Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterilla ajaminen - mitä siitä ajatellaan?

Aloittaja GTS52, 25.05.18 - klo:23:18

« edellinen - seuraava »

GTS52

Onko näissä skoottereissa jotain hävettävää? Olin tänään liikenteessä GTS250:llä ja tietysti päällä täysi mp-varustus. Olin ruuhkaliikenteen keskellä jumissa punaisissa valoissa. Yhtäkkiä jostain kuului huuto "HEI URPO! ... ... ...". En kuullut kypärän läpi kaikkea mutta jäin käsitykseen että huuto oli tarkoitettu minulle. Pienen matkan päässä oli autollinen pari-kolmekymppisiä jotka katsoivat minuun päin naama virneessä.

En ole tätä ennen ajatellut asiaa mutta rikonko kenties jotain tyyliseikkoja ajaessani Vespalla raskas ajopuku päällä? Vai onko Vespa kenties muuten vaan reppana vekotin vähän kuin automaailmassa Lada?

Mitä yleisesti ajatellaan ihmisistä jotka ajavat skoottereilla? Keskustelua aiheesta.

Coastside

#1
Kesällä koen kohtaavani kateutta kotilokuskien taholta. Kun ne hiki perseessä etsii parkkipaikkaa. Puuttuu vain että saisin tukka hulmuten painaa. Skootteri on modseista lähtien symboloinut kapinallisuutta ja jonkinasteista vapauttakin. Moottoripyörän imago on kovempi. Liivijengi moposkoottereilla kelpaisi kukkahattutätien naapuriksi. Toki raskas ajopuku päällä ei rimmaa skootteriin. Varsinkaan isossa vespassa ei ole urpoa sinänsä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jumpingstone

Kyllahan sita helposti homoksi leimautuu skoottereita ajaessa, varsinkin jollain variaattorivetoisella Vespalla ajaessa. Mutta tarviiko sita Koko ajan miettia mita muut ajatrelevat? Ja toisaalta homouskin on nykypaivana taysin hyvaksyttavaa jota ei tarvinne haveta.

Coastside

Vespoihin kyllä liittyy liikaa hifistelyä ja tekniikaltaankin ne on turhan fiinejä verraten peltikauden karkeisiin käyttöpyöriin. Ero on sama kuin alkuperaisen jazzin ja pori jazzin välillä. Tai mikään ero ei ole noin suuri :(
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

GTS52

Jooh. Minulle Vespalla ajo on 95% hyötyajoa joten harmittaa jos muut siitä vittuilevat. Miksi se on muille ongelma millä minä ajan?

Moottoripyörät pyrkivät usein ohi minut nähdessään. Nopeusrajoituksella ei niin väliä, ohi on vaan päästävä.

Partanen

Vespa mielletään usein mopoksi, koska puusilmät eivät erota prätkän kilpeä mopon kilvestä. Mutta kannattaa tarkastaa mittarivirhe. Ainakin analoginen mittari näyttää aika paljon liikaa, mikä osaltaan aiheuttaa ohittamispaineita takana ajaville.

Oon sitä joskus ihmetellyt, että miksi meillä ei ole sellaista skootterikulttuuria kuin on monissa muissa Euroopan maassa. Täällä pitää prätkässäkin olla aina mahdollisimman suuri moottori. Ehkä se johtuu siitä, että Suomi on Itä-Eurooppaa.  :P  :D

Mulle on ihan sama mitä jotkut ihmiset ajattelevat Vespoista. Aina välillä tulee täysin tuntemattomia juttelemaan ja muistelemaan omia Vespojaan. Se osoittaa, että Vespalla ajavia on ollut kauan. Eikä kaikkien mielestä skootteri ole lälläripyörä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.05.18 - klo:09:33
Oon sitä joskus ihmetellyt, että miksi meillä ei ole sellaista skootterikulttuuria kuin on monissa muissa Euroopan maassa. Täällä pitää prätkässäkin olla aina mahdollisimman suuri moottori. Ehkä se johtuu siitä, että Suomi on Itä-Eurooppaa.  :P  :D

No ainakin

- Pitkä talvi
- Kaupunkien ruuhkattomuus verrattuna moniin Euroopan skootterikaupunkeihin
- Parkkitilaa löytyy kaupungeista autoillekin

Ja eikös suomalaiset ole jo lähtökohtaisesti autokansaa. Eipä täällä kimppakyytejäkään paljon harrasteta, vaan kaikki haluavat ajella sillä omallaan.  :D
Onhan nämä vähän sellaisia ompelukoneita monen motoristin mielestä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

joni_k

moottoripyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä..näinhä se on  ;D

kaukari

No kyllähän Vespaan ja vespisteihin liittyy tiettyjä mielikuvia, joiden vuoksi minäkin oman GTS:ni hankin. Mulle Vespa on ajamisen ja olemisen helppoutta. Täydet mp-varusteet ei mulle maistu paitsi kun lähdetään pitkään reissuun maantielle. Silloin laitan nahkarotsin ja kunnon kypärän. Töihin ajan puvussa ja kylmällä maihari päällä. Joskus tulee kollegoilta kuittia. Torille ajan sandaaleissa ja shortseissa. Poliisi on kerran liikennevaloissa huomauttanut puukengistä, jotka eivät ole kuulemma asialliset ajokengät. Olivat siinä kyllä ihan oikeassa. Kypäränä mulla on kaupungissa retro-potta. Ihan kun suoraan 60-luvun kataloogista, mutta modernimpi. Tässä oli mun standardi. Sulla pitää olla omasi ja itsellesi sopiva. Kulkupelithän meillä molemmilla on maailman tyylikkäimmät. Aika usein saan omaani uteliaille esitellä. Yllättävän moni luulee mopoksi....

