Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

TM 14/2012 Isojen skootterien vertailutesti

Aloittaja tex-, 01.08.12 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

Samppa

Polkupyörä=polkupyörä
Skootteri=skootteri
Moottoripyörä=moottoripyörä

Jokainen puoltaa paikkansa omassa tarkoituksessaan.

Periaatteessa tollanen vertailu MP:n ja skootterin välillä on mielestäni melko turhaa, sillä puhutaan eri laitteista. Usein myös käyttäjien intressit ovat erilaisia näiden laitteiden välillä. Sitten kun mennään tarkemmin eri laitteisiin sisään, huomataan, että myös niissä on keskinäisiä eroja. Varsinkin moottoripyörissä keskeinen ero on teho. Sellainen nenänvartta pitkin katsominen eri laitteiden omistajien välillä on vähän sama juttu, kun alkaisi tekemään vertailua siitä, miksi naapurilla on tollainen talo ja mulla tällainen. Siis kärjistetysti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

TM sen vertailun tällä kertaa aloitti. Me vaan mietittiin, että mitä ihmettä mahtoivat tarkoittaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 06.08.12 - klo:13:16
Periaatteessa tollanen vertailu MP:n ja skootterin välillä on mielestäni melko turhaa, sillä puhutaan eri laitteista. Usein myös käyttäjien intressit ovat erilaisia näiden laitteiden välillä.
---------------
Teknisesti ja lainsäädännössäkin skootteri kuuluu moottoripyöriin. Se on vain eräs mp:n alalaji. Varsinkin TM:n viimeisimmän testin mukaiset isot skootterit ovat jo käytännössäkin moottoripyöriä ominaisuuksiltaan. Tästä taas seuraa, että me kaikki olemme kaksipyöräisten kuljettajia, joilla on paljonkin yhteistä intressejä myöten (esimerkiksi katsastuspakon vastustaminen, tilan hyötykäyttö kaistalla ja pysäköidessä).

Monilla on kumpaakin lajityyppiä edustavia pyöriä. Skootteri ei koskaan voi korvata isoa maantiekruiseria tai autoa, mutta sillä on paikkansa taajamissa, ruuhkissa, kakkosautona. Veroista ja vakuutuksista johtuu, että meillä yritetään urheasti pärjätä yhdellä ainoalla laitteella. Muualla maailmassa otetaan ajoon pihasta (tallista) kulloinkin se peli, jolla asia parhaiten hoituu.

Edellisen perusteella voidaan olettaa, että vertailu skoottereiden ja muiden moottoripyörien välillä on erittäin kaivattu ja hyödyllinen. Varsinkin jenkkilässä näitä vertailuja käytetään tuomaan skoottereiden hyviä puolia ruuhkautuvassa liikenteessä ja huonossa taloustilanteessa esiin. Rapakon takana ja miksei meilläkin skootterilla on ollut pitkään kehno maine. Asiallisella vertailulla voidaan näitä ennakkoluuloja poistaa.

Täytyy lisäksi muistaa miksi näitä vertailuja tehdään: ne ovat osa markkinointia, joilla ostajakuntaa ohjaillaan tiettyyn suuntaan.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Coastside

#33
Pieni skootteri on kevyen ja hennon oloinen verraten MP:n massiivisuuteen joka henkii nopeutta. Vaikka skootterilla pääsee kaupunkitaajamissa muita tyyppejä ketterämmin ja mopolla ilman parkkihuolia jotka voi olla käytön merkittävä este. Skootteri on myös oiva kauppakassi, sallien jo vakiona kuljetustilan perusostoksille ja kärryn (mopissa vähemmän vaatimuksia) kanssa automaisen reilut. Kaikki tuo sopii sen imagoon ongelmitta, jota se MP:ssä ei sovi, vaikka harrikalla ja kultasiivellä hinaisi 150 kg kärryä laillisesti. Onneksi skootterin imago nousee ja tuttuus lisääntyy. Lieveilmiönä korttipakko ja mahdollisesti katsastuspakkokin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

#34
Sampan edellä ehdottama kastijako skoottereihin ja moottoripyöriin voisi toimiakin, jos tietyn kokoiselle city-skootterille luotaisiin oma ajoneuvoluokkansa, jossa olisi huomattavasti kevyemmät vaatimukset: vähemmän rajoituksia pysäköinnissä, kevyemmät vaatimukset ajo-oikeuden suhteen, halvemmat vakuutukset ja vapautus autoverosta.

