Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Asennan 2 akkua rinnan(=12 V). Toimiiko?

Aloittaja latromster, 01.09.12 - klo:08:20

« edellinen - seuraava »

tommi

#15
Volkkarinvirittelijät käyttivät ennenvanhaan 12v vehkeissä 6v starttia kun ei muuten jaksanut pyörittää. Ja kesti ihan hyvin. Kun saisikin näihin kiinalaisiin jostain 6v startin niin olisipa kätevää, ei tarvitsisi kuin ruuvata paikalleen vaan. Kait tuota kiinalaisten 12v starttiakin kestäisi pyörittää 24 voltilla, luulisin.

Coastside

#16
Tuosta jännitteen tuplaamisesta on vierestä katseltua kokemusta traktorin talvikäynnistyksistä kauan sitten, kun sitä katselin. Akkujen ongelma kun on että ne ei anna pakkasissa samaa virtaa ulos ja jännite romahtaa. Varsinkin kun akku on 4 Ah ja virran tarve 30 - 40 A. Jos siihen "24 V" panee jännitemittarin pakkasessa startatessa, olisi kumma jos se näyttäisi 18 V enempää. Startin vaurio vaatisi yli 120 lämpötilaa eristeissä ja 180 juotoksissa. Lämmön siis pitäisi sekunneissa nousta 130 - 140 astetta. Pitkistä sahauksista mopossa auton akun virroilla on yksi kokemus kun tyyppi sahasi yhtä soittoa yli 10 minsaa nollakelillä kunnes startin kuori oli polttavan kuuma ja kehotin lopettamaan ja se kesti tuon.

Se miten mopossa jännitteen nosto olisi hyvä toteuttaa vaatisi kolme akkua. Yksi normaalikytkennöillään ja kaksi sarjaan kytkettyä eri liittimin suoraan startille ja isot virrat kestävä kytkin väliin. Virrat päälle ja starttaus eri napilla kuin tavallisesti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Lainaus käyttäjältä: leze223 - 02.09.12 - klo:20:39Vaari noita  oikkariin mentyjä akkuja joskus korjaili. Korkit auki ja tasasuunnatulla hitsausmuuntaja hetkeksi aikaa kiinni --> akku kesti tuon ja toimi vielä ihan hyvin vuoden ainakin.

Tuossa touhussa todella suurena riskinä akun räjähtäminen. Siinä onkin sitten hengenlähtökin lähellä.


Lainaus käyttäjältä: leze223 - 02.09.12 - klo:20:39Älkääs nyt isot miehet koko ajan nähiskelkö. Munat ja kaikki sentäs löytyy..

Kuten ketjusta näkyy, minä ainakin yritin pitää homman asialinjalla. Näihin korkealentoisimpiin juttuihin on vaan pakko puuttua, ettei mopo aivan karkaa käsistä. Jos ei hyvällä, niin pahalla.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.09.12 - klo:10:18
Tuosta jännitteen tuplaamisesta on vierestä katseltua kokemusta traktorin talvikäynnistyksistä kauan sitten, kun sitä katselin.

Jos traktori on asianmukaisen esilämmitetty, moottorissa on talvikäyttöön soveltuvat öljyt, ja hehkut kunnossa, niin sekin toimii hyvin 12 voltin nimellisjännitteellä. Ei ole mitään tarvetta vippaskonsteihin.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.09.12 - klo:10:18Akkujen ongelma kun on että ne ei anna pakkasissa samaa virtaa ulos ja jännite romahtaa. Varsinkin kun akku on 4 Ah ja virran tarve 30 - 40 A.

Kannattaa hommata kunnon akku, jossa kylmäkäynnistysvirta riittää.

Entä oliko aiheen aloittajalla ongelmana talvikäynnistys ensinkään? Emme kai tiedä mihin käyttöön halusi kaksi akkua laittaa?


Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.09.12 - klo:10:18Se miten mopossa jännitteen nosto olisi hyvä toteuttaa vaatisi kolme akkua. Yksi normaalikytkennöillään ja kaksi sarjaan kytkettyä eri liittimin suoraan startille ja isot virrat kestävä kytkin väliin. Virrat päälle ja starttaus eri napilla kuin tavallisesti.

Millä estäisit 24voltin jännitteen pääsemästä muualle sähköjärjestelmään käynnistyksen aikana?

*********************

Huh mitä juttuja. Pidetään vaan ne laitteen kunnossa ja oikein huollettuna, niin ei tarvitse kenekään polttaa omaa starttiansa ylijännitteellä. Varmasti olisi todella käytännöllinen semmoinen mopo, jossa on kolme akkua kiinni. Lyijyakut kun eivät ole sieltä keveimmästä päästä. :D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

#18
Eiukös helpommalla pääisis jos ostaa, tai väkertää litiumikaun? Parempi virrananto kuin jyijymötikässä.

http://www.mp-racing.fi/shido-akku-ytz10s-p-8205.html

Tai tuolllaista: http://antigravitybatteries.com/?page_id=994

Kylmänkestosta ei ole tosin haisua mutta normikäynnistyminen ei ole akusta kinni ;-)

Tosin: "You should NOT use  a automobile or motorcycle charger that is specific to Lead/Acid batteries!  They can cause damage to the batteries because they charge in a different way than a specific Lifepo4 Lithium Charger. They often have a Desulfinate feature or over voltage "Quick Charging" feature... both of which will damage the Antigravity Battery. Lead Acid charges in many case will overcharge a lithium battery ending up in damage which is not covered under our warranty."

...ja jos halvalla pitää päästä niin sitten Kiinasta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14067

Juttua: http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/246530-Litiumakku

Coastside

http://www.youtube.com/watch?v=6GD4QtZL5M4
Shorai Light Weight Lithium Iron Motorcycle Batteries

Lupaa vain tuplasti kestoa ja kolmanneksen kevyempää ja hinta ties mitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.09.12 - klo:12:21
http://www.youtube.com/watch?v=6GD4QtZL5M4
Shorai Light Weight Lithium Iron Motorcycle Batteries

Lupaa vain tuplasti kestoa ja kolmanneksen kevyempää ja hinta ties mitä.

Tuolla hintoja: http://www.batterystuff.com/all-products-by-brand/shorai/#10029

Pitäisi varmaan olla pieni life-akku käynnistysakkuna ja pieni jyijymötikkä valoillle jne. kulussa, tuo mopon oma lataus taitaa turmella litiumin  vauhdikkaasti.

oskuk

#21
Stormi myy suojapiirillä? varustettua litiumia: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/akut/ultrabatt-litium-akku-69ah-600360a/

Toisaalta: "Uutuus! Alunperin kilpakäyttöön suunnitellut Ultrabatt-litiumakut on nyt saatavana kaikille. Litium-akulla voidaan korvata vakiolyijyakku ja akku latautuu pyörän omalla laturilla.

Akkua ei voi ladata normaalilla lyijyakulle tarkoitetulla laturilla."

tommi

Normitilanteessa kyllä pärjää ihan tavallisella akulla/jännitteellä mutta esim. allekirjoittaneella ei jaksa startti pyörittää 82cc pyttyä. Muutama vuosi sitten tuli kokeiltua kahta akkua rinnan mutta eipä nekään jaksaneet pyörittää isompaa pyttyä. Pitäisi saada enemmän voltteja kehiin. 12v starttia ei taida saada mitenkään modatuksi 6 volttiin? Pitäisi kaiketi käämiä ohuemmasta johdosta sisuskalut, vai?

Jotain pitäis kuitenkin keksiä, vaikka sitten sillä 24 voltilla.. Autokäytössä näyttää kestävän ihan hyvin.

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=723092

oskuk

Life-akuista saa kasattua hieman suuremman jännitteen: viisi akkua sarjaan ja tekee vaikka kaksi rinnan niin kymmenen yhteensä paketissa...