Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moottoripyörille katsastus

Aloittaja Kone, 23.10.12 - klo:23:14

« edellinen - seuraava »

Kone

 
"Määräaikaistarkastusten ulottaminen myös skoottereihin ja moottoripyöriin löytyy uusista EU:n ajoneuvojen katsastusvaatimuksista
Euroopan komission hyväksymä esitys on osa uusista ajoneuvotarkastusten vähimmäisvaatimuksista, joiden yhtenä tavoitteena on vähentää teknisistä vioista johtuvia onnettomuuksia Euroopassa.
Mikäli myös Euroopan parlamentti hyväksyy esityksen, tuo se moottoripyörien ja skoottereiden vuosikatsastukset myös Suomeen, vahvistaa liikenneneuvos Kari Saari liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Esityksen perusteluissa todetaan, että ajoneuvojen tekniset viat aiheuttavat nykyisin kuusi prosenttia kaikista onnettomuuksista. Käytännössä tämä merkitsee, että niiden vuoksi kuolee tieliikenteessä vuosittain 2?000 ihmistä ja loukkaantuu vieläkin useampi.
Moottoripyörätkään eivät ole teknisistä vioista vapaita. Selvitysten mukaan ne ovat syynä kahdeksaan prosenttiin kaikista moottoripyöräonnettomuuksista. Lisäpainoa esitykselle antaa se, näiden ajoneuvojen nuoret kuljettajat ovat tienkäyttäjien suurin riskiryhmä.
Liikenneasioista vastaava komisaari Siim Kallas korostaa, että teknisesti viallisella ajoneuvolla ajava vaarantaa itsensä lisäksi myös mahdollisten matkustajien ja muiden tielläliikkujien hengen.

"Ongelmaan on kuitenkin helppo ratkaisu. Tällaiset ajoneuvot on saatava pois maanteiltämme."
EU:n nykyiset ajoneuvotarkastusten vähimmäisvaatimukset ovat peräisin vuodelta 1977. Sen jälkeen niihin on tehty vain vähäisiä muutoksia.
"Autot, ajokäyttäytyminen ja teknologia ovat kuitenkin kehittyneet huomattavasti tämän jälkeen", komissio toteaa.

Suurin osa uusista vähimmäisvaatimuksista on Suomessa jo käytössä. Esityksessä muun muassa vaaditaan vanhoille ajoneuvoille nykyistä useammin tehtäviä määräaikaiskatsastuksia, mutta vuotta tiheämpää katsastusväliä tuskin vaaditaan.
Mielenkiintoinen ja tulkinnanvarainen on kuitenkin kohta, jonka mukaan poikkeuksellisen paljon ajettujen henkilö- ja pakettiautojen tarkastuksia olisi lisättävä.
Liikenneneuvos Saaren mukaan tämä sääntö koskisi todennäköisesti ajoneuvoja, joiden mittariin kertyy vuoden aikaan 150?000 kilometriä tai enemmän, eli autoja, joiden liikennesuorite vastaa noin viiden vuoden ajoja tavallisessa käytössä oleviin autoihin verrattuna.
Liikenneturvallisuus ja kuluttajansuoja taas yhdistyvät vaatimuksessa, jonka mukaan matkamittarien lukemat olisi kirjattava katsastusten yhteydessä talteen. Tämän toivotaan vähentävän paljon julkisuuttakin saaneiden matkamittarin ruuvausten mukanaan tuomien petosten mahdollisuutta.

Eduskuntakäsittelyä parhaillaan odottavassa ajoneuvojen katsastusta koskevan lain muutosehdotuksissa todetaan, että "kevyiden ajoneuvojen katsastuslupaan sisältyisivät alle 3,5 tonnia painavien autojen lisäksi mopot, moottoripyörät, kolmi- ja nelipyörät sekä kevyet nelipyörät, kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunut ja maastoajoneuvot."

Kari Saaren mukaan lainkohta koskee kuitenkin tässä muodossa vain ajoneuvojen käyttöönottotarkastuksia, ei määräaikaiskatsastuksia.
Saari huomauttaa, että moottoripyörien katsastuspakko on jo voimassa muutamissa EU-maissa. "Lähinnä niissä, joissa moottoripyörillä ja skootterilla ajetaan ympäri vuoden."

