Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Lisää maxiskoottereita Suomeen

Aloittaja jalat, 09.06.11 - klo:12:30

« edellinen - seuraava »

kissantassu

Moi,

Hain viime kesänä skootterin Saksasta ja koko toimituksen helppous yllätti. Kannattaa suunnitella reissu hyvin, sillä maa on laaja vaikka moottoritiee ovatkin nopeita. Englanti tuntui sopivan hyvin kaupantekoon, omasta saksan osaamisesta oli sen verran apua että jutustelun alkuun pääsi. Ostin lopulta pyöräni liikkeestä, hinnat suunnilleen samat liikkeillä ja yksityisillä. Byrokratiaan en joutunut tutustumaan, koska myyjä hoiti paperiasiat ja veloitti 50€ vaivoistaan (oli vaihtopyöränä liikkeen nimissä). Rekisteröinti Suomessa sujui ongelmitta, mitä nyt tullin kiireet veti ajoluvan keston kalkkiviivoille. Vero oli arvioiden mukainen.

Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

PappaSkootteri

Kerro uteliaille minkä pelin toit ja paljonko... veroja yms... laivallako meno ja tulomatka vaiko miten... jne jne uteliaita lukijoita kiinnostaa kaikki pienetkin speksit
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

pekpel

Juu
Lisä tieto ei oo koskaan pahasta..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Jos vaikka oikein pienen matkakertomuksen saisi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kissantassu

Koitan saada jonkinlaisen jutun aikaan viikonloppuna.
Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

pekpel

Paljon kiitoksia etu- ja taka käteen
Itekkin olen hieman tuollaista ratkaisua miettimässä ja kaikki tieto on kivaa  ;D
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kissantassu

Tässä on lupaamani juttu, meni pitkäksi. Lukeminen on vapaaehtoista.


Pyörä Saksasta
Tämä juttu on yhdenlainen kuvaus skootterin hausta Saksasta, mitä tein ennen reissuun lähtöä, itse hakumatka ja sen jälkeinen toiminta.

Johdanto
Olin jo useamman vuoden ajellut 250 skootterilla ja mieli teki tehokkaampaa laitetta, jolla pysyy mukavasti muun liikenteen mukana maantiellä ja myös moottoritiellä. Myös moni sylinterinen (2 syl.) moottori kiehtoi ajatuksissa värinättömämmästä käynnistä. Olin jo käynyt koeajamassa niin Suzukin, kuin Hondankin malleja Suomessa. Koska uusien pyörien hinnat ovat täällä korkeat ja siitä seuraten myös käytettyjen hinnat, alkoivat jutut ulkomailta tuoduista edullisista pyöristä kiinnostaa. Niinpä luin juttuja ja seurasin ulkomaista tarjontaa. Siitä ajatus lähti kehittymään, kalenterikin ehti vaihtua uuteen ja kun viime kesänä myin 250:en, niin ei muuta kuin suunnitelmat esiin ja matkaan.

Miksi hakea itse?
Juttuja lukiessani tulin siihen tulokseen, että toimeksianto esim. Graulinille (saanut järjestään myönteisiä lausuntoja netissä) kustantaisi noin 1k€:n (arvio, ei kysytty). Matka Saksaan kiinnosti ja tuo summa on mukava matkakassan pohjalla. Valinnakseni tuli lomamatka Saksaan.

Valmisteluja
Alkuvalmisteluihini kuului tiedon kerääminen kohteena olevista merkeistä/malleista, mihin kiinnittää huomiota, heikot kohdat jne. Lähteenä olivat lukuisat keskustelupalstat ja merkkikohtaiset "kerhopalstat". Googlen kääntäjällä sai juttuja käännettyä englanniksi. Markkinoiden seuranta netistä oli tärkeä kulmakivi, pitää olla ajatus mihin menee ja mitä etsii. Aika nopeasti Saksasta tuli kohdemaa ja mobile.de pääasiallinen sivusto. Saksan postinumeroluettelo on hyvä apu Google Earthin (GE) kanssa maantieteellisiä sijainteja määritellessä. Maa on laaja, joten siellä ei kannata rynnätä paikasta toiseen, vaan keskittyä joillekin alueelle. Kiinnostavista pyöristä voi tehdä esim. Excelillä itselleen tiedostoa tärkeinä pitämistään tiedoista. Lisätietoja sain liikkeistä paljon paremmin kuin yksityisiltä (kielikynnys?).

Yksi pyörän lopulliseen hankintahintaan tuleva lisä on tullin perimä maksu. Tulli julkaisee kuukausikohtaista tilastoa tullatuista ajoneuvoista osoitteessa http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/index.jsp. Minun kohdalla tällä tiedolla oli oma vaikutuksensa kohteen haarukoinnissa.

