Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaanvaihto ja renkaanvaihtotarve (kuluminen) ja yleisesti renkaista

Aloittaja chriskolumbus, 14.09.08 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

chriskolumbus

Takapyörä on 4000+ kilsan jäljiltä melkein silee ja poika ajelee kouluun tällaisilla liukkailla keleillä. Päätettiin ostaa uusi rengas. Koko näytti olevan Ludixissa 110/80-10 MC6. Mitähän ne numerot mahtaa merkitä, kunon vaan autojen renkaita katsellut???

Ja mikä tärkeämpi, onko renkailla (rengasmerkeillä) merkitystä vai lieneekö urasyvyys tärkeämpi tavallisessa kaupunkiajossa. Kertokaa please mielipiteitä ja järkisyitä. Jostain tsekkailin että renkaat maksaa noin 25 egee joten sehän olisi ihan säällinen hinta.  Michelin ja joku muu.  Mistähän niitä voisi täällä Itä-Hesassa ostaa (kaupasta, ei nettihommia)?

Myöskään, ei ole tietoa kuinka helppoa renkaan vaihto on... ei sen pitäisi olla vaikeampaa kuin fillarin tai auton....



Spede

Ainakin 10 tarkoittaa tuumia eli 10 tuuman pyörä. Ja nuo muut on niitä profiili merkintöjä?
En tiedä onko merkillä niinkään väliä, melko samoja pintoja näyttää olevan.
Renkaan vaihto onnistuu rengasraudan kanssa. Jos olet ennen vaihtanut renkaita vanteille niin eiköhän onnistu.
Kannattaa käydä kyselemässä rengasta moottoripyörä ym. liikeistä. 

Samppa

Skootterin renkaan vaihdossa (vähänkin jäykempi) on suuri vaara rikkoa rengas. Suosittelen näiden töiden jättämistä rengasliikkeelle. Olen itse tuhonnut täysin uuden renkaan sitä asentaessani. Työkalut olivat oikeat, mutta ilmeisesti malttia ei ollut ja vekki renkaan reunassa. Myös vanteet kokevat usein kovia (naarmuja) itse renkaita vanteelle asennettaessa. Nämä ovat niitä hommia, jotka ainakin itse jätän pääsääntöisesti firmoille (toki riippuu renkaan jäykkyydestä).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Ulkorenkaan olan hienoinen lämmitys, ja saippuaveden käyttö asennuksen yhteydessä auttaa paljon. Muistaa vain painaa renkaan kunnolla vanteen uraan, ennen kuin aloittaa kampeamisen, niin kohtuullisella voimalla menee. Kotikonstein olen tähän asti vaihtanut, ainoastaan traktorin ja auton renkaat jätän liikkeen huoleksi.. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Jos se vanha kumi on jo loppuun kulunut, kannattaa sillä harjoitella se päällelaittokin ja kun se tuntuu onnistuvan, niin uutta rengastakin voi asentaa. Raudoilla vääntäen saa jälkiä vanteeseen. Kerros teippiä raudan päällä suojaa ainakin jonkin verran.

Koetan suunnitella työpenkkiin kiinnitettävän rengaskoneen, jolla vaihtotyö sujuisi kuin oikeillakin koneilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

chriskolumbus

 :)
No kylläpä kesti vastaaminen, oli jopa unohtua... mutta niin vain tuli viahdettua itse se takarengas ja olipa sekin ajoissa. Alkoi nämä sadesäät. Eli ihan hyvä aika panna vähän kuvioo taakse!
Ostin takapyörän sitten Helsingin Pyörä ja Mopo Oy:stä, ihan jees kauppa. Ostin myös polttimon ja tulpankin. Taitaa olla Aprilian myyjä pääosin mutta tuo rengaskoko sattui löytymään heiltä.
Ei kun vaan hankittiin pari rengastrautaa (sellaisia mitä saa vaikka Biltemasta, joissa on taivutettu pää.
Ja prosessi meni näin:
1. mopo jollekin tuelle siitä jalkatuen kohdalta
2. Pyöränmutteri irti (meidän mallissa on tasan yksi mutteri ku pitää irroittaa)
3. ilmat pois (muuten se ei tule siitä ahtaasta pyöräaukosta) ja rengas pois mopon alta
4. kipin kapin himaan ja irroittelemaan rengasraudoilla sitä ulkorengasta toiselta puolelta
5. sitten ujutat sisärenkaan pois painamalla ekaksi venttiilin pois vannereiästä)
6. Sitten samalla rengasrautatekniikalla vaan toinenkin rengasreuna vanteen yli pois ja pieni vanteen tarkistus