Suomessa on vaadittu katsastusten ulottamista moottoripyöriin, eteenkin meluongelmien vuoksi. Saaren mukaan moottoripyörän pakoputki on kuitenkin varsin helppo vaihtaa  katsastuksen ajaksi. Tämän estämiseksi on keskusteltu katsastettavien moottoripyörien valokuvaamisesta ja kuvien tallentamisesta tietokantaan. Sen jälkeen valvontaa suorittava poliisi voisi tien päällä verrata pyörän ulkonäköä katsastuksen aikaiseen.

Katsastusalaa läheltä seuraavaa kehitysjohtajaa Pasi Pellikkaa EU:n vaatimus ei yllätä. Hänen mukaansa alan piirissä on jo pitkään arveltu, että katsastusten ulottaminen moottoripyöriin on vain ajan kysymys.

Katsastustoimipaikoille esitys on luonnollisesti hyvä asia, toisihan se niille isää töitä ja liikevaihtoa.

Myös valtio hyötyisi, sillä uuden katsastuslakiesityksen mukaan valtion perimä maksu jokaisesta määräaikaiskatsastuksesta on nousemassa nykyisestä 2,10 eurosta 2,90 euroon. Tätä perustellaan lisääntyvien valvontakulujen ja katsastuspalvelurekisteristä aiheutuvien kulujen kattamisella."

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/moottoripyorille-katsastuspakko/601534/

Niinpä tietysti...




InsOmnia

Juuri näin. Samalla voitaisiin määrätä pakolliseksi varusteeksi alkolukko ja gps paikannin ja myös jalankulkijoille tilapäinen haittavero ja polttoaineen verotus kaksinkertaistaa.  :o

Onnettomuustilastoja rumentaa teinibimbot jotka mielestään omistavat koko maailman. :o Ja vaikka bimbon skootteri on satavarmasti laillinen, niin bimbo kuvittelee kypäränsä sisällä myös ohjaavan koko maailmaa ja ei voi ymmärtää, miten se kuorma-auto voi tulla hänen päällensä, vaikka bimbon suojana oli kolmiota / stopmerkkiä ihan omien silmien edessä? :o :D

Pistetään nyt samalla polkupyörät ja potkulaudat sekä hevoset ja vetokoiratkin verollisiksi ja katsastuksen piiriin. Mitäpä sitä jättämään niistäkin saatavat roposet keräämättä. ;)

PappaSkootteri

kerrottakoon kaikille että juttu on vanha ja suomeen ei tule katsatuspakkoa... Itsekkin olin muksna ajamassa asiaa ajamalla letkassa mukana eduskuntalolle jo n.kuukausi sitten
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Partanen

Siellä eduskuntatalollako ne kertoi, että katsastuspakkoa moottoripyöriin ei tule? Kartoiko asiasta letkan järjestänyt taho, vai joku joka asioista päättää? Tarkoitan, että joku perustelu voisi olla paikallaan.

Suomi on EU:n lempilapsi, ja sellaisena pysyy, jotta saa pidettyä järjettömän autoverotuksensa. Jos prätkien katsastuspakko ei tule huomenna voimaan, niin luulisi että lähivuosina kuitenkin. Englantilaiset olivat ihmeissään, kun kerroin ettei meillä tarvitse skoottereita katsastaa. Heille katsastus on normaali käytäntö. Heidän ongelmansa on EU:n ajama huomioliivin käyttöpakko, joka sekin varmaan meillekin tulossa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

mpmaailma.fi uutisoi näin 6 päivää sitten:

LainaaLiikenne- ja viestintävaliokunnan kielteisestä kannasta huolimatta mp-katsastuspakko saattaa hyvinkin tulla Suomeen. Jos katsastuspakko toteutuu EU-asetuksena, ei kansallisia erivapauksia jää.

Parhaillaan sekä Euroopan neuvoston että parlamentin käsittelyssä oleva ehdotus moottoripyörien määräaikaiskatsastuksista on kohdannut vastusta Suomen lisäksi Ranskassa, Ruotsissa ja Hollannissa. Toteutuakseen ehdotus tarvitsee vain enemmistön tuen, yksimielisyyttä asiassa ei vaadita.

– 27 jäsenmaasta muistaakseni 19 katsastaa tällä hetkellä moottoripyöriä. Uskoisin, että nämä jäsenmaat ovat ehdotukselle myötämielisiä. Suomella ei ole asiassa veto-oikeutta, vaikka asiaa vastustaisikin, toteaa liikenne- ja viestintäministeriön liikennepolitiikan osaston liikenneneuvos ja johtava asiantuntija Kari Saari.
Vai eikö sittenkään?