"Auto Saksasta"-opas (Tarja ja Pauli Savolainen) antoi riittävästi tietoa saksalaisista viranomaisvaatimuksista ja -käytännöistä. Suosittelen niille, jotka aikovat hakea itse pyörän Saksasta.

Ajoreittien suunnitteluun ja ajoaikojen arviointiin käytin navigaattorin reittisuunnittelua. Mielestäni iso apu tässä kohtaa ja antaa realismia liikkumissuunnitelmiin autolla (oma/vuokra). Samalla tulevat kohteiden koordinaatit kirjattua valmiiksi naviin.
Pitkä johdanto. Omasta mielestäni hyvin suunniteltu on jo puolet asiaa ja onnistuneen projektin edellytys. Tietenkin on "Hannu Hanhia" ja hyviä inspiroijia, itse en katso kuuluvani heihin. Itselleni asioiden selvittely ja suunnittelu on mieluista tekemistä, samalla pääsee kiinni "tunnelmaan" ja samalla oppii uutta. Silti jää asioita huomaamatta ja kaikkiin yllätyksiin ei voi varautua.

Matka
Varasin lennon Tampereelta Hahniin (RA:n Frankfurt), sinne pariksi yöksi majoituksen varaus ja auto vuorokaudeksi. Kaiken tuon sai hoidettua netin välityksellä parissa tunnissa. Ai niin – entäs paluu; 1. vaihtoehto Finnlinesillä Helsinkiin, kun pyörä on alla (liput varaan netistä kun tiedän paluun ajankohdan), 2. Lentäen jos tulosta ei tule (epätodennäköinen). Aikaa etsintään varasin viikon.

Varsinainen matka alkoi sitten viileänä iltapäivänä lennolla Tampereelta Hahniin. Koneen lähestyessä Hahnia ja katsellessani alla näkyvää liikennettä päätin yrittää aikaistaa autonvuokrauksen alkamaan jo samana iltana. Halusin päästä hakemaan tuntumaa liikenteeseen ja autoon rauhallisissa oloissa. Olin juuri ennen matkaa saanut tutun Tomtomin rikki auton hansikaslokerossa. Sen tilalla oli uusi tuntematon navi, myös paikalliseen liikenteeseen sain tuntumaa, samoin kuin autoon. Tärkeää oli myös päästä aikaisin liikkeelle, eikä tärvätä aamuhetkeä auton noutamiseen. Jälkeenpäin olin tyytyväinen päätökseeni, kaiken lisäksi vuokrauksen aikaistaminen sujui ongelmitta.

1.päivä Saksassa
Aamiaisen jälkeen naviin etappi Bonnin liepeille, jossa oli ensimmäinen katsottava pyörä. Kiitos navin, löysin ongelmitta perille ja vieläpä sovittuun aikaan. Kohteena oli yksityisellä tarjolla ollut FJS600. Pyörän kunto oli OK samoin tiedot. Se oli ensimmäinen, joten jatkoin katsomaan lähellä ollutta Burgmania. Asiallinen tapaus sekin. Eteenpäin etsivän mieli ja auton keula kohti A3:a ja Dortmundia.

Dortmundin kulmilla oli vuorossa pari liikettä, joissa toisessa Suzuki ja toisessa Honda. Katsomisten lisäksi tein pari koeajoa. Hotellin aamiainenkin oli tullut jo kulutettua ja ansaittu(?) lounas kolmen aikoihin iltapäivällä. Siinä syödessä oli aikaa tehdä yhteenvetoa päivän kokemuksista ja katsotuista pyöristä. Kaikki 4 olivat kriteerit täyttäviä, joten miksi mennä merta edemmäs kalaan.

Päätin hieroa liikkeessä olleesta Hondasta kauppaa, koskapa se kiinnosti eniten. Niinpä palasin lounaan jälkeen kauppaan ja aloitimme kaupan vääntämisen. Pienen hinnan väännön ja varustelisäyksen sopimisen jälkeen tein pyörästä kaupat. Pyörä jäi liikkeeseen odottamaan rekisteröintiä ja takalaukun asennusta. Itse lähdin takaisin Hahniin palauttamaan auton vuokraamolle. Paluumatkalle osuin ruuhkaan ja ehtiminen takaisin autovuokraamolle meni pitkäksi. Hyväksyivät kuitenkin vuokra-ajaksi yhden vuorokauden. Sitten takaisin hotellille, lauttapaikan varaus netissä ja valmistautumaan seuraavan päivän ohjelmaan.