Suomessa kaksipyöräisiä kohdellaan kuitenkin absurdisti auton kaltaisina, joista kernaasti revitään täydet parkkimaksut, VR:n kuljetusmaksut ja langetetaan identtiset korttivaatimukset. Skootterin kehno imago ei lisää houkuttelevuutta, mikäli autolla tai isolla mp:llä ajo on tehty samanveroiseksi tai sitä jopa suositaan. Tästä kertoo mielestäni hyvin TM:n testin kaltaiset crossoverit (kuten Hondan Integra), joiden kohdalla lajityypin rajoja on hämärretty tarkoituksella myynnin edistämiseksi. Mielenlaatu ei vieläkään taivu ajamaan ketterällä skootterilla, koska vallitseva asenneilmasto pitää skoottereita altavastaajina.

Ilmaston vuoksi skootteroinnista ei koskaan tule yhtä yleishyödyllistä kuin vaikkapa Välimeren maissa. Jotta päästäisiin edes hieman lähemmäksi eteläisiä skootteritovereita, pitäisi monen asian muuttua Suomessa. Ehkä sitten, kun pääkaupunkiseudun ruuhkista tulee pysyvä kokopäiväinen ilmiö, voi kotelokuski harkita skootterin sarviin nousemista.

http://yle.fi/uutiset/helsingin_liikenneruuhkat_lisaantyvat_voimakkaasti_lahivuosina/6237516
LainaaHelsingin kantakaupungin kadut eivät vedä nykyistä enempää liikennettä. Liikenneviraston sekä Helsingin kaupungin liikennesuunnittelun mukaan autoilijoiden pitää varautua, että jonoutunut aamu- ja iltapäiväliikenne muuttuu säännöllisiksi ruuhkiksi vuosikymmenen loppuun mennessä.

Yllä oleva uutisointi kuvastaa hyvin Suomea: sanallakaan ei viitata mahdollisuuteen, että skootterilla voisi ratkoa liikenteen pullonkauloja. Liikennesuunnittelussa ei mitenkään ole otettu huomioon edes mopoja, joille pitäisi rakentaa omat hidaskaistat (erikoisleveät piennar-alueet) kaupungin sisääntuloväylille. Esimerkiksi Tukholmassa kaupungin keskustassa on kaksipyöräisille varattu kadun reunasta oma kaistansa. Pienenä myönnytyksenä Tampereella ja Helsingissä on otettu käyttöön mp-parkkeja, joissa pysäköinti on ilmaista. Tämäkin vähä vaati ahkeraa lobbausta.

Pienille skoottereille (100-300 cm3) pitäisi suoda vapaa pysäköinti kaikkialle, kuten mopoille. Katsastuskonttorilta voitaisiin antaa lätkä, josta parkkipirkot näkisivät mahtuuko skode rajamittoihin (kriteereinä iskutilavuus, akseliväli, leveys, paino). Ruuhkamaksut, joista skootterit tietysti olisivat vapaita, toimisivat samaan suuntaan.

EDIT: typo.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

oskuk

Minusta skootteri ei tarvitse mitään helpotuksia joita ei moottoripyörä saisi. Ihan absurdia, kuten väite ketteryydestäkin.

khaosaming

#36
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 06.08.12 - klo:16:25
Minusta skootteri ei tarvitse mitään helpotuksia joita ei moottoripyörä saisi.
-----------------
Tähän tarvitaankin kaukokatseisempaa ajattelumallia: pitkäjänteistä liikennesuunnittelua, jossa puntaroidaan kauppatase, energiatalous ja ympäristöpäästöt; kaupunkien keskustojen viihtyvyys ja tilanpuute. Niin kauan kuin iso mp (tai jopa auto) on skootterin kanssa tasaveroinen, ei suomalainen nouse sellaisen selkään. Tavallinen tienkäyttäjä tarvitsee hellää ohjausta. Liikennevirtoihin ja ajokäyttäytymiseen voidaan vaikuttaa lainsäädäntöteitse. Polttoaineen hintaa ja pysäköintimaksuja korottamalla muokataan tottumuksia oikeaan suuntaan. Myöhemmin asenteet muuttuvat perässä.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Coastside

Esimerkiksi kun skootterointia suosittaisiin, saisi julkinen liikenne kylmän kauden matkustajia enemmän kuin nyt saa ja ruuhkaisuus vähenisi ympäri vuoden. Moottoripyörillekkin voisi antaa helpotuksia jos sitä käytetään oikeasti työmatkoihin.
Parkkeerausongelmaa purkaisi automaattisesti lastaavilla pyöräparkeilla, joissa niitä olisi kerroksittain ja laskutus korttitunnisteella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