Katsastuspakko saattaa edellä mainitusta huolimatta jäädä toteutumatta Suomessa, jos Euroopan komissio ja parlamentti suostuvat siihen, että määräaikaiskatsastuksille säädetään vain minimitasovaatimukset.

– Tällöin määriteltäisiin tarkastusmenetelmät, jotta halukkaat jäsenvaltiot käyttäisivät EU-tasolla harmonisoituja menetelmiä, Saari kertoo.

Se, mihin ratkaisuun asiassa lopulta päädytään, ei tunnu olevan kenenkään tiedossa.

– Euroopan komissio on valtio valtiossa, ei niiden ole pakko kuunnella kansallisia päätöksiä. Komission jätkät puhuvat mitä sattuu, siellä on vedelty hatusta villejä lukuja onnettomuustilastoista. Tässä vaiheessa kaikki niin tuhannen levällään – sen kun saisikin selville, että mitä ne oikein ajavat. Siellä on vilauteltu näitä minimivaatimuksia ja milloin mitäkin, päivittelee Suomen Motoristit ry:n ulkoministeri ja FEMA-yhteyshenkilö Juha Liesilinna.
Kuunvaihteessa uusi versio?

Asia on parhaillaan aktiivisessa käsittelyssä EU-instansseissa.

– Neuvoston puheenjohtajavuorossa oleva Kypros on ilmoittanut, että tavoitteena on saada asiasta poliittinen yhteisnäkemys vuoden loppuun mennessä. 25. lokakuuta on näillä näkymin viimeinen kokous, jossa koko pakettia käsitellään. Marraskuun alkupuolella Kypros pyrkii saamaan ehdotuksesta uuden version.

Lopullisen päätöksen tekevät Euroopan parlamentti ja komissio yhdessä, kertoo Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneturvallisuusyksikön yli-insinööri Maria Rautavirta.

– Neuvosto ja parlamentti alkavat käydä niin sanottua trilogia siinä vaiheessa kun molempien näkemykset ovat tiedossa. Lopullinen päätös saattaa olla tiedossa vasta vuoden tai kahden päästä. Edellisen mp-asian käsittely kesti kaksi vuotta.

Linkki uutiseen: http://www.mpmaailma.fi/uutinen/moottoripyorien-katsastuspakko-saattaa-toteutua-suomen-vastustuksesta-huolimatta
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Asian hyvä puoli on se että suurissa prätkä/skootterimaissa on massaa panemaan vastaan liian koville säännöille ja voi jopa kaataa koko hankken niiden osalta. Mutta jos se tulee täällä mennään taas pilkulleen ja yli tarpeen ja niin kalliisti kuin asian voi hoitaa. Ilmassa on selvästi mopontappotalkoiden ilmapiiri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pena

on vain ajan kysymys koska katsastuspakko tulee eu on kohta määräämässä eri valtioiden budjetistakin,tuntuu että pässiä viedään narusta nyt :(

ko2610

Jos tuo menee läpi, on kohta Jonneilla kimppakoneet, joilla hoidetaan leima ja muu aika mennään omalla virivirillä, mutta paperilla maailma pelastuu, kun saadaan "tappajamopot" pois liikenteestä. Väliäkö sillä, että suuri osa pitää kalustonsa kunnossa ilman katsastustakin. Ei riskiryhmään pure kuin tien päällä tehtävä valvonta, mutta sehän vaatisi poliiseja ja on liian kallista.

oskuk

Mikäs teillä on katsastusta vastaan? Pitäisikös se poistaa autoistakin?

PappaSkootteri

kellään mitään kielteistä olekkaan vaan se että lyhyt ajokausi ja taas lisää kuäuja muutaman kuukauden takia...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

oskuk

Noo, ajattelin vaan että ehkä porukalla syynä on oma modit, jotka joutuisi purkamaan, jos joku katsoo mitä matopurkissa on. Eli ei puolustella turvallisuutta, vaan rahanmenon varjolla laitonta toimintaa. Jos maksan 500e vakuutuksia, niin ei siinä joku 50e katsastus muuta tilannetta suuntaan tai toiseen. Itse en pistäisi vastaan, jos noita kovaäänisimpiä ja huonovaloisimpia räyskiä joku joutuisikin vähän laittamaan...en edes eteen sijoitettavaa rekkariakaan vastustaisi. Hienohan se oli, kun sellaiset vielä näissä oli ;-)

