Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

saitek

No niin, löytyihän tuo ohje kuukauden välein tapahtuvasta akun lataamisesta, kun luin tänään etusivun jutun skootterin talvisäilytyksestä  :) Luulisi, että tuollainen olisi löytänyt tiensä kymcon manuaaliin.
Vaihtoa silmälläpitäen, mitähän akkuja kannattaisi katsoa, onko näistä tehty jotain testejä tyyliin Tekniikan Maailma tms.

Coastside

Vaikeaksi menee koska akut tehdään halpatuontimaissa ja sama akku voi kiinalaisin logoin maksaa puolet mitä eurooppabrandillä. Kiinasta tulee erittäin hyviäkin akkuja, joilla starttailee vuosien ajan kesät talvet, kuten minun skoden akulla. Esim. Varta on nykyisin heikkolaatuisia toimittava brandi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Haet vaan motonetistä tai biltemasta akun ja hommaat sen ylläpitolaturin.

Onko saitek skopassasi hälyjä ym.härpättimiä?
Ei välttämättä tuo 20 km ajomatka/päivä, vaikka pitäisi, akkua lataa jos on paljon laitteita.

Talveksi akku irti skopasta ja ylläpitolaturin haltuun vaikka koko pimeän ajaksi, jos uskallat, vähän epäilen näitä latureita enkä jättäisi valvomatta kovin pitkäksi aikaa.

Itse ajan koko vuoden eikä akkua ole tarvinnut latailla koskaan, minimi ajomatka itsellä on noin 40 km/päivä. Mutta ei ole mitään lisälaitteitakaan, vielä.
Kaverille laitettiin kahvan- ja penkinlämmittimet, peilien jään sulatuksia ym.
Kaikki kamat kun on päällä akku loppuu ajossakin alle 10km matkalla, vaikka on kolme jännitteensäätäjää rinnakkain suorimassa tehoja magneetolta ja napattu valopiiristä lisää sähköä käyttöön.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

yamaha

paras akku joka on niin kuiva varattu akku.hapotuksen ja parin tunnin latauksen jälkeen käyttövalmis.huolto vapaissa akuissa esim.bilteman akut saattaa jopa vuoden olla hyllyssä ilman lataamisia. ei hyvä eikä pitkä ikäinen akku, tai riippuu siitä jos satut ottamaan juuri tuodun akun käteen hyllystä!mutta kuiva varatussa akussa käyttö alkaa kun hapotat sen silloin ainakin itse on perillä akun iästä ja pystyy vesiä tarkastamaan jatkossakin.kannattaa maksaa 10e enemmän akusta kokemusta on asiasta  :)

Coastside

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 05.08.10 - klo:23:18Onko saitek skopassasi hälyjä ym.härpättimiä?
Ei välttämättä tuo 20 km ajomatka/päivä, vaikka pitäisi, akkua lataa jos on paljon laitteita.

Kaverille laitettiin kahvan- ja penkinlämmittimet, peilien jään sulatuksia ym.
Kaikki kamat kun on päällä akku loppuu ajossakin alle 10km matkalla, vaikka on kolme jännitteensäätäjää rinnakkain suorimassa tehoja magneetolta ja napattu valopiiristä lisää sähköä käyttöön.
Kiinalaisen magneetossa on tilaa tehdä lisää ampeereita joko ilmaväliä pienentämällä tai käämimällä uudelleen tai sovittamalla joku MP:n magneetto siihen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Kyllä mulla noi huoltovapaat Biltema-akut kestää ihan hyvin sellaiset 3-4-vuotta normilla ylläpitolatauksella. Ne "jo poistuneet" itse hapotettavat Biltema-akut olivat mielestäni paljon huonompia. Oli tossa nurkissa myös yksi Yuasa akku erään kootterin jäljiltä, joka oli yllättävänkin hyvä tai siis pitkäikäinen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

saitek

#231
Oma näyttää toistaiseksi pelittävän vuorokauden latauksen jälkeen. Tiedä sitten kauanko tehoja riittää, käynnistyksiä on takana vasta ihan muutama.

Lisäys:
Eipä sitten kestänytkään viikkoa kahta kauempaa. Nyt hankin ns. tarvikeakun, jossa tuli akkupatruunat mukana. Akku on juuri täytetty, vaikka välillä tuskastuinkin, kun nesteet ei tahtoneet mennä sisälle.

Kysyisinkin, että pitääkö akku tässä vaiheessa ladata, vai iskenkö suoraan kiinni skootteriin.