2.päivä Saksassa
Aamiaisen jälkeen hotellin kuljetuksella (shuttle) lentokentän linja-autoasemalle. Ensin bussilla Kölniin ja sieltä junalla Dortmundiin, jonne saavuin puolen päivän aikaan. Pyörä oli tullut liikkeeseen vaihdossa ja siirretty liikkeen omistukseen, joten en joutunut tekemisiin rekisteröinnin kanssa. Liike pystyi tekemään siirtorekisteröinnin ja vakuutuksen siirtoa varten ilman minun osallistumista asiaan.  Tietenkin he veloittivat kulut, jotka joka tapauksessa olisin joutunut rekisteröinnistä maksaman. Fiksusti toimittu, sillä muuten olisin joutunut odottamaan seuraavaan päivään rekisteröintitoimiston avautumista. Rekisteröintitoimisto kun suljettiin jo puolilta päivin. Säästin näin yhden yöpymisen ja yöpymispaikan etsinnän.

Muodollisuuksien tultua hoidetuiksi oli aika suunnata kohti Travemundeä ja Suomea, ajomatkaa oli tiedossa noin 450 km ja aikaa 8 tuntia. Reitiksi valitsin E37/A1:n ja ajelin Bremenin ja Hampurin kautta kohti Lubeckiä ja edelleen Travemundeen. Muuten matka oli normaalia moottoritieajoa, paitsi Hampurin lähellä, jossa tietyön takia oli iso STAU. Ratkaisuksi valitsin ajaa ohi naviin tarjoaman risteyksen (sain ajaa ohituskaistaa jonon ohi) ja lähteä myöhemmin seuraamaan uutta reittiä. Tämän ratkaisun näytti tehneen moni autoilija, sillä ajoimme samaa reittiä lähes tunnin. Karttakirjalla pimeässä se ei olisi yksin onnistunut. Kiertelystä huolimatta saavuin ajoissa satamaan. Samalla tuli todettua Hondan valojen olevan todella hyvät halogeeneiksi. Niillä näkee oikeasti ajaa, mitä ei voi sanoa edellisen ajokin valoista.

Satamassa kului tuokio ihmetellessäni mihin siellä pitäisi ajaa. Asia ratkesi yksinkertaisesti, kun pysähdyin katselemaan ja seurasin sitten perässä tulleita autoja lähtöselvityskopille. Esittämällä Finnlinesin varausnumeron sain tarvittavat paperit ja sitten muiden kaksipyöräisten perässä odottelemaan laivaan ajoa. Hieman hirvitti ajaa iltakosteaa teräsramppia ylös, se sujui kuitenkin hyvin eikä pyörä yrittänyt liukastella.

Olin aikonut valvoa ja katsoa laivan lähdön satamasta, ei onnistunut koskapa nukahdin lepotuoliin ennen laivan lähtöä. Laivalla oli rauhallista ja meri oli tyyni eikä mitään mainittavaa tapahtunut, mitä nyt olin varannut liian vähän luettavaa mukaan.

Suomessa
Laivan saavuttua Vuosaareen alkoi hakijan kannalta mielenkiintoinen osuus. On itse ymmärrettävä ajaa Tullin konttorille, sillä portilla ei ollut mitään kontrollia (ollaan EU:ssa). Konttorilla täytetään "Ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta" siirtoluvan saamiseksi (3kk), Suomen liikennevakuutuksen pitää tietenkin olla voimassa (sen olin sopinutvakuutusyhtiön kanssa ennen matkaa). Siirtokilpiin liittyvä saksalainen vakuutus loppuu viimeistään silloin, kun pyörä ajetaan laivasta Suomessa.

Sen jälkeen katsastuskonttorille, jotta rekisteröinti- ja tullausmenettelyn saa liikkeelle. Katsastuksen jälkeen toimitetaan "Autoveroilmoitus" liitteineen tullille ja jäädään odottamaan tullin päätöstä valtion intressistä. Tuomani pyörän kohdalla päätös oli odotettua suuruusluokkaa ja saapui viikkoa ennen siirto- ja ajoluvan umpeutumista. Sitten maksamaan vero ja pari päivää odottelua, ennen kilven hakua katsastuskonttorilta. Parin päivän viive, jotta tieto veronmaksusta ehtii kirjautua AKE:n rekisteriin. Kilpeä ei saa ennen sitä.
Tästä eteenpäin matka jatkuu Suomeen rekisteröidyllä skootterilla.

Havaintoja yms.
Navin sijoitus oli ongelma, koska se ei tahtonut pysyä imukupilla kiinni pleksissä (Hondan originaali plexi on vetelä ja värisee liikaa). Lopulta sille löytyi paikka nopeusmittarin päältä. Sijoitus häiritsi hieman nopeusmittarin seuraamista.

