Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

CPI Oliver 2T ei starttaa CDI-boksin vaihdonkaan jälkeen

Aloittaja megamagnum, 27.06.12 - klo:12:53

« edellinen - seuraava »

megamagnum

Lainataampa tätä ketjua kun tuntuu olevan tuossa kesä pelissäni samanmoisia ongelmia. Skotteri on 2T CPI Oliver 2004 vuosimallia.
Vähän tausta tietoa ensin eli tässä laitteessa on on ollut kylmäkäynnistys ongelmia joka vuosi. Viime kesänä vaihdoin siihen uuden sähkö ryypyn ja se auttoi jonkin verran. No viimeviikolla sitten ajattelin koittaa talven jälkeen että mahtaisiko lähteä käyntiin. Eipä tietty eli sama vanha juttu. Oli taas vettä tankissa. Eikun vanhat pois ja uudet liemet tankkiin. Avot raivokkaan vartin verran kun poljeskeli niin sain koneen käymään nätisti. Pienen lenkinkin heitin sillä ja tuntui toimivan ihan hyvin.
Viinkoloppuna sitten ajattelin kävästä toisen kerran ajamassa mutta ei mitään. Starttasin akun tyhjäksi ja poljin taas mutta ei edes yrittänyt. Tulppa irti ja aivan märkä.
Mutta eipä antanut kipinää. No koitin vara tulppaa ja ei silläkään.  Ei tullut häikkärin päästä mitään kun koitin yleismittarilla.

-> Maanantaina hain kaupasta uuden puolan, tulpan sekä CDI boksin. Ajattelin että pakkohan se on lähtä näillä käymään.
Eka koitin uutta tulppaa -> Ei kipinää. Vaihdoin CDI boksi ja häikkärin puolan johtoon. Ja kas kummaa kipinä tuli :) jee.  Varmuuden vuoksi vaihdoin myös sitten puolan kun se olin ostanut. Edelleen kipinä tulee kun pakoputken alkukäyrää vasten koitin. Tulppa kiinni ja starttaamaan. Ei mitään, ei edes yritä. Ainoastaan n. 5-8 sek starttauksen jälkeen tulee sellanen "taka potku" eli starttaus lakkaa mutta jatkuu. Bensaa saa koska tulppa kostuu.  Eli olisko jollain jotain ideaa miksi se ei lähde käyntii vaikka saa kipinää ja bensaa.  Voiko sytytys olla pielessä tai sitten koneessa itsessään jokin mekaaninen vika että ei edes yritä.

Huomasin kun testasin kipinää uudella tulpalla niin se kipinä heittelee paikka kovasti kärkien  välissä. Toisella tulpalla se iskee himmeämpää kipinää mutta aina samassa kohtaa. 

Mun jakeluun ei mene jos saa bensaa ja kipinää että miksei se syty.

Samppa

Olet todennäköisesti startannut motin täyteen bensaa ja se pitäisi saada jollakin kuivaksi. Yleensä, jos ei lähde, ei kannata jatkaa, vaan vika tulee selvittää.  Kun otat tulpan pois ja startaat, niin roiskuuko bensa (rättiä vaikka eteen)?

Helpoiten saat kuivaksi, kun irrotat ilmanputsarin ja kaasarin ja sitten irroitat tulpan ja poljeskelet ylimääräiset pois koneesta. Pakarikin voi olla syytä irrottaa...