-Zone-

#11
Moottoripyöräharrastajanakin tiedän, että en takuulla lähtisi viemään pyörääni konttorille katsastettavaksi talvikuukausina vaikka katsastusajankohta sinne osuisikin. Usein mulla pyörä on vakuutuksessakin vain pari kuukautta vuodessa. Tuosta johtuen mun puolesta leima saisi mennä ihan rauhassa pitkäksi ja kävisin sitten keväällä siellä konttorilla. Tiedän vain että en ole läheskään ainoa joka ei lähtisi pyöräänsä viemään konttorille ajokauden ulkopuolella.

Itseasiassa vain murto-osa lähtisi kuskaamaan sitä pyöräänsä jollain pakettiautolla vain siksi, että se pitää katsastaa, kun on ne tiet jäässäkin. Lopputuloksena on k-konttoreilla hitonmoinen ryysis sitten keväällä, kun niitä katsastajia riittää ja monilla se ajan saaminen venyykin pidemmälle kesään. Ne jokavuotiset autothan kun pitää siinä samalla yrittää myös katsastaa. Kun sinne ryysikseen lasketaan mukaan liki kaikki suomen moottoripyörät ja mopot + uusintakatsastukseen määrätyt jne niin.. Ei hyvää päivää päättäjät. Järki käteen. Täällä on talvi joka vuosi ja moottoripyörä on talviaikaan hivenen eri juttu kuin auto.

Kaikenlisäksi, mä kun veikkaan että tässä käy juuri päinvastoin kuin on tarkoitus. Onko autojen katsastuspakko poistanut katsastamattomat autot liikenteestä ? Ei ole. Kaikkinensa auton pitäminen on niin kallista, että katsastamattomien osuus liikenteessä on itseasiassa lisääntynyt koko ajan. Kulut alkaa olla monille sen verran suuret että ei ihme kun riskejä otetaan. Tuurilla voi muutaman vuodenkin selvitä. Mopoissa veikkaan kilvettömien pelien lisääntyvän liikenteessä räjähdysmäisesti. Kun ei ole rekisterissä, ei ole vakuutustakaan. Liki koko suomen mopokanta on viritetty eikä viilaamattomia sylintereitä löydy mistään enää kaikille tarvitseville. Kyllä siellä on itsetehtyjä rekisterikilpiä silloin paljon mopojen perässä ja poliisia karkuun mennään vielä enemmän kuin nyt.

konenikkari

#12
Ikävää että katsastus koetaan vain kepiksi, ei porkkanaksi.
Suurin osa meistä pitää moponsa ja moottoripyöränsä kunnossa oman turvallisuutensa takia.
Voisiko katsastus olla vapaaehtoinen, kuten esim. kodin turvalukitus jolla saa alennusta vakuutusmaksuista. Ja olisikohan se katsastustodistus esim. myydessä, jälleenmyyntiarvoa nostava.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

Kansalainen siitä katsastuksesta aiheutuvat kulutkin viime kädessä maksaa. Aina se raha on jostain muusta pois.
Porkkanaahan se olisi vasta jos ilmaiseksi sen katsastuksensa järjestäisivät, kerran sitä niin helvetisti haluavat. Ei mulla katsastusta vastaan noin periaatetasolla mitään ole, mutta kun tiedän että olen tähänkin saakka pystynyt pitään ton motskarini täysin alkuperäiskuosissa ja kunnossa, niin kyllähän se jurppii alkaa maksamaan siitä omasta työpanoksestaan.

Coastside

#14
Me jotka osaamme korjata itse ja olemme selvinneet hyvin kauan liikenteessä, emme ole se vaikeuksiin joutuva ryhmä vaan ne jotka vaihdattavat polttimotkin korjaamolla. Toki se on korjattava oli katsastus tai ei, mutta jos katsastus sattuu kevätruuhkaan kestää korjaus viikkoja.
Jos epäilee ettei kuskien asenteet ole kunnossa, kannattaisi pyörän sijaan panostaa mielen tarkistamiseen. En ole muuten kuullut yhtään kertomusta siitä että joku ajoi huonojen jarrujen tms. vuoksi kolarin. Yhdestä luin missä takajarru oli hirttänyt liian kulumisen vuoksi ja kuski ajautui vastaantulijan eteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04