Finnlinesin nettivaraus on kätevä, koska siinä ei käytännössä tarvitse tulostaa mitään. Voisivat lisätä ohjeen nettiin. Otat matkan varausvahvistusmailista varausnumeron ja lipun numeron ylös, niin sataman check-in kioskin virkailija tulostaa niiden perusteella laivaan pääsyliput. Voit siten varata paikan vasta kun tiedät tarkan paluuajankohdan. Vaikka maksat visalla, systeemi haluaa vielä visan toimittaneen pankin tunnistuksen pankkikorttitunnisteella.

Navi on hyvä apulaite ainakin yksin liikkuvalla ja/tai ADACin karttakirja. Yleismaantiekartalla 1:750 000 (tai sinne päin) saa lähinnä selville kaupunkien väliset etäisyydet ja pääteiden olemassa olon. Kiertoteiden etsintä ja risteysjärjestelyt selviävät helpoiten ajantasaisella kartastolla olevasta navista. Korvaamaton apu esim. Staun osuessa kohdalle (stau = seisova tai hyvin hitaasti etenevä ruuhka, pitkä). Paperikartat ja kokenut, pitkämielinen kartanlukija voi myös toimia. 
Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

InsOmnia

Hieno kertomus ajokin hausta. Itse en olekkaan muita ajoneuvoja saksasta tuonut kuin autoja ja aina on mennyt helpoimmin, kuin voisi kuvitellakkaan.

Samppa

Kiitos hyvästä kertomuksesta. Näyttää Saksassa autoliikkeet tuntevat tuontikäytännön hyvin, joka tietysti helpottaa mahdollisen kielimuurin ongelmia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#24
Ennen matkaa voi kerätä vihkoon auto/prätkä/matkustus/virasto fraaseja valmiiksi niin voi vaikka niitä osoitellen ummikolle näyttää mitä haluaa.
Paljon auttaa että suomalaiset on heille veljeskansaa, antaa hyvä ennakkokäsitys.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

leze223

Hyvä kertomus! Isä hieman himoitsee jonkin näköistä isompaa skootteria huvimatkalle. Taidampa näyttää tarinan
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

maximi

Ihan jutun otsikoinnin mukaisesti ostin pari viikkoa sitten ensimmäisen maxiskootterini aiempien prätkäilyvuosien jatkoksi. Oikeasti olin jo noin vuoden verran katsellut isoja skodeja hankintamielellä ja nyt kun Hondan SW-T600 hintaa pudotettiin muutamalla tonnilla, niin vaihdoin prätkän tähän vehkeeseen. Nyt vain taas kevättä odottelemaan ja jos jollakulla muullakin on kyseinen skootteri, niin mielellään kuulisi laaja-alaisesti kokemuksia tästä pelistä.
Ja eikun menoksi ennenkuin on myöhäistä

lehtijussi

Niin siinä sitten kävi, että Mönkijä lähtee taloudesta ja tänään on tilattu Kymco Xciting 500 Ri 2012
Uudet mallit tulee maahan vasta huhtikuun puolessa välin, joten nyt alkoi kärvistely. ;D

Tämmönen -> http://pictures.trader.pl/pictures/original/4/e9/24/ed6cf231ef1347b8b7ae5984af80a489.jpg

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 20.02.12 - klo:19:46
Niin siinä sitten kävi, että Mönkijä lähtee taloudesta ja tänään on tilattu Kymco Xciting 500 Ri 2012
Uudet mallit tulee maahan vasta huhtikuun puolessa välin, joten nyt alkoi kärvistely. ;D

Tämmönen -> http://pictures.trader.pl/pictures/original/4/e9/24/ed6cf231ef1347b8b7ae5984af80a489.jpg

Onnea uuden pelin hankinnasta... olethan koeistunut jo kyseisen pelin vai kuvienko perusteella teit hankinnan?
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

PappaSkootteri

Mitäs olette muut mieltä laitteesta? http://www.nettimoto.com/muu-merkki/muu-malli/1264416

Itse laitoin viestiä myyjälle ja se vastasi näin:

Kysymys: 
Mikä on ajoneuvoluokka (löytyy rek.otteesta), saako ajaa B-kortilla kuten esim Piaggion MP3 LT mallit Tietty otteessa oleva "merkki/malli" olisi kiva tietää.

Vastaus:
Moi!
Joo, pari tuommoista (musta ja valkoinen) tuli ostettua viimekesänä ja rekisteröityä suomeen. Oli muuten (silloin ainakin) suomen ainoat ja nimen sai otteeseen periaatteessa itse päättää..
Ajoneuvoluokka: L5e / Kolmipyörä
Vaatii A kortin jos joku sattuu pysäyttämään
Merkki: Wanjin
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T