin on, että ne pienkonebensat eivät ole tehty 95E10:stä.
Koitappa sekottaa öljyä kumpaankin laatuun!

Miksi, miten se tähän liittyy?
Liittyyhän se kun juuri kerroit että sekoitat 2T bensat 98e 5:destä!

Partanen

#23
Jaa, missä mä semmoista olen kertonut? En ainakaan tässä viestiketjussa. Mulla tekniikka hoitaa sekoituksen ja luotan siihen.

Ja vaikka sekoittaisin itse, niin miksi pitäisi sekottaa kumpaankin laatuun, sitä en ymmärrä. Sekoittaisin vain ysikasiin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pettynyt


Partanen

#25
Yritä vastata yksinkertaisiin kysymyksiin sitten. Ei tämä keskustelu muuten mihinkään johda.

Mua itseäni ei kiinnosta yhtään se miten öljy sekoittuu bensaan jossai purkissa, vaan miten se öljy voitelee moottoria. Onko joku nyt tehny sekoitteluja kotona ja tehnyt siitä jotain johtopäätöksiä? Ja mun pitäis nyt tehdä sama uudelleen? Ei kiitos. Myös 10w-30 dieselkoneen moottoriöljy sekoittuu bensaan kanisterissa, mutta ennenpitkää on kiertokangen alapäänlaakeri loppu. Siitä olen tehnyt omat kenttäkokeet aikoinani. Aikana joilloin bensaa ei edes tärvelty alkoholilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003