Se tekniikka oli tietenkin sellainen että yhdellä raudalla ensin vähän taivutetaan vanteen päälle reunaa, sitten toisella noin vaaksan (tai 10cm) päästä. Väliin voi laittaa jonkun ruuvarin (philips parempi niin ettei tuu revittyä mitään talttaruuvarin terävillä reunoilla) jotta rengas ei pääse muljahtamaan takas kun taas otetaan vaaksan päästä lisää renkaan sivua vanteen yli.

7. Samalla tekniikalla ansin uuden renkaan toinen sivu vanteelle
8. Sitten sisärengas (tyhjänä!) sinne sisään jo odottamaan, muista työntää venttiili reiästä ja pitää kiinni ettei tipu siinä ähkiessä pois!
9. Sitten vanteen lopullinen, toinen reunakin vanteelle. Meillä auttoi siinä että skootterin omistaja (eli Chris) seisoskeli ja vähän hyppikin renkaan vanteenpuolellaa pakottaen niin renkaan "venymään" vanteelle lopulta. Se toimikin hyvin ja ei ehkä kauheasta kannattakaan joillain teräaseella sitä sinne pakolla taivuttaa. Tulee vaan niitä "voi vee" fiiliksiä jos uusi rengas kärsii kovasti.
10. Uusi rengas/vanne eli takapyörä paikalleen niin että pidetään kiinni tyhjänä edelleen olevaa rengasta venttiilistä.
11. Mutteri kiristykseen ja sitten pumpataan rengas. MUISTA pitää kiinni venttiilistä, ainakin meillä se kun lipsahti siinä pumppauksen ähkimisessä vähän tai paljon sijoiltaan niin eihän sitä niin voinut jättää!
Jotenkin tuntui siltä että renkaaseen olisi hyvä laskea ensin pariin kertaan ilmaa että vanne ja rengas tulevat kunnolla paikalleen. Me teimme vielä niin että lopulta laitoimme vähän normaalia vähemmän ilmaa ja poika ajoi sitten huoltiskalle (n.200 metriä) ja laittoi loput siellä.
Voila! Aiinä se. 
Asennus olisi maksanut maltaita (eli renkaan hinnan???) joten olimme aika todella tyytyväisiä. Aluksi vielä vähän tsekattiin että se rengas on kans paikallaan joten se lienee lähinnä itsesäilytysvaistoa  ;D
T. Skootterihemmot

karkulainen

Onko tietoa paljonko vaihtotyö olisi kustantanut? Jossain ne vaihtavat uuden kumin vanhan tilalle @5e, jossain ottava tuntihinnan @55e. JOS vaihdan renkaat, irroitan koko hoidon renkaineen, vanteineen ja vien halpaan paikkaan vaihdettavaksi, paikalliselle st1-huoltamolle en vie, koska siellä veloitetaan liikaa suhteessa työhön, tosin saisin varmasti alennusta... mutta silti. :-\
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

#7
Otin urakan josta ei taida tulla helppoa: Ostin nastarenkaat ja aloin vaihtaa ne rengasrauhdoilla. Turha kait mainita että yritin jo... Viikonloppu olisi aikaa ja käytän kaikki keinot jotka mieleen tulee tai neuvotaan. Kokemusta aiemmin on autonrengasasennusta koneella ja fillarin renkaanvaihtoa.