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

megamagnum

Eipä tullut kyllä tuo mieleen. Olen kyllä starttaillut ilman tulppaakin eikä sieltä nyt ihmeemmin ole bensaa lennellyt. No suoritamme tuon toimenpiteen seuravaksi ja käytän tuon magneetonkin varalta irti kun sitä yksi päivä yritin irroitta ilman ulosvedintä. No nyt sellainenkin sitten on.
Voiko sytytys olla mennyt pieleenettei yritäkkään ?

konenikkari

#3
Ei sitä kipinän tulemista koskaan kannata kokeilla
tulpanhattu ja tulppa paikoillaan.
Pelkästä tulpanjohdosta sitä kipinää pitää kokeilla.... Huoh!!!  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

megamagnum

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.06.12 - klo:19:28
Ei sitä kipinän tulemista koskaan kannata kokeilla
tulpanhattu ja tulppa paikoillaan.
Pelkästä tulpanjohdosta sitä kipinää pitää kokeilla.... Huoh!!!  ;D

Joo tottahan tuo mutta ei tuolla konstilla saa selvyyttä toimiiko tulppa.

Eilen käytin pakoputken irti ja samalla sitten irroitin myös sylinterinkin. Pakoputken käyrässä oli bensaa ja mäntäkin näytti kohtuu hyvälle ja männän renkaat oli ehjät. Magneton alta ei paljastunut myöskään mitään ihmeellistä. Lopputulema oli että ei edelleenkään yritä edes käyntiin.   Joten mitähän vois tutkia seuraavaksi ?

Itsellä nyt tulee ainoastaan mieleen se että tuo uusi  Naraku CDI ei ole passeli. Huh menee kohta hermot.

Coastside

Kun tulpan hattu ja johdon tiivisteet on NGK:n hullun tiukat asentaa, on aika jonglööri joka irroittaa ne tarkistaakseen.

Tuohon märän koneen roblematiikkaan auttaa huolelinen kuivaus ennen laitehankintoja. Jos kammiossa lilluu bensa, kastuu tulppa välittömästi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

megamagnum

#6
Täytyypä puhallella paineilmalla tuo kampi kammio vielä ja koittaa uudemman kerran. Jos sittenkään ei pelitä niin taidan ostaa jostain käytetyn uuden koneen. Minkähän skootteri mallin koneet tähän Oliveriin mahtaa passata suoraan ?

EDIT: Niin ja uuden imukaulan vaihdoin kun entinen oli niin surkeassa kunnossa. Siitäkään ei ollut apua.

leze223

Kaikki cpin koneet, eli kopiominarellin kaikki moottorit. Eli cpin, keewayn, gerenicin koneet. Myös pienellä modauksella aidon vaakaminarellin koneet. Eli aerox, nitro, jog r ym.


Ennenkun toivoa menetät, katso läpät + stefat.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Samppa

#8
Koneen kuivatuksesta liikenteeseen. Sen jälkeen kaasari uudelleen kiinni ja alipainehanasta kunnon imaisu, jotta kaasari täyttyy. Sitten starttia. Jos ei lähde, ihmetellään enemmän. Tämä käynnistysongelma on todella yleinen, koska skootteria yleensä poljetaan tai startataan hamaan tappiin, jos ei lähde. Eikä varmasti lähde, vaikka itse vika olisi korjattu jos motti on täynnä bensaa ja sitten ei taas kuivatuksenkaan jälkeen lähde, kun ei ole imaistu alipainehanasta ja kaasari on ollut irroitettuna.

Kun käytit magneeton irti, olithan huolellinen, että magneetin kiila asettui oikein kampiakselin koloon ja siten magneeton väliin (jos näin on, niin kyllä se sytytys on kohdillaan se kun ei periaatteessa ole säädettävä). Entäpä onko merkkejä kampiakselin stefojen vuotamisesta (ensiöhihnapyörä irti ja magneetto). 2-tahtiset ovat tämän suhteen melko herkkiä. Ja onhan vaihtamasi CDI-boksi varmasti yhteensopiva vanhan boksin kanssa. Liipaisinkäämin etäisyys? Kuten huomaat, näitä vikamahdollisuuksia on monia ja siksi aina yksinkertaisimmasta päästä liikenteeseen...