Vespister

Kukin tyylillään...mitäpä sitä toista neuvomaan.

Itse olen vetänyt kaksipyöräisellä vuosikymmenten aikana kahdet kunnon lipat. Kuustoistavuotiaana Ducatilla teloin oikean käteni siihen kuntoon, että sitä piti kolmesti operoida.
No sittemmin olen ollut enemmän ns. turvallisuusorientoitunut. Siihen kuuluu hyvien ajovarusteiden käyttö aina.

Kaupunkiajelua en Vespalla oikeastaan koskaan harrasta, joten shortsiajeluihin ei kiusausta edes synny.

Vespister

Heh..alkuperäiseen kysymykseesi en vastannut ollenkaan 8).

Vespailija nyt ainakin kuuluu jonkinlaiseen oman tien kulkijoiden viiteryhmään. Luultavasti Vespailijan käyttöauto on Citroen tai joku Alfa tms. Ei oikein BMW tai joku muu insinöörikärry istu vespailijan olemukseen.

Minä yhdistän Vespan jotenkin taiteellisuuteen ja humanismiin.
Vespailijan koirarotu on snautseri..ei saksanpaimenkoira. Viini maistuu skootteristille paremmin kuin olut.

Nämä siis minun mielikuviani..eivät totuuksia.

konenikkari

Tuosta autoilijan parkkitilasta tuli mieleen, minua nuorempi konstaapeli opasti,
moposkootterin eli moottoripolkupyörän  ::), saa pysäköidä siihen polkupyörätelineen viereen.
Ei siis aivan pakko ole pysäköidä, autopaikalle.
Isot skotut kuuluu, autoparkkiin, hänen mukaansa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tex-

Minä en välitä mitä muut ajattelevat jos yleensä miettivät tekemisiään :P
Ajelen skootterilla kun se on kätevä työmatka kulkuväline. Samalla näin autoharrastajana koen sen avoauton korvikkeena ::)
Sitä en tiedä miksi meitä "muoviskootterilla" ajavia pidetään. Olen myöskin lukenut sen toisella foorumilla olleen kirjoituksen, missä kaikki muut kuin peltisellä vespalla ajavat murskattiin. :o
Minä en tarvitse tai halua omistaa harrikkaa tai vastaavaa jolla voi käydä elvistelemässä kauniina kesäpäivänä jos ei ole muuta tekemistä.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

Coastside

#13
Ajan moposkootterilla niin pienin kustannuksin kuin voin. Se on lähinnä nyt siksi että se on talven vaikeita säitä ja kelejä varten korvaamaan sähköpyörän. Se mitä muut siitä ajattelee ei paina paljoa. Tulkoot talviteille elvistelemään jos haluaa näyttää. Hyvin liukkailla keleillä etenen joskus autojen nopeutta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Moposkode tosiaan pysäköidään kuin polkupyörä, ilmaiseksi jalkakäytävälle. Isokilpinen mp-skode, olkoon vaikka ihan aito Vespakin, pitää pysäköidä kadulle kuten autotkin ja suorittaa myös pysäköintimaksu jos sen maksulliseen ruutuun parkkeeraa kuten autoistakin 8)

Jotenkin myös omaan "makuun" kolahtaa tuo kontrasti mp-tixtexit ja Vespa. Ne ei vaan oikein istu silmään, vaikka toki järkevät varmasti ovatkin. Jotenkin Vespaan kuuluu vain se avokypärä ja korkeintaan nahkasormikkaat, mutta muutoin ihan tavalliset releet. Itsellä ei ole Vespaa ja ihan on täysi Sweepin mp-ajoasusetti niskassa itselläkin, selkäsuojineen kaikkineen 8)

Niin ja koirat, niin meillä ei snautsereita ole, vaan on 3 kpl tuollaisia pallopäisiä Bichon Frise ;D



Urpoilusta kerran olen tänä kesänä tavannut moista pilkkaa autoilijoiden puolelta viereiseltä kaistalta, mutta valojen vaihduttua kun he jäivät vasta arpomaan sen vaihdekeppinsä kanssa, kun itsellä oli jo nop.rajoituksen mukainen täysi matkavauhti päällänsä, niin seuraavassa stopissa ei sitten enää näillä urpoilla ollutkaan mitään naputettavaa 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08