Onko muilla ollut vastaavaa hanketta ja miten siinä kävi?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

joo kokemusta löytyy, itse vanha rengas on suhteellisen helppo irroittaa kunhan jollain konstilla saa sen ensin putoamaan vanteelta. Itse olen käyttänyt hommaan jotain raskasta apuvälinettä esim nostanut hallin työpöytää ja laittanut renkaan reunan jalan alle sekä voimalla painanut sen keskiuraan, sen jälkeen homma on helppoa ku heinänteko. Uuden renkaan laitossa taas on tekniikkana painaa rengas aloituskohdasta keskelle vannetta, jolloin rengas menee raudoilla suht vähällä voimalla vanteelle.. Luonnollisesti vanne kannattaa suojata vaikka teipillä, ettei jää jälkiä. Tosiaan sen renkaan pullauttaminen vanteelta on se kaikkein työläin operaatio, uuden laittaminen sujuu jo itsestään.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#9
Kesäkumi läksi pois lievästi sanoen runnomalla rengasraudalla ja muovivasaralla hakaten ja kynnet tiskiaineesta tulehtuen kun voiteli rengasta.

Tuon nastakumin sovitus on sitten niin tiukka ettei raudat mahdu sen ja vanteen väliin siinä loppuneljänneksessä. Yhdellä se liukuu vain pois toisesta reunasta kun toista vääntää yli.

Nyt mieleen tuli koettaa vetää se hihnalenkeillä jotka kiinnitän pöytään ja väännän vanteesta. Vaatii mekaniikkaa, jota kotona on hankala tehdä.

Edit.
Ei auta hihna. Työntää pitää se vain vanteen reunalle, huolehtien että rengas on urassa mahdollisimman paljon ja saippuaa tai sampoota, ei tiskiainetta, on reilusti. Suojakäsineet ovat tarpeen koska kumi ja pesuaine saa aikaan hyvin ärtyneen ihon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#10
Yhden hinnastoa:
Renkaanvaihto vanteelle (mopo/skootteri)   7,50 â,¬
Takarengas alta-alle (mopo/skootteri) 20,00 â,¬
Eturengas alta-alle (mopo/skootteri)   15,00 â,¬

Koko hoito malliesimerkin mukaan: 124 renkaat, asennus 60 = 184 + matkat ja keväällä taas sama asennuskustannus.

Rengasraudat maksaa samaa luokkaa kuin vanteelta vanteelle. Koetan ratkaista tuon kotikonstein koska palvelu ei ole kulmilla eikä jonottamatonkaan. Ehkä nyt talvella nopeampaa. Saan taitoja ratkaista tuon itse. Ehkä se työkokemuskin alalta vaivaa.

EDIT:

Pitkittäiset liikkeet vanteen reunalla eivät tee mainittavaa jälkeä, mutta vipuaminen tekee. Vipuamisessa kerros pakkausteippiä pehmentää. Muut teipit ovat liian pehmeitä. Niinkin että rengaraudan ja vanteen väliin  ujuttaa muoviliuska väännön ajaksi. Lujempi kuin teippi ja vain silloin paikalla kun tarvitaan.

Jos asennus tuottaa orkosia vanteen reunaan niin ei hätä. Ensin puukonterällä vuollen särmät pois ja tarvittaessa viilaa. Eri vahvuisilla vesihiomapapereilla saa silotettua niin että loppukiillotus vaikka hammastahnalla ja lopuksi kankaalla. Tiivistepinta on syytä tasoittaa hyvin ja vaikka tasoitteella käsitellä ettei ilmat karkaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

En oo ihmeeseen rengasta vaihtanut ,mutta mopoissa oon vääntänyt renkaita paikalleen käyttämällä jakoavaimia ja pieniä lenkkiavaimia-- tylpällä päällä. 5-10 avaimella selviää hommasta.