PappaSkootteri

en lukenut ihan kaikkia tai siis jaksanut sanatarkasti lainailla mutta sanoisin kuitenkin että omani Hondan silverwin 600cc on ihan puhdas matkapyörä sanoo kuka mitä tahansa... palasin juuri kotiin muutaman päivän viron reissulta jossa noin ttuhatkilsaa tuli taitettua... matkustaa sai ajaa jalat suorana ja nojailla ihan kuin sohvalla ja noputtakin tavittaessa 50-60km/h kuin missään saa edes virossa ajaa ja samallalailla pystyi kiertämään pienet ja vanhat kaupunkien keskustat...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

lehtijussi

Lehden mukaan maxi on vasta yli 500 kuutioinen, eli mullakaan ei ole maxi vaan normi skode ny. :P
Luettu vertailutesti vahvistaa sitä ajatusta, että seuraava peli Kymcon jälkeen (sitten joskus) on Hondan silverwinni. Vaikka ei ollut edes mukana vertailussa.
Tuota Kymcon seiten satasta hieman ajatellut sillä mielellä, mutta ei kuitenkaa tuota hidasta möhköä kiitos. -Suitsakaan ei tule olemaan vaihtoehdoissa.
Jos Xciting tulee uudella 550cc koneella, niin se pitää käydä koittamassa kyllä...

PappaSkootteri

Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

kissantassu

Hondalta olisi voinut yrittää saada SW-T 600:sen mukaan testiin, on tuon FJS 600:n uusi versio. Integra haiskahtaa enemmänkin moottoripyörältä skoden kaavussa, ainakin jos tavaroiden kuljetuskykyä pidetään mittana. Maxin rajan veto 500:n kuutiosentin kohdalle tuntuu virkamiehen yksisilmäisyydeltä. Pitäisi huomioida myös pyörän rakenne ja paino. Esim SW-T  400 painaa saman kuin FJS 600.
FJS600 on parhaimmillaan maantiellä, taajama/kaupunkiajossa usein helpottaa tilanteiden ennakointi. Itse en vältä FJS:llä kaupunkiajoa, eihän sitä heittele kuin 250 kuutioista tai muuta satakunta kiloa kevyempää kulkinetta kaupungin jonoissa. Toisaalta koko avittaa havaituksi tulemista kaupunkiliikenteessä, mopo jää helpommin huomaamatta kuin iso skode.
Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

khaosaming

Maksi on skootterimaailman kustomi: pitkä ja matala pyörä, jota ohjataan jalat edellä. Mukaan mahtuu paljon tavaraa ja matkustajallakin on muhkeat oltavat. Iskutilavuus on sivuseikka. Maksien esiäiti Honda Helix on 250-kuutioinen ja Burgmanneista parhain 400 cm3.

Vertailun skoottereista yksikään ei ole parhaimmillaan kaupungissa. Monet niistä ovat aivan selviä matkapyöriä. T-Max on sportti ja Hondan Integra hybridi (sama pyörä toimitetaan myös mp-kuosissa perinteisillä vaihteilla ja jalkatapeilla).

Epäilen sitäkin väitettä, että Keski-Euroopassa kyseiset skootterit olisivat yleisiä. Raskailla matkaskoottereilla ei tee mitään Pariisissa tai Roomassa. Todellisuudessa arjen työmatkakommuutterit ovat varttilitraisia tai pienempiä. Urban assault scooter (kaupunkisukkula) on kevyt ja ketterä, mutta ärhäkkä. Esimerkki tällaisesta on Gilera Runner 180.

Honda Integra:
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

pekpel

Tuo Honda ei ole koskaan skootteria nähnytkään,,
Pannaan tuollaiset puolisekohirviöt skootterin jalosta ajopelin nimen käytöstä.. PHyi Helkutta sentään..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

pugt200

Olen vähän eri mieltä siitä sopiiko maxi kaupunkiajoon vai ei. Milanossa, Roomassa, Barcelonassa, Budapestissa ja jopa Tukholmassa olen nähnyt "fillariläheteillä" ja pizzaerkeillä paljon maxeja. TMax, Burgmann 400, Honda 400 jotain? yms. Ei kai ammatikseen kaupugissa suhaava tyyppi aja laitteella, joka ei sovi tarkoitukseensa? Näytti siltä, että koululaiset ajavat mopoluokan päristimillä, kotirouvat mopoilla+piikeillä ja miehet maxeilla...noin karkeasti  jaotellen. ;D