EDIT: Pidetään aihe vielä täällä yleisessä eikä siirretä kiinalaisosioon, josko vaikka saataisiin yleispätevä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ramba

Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

megamagnum

#10
Täytyy myöntää kun tuon magneton  ja sen käämi hässäkän käytin eilen irti että jotain sieltä kamipakselista oli kenties vuotanut. Ei nyt paljoa mutta silleen että näki öljymäistä moskaa siellä oli.
Variaattorin puolen stefaa en oo vielä katsonut.

Jostain olin lukevinani vähän samanmoisesta ongelma tapauksesta ja lopputemaksi siinä tapauksessa oli variaatorin puolen stefa.  Taidan ostaa  samalla uudet stefat varmuuden vuoksi kun käyn hakemassa uuden tiivista sarjan kun tuon pytyn vielä aukaisen.  Tuo CDI boksi mua nyt eniten askarruttaa.  Jotenkin semmoinen tuntuma persauksissa että se ei oo passeli tähän vaikka kaupan setä niin sanoi :)
Vanhalla boksilla kun ei anna kipinää lainkaan. Ihan saman kokoiset ne kuitenkin on ja liittimetkin passaa heittämällä.

Kun tuosta maadotukseta niin monesti täälläkin on mainittu niin JOS laitos kerta antaa kipinän niin eikös se maadoituskin sillon oo kunnossa ?

Mopoja nuoruudessa paljonkin rassaanneene koskaan ei oo ollut sormi näin syvällä suussa kun näitä vika juttuja on koittanut ratkoa. 


EDIT : Väliaika tietoja näin ruoka tauolla :) Kampi kammiossa oli reiluhkosti bensa, nyt on se kuivattu ja kaasari purettu kerran vielä. Tiivisteet vaihdettu ja kohta koitetaan sitten käymään. Jos nyt ei yritäkkään niin multa saa ostaa halvalla CPI Oliver:in osia :)

konenikkari

"Kun tulpan hattu ja johdon tiivisteet on NGK:n hullun tiukat asentaa, on aika jonglööri joka irroittaa ne tarkistaakseen."
Tämä jonglööri pistää aerosolipullossa
olevalla pillillä esim. kontaktispreitä
sinne kumin väliin, ja pienen hieromisen jälkeen
irtoaa helposti  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

megamagnum

Nyt ei enää innosta ropata tuota romua. Ei se sano yhtikäs mitään vaikka joka paikka putsattu ja kuivattu. Kipinää tulee edelleenkin ja bensaa saa.  kone imee bensaa kaasariin joten puristuksiakin siellä sitten pitäs olla. Ei ollut mäntäkään väljä sylinteriin nähden. Huh taidan pitää viikon remontti taukoa.

FrozenCorpse

Vie huoltoon, pääset helpolla, vaikka vähän maksatkin.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

konenikkari

#14
 :o Imuläpät tulee mieleen ::)
Tahi särkynyt alpainehana.
PS. toivoisin sinulta ja muiltakin palstan
käyttäjiltä monipuolisempaa suomen kielen käyttöä.
Suomen kielessä kun on, tekniikan kannalta
todella monipuolinen sanavarasto käytettävissä.
Englannin kielessä sana moponi ei starttaa
tarkoittaa ettei moponi käynnisty.
Monipuolisemmassa suomen kielessä
voi esim. sanoa:"moponi starttaa hyvin
mutta ei ollenkaan käynnisty."
Mopoa kun voi startata käynnistysmoottorilla
tai sitten polkimella, joku kiksautuslaite vai mikä se oli,
ja siltikään se ei käynnisty ;D ;D ;)
Eikä ole esim. syytä sanoa, että en voi ajaa nyt mopollani
kun se on huollossa,jos esim. mopoon tehdään
koneremontti tai se on kolarikorjauksessa 8)
Silloinhan mopo on korjattavana korjaamolla.
Äläkä siis nyt tässäkään tapauksessa vie mopoasi korjaamolle
ohjeistuksella:  se ei starttaa!
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)