Voin helposti kuvitella ,että pieni vanne ja jäykkä runkoinen talvirengas voi olla aika työläs yhdistelmä. Hirveesti voimakaan ei voi käyttää jottei kiinametalli hajoa.

Ehkäpä parilla puristimella pöytää vasten tms..


Omasta mielestä renkaan irroittaminen on helpompaa ,kun sen takaisin laittaminen.

A_sentaja

Jäykkärunkoiselle renkaalle on olemassa mm enduromiesten käyttämä konsti,, useampi rauta renkaan ja vanteen väliin sopivan tiheään ja niitä sitten vääntämällä homma on kohtuu helppoa. pieni jatkovarsi raudassa helpottaa ja kunnon saippuavesivoitelu...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#13
Jotenkin vanteen sovitus tuntuu väärältä. Sen keskiura on liian matala. Sen syvyys aiheuttaa materiaalikulua jota valmistaja on minimoinut niin paljon kuin on kehdannut.

Itse työstä se tekee käsityökaluilla mahdottoman. Vanteen reunan päälle väännetty kumi hitsautuu alumiiniin kiinni saipuoitunakin, eikä sitten liiku minnekkään. Ei millään järjellisellä voimankäytöllä. Kumia siis jää vanteeseen.

Autopuolella homma on niin helppo että eräs autovuokraamo teetti rengastyöt rengasraudoin omalla asentajalla muun työn sivussa. ::)

Hommaan voi tehdä vivulla kiertokoneiston jossa irroittaessa rengasraudalla nostetaan kumi reunan yli ja rauta kiinnitetään kierron ajaksi keskiöön. Päälle laitossa voi tallana olla vaikka urakuulalaakeri joka painaa rengasta vanteelle kun vannetta kiertää vivulla. Vanne voi olla kiinni ja vivulla, jossa talla on, kierretään keskitapin ympäri.

http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=23780

Viestissä on ammattilaisen ohje. Paitsi: "Sopiva rengasrauta mopon renkaille on 10...15 cm pitkä". Tuon mittaisella ei tapahdu mitään skoden renkaassa.

Nyt minä tiedän mistä ne helpon asennuksen jutut johtuvat: Kiinalainen vanne ja Kenda-rengas päälle 10 minsaa kuin tyhjää ja ilmatkin ensiyrittämällä.

Vanne on eri valmistajan (china tf) kuin zonerin (jie li jq).

EDIT:

Homma miltei pulkassa. Ilmaa vaille ja pumpulla ei saa nousemaan.

Se puristintemppu auttoi osaltaan, kun sain niillä kumin uraan. Muuten vanne oli kiinni työpenkissä sidottuna ja penkki apulaittein oman painon pitelemänä.

Loppuosaan ei voi rautaa tarjota väliin, eikä se lyöden sinne mene. Kaavailen jotain työnnintä jossa napaa vasten voin sen työtää vanteen reunan yli.

Akselia vasten voi vääntää rengasraudalla kumia pois vanteelta jatkovartta käyttäen jos vanne on kiinnitetty hyvin. Vaneripalat puolien päälle ja ne pultilla alustaan, on varmin ja hellin keino. Alustalevy vaikka puristmin pöytää.

Pyörän kokoinen pyöreä levy ja siihen pultattu vanne sekä puristimia ympäri rengasta voisi tuottaa sopivan voiman saada rengas vanteelle.

Muistin liian myöhään tempun jolla jäykkyyttä olisi saanut pois: Lämmittää sen vaikkapa puhaltimella jonkin peiton alla tai kuumalla vedellä.

Hankintalistallani on nyt jokin painesäiliöksi kelpaava, jolla saa reilusti ilmaa asennusta varten. Isohko auto pyöräkin käy. Kas kun hain hirveällä riskillä ajaen pääkallokelillä kaupungista saakka ilmaa.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Tuli mieleen hieman pöljä ajatus.Jos ei ole kompuraa omasta takaa ,niin mitä jos sen renkaan pullistaisi paikalleen vedellä. Vesi johdon paine saattaisi hyvinkin riittää.