Niin, ja aikaisemmille kysyjille vastaukseksi, ettei kymcossani ole ylimääräistä. Elikkä ihan peruskäynnistystä varten tuo on olemassa + plus tietty valot.

Plom

Kyllä se akku olisi hyvä ladata täyteen ennen käytönaloittamista.

pekpel

Joskus kotilopuolella (auto) oli erikseen kielletty vasta hapotetun akun lataus.
Akku suoraan autoon kiinni ja käyttöön.
En sitten tiedä miten se näissä pienissä max. 9A:n akuissa menee.
Muutama viesti aikaisemmin yamaha mainitsee että hapotus ja parin tunnin lataus olisi poikaa, voi hyvinkin pitää paikkansa, tuskin siitä mitään haittaa, latauksesta olisi.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Ainakin aikaisemmin, kun Biltemalla oli näitä itsehapotettavia mopoakkuja, oli paketissa ohje, että pitää ladata hapottamisen jälkeen ennen käyttöön ottoa. Suositus oli muistaakseni sellaisella mp-normilaturilla joku 6 tuntia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: OH2KV - 18.07.10 - klo:19:12
Akkujen kanssa pelatessa kannattaa ottaa kaikki turvallisuuseikat huomioon, heti alusta pitäen. Siitä syntyy rutiini, joka pitää laitteet ja korjaajat ehjempinä pidemmän päälle.

Seuraavassa ohjeita, joilla pärjää pitkälle:

1. Ladatessasi akkua, voivat akkukengät olla kiinni, jossei laitteen virtapiirissä ole liikaa vuotovirtaa, ts viasta johtuvaa ylimääräistä kapasiteetin hävikkiä. Ladatessasi kytke aina ensin laturin akkuun menevät johtimet, vasta sitten verkkovirta. Latauksen jälkeen, kytke ensin verkkovirta pois, vasta sen jälkeen irroita latausjohtimet akusta. (Tässä varsinkin räjähdysvaara)



Onko tosiaan niiin että akunkenkiä ei tarvitse irrottaa latauksen ajaksi? Voiko jotain mennä skodesta rikki? Entä pitääkö latausta jotenkin valvoa vai voinko jattää avoimeen katokseen akun latautumaan
Ei mopolla mahottomia

JaakkoFagerlund

Ei tarvitse irroittaa, sillä se magneetto lataa samanlaisilla jännitteillä kuin akkulaturikin, eli jos sieltä jotain hajoaisi, se hajoaisi jo ajaessa :) Ja kyllä sen voi aika huoletta jättää latautumaan, varsinkin jos laturissa on älyä yhtään, eli ymmärtää katkaista itsekseen kun akku on täysi.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Samppa

Joskus noita vanhoja auton akkuja ladatessa oli "vetykaasuriski" enkä konkreettisempi ja silloin akkua oli syytä ladata tuulettuvassa tilassa, eikä ainakaan keittiön hellan päällä liesituulettimen alla ja samalla siinä itse röökiä poltellen. Suosittelen siis edelleen tuulettuvaa tilaa.

http://www.matkaendurot.net/wiki/index.php/Akun_huolto
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kaahonen

#238
Lainaus käyttäjältä: JaakkoFagerlund - 05.10.10 - klo:00:07
Ei tarvitse irroittaa, sillä se magneetto lataa samanlaisilla jännitteillä kuin akkulaturikin, eli jos sieltä jotain hajoaisi, se hajoaisi jo ajaessa :) Ja kyllä sen voi aika huoletta jättää latautumaan, varsinkin jos laturissa on älyä yhtään, eli ymmärtää katkaista itsekseen kun akku on täysi.

OK, pitää kokeilla. Akku on ollut jo jonkin aikaa siinä kunnossa ettei jaksa oikein startata, tai siis startti pyörii muttei lähde käyntiin. Kesällä lähti ihan normaalisti käyntiin startista, nyt viileemmällä pedaalista lähtee hyvin. Ja jos ei tuo lataus auta niin sitten akku vaihtoon, tosin taitaa mennä vasta ensi keväänä jos nyt pärjäisi loppusyksyn tällä vanhalla.

Nyt pistin lautaukseen ja laturi näytti heti että lataus olisi valmis? Onkohan nyt akku sökö vai tosiaan ajon jäljiltä (4 tuntia sitten) täynnä?
Ei mopolla mahottomia

Skootteri1

Minkälainen Bilteman akku kävisi Baotian bt49qt-9 skootteriin alkuperäisen tilalle?
Mitä muuta pitää ottaa huomioon uuden akun asennuksessa yms...?